Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoe ver kun je gaan met het aantal elementen op een Yagi-antenne?

De grootste 23cm Super Yagi Antenne, 70elements 23cm70DXP met 6m lange draagarm:

Geplaatst:
6 uren geleden, Sprietje zei:

Hoe ver kun je gaan met het aantal elementen op een Yagi-antenne?

De grootste 23cm Super Yagi Antenne, 70elements 23cm70DXP met 6m lange draagarm:

En welke satellieten kun je hiermee ontvangen?

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Geplaatst:

Sommige Russische satellieten gebruiken UHF verkwensies. 
Ik meen dat die Ekran heten. Niet zeker. 
In het analoge tijdperk volgden die een lagere baan en konden of kunnen in de Poolregio makkelijk met een UHF antenne ontvangen worden. 
Verder zendt het Russische militair in de 145 MHz band evenals het ISS SpaceStation. 
Zelfs MBC heeft hoog in de UHF band uitgezonden via 13° Oost. 
Zo waren ze super eenvoudig in de woestijn met een UHF yagi te ontvangen. 

Stay delulu !

Geplaatst:
5 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Het is maar de vraag of het bij deze constructie niet praktischer is om een parabool in te zetten. 

Hoe langer de boom van de antenne wordt, hoe onpraktischer de uitvoering. 

Dat zal dan toch ook een flinke schotel worden als je 23,2dbi versterking wilt hebben bij een golflengte van 23cm rekening houdend dat het rendement van een schotel rond de 65% ligt.

Geplaatst: (aangepast)

Mijn ervaring met een lange yagi antenne was omstreeks 1985. Ik heb er toen zelf een gebouwd voor de FM. Dat werd een aluminium boom van 6 meter lengte en bestond uit 9 dunne elementen. Deze antenne had ik op een rotor bevestigd boven in een 10 meter pyloonmast, waarbij de rotor onder de top was geplaatst en ik een pijp van de rotor door de schacht bovenin de pyloonmast voerde, om de rotor tegen te grote krachten te beschermen. De antenne was erg gevoelig en had een kleine openingshoek. Soms sloot ik er een 10 mW oscillator met microfoon op aan en praatte met andere "zendamateurs".

En met 10 mW lukte het me eens om vanuit Amsterdam Oud-West met iemand in Beverwijk te praten.

aangepast door AEO

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...