Ga naar inhoud


Honeywell Chronotherm III overleden ?


ronaldsl

Aanbevolen berichten


  • Reacties 38
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: paardengek
Origineel bericht van: columbo
Zelf lerend dat kan niet,je zult wel een buiten voeler hebben.

Men noemt dat een modulerende thermostaat. Veel merken ketels gebruiken een modulerende ( "zelflerende") thermostaat.

Hoe er wel rekening mee, wanneer de batterij vervangen is, dat de thermostaat komende dagen iets anders reageert dan normaal.

Met vriendelijke groet, paardengek


Nee, een modulerende thermostaat kan de vlam hoger of lager zetten, niet alleen aan/uit.

Zelflerend is de Chronotherm wel degelijk. Aan de hand van statisische gegevens die hij zelf verzameld kan hij de uitrekenen hoe laat te beginnen met stoken. Het kan zijn dat alle informatie (statistiek info dus) weg is. Als dat is gebeurt dan heeft hij een factory reset gehad of is hij kapot...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: columbo
nou dan zul je wel een computer aan de de muur hebben,dat maakt het allen maar lastiger om in te stellen,touwens dat heeft geen zin om dit te berekenen,daar dit normaal niet zo lang duurt,maar dat ligt geheel aan het verschil dag/nacht temperatuur, het weer en andere faktoren.dus kijk wat de kamer Th aan geeft,en de TH vd ketel.met aw aan die flauwe kul heb je niets aan,gewoon zelf denken,daar kan geen coputer tegen op. aanvoer temp.om deze tijd is bij mij 33c temp.binnen 19c.

@columbo;

De Chronotherm is helemaal niet lastig in te stellen. Als je die op de juiste plaats hebt hangen dan werkt het uitstekend! En daar kan geen mens tegen op. Of ga jij 5 uur s'ochtends uit je bed om te kijken hoe koud/warm het is en aan de hand daarvan bepalen hoe laat de ketel aan moet gaan om het behagelijk te hebben om 7 uur s'ochtends?

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je eea zeker wilt weten, doe eens het volgende:

 

Haal de twee draadjes los aan de achterkant van je thermostaat. Verbindt deze draadjes aan elkaar.

 

De CV ketel zou nu moeten gaan branden! Als deze niet brandt, is de ketel stuk, gastoevoer is onderbroken of de waterdruk is te laag.

 

Ik ga er vanuit dat de ketel brandt. Dan zijn er twee mogelijkheden:

1. Het wordt behoorlijk warm in de kamer. Binnen een half uurtje of zo, is het dan al ruim 22-25 graden, en de radiatoren bloedheet. Dan is de thermostaat stuk.

2. Het wordt niet warm in de kamer, en het blijft, zelfs na een half uurtje redelijk koud, < 20. Er is een probleem met de ketel, pomp of driewegklep. Nog een mogelijkheid is een losse thermostaatdraad in de ketel zelf bij het aansluitblok. Er zitten hier en daar misschien ook een of meerdere zekeringen op de printplaat.

 

succes verder.

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb gewoon een Nefit TH.met temperatuur meter,stel je gewoon in op 19c bijv.verder als ik het warmer wil hebben zet ik hem gewoon een paar gr.hoger,en als ik naar bet ga weer lager.Deze TH is een standaard TH die bij mijn nieuwe Nefit HR ketel werd bij geleverd.zomers hoef ik er niets aan te doen.Its simpel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ronaldsl
ketel brand hier lekker, met het handmatig instellen, NU hoger of lager is niets aan de hand. De ketel reageert meteen.


Had je vannacht dan een raampje open laten staan?? Dan raakt de thermostaat namelijk in de war omdat het huis veel kouder was en ook nog eens langzamer opwarmde dan anders.

VU+ Solo2,

VTI

Visiosat BIG Bisat met Alps op 28,2E; 23,5E; 19,2E; 13E; 5E; 1W; 5W; 15W

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ronaldsl,

 

 

Haal de batterijen er eens een paar uur uit, bijv. het liefste een gehele nacht, zodat hij goed reset en probeer het daarna eens opnieuw. De kans is groot dat het daarna goed gaat.

 

Een ander vaak voorkomend probleem bij dit apparaat is de spanning van de batterijen die te laag is, zelfs wanneer deze er een korte tijd inzitten blush , gr.

 

 

Zilverster.

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Origineel bericht van: ronaldsl
Hoi,

 

Wie herkent dit ? Ik heb bovenstaande thermostaat maar hij geeft waarschijnlijk niet meer een goed signaal af. Ik heb hem bv smorgens ingesteld om op 7 uur 20 graden te zijn. Het is dan nog maar 16 a 17 graden en de ketel brand voluit.

 

Kent iemand dit ? Is er wat aan te doen ?

 

Groet,

 

Ronald (die twijfelde in welk topic dit moest/mag/moet staan...)

