Ga naar inhoud


Derde VRT-kanaal start op 1 mei, Een+ en Canvas+ stoppen op 1 mei


Brambo's

Aanbevolen berichten

VRT krijgt er op 1 mei een derde televisiekanaal bij. Daardoor wordt Ketnet een volwaardige zender. Later moet het kanaal zich ook ontwikkelen voor jongeren en buitenlanders.

 

Het derde kanaal is een onderdeel uit de beheersovereenkomst die in de zomer werd goedgekeurd door de Vlaamse regering.

De scheiding tussen Ketnet en Canvas wordt ingezet op 1 mei. Na een overgangsperiode van twee weken scheiden de wegen op 14 mei volledig. Canvas beschikt vanaf die datum over een volwaardig kanaal, ook voor 20 uur.

De VRT verwoordt de operatie alsvolgt: 'Vanaf 1 mei is het derde VRT-tv-kanaal via de digitale ether en bij de analoge en digitale operatoren beschikbaar en verhuist Ketnet naar dit nieuwe kanaal. Om alle Ketnet-kijkers de kans te geven de nieuwe plek van hun favoriete net te vinden, blijft Ketnet tot 14 mei ook op het vertrouwde, gedeelde kanaal met Canvas uitzenden. Vanaf 14 mei is het tweede net volledig beschikbaar voor Canvas.'

In eerst instantie zal het nieuwe, derde kanaal zich enkel op kinderen richten. Pas in een tweede fase zal de zender ook een aanbod voor jongeren uitbouwen. Allicht begint de VRT met één avond per week extra jongerenprogramma's. Later moet dat stijgen naar twee tot vier avonden per week.

Dat echte jongerenaanbod (met twee tot vier avonden per week) moet er staan vanaf 1 september 2013, zo zei minister van Media Ingrid Lieten (SP.A) voorbije zomer.

Voor de kinderen is het begin van een aparte zender goed nieuws. In de zomer is er immers heel wat sportactiviteit met de Tour, het EK voetbal, de Olympische Spelen. Een apart kanaal betekent dat de kinderprogramma's niet meer zullen moeten wijken voor sportverslaggeving.

In zijn nieuwjaarsboodschap zei Luc Van den Brande, de voorzitter van de Raad van Bestuur: 'De beslissing over het derde kanaal is essentieel geweest. Het derde kanaal waarover al zoveel inkt gevloeid is, zorgt ten eerste dat Ketnet en Canvas met een

volwaardige programmering hun meerwaarde voor de Vlaamse mediagebruiker volop

kunnen waarmaken. Canvas kan met een programmering vanaf de namiddag volop inspelen op de actualiteit en ten volle het verdiepend net worden.'

'Kinderen en hun ouders zullen een plek hebben waar ze altijd terecht kunnen, zonder onderbrekingen. Maar nog belangrijker: zij hebben recht op de hoogste kwaliteit. Niet alleen de jongste kijkers hebben baat bij het derde kanaal. Na 20 uur komt er op het derde kanaal ruimte om andere specifieke groepen te bedienen. Jongeren, en ook buitenlanders die in Vlaanderen wonen.'

Hoeveel het nieuwe net kost, is niet bekend. Wel krijgt de VRT vanaf dit jaar 18 miljoen euro extra. de stucturele tekorten zijn bijgepast.

De digitale kanalen Eén+ en Canvas+ stoppen op 1 mei 2012 met uitzenden.

 

Bron: De standaard via http://www.standaard...DMF20120109_112

Datum: 9 januari 2012

Auteur: niet vermeld

- VU+ Duo met OpenPli, TVV Basic+ abo --> Basic Light

- Triax 78 met multiblock 13-19,1-23-28,2

- Panasonic TX-P46G10 full HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Sinds de winterseizoen 2011/2012 zijn ze bij de VRT totaal het spoor bijster. Nagenoeg geen enkel programma begint meer volgens het schema. Kijk maar eens op teletekst naar de tijden die in magenta worden weergegeven. Zelf zeggen ze dat het journaal 18 uur en 19 uur precies op dit tijd moeten beginnen. Kijk je op teletekst dan mag je geloven dat het een kwartier eerder begint of een kwartier later. In werkelijkheid begint het journaal wel gewoon op die tijd.

