Ga naar inhoud


Editie 04 - Clarke Tech ET9000 (HD Twin Tuner PVR Enigma II)


Michel

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Michel
Dan zou ik als ik jou was vandaag nog een fork maken, die bijvoorbeeld OpenDVB noemen en op basis van wat er nu staat geheel op eigen kracht verder gaan.
Of beter nog, helemaal zelf een nieuw GUI schrijven.


Ik zou alleen willen dat DMM zich er niet meer mee bezighoudt, en de ontwikkeling van Enigma2 verder aan de hobbyisten over laat.
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Beheerder

Dat vind ik een vreemde opmerking.

 

Zonder die mannen was er geen Enigma II geweest.

 

Ik zie mensen met dergelijke capaciteiten ook niet in de rij staan om uit het oogpunt van 'hobby' zelf een soort Enigma II te schrijven.

 

Ze waren dus eerst nodig, maar nu er wat degelijks staat, mogen ze van jou wel weer gaan?

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onzin. Dreambox is voortgekomen uit hobbywerk aan de Dbox2 en Linux zelf is net zo goed begonnen als hobby. Bij zowel Dreambox als Linux zelf zijn hobbyisten gedurende de hele levensduur rolbepalend geweest. Commercie is wel degelijk nuttig om grote investeringen in de software te doen, maar deze rol kan in principe door iedere firma ingevuld worden. Wat dit betreft kan ik het boek van Linus Torvalds als leesvoer aanraden. "Gewoon voor de fun", Karakter Uitgevers, ISBN 90-6112-831-5.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Je hebt helemaal gelijk.

 

Ondanks grote commerciele invloed en een van de beste 'hobbyisten' op DVB gebied ter wereld (Uli) die zich daar (commercieel) tegenaan ging bemoeien, is Neutrino echt een wereldsucces geworden wink

 

Een image bouwer is nog geen GUI developer en al helemaal geen frontend bouwer. Veel verder dan het een en ander verzamelen, plugins bouwen en relatief kleine code wijzgingen komen die in 99% van de gevallen niet.

 

Ik blijf stug volhouden dat er zonder Dream nu geen Enigma II was geweest. Er zijn maar een paar mensen met die capaciteiten en die nemen zo'n groot project niet aan zonder enige vorm van betaling.

 

Ook de heren van Pli willen nog wel eens vergeten dat er zonder Dream ook geen Pli zou zijn.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja, datgene dat Dream neergezet heeft is natuurlijk onweersproken, ze zijn een pionier geweest in de Linuxontvangermarkt. Belangrijk bij openbronprojecten is dat er iemand is die de ontwikkeling stuwt. Dat kan een hobbyist zijn of een bedrijf; maar iemand of een zeer kleine groep doet vaak het ruwe ontwikkelwerk. Vervolgens is er altijd een hele grote groep die heel veel werk verzet, maar de fundamenten niet aanraakt.

 

Zonder Dream was de geschiedenis zeker anders verlopen. Dat betekent niet dat dat bedrijf onmisbaar is. Er zijn bergen openbronprojecten waarvan de oorspronkelijke ontwikkelaar niet meer actief is, die toch heel gezond verder lopen. Als er behoefte aan bepaalde functionaliteit bestaat, zal men er programmeurs opzetten of desnoods vanuit hoobyisme aan gaan werken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het al eerder gezegd: de ontwikkeling is vergelijkbaar met die van de PC. De 'oer' PC was een IBM PC, alle andere 'personal' computers van dat moment hebben het qua ontwerp niet gehaald. Daarna kwam er concurrentie met de "IBM compatible" PC, met veel kaf onder het koren en de meeste merken hebben daarom maar kort bestaan. Inmiddels is de markt volwassen met fabrikanten die doorborduren op het oude IBM - PC concept, maar IBM zelf is daar niet meer bij.

 

Momenteel ontstaan er "dreambox-compatible" ontvangers, en ongetwijfeld zal er kaf onder het koren zitten dat slechts tijdelijk meeprofiteert.

 

Daarna ontstaan nieuwe 'leidende merken' en over 10 jaar weten we wie de winnaars en de verliezers zijn.

 

Het is aan ons om die uit te roepen door ons koopgedrag.

Ontvangers met een te hoge prijs, te korte levensduur, slechte garantie of slechte support halen de eindstreep niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als we dan toch helemaal off-topic gaan...

 

Enigma2 moet terug naar de community. DMM moet zich bezig houden met drivers en hardware, net als de andere fabrikanten. Vanuit de community wordt dan ook opgelegd hoe de interface naar de drivers verloopt.

 

Dream is de laatste tijd steeds meer bezig met het proberen om enigma2 en de plugins aan zich te "binden". Voorbeelden zijn het plotseling wijzigen van de interne PVR interface, waarmee niets anders bereikt werd dan het pesten van de andere boxen die daarop ook hun drivers moesten aanpassen, en het steeds "aanscherpen" en aanprijzen van hun security module, wat ook leidde tot die rare vastlopers aan het begin van deze maand.

 

Ik ben geen jurist, maar de manier waarop DMM met de licentie op enigma2 omgaat, dat klopt niet. Ik heb het idee dat ze verplicht zijn om enigma2 onder GPL uit te brengen, omdat delen ervan al onder GPL vallen (er zit ook nog best veel van enigma1 in).

