Ga naar inhoud


Waarom rijdt men niet rechts op de snelweg ??


djpetit

Aanbevolen berichten

Gast Tha Great Mac

Ach, gewoon anticiperen denk ik dan...

 

Trouwens, ook ik heb een hekel aan bumperklevers, er zit er steeds eentje voor me.... :D

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 118
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: Tha Great Mac
Ach, gewoon anticiperen denk ik dan...


Als je anticipeert en je houd afstand dan zijn er vele sukkels
die zo nodig er "even" snel voor moeten.

Dan moet je, als je geluk hebt vaart minderen op opnieuw een
"nieuwe" afstand te houden. Als je pech hebt moet je nog
remmen ook. En dat alleen voor die losers die geen geduld hebben totdat er ruimte is.

Bah, wat een knoeiers heb je toch.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag laatst een lijstje met verkeers ergernissen .

Onnodig links rijden , rechts inhalen , bumperkleven op de eerste 3 plaatsen .

Eigenlijk is het dus een probleem .

Doordat iemand onnodig links rijdt gaat men bumperkleven en rechts inhalen .

Dus door onnodig links rijden aan te pakken los je de andere ook op .

Een hoop ergernis minder op de weg .

Dan zullen de volkomen overbodige signalerings borden boven de weg wel op 1 komen .

 

Ad

 

Vu+ Duo,2xDream7000,Dream500,Dbox1,Nokia9800s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast bobelen

misschien het griekse systeem??

motors zo hard ze kunnen zonder kentekenplaat, politie mag ze niet volgen

 

rechts, links inhalen ook over de vluchtstrook

fietsers en brommers ook op de snelweg

 

en als er een 80 km bord staat en je bent met 2 personen mag je 160

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

tijdje terug liet men bij britain from above op BBC dergelijke verkeersituaties zien hoe dus ook die beroemde spook files ontstaan

en waarom men vanuit het andere perspectief, de automobilist zijn blikveld, zo iets niet in de gaten heeft.

het rare is dat al die remmende en opnieuw accelererende auto's het vloeiende verkeer veel meer belemmeren dan een vast tempo aanhouden (of proberen aan te houden)

 

maar terugkomende op waarom niet meteen rechts gaan, er is altijd nog zo iets als de dode hoek en van achteropkomend lijkt het evident dat de voorganger naar rechts kan, voor de desbetreffende wacht hij tot hij OOK in de achteruitkijkspiegel heeft gezien dat dat mogelijk is... dat is evenzo belangrijk.

met gepaste snelheid en cruise control aan duurt dat net effe wat langer dan die er voorbij wilt beseft, want zijn tijdbesef ten opzichte van veiligheid is toch een andere prioriteit.

 

de ergernis ontstaat altijd als die er voorbij wilt denkt dat hij de wil en wetten aan anderen moet opleggen vooral als hij zich belemmert voelt door de voorganger dus "negatief denken" waardoor agressie opkomt.

Dus cognitieve training zou verplicht moeten worden voor het behalen van een autovaardigheids rijbewijs.

 

Rechts inhalen is een duidelijk teken van agressie wetende dat het niet mag en die voorganger een hartverzakking oplevert.

Maar je kunt dan ? met een goed geweten doorkarren.

 

leuk topic heeft weliswaar niks met satelliet tv te maken :D

ciao

 

 

La Grange

ZZ TOP

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het gehele verhaal eens doorgelezen maar er is een opmerking die bijmij is blijven hangen.

Die kwam van Pukje, in een paar zinnen de spijker op zijn kop waar de pijn zit.

Citaat:
Ik vind het perfect rechts vrachtwagens 90km/h

midden rustige rijders 110km/h

links de zenuw patienten 130km/h

 

Wat betreft het verkeer in Amerika, hou op schei uit.

Ik ben er vaak geweest en heb er ook de negatieve dingen gezien het het zo aangeprezen systeem 'Keep Your Lane'.

Er vallen daar verhoudingsgewijs meer doden in het verkeer dan hier.

Geloof me, als dat niet zo was reden we allemaal ons eigen laantje.

Het enige wat mij wel aanstaat in de USA is het uitvoegen als je bij de grote steden komt, dat is daar beter geregeld.

Mijlenver wordt men al gewaarschuwd en gaat iedereen (huh!) rechts rijden over de meerbaans uitvoegstrook.

Nee zo slecht doen we het hier niet en als we nou eens niet zo hufterig zijn en ons hoffelijk gedragen zoals het in de omringende landen wel gebeurd (uitzonderingen daargelaten)is er weinig om over op te winden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: Tonskidutch

De ergernis ontstaat altijd als die er voorbij wilt denkt dat hij de wil en wetten aan anderen moet opleggen vooral als hij zich belemmert voelt door de voorganger dus "negatief denken" waardoor agressie opkomt.


Het gevoel bij mij en vele anderen is veel meer, dat wij ons wel aan de wet willen houden, en belemmerd worden door mensen die dat niet doen, en daardoor de verkeers doorstroming belemmeren.

De wet is duidelijk, je dient zoveel mogelijk rechts te houden, en de linker baan is bedoeld voor inhalen.
Helaas wordt daardoor soms "schoolmeester" gedrag uitgelokt.