Het lijkt wel of het teletekst van de VRT "leeft". De aanvangstijden worden steeds spontaan aangepast. En ja als er dan iets bijzonders was, maar het zijn allemaal ingeblikte programma's die ze laten zie. Daarvan is het op de seconde nauwkeurig te zeggen hoe lang dit programma begint. Bij een omroep mag je toch verwachten dat er iemand is die het lukt om programma's goed in te plannen. Maar nee hoor. De VRT heeft dit afgeschaft.

Erger is nog als ze zelfs in een vooraankondiging aangeven hoe laat een programma gaat beginnen. Kijk je dan op de teletekst en de EPG dan ze je nog eens drie verschillende aanvangstijden. Dus per saldo: 4 verschillende aanvangstijden. "wil de echte aanvangstijd opstaan" zou een goede vraag voor het programma "Wie van de drie" oeps "wie van de vier".

Het ergste is dat het ene programma een minuutje langer duurt en het volgende weer negen minuten langer. Wat heb je aan zo'n zender? Bij Nederland weet je wel dat dit ook voorkomt, maar dat is alleen maar om je te dwingen die ellende STER-reclame door je strot te douwen. Maar dat kent de VRT niet. Dus waarom dan VRT?

 

Daarnaast geeft de VRT sinds dit winterseizoen geen programma-informatie meer via de teletekst pagina's. Als het programma uitloopt verdwijnt de EPG ook van dat programma. Kortom ook nog eens nauwelijks programma-informatie.

 

Dan vraag ik mij af waarom een organisatie als de VRT nog mag bestaan. Wat is het nut als ze nauwelijks of niet instaat zijn een fatsoenlijke programma te kunnen maken, met informatie over deze programma's.

(dit vraag ik mij trouwens ook af voor de Nederlandse omroepen van de NPO).

 

Kunnen de heren en dames van de VRT en NPO niet in de leer gaan bij de Duitse publieke omroepen of het Zweedse SVT (World)? Deze zijn en blijven instaat om wel een degelijke programmering te doen. Programma's op de geplande tijd te laten beginnen. SVT World wacht zelfs enkele minuten en begint pas met het programma als het de geplande tijd van aanvang heeft.

 

Dan begrijp ik de komst van het derde VRT net totaal niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tonski had het onlangs over een kwartiertje, maar ik knoop toch standaard een half uur

achter en zeker 10 minuten ervoor vast aan een timeropname bij de Belgische zenders.

En zelfs dan nog hou ik 't met zo nu en dan eens zappen in de gaten. Het is te erg voor woorden.

 

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

nog wel aanvullend: ik vraag mij af waarom zij de zender Sporza geen eigen zender geven.

 

nu zullen de programma's en het (overdreven) uitzenden van elke wielerronde nog voor blijven zorgen dat de programma's komen te vervallen.

 

de VRT weet naar mijn mening nog steeds niet dat het uitzenden van elke wielerronde een beetje te veel van het goede is, je kan ook overdrijven

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Waal heeft drie eigen full-time zenders, dan moet/mag de Vlaming ook drie full-time zenders hebben.

Dat is de ware reden voor deze veranderingen.

HTPC -> Intel Q6600 - 3 GB RAM - Geforce 8600 GT - 2000 GB HD - Creatix CTX948 - Skystar HD2 - Tevii S470;

Multytenne Twin + Funke DSC310; Win7 32bit; DVBViewer Pro 5.0 met Recording Service

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is ergens wel logisch om het nieuwe net aan ketnet te geven : ketnet en Sporza overlappen het meest kwa uitzendingen (ochtend-middag-namiddag) dus door ketnet apart te zetten lost men dat probleem op.