 

Je kunt dan wel bewondering hebben voor DMM, en ze hebben ook veel gedaan. Maar je moet niet vergeten dan DMM gewoon een commercieel bedrijf is dat erop uit is om geld te verdienen. Niks mis mee, maar als consument ben je er helemaal niet bij gebaat dat er straks maar een aanbieder van dit type settopbox is.

 

De belangrijkste reden dat ik graag zie dat DMM ophoudt met het ontwikkelen van E2 is juist het huidige gebrek aan een community. Het zal de huidige gesloten teampjes waarschijnlijk eindelijk eens aanzetten tot samenwerking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Ik vind het eerlijk gezegd wel heel moedig dat iemand van het Pli team hier een moraal-verhaal komt afsteken over open source software terwijl hun eigen image en alle wijzigingen in Enigma jarenlang niet open zijn geweest, terwijl dat volgens GPL licentie wel keihard had gemoeten.

 

Aan gebrek aan voorbeeld kan het ook niet hebben gelegen want de images van Ronaldd, waren altijd altijd al voorzien van diffs die men zo van de website kon downloaden. Jullie hebben daar zelf ook nog dankbaar gebruik van gemaakt weet je nog?

 

Als de andere teams net zo lang nodig hebben als Pli, om de ogen open te krijgen, zijn we al snel een paar jaar verder.

 

Ik vind het overigens wel lovenswaardig dat jullie nu wel de wijzigingen open aanbieden en je hebt verder ook gelijk dat al die andere 'teams' de wijzigingen ook zouden moeten openbaren.

 

Of de community daar heel erg veel mee opschiet weet ik niet want het gros van het werk wordt toch gedaan door Dream Multimedia en als Ronny, Andreas en Felix er nu hun handen vanaf trekken, gaan Pli, gemini, Newnigma enz. dat werk echt niet met die kwaliteit voortzetten. Dat is een fabeltje want daar ontbreekt het simpelweg aan capaciteit en tijd.

 

Een leuke image bouwer is nog geen GUI programmeur.

 

En ik snap je opmerking over het gebrek aan community niet helemaal. Er is geen enkel Linux TV project zo geslaagd als Enigma II. Dat heb je te danken aan Dream Multimedia, die niet alleen het leeuwendeel van Enigma I, maar ook Enigma II schreven, maar er ook persoonlijk voor gezorgd hebben dat mensen het oppakten. Daar is veel geld in gaan zitten. Denk naast de miljoenen arbeidsloon ook maar eens aan al die DM7000, DM7020, DM70215, DM600, DM500/HD en ook de flinke hoeveelheid DM8000HD-DVD exemplaren die men het OpenPli team, maar ook de diverse ander teams geschonken heeft.

Denk aan de communities die door hun zelf zijn opgezet, waardoor jaren geleden een zekere meneer P.Li... zelf enthausiast raakte.

 

Maar ook veel 'leuke dingen' zijn indirect afkomstig van Dream Multimedia. Dat weet jij best. Zonder hen was er nu niets geweest, of misschien een of ander mislukt Tripple Dragon of Coolstream avontuur.

 

Ik zou over Dream Multimedia een beerput open kunnen trekken, maar dat zouden dan opmerkingen op een heel ander vlak zijn. Op het punt van Enigma II kan ik hun acties prima begrijpen en aangezien de programmeurs in hun eigen project mogen wijzigen wat zij willen zolang ze die wijzingen maar openbaren, doen ze wettelijk niets verkeerd.

Ik zou de concurrentie binnen de grenzen van de wet ook willen pesten. Dat is tussen Apple en Samsung niet anders.

Als ze nu al wettelijk iets verkeerd zouden doen, is het van Pli nog steeds een klassiek geval van de pot verwijt de ketel, net zo verkeerd als dat een hardnekkige roker, na stoppen ploseling een enorme anti-roker wordt.

 

Ik kan daar weinig begrip voor hebben.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nooit anders dan onder GPL aan E2 gewerkt, en heb me pas bij PLi gevoegd na de introductie van OpenPLi.

 

Verder spreek ik hier uitsluitend uit hoofde van mezelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Michel,

Ik heb met belangstelling je reviews gelezen. Bedankt!

Ik heb nu twee Dreamboxen 7025+ en wil een daarvan binnenkort door een HD apparaat vervangen.

Wij nemen ook vrijwel alles op en kijken het daarna af, en het aantal zenders wat je tegelijk kunt opnemen is van belang. Bij de 7025+ kun je met iedere tuner alle stations op een transponders bekijken of opnemen. Als de performance van de hardware dat toestaat zou het, uitgaand van 3 stations per transponder, mogelijk moeten zijn zo'n 6 stations simultaan op te nemen, maar ik heb nooit getest wat de limiet is.

Heb jij dat in je reviews wel gedaan?

 

Ben

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Alhoewel vragen in dit topic niet thuis horen, is wat jij wil wel mogelijk.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Michel,

Ik denk dat ik niet goed heb uitgelegd wat ik bedoel. Ik zou erg geinteresseerd zijn in het werkelijke aantal kanalen dat je simultaan kunt opnemen op de diverse PVRs. Ik neem aan dat dat afhankelijk is van de snelheid van de processor en/of geheugen, throughput naar de schijf, etc. Mogelijk ook afhankelijk van HD of SD?

Dit aantal kanalen zou voor mij een heel belangrijk criterium voor aanschaf zijn.

Dat zou toch een aardig review punt kunnen zijn?

 

Groeten,

Ben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...