Ga naar inhoud


Astra1 naar Astra3 -> beperking opnemen: (absurde) normaal verdeling zenders?


erpel

Aanbevolen berichten

Net zoals velen, heb ik gisteren telefoon gekregen van TV Vlaanderen (twee maal, voor mijn twee kaarten) met de vraag of ik al een HD decoder had.

 

In het ene geval heb ik een Samsung C6700 TV met ingebouwde DVB-S2 tuner en in het andere geval heb ik een DM800SE decoder met een oude CRT TV. Aangezien ik meerstal online zit, is het gebruik van beide toestellen en de opname capaciteit ervan meestal voor mijn vrouw.

 

Na het gesprek met de telefoon meneer en madam van TVV dacht ik dat het inderdaad eens tijd werd om mijn 19.2 orientatie om te zetten naar 23.5.

 

Met de DM800SE selecteer ik de 23.5, laat de schotel roteren en scan de ganse reeks kanalen in. Met de Samsung is het inladen van de nieuwe kanalen voor TVV ook geen problemen.

 

De problemen starten echter wanneer mijn vrouw een of ander programma op VRT wil opnemen en dan kijken naar iets anders op VTM. Marcheert niet; timer conflict, no free tuners. Mijn vrouw beslist dan maar om naar een van de programmas live te kijken ipv een boek te lezen; en de andere op te nemen. De opname begint, maar het is niet langer mogelijk om naar het ander kanaal te kijken.

 

WTF, dit heeft altijd gegaan, los van de anti card-sharing aanpassing van een aantal maanden geleden; zou er geen enkele reden mogen zijn waarom dit niet langer zou werken. Maar er begint me al iets te dagen.

 

Ik laat de schotel terug naar 19.2E roteren en kan daar nog verschillende kanalen opnemen en bekijken.

 

Aangezien een tuner een transport stream genereert en een programma opnement niets anders vereist dan een parsing ervan en een dump naar harde schijf kan het niet zo moeilijk zijn.

 

Maar de 'no free tuner' gaf me al een idee waar het probleem zat: voor een of andere reden zaten de TVV zenders dus niet langer in enkele bundel en voor simultane toegang tot de programmas; moesten dus meerdere transport streams gegenereerd worden.

 

In tegenstelling met de configuratie op Astra 19.2E

http://nl.kingofsat....s-19.2E_ned.php

 

waar alle zenders dus mooi op ene frequentie/polarisatie zitten, lijkt de ganse configuratie van de zenders van Canaal Digitaal/TV Vlaanderen binnen Astra3 er op gericht om zo weinig mogelijk zenders te bundelen:

http://nl.kingofsat....s-23.5E_ned.php

 

De standaard zenders van TVV zitten nu op 5 verschillende frequentie/polarisatie combinaties ipv 1 en wanneer de recente card sharing beperking wordt in acht genomen waar 4 kanalen simultaan kunnen worden bekeken/opgenomen vereist de nieuwe TVV configuratie dus een systeem met 4 tuners om dezelfde functionaliteit te bekomen.

 

Bovendien lijkt de spreiding op een dergelijke manier gedaan dat de meest beken zenders met opzet worden gesplits (bvb VRT en VTM of zelfs VTM en 2BE). Voor zover ik rap heb nagegaan; is voor gelijk welke Nederlanse of Vlaamse klant de helft van de bundel die uit een tuner komt typisch nutteloos aangezien die niet in het pakket zitten.

 

Wat wil dit nu concreet zeggen?

 

Een enorm goede DM800 SE als hoofd toestel wordt dus zeer beperkt aangezien opnames maar een rare combinaties zullen lukken (heb nog niet verder geprobeerd na deze eerste test). Bij het bouwen van ons huis heb ik gelukkig 2 kabels naar zowel de living als naar de tweede TV gelegd, maar heb in de voorbije jaren nog nooit de nood gehad om die tweede kabel/tuner te gebruiken in mijn vroegere DM7025+ wegens de logische en voortreffelijke combinatie van de zenders van TVV in op Astra 19.2E

 

We hebben een Samsung TV waar we zeer tevreden van zijn, ook omdat die een ingebouwde DVB-S2 tuner heeft. Aangezien de TV in de keuken hangt aan de muur, hebben we dus ook geen rommel met kabels en settop boxen. Met een simpele USB HDD kunnen we daar mee opnemen. Waar we in de Living, mits (terug) een investering, nog kunnen upgraden naar een andere settop box met meerdere tuners; kunnen we in de tweede locatie niet langer opnemen.