In Duitsland zijn de gele nummerborden ondertussen berucht wegens het verkeer belemmeren door onnodig links te houden.
De regel is dat je zoveel verschil-snelheid met de in te halen wagen hebt, dat de inhaal actie in 15-20 seconden afgerond is.
Op de linkerbaan het verkeer belemmeren levert een boete op van € 80, en 1 punt in Flensburg, rechts inhalen € 100,- en 3 punten op je rijbewijs.

Zowel onnodig links houden, als rechts inhalen is dus een zware verkeers overtreding, die je punten op je rijbewijs kost.


Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: 1664
Ik ga morgen weer op vakantie naar Nederland (jaha :D) vanuit Frankrijk. Die rit maak ik nog al eens en inderdaad kom ik met grote regelmaat idioten tegen die met 120 op de 2e baan rijden, want stel je voor dat er over 30 km een vrachtwagen rijdt op zondag, terwijl ik met 130 rechts aankom. (dat mag hier)

Dan moet ik eerst 2 banen naar links (oppassen, daar rijden die dolle 'ollanders met groot licht aan met 160 km/h naar huis) en weer 2 banen naar rechts om 1 idioot in te halen.


volgens mij kom jij nooit op de harde weg in Frankrijk, daar rijdt geen ene fransoos op de rechterstrook van de snelweg...

DM8000 + DM800SE + VU+DUO + Wavefrontier T90 + 10LNBs

Hemertje.Dreambox Webmaster

Sat-nerds Moderator

Plinux Member

Link naar reactie
Delen op andere sites

nja tis mij wel eens een doorn in het oog..

 

op een 2 baans snelweg dat er idd iemand met amper 90 kilometers op links blijft.. terwijl er rechts echt zeeen van ruimte zijn...

 

dan haal ik ook maar gewoon rechts in.. want ga niet van Links -> rechts -> Links in zo`n geval wink

 

maar ga gewoon tijdig naar rechts.. en ga er dan rechts voorbij.. smirk

 

wat moet je anders? op de rechterbaan blijven hangen en ook 90 gaan rijden :? want je mag officieel natuurlijk niet rechts inhalen smirk

 

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Anticiperen, dat is de truuk. En niet alleen op verkeer wat je voor je hebt maar ook achter je en opzij.

Vooral bij weefvakken / opritten / afritten.

Ik geef op 300 meter voordat ik eraf moet al richting aan.

Dat doet bijna niemand, in de regel, omdat ik wel rechts aanhoud moet ik een ingeplannende inhaalactie annuleren omdat de sukkelaar voor me zonder richting de snelweg afgaat.

Of met richting aangeven terwijl dat al niet meer nodig is.

De ergsten laten ook alvast het gas los (!)

 

In de spits zie je ook vaak alles op links zitten en gaan omdat er rechts over 300 meter wat langzaam verkeer zit.

Ik kan niet anders dan glimlachen als ik wel rechts blijf en de combinatie de afrit neemt.

 

Ik snap ook wel dat ze soms met 110 op de linkerbaan zitten. Die verrekte snelheidmeters geven domweg 120 aan maar de werkelijke snelheid ligt in de regel bij die snelheid wel tot 10 km lager. Oorzaak verkeerde banden oid en maar denkend: tsktsk dat zal ze leren je mag hier maar 120.

Daarna zit er over 300 meter weer een vrachtwagen combinatie dus men blijft links doortuffen en daarachter moet alles wat wel 120 voert in de ankers. En daarachter hoeft er maar 1 zitten te suffen en op laatste moment te remmen en voor je het weet zit de linkerbaan op 90 km per uur.

Rechterbaan gaat vervolgens ook vervroegd naar links want er is schijnbaar iets aan de hand verderop. Treintje op links onstaat en dat gaat in de regel niet met 120 maar met 100 tot 110. En niemand werkelijk niemand gaat naar rechts toe, allemaal bang dat ze er niet meer tussenkomen.

En dit gebeurt op alle grote wegen 2 baans waar veel vrachtverkeer op zit. A1 richting Hengelo zit ik in de regel rechts, dat rijdt met 90 a 100 prima door. Links zitten de zenuwlijders: gassenend en remmenend de onderlinge gaten dicht te rijden.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de weg en verkeer het toelaat wil ik ook wel eens een hardrijder voor laten gaan (zit dan op rechts en moet dan naar links om in te halen en de rechterbaan achter mij is dan ook leeg over langere afstand!) om vervolgens de achtervolging in te zetten. Mijn kar gaat tot net iets van 190 dus zo eenvoudig rijden ze mij ook niet los. Weten ze hoe het voelt: gaan ze naar rechts, doe ik dat ook. Of is dat ook schoolmeester gedrag?

 

Of als je rechts zit en je nadert wat langzaam verkeer dat de auto die achter je zit gaat al eerder naar links dan jij.

Verkeersbeeld: zo'n auto die stijf achter een vrachtauto rechts zit en links zit het treintje stumper op stumper te rijden. Angstvallig de gaten dichthoudend.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast SatMann

in belgie geld de wet :

als je inhaalt en je kan binnen de 30 volgende seconden terug naar rechts invoegen ben je wettelijk verplicht.

