Ga naar inhoud


Editie 04 - Clarke Tech ET9000 (HD Twin Tuner PVR Enigma II)


Michel

Aanbevolen berichten

  • Beheerder
Origineel bericht van: Zuppelan
In hoeverre geldt deze kritiek ook voor de ET5000? Ik zit momenteel in een situatie dat ik een enkeltuner moet adviseren, een belangrijk voordeel voor de betreffende gebruiker is dat de ET5000 t.o.v. de VU+ Solo over twee kaartlezers beschikt.


De ET5000 hebben we niet getest omdat we over dat model niet beschikken. Daar kan ik dus niets zinnigs over zeggen.

[veronderstel modus aan]
Waarschijnlijk zal de kwaliteit van de diverse componenten niet verschillen van de ET9000, want het komt zeer waarschijnlijk uit dezelfde fabriek.
[veronderstel modus uit]

Ik kan niet in zijn portemonnee kijken en bovendien is de vraag vreselijk off-topic, maar de DM800HD second edition is de beste single tuner die ik de afgelopen jaren heb gezien.

Mvg,

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nog even een vraagje ten aanzien van de conclusie dat er geen eigen image beschikbaar is. Voor de XT versie klopt dat, maar Clarke-Tech heeft toch gewoon een eigen Clarke-Tech official image, momenteel versie 1.1?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder
Origineel bericht van: 1664
Nog even een vraagje ten aanzien van de conclusie dat er geen eigen image beschikbaar is. Voor de XT versie klopt dat, maar Clarke-Tech heeft toch gewoon een eigen Clarke-Tech official image, momenteel versie 1.1?

De officiele site van clarke tech heeft er geen image op staan en de box werd ook geleverd met OpenPli 2 beta.

Dat was niet door de groothandel gedaan, zo heeft de fabrikant hem geleverd.

Origineel bericht van: Neptunus
Wat ik niet begrijp van de ET en van de DMM recievers is dat er niet standaard een fan af fabriek is ingebouwd.

Bij de DM800HD SE en de DM500HD zit er wel standaard een fan in.

Alleen de DM8000HD-DVD heeft standaard geen fan en heeft die bij vrije opstelling ook niet nodig (temperatuur 38 graden), maar heeft wel een zeer goed geplaatste voorbereiding waar je een standaard 6cm/12volt toerentalgeregelde PC fan in kunt bouwen en niet een of andere speciele lastig verkrijgbare dunne 5 volt fan met een ongebruikelijke stekker.

Bij de DM8000HD-DVD kan je dus zelf heel simpel zonder schroeven (met rubbertjes) een standaard fan inbouwen als je de receiver bijvoorbeeld in een (half open) kastje of bovenop andere (warme) apparatuur wilt plaatsen.

Mvg,

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Ik wil nog even opmerken dat ik zelf aanvankelijk, toen ik de ET9000 voor de review voor het beoordelen van dagelijks gebruik een tijdje mee naar huis genomen heb, redelijk enthousiast was.

 

Het zijn met name de punten die ze bij de hardware hebben laten sloffen, die mij zouden doen besluiten een andere receiver te kopen.

 

Voor mensen met een beperkt budget die toch graag een Enigma II twin DVB-S2 tuner willen hebben, is de ET9000 een prima keuze, want voor een straatprijs van gemiddeld € 380,00 is dit een goede budget keuze.

 

Een VU+ DUO koop je gemiddeld voor € 385,00

 

Een DM8000HD-DVD (die uiteraard kwalitatief wel veel beter en veel uitgebreider is) betaal je gemiddeld maar liefst € 875,00

 

Mvg,

 

Michel

 

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
die uiteraard kwalitatief wel veel beter en veel uitgebreider is


Excuseer nog even voor het van het onderwerp afdwalen, maar dat is nu net het probleem met dat apparaat; door mijn oogjes als VU+-bezitter bekeken is 'ie helemaal niet veel uigebreider. Er kan een DVD-speler in, maar die zit er niet in en wordt nog steeds via USB aangesloten (niet mis met USB overigens). Dat kan de VU+ net zo goed, uiteindelijk betaal je voor een stukje ijzer in de kast. Verder kunnen er meer tuners in, maar het is nog altijd een dubbeltuner net als de VU+, voor die eventuele extra tuners tel je nog altijd goed geld neer. Ruimte voor 4 CI-modules dan... leuk, maar de meesten gebruiken überhaupt geen CI, laat staan dat ze er 4 nodig hebben.