 

Blijft de ketel op dat moment volop branden en word de kamer temperatuur niet hoger ??

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk is de regelaar "in de war".

Deze regelaar is een zogenaamde PI regelaar, proportioneel integrerend. Dit is wat men in het foldertje "zelflerend" noemt.

Op de achterzijde van de thermostaat zitten een aantal "schroefjes". Dit zijn de schakelaars waarmee de snelheid van het "leerproces" kunnen worden ingesteld, of de hele PI regeling kan worden uitgezet zodat de regelaar zich zal gedragen als een gewone aan-uit thermostaat.

Je kan controleren of naar rechts gedraaide schroefjes (papiertje is stuk gemaakt bij deze schroefjes) vast zitten (vast, naar rechts gedraaid is aan).

 

Verder zal als je helemaal niets doet het probleem zich zeer waarschijnlijk vanzelf oplossen. Als de Proportionele band regeling of de integratie tijd settings op tilt zijn geslagen dan zal de thermostaat deze vanzelf weer bijregelen totdat alles weer naar behoren werkt.

Resetten kan door de batterijen er een nachtje uit te laten, zowel de P-factor als de I-tijd zullen dan weer op fabrieksinstelling staan.

 

Geef de thermostaat een week of 2 de tijd om weer in zijn regeling te komen.

 

Heb je ook een buitentemperatuursensor op deze thermostaat aangesloten dan is het een volwaardige PID (proportioneel integrerend en differentierend) regelaar. Ik persoonlijk ben er niet kapot van met buitensensor, de differentierende regeling stuurt vaak meer in de war dan dat ze goedmaakt, als ze al stuurt.

 

Ga je aan de schroefjes rommelen, stel de regeling dan niet te snel af. Een te grote proportionele actie of een te snelle nasteltijd (I actie) maken de regeling onrustig en zorgen voor snelle temperatuurschommelingen. beste de regeling een week of 2 te geven om weer in de regeling te komen (uitslingeren).

 

Het is een beetje een technisch verhaal geworden, maar de moraal is dus dat er waarschijnlijk helemaal niets stuk is. Alleen de thermostaat is van slag en binnen een week of 2 doet alles het weer zoals het hoort.

 

succes,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als laatste, wat ook nog kan.

 

Sommige ketels hebben een draadbrugje of een dikke weerstand over een paar klemmen aangesloten zitten om overweg te kunnen met deze thermostaten. Heeft je ketelmonteur niet per ongeluk dit draadbrugje / weerstand verwijderd en niet meer aangesloten ???????

 

ik denk dat dit wel in de handleiding van de ketel staat.

 

succes,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: hummiesat
Origineel bericht van: ronaldsl
Hoi,
Is er wat aan te doen ?


Een Chronotherm IV kopen. :D


van de IV wordt je ook niet vrolijk van,heb er 1 aan de muur gehad schrok me telkens te pleuris als ie aansloeg met een knalharde tik

dm8000 powerd by rudream line X 3.2 white HBB-tv

Link naar reactie
Delen op andere sites

De chronotherm 3 werkt prima als je vaste tijden hebt.

Werk je onregelmatig zoals ik dat doe dan is het een waardeloos ding die je snel als aan/uit moet gaan gebruiken.

 

Ik had hem ook eerst als zelflerend, maar kom je de ene keer om 16.00 uur thuis de andere keer om 18.00 uur thuis en ga je ook op verschillende tijden weg dan zorg hij ervoor dat het om 15.00 uur al warm is en is de kans groot dat de badkamer ook al om 6.00 uur behagelijk warm is.

 

Daarom gebruik ik hem nu als aan uit en dat gaat prima, ben je een keer eerder thuis dan is het een half uurtje later toch ook al warm en staat dat ding niet als je wat later bent voor Jan Joker te verwarmen.

 

Heb je de batterijen er een poosje uit gehad en is hij zijn programma kwijt dan duurt het gewoon weer 2 weken voordat hij weer normaal werkt en jou tijden weer ingeleerd heeft.

Voor de thermostaat is het dan alsof je hem voor het eerst gebruikt.

Haal je de batterijen er weer uit dan begint het hele proces gewoon weer opnieuw en blijf je bezig.

 

Wordt de ketel wel aangestuurd maar wordt het niet warm dan is dat niet de thermostaat maar is er waarschijnlijk iets aan de hand met je drieweg klep oid. (dat was bij mij tenminste het geval met mijn Turbo 32, simpel een schroefje vastdraaien en alles werkte weer)

Kijk ook of de ketel door blijft branden of telkens aan en uit gaat. is dat laatste het geval dan kon hij wel eens zijn maximale temperatuur bereiken, afslaan en zodra de temperatuur weer zakt opnieuw aanslaan. (hij kan zijn warmte niet kwijt)

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...