 

maar meestal heb je mensen die idd gewoon midden blijven rijden.

ga maar eens van Kortrijk naar Gent op de E17, als je rechts "mocht" oversteken dan was je sneller aan 120km/uur in Gent dan wat dan ook (buiten de werken)

 

in Frankrijk is het ook een pest zoals Hemeltje aanhaalde, maar doe dan zoals zij het doen, je knipperlicht links aan laten staan wink

dat leren zij trouwens op de Franse rijschool....

 

ze moeten de boetes voor midden of links rijden even zwaar maken als rechts oversteken, want soms is het zo dat je gewoon weg rechts oversteekt als je kilometers achter zo'n mensen zit, die zelfs niet zien dat je al zo lang achter hen zit.

 

maar ja.....

soms is rustig blijven het moeilijkst, maar meestal het beste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: theparasol
Ik snap ook wel dat ze soms met 110 op de linkerbaan zitten. Die verrekte snelheidmeters geven domweg 120 aan maar de werkelijke snelheid ligt in de regel bij die snelheid wel tot 10 km lager. Oorzaak verkeerde banden oid en maar denkend: tsktsk dat zal ze leren je mag hier maar 120.


Dat is iets wat ik ook niet snap, men kan van alles in de auto's bouwen, maar een km teller die ook de werkelijke Km's aangeeft is blijkbaar een onoverkomelijk probleem.
Daarnaast zijn er ook bosje mensen die ondanks dat men 120 mag rijden links 110 (op hun teller) gaan rijden en dus in werkelijkheid maar goed 100 rijden.

Maar er zijn ook van die zenuwlijders die menen zich al zigzaggend door het verkeer te moeten begeven.
Nou ja die moeten dan maar, ik ga links rijden zet de snelheid op 130 a 135 (op de teller) dus zo'n 125 echte Km's en wie er dan zo nodig rechts in moet halen moet maar en alleen als er rechts ruim baan is ga ik naar rechts.
Is die 125 te snel dan pas ik mijn snelheid naar beneden aan naar de snelheid die er op dat moment gemiddelt wordt gereden.
Zou iedereen dat doen dan zou je eens zien hoe vlot het verkeer doorstroomt.

Maar helaas zijn er dan toch steeds vrachtwagens en andere langzamere weggebruikers (dus mensen die gewoon net iets sneller rijden dan een vrachtwagen, gebruikers met aanhangers enz.) waarvoor je soms alle ankers uit moet gooien omdat ze bij het knipperlicht naar links aan ook direct een stuurbeweging naar links maken.
Maar rij je met deze snelheid dan rij het het vlotst, meest relaxt en het minst belastend door het verkeer. (het steeds weer naar rechts gaan tot de volgende vrachtwagen en dan weer invoegen kost 10 tot 15% meer brandstof)
Daarom mijn voorstel om e.e.a aan te passen.
- Een ieder die niet sneller kan, wil of mag dan 90 (echte km's) die blijft gewoon rechts
- Inhaalverboden worden opgeheven en een ieder mag inhalen mag mits je de overige weggebruikers niet belemmerd (dus 3 auto's achter je die de snelheid voor jou aan moeten passen is belemmeren en goed voor een prent)
- Links wordt er standaard gewoon rond de 120 (echte km's) gereden mits het verkeer het uiteraard op dat moment toelaat en past men zich aan naar de snelheid die er op dat moment gereden wordt.

Dit is nl. wat ook s'morgens vroeg meestal op de wegen tegen komt
Rechts het langzamere verkeer die niet zo hard mag/kan en links de snellere weggebruikers.
Wil men toch sneller dan koopt maar een ticket voor op zandvoort.

Wat die voetzoekers die links en recht door het verkeer menen te moeten gaan, maar ook de personen die rijden met "ik rij 110 en rij zo makkelijk door" zich nl. vaak niet realiseren is dat door hun "snelle"/"relaxte" rijstijl juist de files en opstoppingen worden veroorzaakt.
En dan kom je juist op het punt wat hierboven al vaker is genoemd nl. anticiperen op het overige verkeer.
Hou je een simpele verkeersregel als basis aan en pas je de rest aan op de omstandigheden dan zul je zien dat alles veel soepeler verloopt.

Ga daarnaast eens kijken hoeveel tijd je kunt winnen met een agressieve rijstijl.
Mijn ervaring is dat je wel enorm moet trappen en regelmatig boven de 140 moet rijden wil je op een rit van 120 Km 5 minuten winnen.

Dus een ieder die meent op te moeten merken dat hij zich ergert aan iemand die met 120 tot 125 (echte km's) links blijft rijden die zou er, in mijn ogen, eens goed aan doen om zijn eigen rijstijl eens onder de loep te nemen.

suc6

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: ceesv
In Duitsland zijn de gele nummerborden ondertussen berucht wegens het verkeer belemmeren door onnodig links te houden.

Inderdaad, daar wordt NL (Nederland) inmiddels vertaald naar: Nur Links (alleen links).
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...