Sporza gaat nu wel in conflict komen met canvas, maar bon, men moet de nieuwe canvas programmatie maar zodanig afstemmen dat de last minimaal is.

had men het derde net aan Sporza gegeven, dan zit je met een nieuw net dat maar sporadisch gebruikt wordt (enkel bij sportwedstrijden) en konden noch ketnet noch canvas uitbreiden.

blijft inderdaad de vraag wat ze nu weer allemaal gaan herhalen om die netten te vullen .....

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Waal heeft drie eigen full-time zenders, dan moet/mag de Vlaming ook drie full-time zenders hebben.

Dat is de ware reden voor deze veranderingen.

 

Mogelijk wel. Heet dat niet de "broodrooster"-politiek? Er was vorige week een leuk programma op de NL-televisie hierover. Met een aantal "leuke" z.g. nutteloze werken. Wat bij de Walen uitgegeven wordt MOET bij de Vlamingen ook uitgegeven worden.

In Nederland laait juist de discussie op om Nederland 3 te sluiten!

---- Schimpie ----
IPTV CanalPlus + DVB-S FTA Triax 80 cm Multifeed 13 - 19,2 - 23,5 - 28

[VU+ Zero 4K UHD] {OpenPli 8.3} / Samsung 43" QLED 4K TV

[Zgemma H9S UHD] {OpenPli 8.3} / Samsung 37" HD TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat was het "wafelijzer" politiek, en daar zijn ze nu toch al een jaar of 10 van afgestapt. Sindsdien is het de "geldstroom" van Noord naar Zuid ......

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Politiek mag hier niet, maar een pluim voor de Vlamingen!!.

De VVD wil nog steeds af van Nederland 3 en de PVV vindt alleen Nederland 1 al genoeg.

Waar zijn die mee bezig. In een ander artikel heb ik gelezen dat het afschaffen van NL 3 wel een besparing opbrengt van €90.--.

Dat lost de crisis echt niet op hoor.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Politiek mag hier niet, maar een pluim voor de Vlamingen!!.

De VVD wil nog steeds af van Nederland 3 en de PVV vindt alleen Nederland 1 al genoeg.

Waar zijn die mee bezig. In een ander artikel heb ik gelezen dat het afschaffen van NL 3 wel een besparing opbrengt van €90.--.

Dat lost de crisis echt niet op hoor.

 

Off toppic maar een antwoord op de vraag.

 

Alle kleine beetje`s helpen.

En waar moeten we anders nog op bezuinigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

VRT stuurt PDC codes mee.

PDC tijden (in het paars) zijn de juiste starttijden van het programma

Meer info over PDC kan je vinden op VRT teletekst p 277

 

PDC is mooi als je iets gaat opnemen (voor de ouderwetse videorecorder, die met tape dus).

Maar als je gewoon live naar programma wilt kijken dan mag je toch wel een beetje verwachten dat een programma begint op de voorafaangekondigde tijd? Dus niet tien minuten eerder of tien minuten eerder.

Je wordt zodoende gedwongen om te kijken naar andere programma's waar je totaal geen behoefte aan hebt.

 

Nogmaals als er iets gebeurt in het land of de wereld dan kan ik het mij voorstellen. Maar op zoveel dagen en de meeste dus, gebeurt er niets. Dan moet het gewoon mogelijk zijn om het programma op tijd te laten beginnen zoals van te voren aangekondigd was.

Bovendien is het razend irritant dat ze teletekst in zo dergelijke mate afgeserveerd hebben. Als de VRT er allemaal geen geld voor heeft moeten ze de zenders sluiten en niet uitbreiden met een derde net.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@CDZakelijk,

 

Met die besparing van maar €90.--, red je het land echt niet hoor.

Beter terug naar 120 KM. p.u., beter voor milieu en minder doden op de weg EN bespaart €200.--!!.

 

Ik denk ook dat het om de "linkse rakkers" gaat. Al eens Pownieuws gezien of dat programma met dat blond meisje op zondag?.

Daar komt links niet aan bod dit in tegenstelling met DWDD en Pauw & Witteman. Daar komt iedereen aan bod, zowel links als rechts.

aangepast door Emekli

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...