In mijn ogen tel je veel geld neer voor een paar details. Dat de 8000 meer kan is onverlet, maar ik zie vanuit mijn visie (en ik ben de eerste om toe te geven dat die subjectief is) bar weinig punten die de meer dan dubbele prijs rechtvaardigen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Ik heb ergens weinig zin deze discussie nogmaals aan te moeten gaan, want die is al 25.099 x aan bod geweest maar nog maar even de feiten:

 

- Het design van de behuizing van de DM8000HD-DVD is veel beter en luxer.

 

- Diverse (belangrijke) componenten zijn van voor tot achter van veel hogere kwaliteit waardoor de verwachte levensduur ook veel hoger is. Er is ook na bijna 3 jaar nauwelijks tot geen RMA.

 

- ESD beveiliging is vele malen beter. Iedereen die er een beetje verstand van heeft kan dat zien.

 

- De tuners zijn verwisselbaar en uitbreidbaar tot 4 tuners. je kan dus uitbreiden, wisselen enz. Dat is een feature die je op de andere receivers niet tegenkomt.

 

- Er is zeer goede echte PIP ondersteuning (de VU+ heeft dat niet!)

 

- Er zit een WLAN module in!

 

- Er kan een DVD speler in. De hele voorbereiding incl., de extra SATA channel, kabels enz. is aanwezig. Het inbouwen van een DVD speler kan bij de andere modellen niet!

 

- Er zit een heel erg mooi, zinvol en duur OLED display in. Dat hebben de andere modellen niet.

 

- Er zit een multicard reader in. Handig voor CF of microdrive bijvoorbeeld.

 

- Er zit een veel betere afstandsbediening bij.

 

Het belangrijkste is nog wel dat de DM8000 echt gebouwd is om de beste te zijn. De componenten en het ontwerp zijn van een onovertroffen hoge kwaliteit waarbij op vrijwel niets is bezuinigd.

 

Dat kan je bij de andere twee receivers echt niet zeggen.

 

Dat is verder ook niet erg, want niet iedereen heeft 875 euro in zijn zak.

 

Maar om nu te zeggen dat de 8000 niet veel beter is, is jezelf totaal afsluiten van de realiteit.

 

Dat is hetzelfde als zeggen 'die Audi S8 van € 168.000,00 is echt niet beter dan een golfje, want ze hebben beide 4 wielen en ze kunnen beide harder dan 120Km/h!'

 

Citaat:
maar ik zie vanuit mijn visie (en ik ben de eerste om toe te geven dat die subjectief is) bar weinig punten die de meer dan dubbele prijs rechtvaardigen.

 

Als je zo gaat redeneren, moet er zeker nog 150 euro van de prijs van de ET9000 en VU+ DUO af. De fabrikant heeft nauwelijks meer gedaan dan een reference design van Broadcom voorzien van een VF-display, dat met gebruik van hele goedkope componenten in een goedkoop kastje gestopt en er software van derden op gezet.

 

Vanwege de enorme besparing op R&D moet er zeker € 150,00 van de prijs af. wink

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Michel
... en er software van derden op gezet.


Tot zover was ik het met je eens. Ook de echte DMMs draaien tenslotte ook software "van derden". Een dreambox met fabrieksimage is in Nederland een volstrekt nutteloos ding, omdat je er voor die 875 euro nog steeds geen NL zender mee kan kijken. Met een CI module zou je in theorie wel beeld hebben, maar dan werken opnames weer niet lekker. Dan ben je met een Topfield ofzo beter af.

Pas na installeren van een alternatief image (met softcam) wordt hij echt nuttig.

Net als alle boxen heeft ET zelf voor de drivers moeten zorgen, en dat is duidelijk een lastig klusje. Zelfs in de drivers voor bijvoorbeeld de 8000 zitten nog steeds lastige bugs, terwijl die al jaren op de markt is. De laatste bugs van de 7025 drivers (het "stotteren") zijn helemaal nooit meer opgelost. Voor zover ik het kan overzien is geen enkele enigma2 ontvanger voorzien van enigszins bugvrije drivers.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Waar bestaat die 'alternatieve image' dan uit?

 

De enigma versie waar open Pli gebruik van maakt is toch voor 99,5% door Dream Multimedia programmeurs geschreven?

 

Die 99,5% heeft Dream Multimedia een behoorlijke som aan R&D gekost.

 

Ik tel 3 fulltime en 1 part-time programmeur. Dat zal het bedrijf zo'n slordige € 25.000 per maand kosten?

development van Enigma 2 is al een jaar of 4? of 5? aan de gang?