 

Hoewel alles network aware is, kan ik me moeilijk inbeelden dat we nu standaard moeten overgaan naar een 'gedistribueerd' opnemen binnen ons home netwerk.

 

Ik kan me moeilijk inbeelden dat klantvriendelijkheid aan de basis lag voor deze verdeling maar zelfs expliciet werd genegeerd.

 

Mijn vraag is dus of mijn initiele bevindingen correct zijn, dat ik een tuner nodig heb voor iedere frequentie band/polaristatie en of er enig inzicht is of de allocatie van de zenders binnen Astra3 zoals die nu is nog geherschikt zal worden naar een logischer/klantvriendelijker combinatie?

Dreambox 7025+

DM800 SE

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dit geldt ook voor Ned 1/2/3. Die zitten verspreid over 3 transponders. Er zal vast een bedoeling achter zitten. Met een dual linux tuner zul je dit probleem minder hebben. Je hebt een tijd kunnen profiteren van het feit dat de SD kanalen van TVV op 1 transponder werden uitgezonden. Dit voordeel hadden de Nederlands nooit, want de publieke en commerciele SD kanalen zaten voorheen al verspreid over 3 transponders. Daardoor had je tenminste 3 losse tuners nodig om van allemaal te kunnen opnemen.

 

Wellicht is een vuplus of ET 9x00 tuner iets voor je? Of een vu ultimate met 3 satelliet tuners. Dan heb je veel meer mogelijkheden..

  • Like 1

Visiosat Big Bisat (0.8W, 9, 13,19.2,23.5,28.2) 3 x Inverto quad, 2 x Alps quad, 1 x Venton rocket 2 x Disecq 1/8 1 x Diseqc 1/10

VU+ Ultimo 4k DVB-S FBC/DVB-C FBC,WD AV GP WD20EURS, 2TB @ Panasonic tx-50exw784 + Logitech Harmony 665
Qviart Lunix 4K @ Panasonic TX-L42E5 + Logitech Harmony 700

Ziggo start CI+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was inderdaad nog niet op de hoogte van de VU Ultimo, het ziet er inderdaad goede hardware uit; ik ga nog een paar reviews bekijken en zien of er problemen zijn met het lezen van de smartcard, CCCam support; want als dit niet werkt, ga ik de wind vanvoren krijgen van mijn 'significant other'. Bedankt voor de input.

 

Het voordeel lijkt te zijn dat het ook Enigma2 gebruikt, wat maakt dat het voor de kinderen handig zou moeten zijn om er mee te werken. Met drie tuners zouden we inderdaad al het een en ander moeten aankunnen ivm die nogal bizarre spreiding van de kanalen.

 

Er zal wel een bedoeling achter zitten, maar jammer genoeg werkt CD/TVV consistent de voordelen van hun aanbieding tov anderen weg door deze dingen: We waren van plan om, eens onze oude TV de geest gaf, terug een met ingebouwde DVB-S2 tuner te nemen om het gerommel met te kabels niet te hebben.

 

We hangen er dus toch aan voor onze moeite.

 

Een paar jaar geleden besloten ze om de kaarten te linken aan hun decoders en dat die niet vrij te verkrijgen meer waren, en nu terug dit. De voordelen lijken zich momenteel dus te beperken tot de openheid van de decoders/content en een hogere video qualiteit.

Dreambox 7025+

DM800 SE

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd Erpel, ik vind dit ook absurd.

Op een transponder kunnen toch veronderstel ik 5 HD zenders. Waarom nemen ze dan niet de 5 meest bekeken zenders bij TVV, aangevuld met de volgende 5 zenders op een tweede transponder. Zo zou je dan al met een dubbele tuner voldoende opname mogelijkheden hebben.

Ach ze gaan het de mensen zo moeilijk maken dat ze afhaken en naar bv Telenet gaan waar de opname-problemen zich niet stellen.

Ik overweeg ook een Ultimo, met 3 tuners, te kopen maar heb in mijn muurbuizen geen plaats om nog 2 extra kabels naar mijn toestel te brengen.

Pffff, en nog maar te zwijgen over de bijkomende kosten van een VU+ultimo, nieuwe lnb's, bekabeling enz....

DM800PVR - met OpenPLI.

Vu+Duo2 - met OpenPLI

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je met twee kabels toch zou moeten toekomen? Het is toch gewoon de polarisatiedie bovenaan wordt ingesteld en de frequentie banden worden beneden uitgefilterd?

 

Volgens de specs heeft de ultimo telkens loop through op de tuners voorzien; dat wil dus zeggen dat je op zijn minst 2xH en bvb 1xV zou moeten kunnen opnemen.

 

Het plezante is wel dat die gasten dus niet alleen verschillende frequentie banden gebruiken, maar ook nog eens verschillende polarisaties. Als dit laatste het geval niet ware geweest, zou je waarschijnlijk gewoon toekomen met ene kabel en via loop through op verschillende tuners.

 

Nu soit, ben geen expert, heb gewoon zitten foefelen met chinese DVB-S2 tuners via USB en die wreed plezante USB staging techniek waar je device zich anders gaat gedragen al naargelang je andere firmware upload (DVBWorld/Cypress).

Dreambox 7025+

DM800 SE

Link naar reactie
Delen op andere sites

@erpel

Het ligt iets anders dan alleen maar horizontaal of verticaal gepolariseerd.

De satellietontvangst bestaat ook nog uit een lage en een hoge band.

De lage band loopt van 10,70 tot 11,70 GHz.

De hoge band loopt van 11,70 tot 12,75 GHz.

Om een lnb op deze twee banden te schakelen wordt gebruik gemaakt van een 22KHz frequentie.

De lage band is ingeschakeld als de 22KHz frequentie uit staat.

De hoge band is ingeschakeld als de 22KHz frequentie is ingeschakeld.

Bovendien heb je te maken met horizontale en verticale polarisatie.

De horizontale polarisatie wordt verkregen door vanuit de tuner 13V naar de lnb te versturen, de verticale polarisatie wordt verkregen door over de coaxkabel 18Volt naar de lnb te versturen.

Een lnb moet natuurlijk altijd gevoed worden om zijn werkt te kunnen doen. Zonder voeding werkt hij niet. Door gebruik te maken van 13 of 18 Volt, kan dus meteen de polarisatie van de ontvangst bepaald worden.

Met deze vier situaties hebben we dus:

Het eerste quadrant lage band horizontaal wordt verkregen met 22KHz uit en 13 volt voeding.

Het tweede quadrant lage band verticaal wordt dus verkregen met 22KHz uit en 18 volt.

Het derde quadrant wordt verkregen met 22KHz aan en 13 Volt voeding.

Het vierde quadrant wordt verkregen met 22Khz aan en 18 Volt voeding.

Het is hierbij duidelijk dat je met twee verschillende tuners die doorgelust zijn niet gelijkktijdig 13 Volt en 18Volt kunt aansturen, en ook niet gelijktijdig wel 22KHz en geen 22 KHz kunt aansturen.

Staat je eerste tuner op een transponder afgesteld die zich in het derde quadrant bevindt, dan kan de doorgeluste tuner ook alleen maar afgesteld worden op een transponder die zich in het derde quadrant bevindt en dit natuurlijk ook op dezelfde satelliet waarbij de eerste tuner staat afgesteld.

Als voorbeeld bij CanalDigitaal op de Astra 1.

De volgende zenders zitten allemaal in het derde quadrant dus boven de 11,7 GHz en Horizontaal:

Ned 1, Ned 2, Ned 3, RTL4, RTL5, SBS6, RTL7, Veronica, Net5, RTL8, BVN, Eén, Ketnet/Canvas, Discovery Channel, Animal Planet, NGL, Nicklodeon, Comedy Central, Eurosport en ESPN America.

Heb je dus de eerste tuner op één van deze zenders staan, dan kun je met de tweede doorgeluste tuner ook kijken of opnemen naar één van deze zenders in de lijst.

Ik weet niet of er bij TVV ook zoveel zenders in hetzelfde quadrant zitten.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...