(12 x 4) x 25.000=????? laten we zeggen: 1,3 miljoen euro?

Dat is dan de voorzichtige schatting, want de 'beamers' die op kosten van de zaak bij die jongens voor de deur staan, tel ik dan nog maar even niet mee.

 

Kan je het daar dan mee eens zijn?

 

De drivers zijn 90 tot 95% gebaseerd op de dev-kit drivers van Broadcom.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

poe hee dat lijkt insider information...

hetgeen jullie net schreven

 

kan ik niet meer volgen

vooral niet daar het een et9000 betreft en geen dm8000.

wink sorry moest er even uit.

 

maar laten we wel wezen, dergelijke blijkt enkel uit gebruik van die alternatieve images op een et9000 en niet uit deze review die enkel dat apparaat beschrijft.

 

en laten we wel wezen, reviews maken van receivers ZO als deze waar veel meer mogelijk is met "alternatieve images" is heel lastig, gezien de wetgeving.

 

ik mag experimenteren als thuisstudie

u mag dat niet

(was dat niet de strekking? )

 

ciao

 

 

 

 

Sinds 1879 bij Sat4All

tonskidutch
:grin:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Ik begin die discussie niet hè... ik antwoord alleen smile

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enigma2 is GPL en dus eigendom van de open source community.

 

In filesize is Enigma2 minder dan 30% van het image, wat verder ook vrijwel allemaal GPL is.

 

En eerlijk gezegd zou ik liever zien dat DMM helemaal ophoudt met het ontwikkelen aan Enigma2. Maar dat gaat wel heel ver offtopic.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Dan zou ik als ik jou was vandaag nog een fork maken, die bijvoorbeeld OpenDVB noemen en op basis van wat er nu staat geheel op eigen kracht verder gaan.

 

Of beter nog, helemaal zelf een nieuw GUI schrijven.

 

De daad bij het woord?

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Ik had beloofd een aantal afbeeldingen toe te voegen, maar helaas heb ik ze vergeten mee naar huis te nemen.

 

Ik heb er thuis maar één op de schijf staan:

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Michel

1. De tuners van de ET9000 zijn aantoonbaar minder gevoelig en hebben meer signaal nodig voor stabiel beeld.
Dat is niet alleen door mij vastgesteld maar ook in een aantal andere reviews, waar ik gisteren op geattendeerd werd.

2. De afstandsbediening is dit apparaat niet waardig.

3. Maar..... wat ik echt niet vind kunnen is dat security board dat in de ET9000 zit. Men heeft een (hardware)kopieerbeveiliging aangebracht die met een op spanning gehouden chip werkt. Valt die spanning weg, wordt de chip gewist en is de receiver onbruikbaar.


Bij 1.:
Hoe gevoelig wil je hem hebben, op zich is de gevoeligheid meer dan genoeg. Hij mag dan wel iets minder gevoelig zijn dan zijn voorbeeld, dan is dit op zich juist om dit ook in de test te melden. Met een goed uitgerichte schotel is de ontvangst in ieder geval prima.

Bij 2.:
De ab van b.v. mijn oude Dreambox was bedroevend slecht, maar ik weet niet of dit sinds dien verbeterd is. Lees maar eens na hoeveel er al van binnen schoongemaakt moesten worden. Als je deze ab daarmee vergelijkt is het een beetje appels met peren vergelijken. Maar ook daar, als ik hem vergelijk met de ab van b.v. mijn tv van Panasonic, dan is de kwaliteit van in ider geval de materialen een stuk minder.

Bij 3.:
Persoonlijk verwacht ik dat hier wel wat op gevonden zal gaan worden. Er zal best iets verzonnen worden om deze chip opnieuw te laden, c.q. te vervangen.

Kortom, ik kan mij goed vinden in deze test, maar wil wel aanvullen dat, zoals bijna altijd, alle waar naar zijn geld is. Deze ontvangers (en dan noem ik bewust zowel te 5000 als de 9000) zijn lekker voordelig en kunnen een heleboel.
Wat ik zelf ook erg belangrijk vind, is dat er op deze ontvangers, in vergelijking met de Dreamboxen 500 en 800, dat er veel meer aansluitingen op zitten. Met name de component-aansluiting is erg fijn.

---- Schimpie ----
IPTV CanalPlus + DVB-S FTA Triax 80 cm Multifeed 13 - 19,2 - 23,5 - 28

[VU+ Zero 4K UHD] {OpenPli 8.3} / Samsung 43" QLED 4K TV

[Zgemma H9S UHD] {OpenPli 8.3} / Samsung 37" HD TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...