Ga naar inhoud


Fijnafstellen Moteck SG2100


zanco48

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

 

Ik heb al enige tijd een Moteck SG2100 in gebruik in combinatie met een DM500HD. De rotor heb ik geconfigureerd als USALS en daarbij mijn actuele positie opgegeven.

 

Dat werkt in principe goed, alleen bemerkte ik vandaag dat hij bijvoorbeeld op 23.5 oost niet helemaal nauwkeurig uitricht. Voor de meeste signalen is dat geen probleem, maar ik denk dat ik op meer satellieten dit probleem heb.

 

In OpenPli 2.1 zit een optie voor Autofocus en voor calibreren. Wanneer ik probeer Autofocus uit te voeren dan vindt hij inderdaad een betere positie en die kan ik opslaan. Alleen wanneer ik terugkeer naar het kanaal dat ik keek draait de rotor weer naar zijn oude positie.

 

Hoe moet ik / kan ik het beste de boel configureren zodat hij voor alle satellieten optimaal functioneert? Ik vermoed dat hij door de USALS keuze niet kijkt naar de door mij opgeslagen positie, maar ik durf niet zomaar een andere configuratie te kiezen.

 

Alle hulp is welkom, en wordt op prijs gesteld.

 

Jos (redelijk ervaren met satontvangst, maar nog niet echt met diseqc instellingen)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Jos, ik ga altijd handmatig finetunen. Ik zoek posities met de usals en ga dan finetunen door usals uit te schakelen en over te schakelen op diseqc 1.2. En die handmatige posities worden dan natuurlijk opgeslagen.

 

Bij grotere temperatuurswisselingen moet ik altijd de schotel wat bijstellen. Dit zal te maken hebben met het feit, dat metaal uitzet en krimpt. Een paar mm is al genoeg om de focus te beinvloeden.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dan, @Zanco48 en @grondstof, moet je wel bij elk stapje die je zet zoals grondstof beschrijft, alle satellieten constant checken op verbetering of verslechtering.

 

Uiteindelijk zou je er zo wel achter kunnen komen op welke gradenpositie het nulpunt van je Moteck daadwerkelijk is ingesteld. Op zich is er niks tegen als je nulpunt een heel klein beetje afwijkt, zolang je die maar zodanig zuiver is dat bij USALS-instelling alle andere satposities ook (redelijk) maximaal komen te staan.

 

En juist hier ligt de kern van de uitdaging bij het instellen van draaibaar. Als hij te onzuiver in de baan staat, zal de afwijking sterker worden naarmate je verder van je nulpunt weggedraaid bent. Dus waterpas staan is in ieder geval een voorwaarde.

Een draai aan een moer van je installatie buiten kan al invloed hebben. Daarom ga ik bij fijnafstelling uiteindelijk toch over op diseqc 1.2. Zo kan ik ook reageren op gevolgen van temperatuursverschillen op de installatie buiten.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank @Eduard07 en @grondstof,

 

Dus als ik het goed vertaal naar wat ik zou moeten doen is: met usals een satelliet kiezen, met fijnafstemmen de nauwkeurige positie zoeken en vastleggen in een geheugenplaats en daarna de ontvanger op diseqc 1.2 instellen en de opgeslagen posities gebruiken voor de diverse satellieten.

 

Dat temperatuur van invloed is, is me duidelijk en ook de wind in Nederland kan soms flink tegenwerken. Maar wanneer ik via deze methode een aantal posities kan verbeteren zonder met gereedschap aan de slag te gaan (ik ben bang dat het uiteindelijk dan slechter gaat werken, was al lastig om hem goed geplaatst te krijgen) dan ben ik daar alvast heel blij mee.

 

Gelukkig heb ik als het meezit over anderhalf tot 2 weken vakantie.... dus tijd om te stoeien...

 

Jos

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Hoe moet ik / kan ik het beste de boel configureren zodat hij voor alle satellieten optimaal functioneert? Ik vermoed dat hij door de USALS keuze niet kijkt naar de door mij opgeslagen positie, maar ik durf niet zomaar een andere configuratie te kiezen.

 

Wat hierboven beschreven staat dat je dan de posities handmatig moet opslaan is uiteraard niet de beste optie, zo blijf je aan de gang en verlies je het voordeel van USALS.

Als je met finetuning een beter signaal kunt krijgen, dus door de schotel via het menu iets te verdraaien naar links of rechts, is een teken dat hij niet goed staat afgesteld.

 

Wat je moet doen is het volgende:

Kijk welke kant de schotel opgaat bij finetuning, dus of deze naar links gaat of naar rechts.

Zap dan een keer, zodat de schotel weer op zijn "mindere positie" uitkomt, hierna draai je de rotorbevestiging iets los van de paal en draai de rotor, inclusief schotel natuurlijk, naar de richting waarop je een beter signaal krijgt.

Zoek net zo lang totdat je het meest mogelijke signaal gevonden hebt, draai dan voorzichtig het geheel weer vast aan de paal.

Hierna kun je eventueel nog kijken of er winst te behalen valt door de kantelhoek van de schotel te verstellen, dit kun je al testen zonder iets los te draaien en de schotel onderaan iets te liften of iets naar achteren te duwen, zie je dan een verbetering dan iets losdraaien en tunen op het hoogste signaal.

 

Als de paal 100% waterpas staat zal je zien dat de verbetering op alle satellieten zichtbaar is.

Dreambox 8000HD, Xtrend et5000 & et9000, Qnap 209-II Pro 2Tb,Wavefrontier T 90,Stab HH120 Triax 78 cm, Triax 78 cm CDS Duo LNB

Member of the PLi team

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar @Henksat, jij zegt nu eigenlijk in je eigen woorden wat ik ook al heb beschreven.

Bovendien zul je 's zomers en 's winters altijd moeten finetunen ivm temperatuurwisselingen van het metaal van de installatie.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bovendien zul je 's zomers en 's winters altijd moeten finetunen ivm temperatuurwisselingen van het metaal van de installatie.

 

Die onzin hoor je mij niet zeggen

Dreambox 8000HD, Xtrend et5000 & et9000, Qnap 209-II Pro 2Tb,Wavefrontier T 90,Stab HH120 Triax 78 cm, Triax 78 cm CDS Duo LNB

Member of the PLi team

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die onzin hoor je mij niet zeggen

Nee, maar het is wel een feit, dus is het onzin om het te ontkennen. :frown:

En zo raar of onlogisch is het ook niet.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal best een theoretische waarheid inzitten, maar bij een perfect afgestelde wok merk je hooguit een 1 of 2 procent verschil, te verwaarlozen dus en niks mee doen verder.

Dreambox 8000HD, Xtrend et5000 & et9000, Qnap 209-II Pro 2Tb,Wavefrontier T 90,Stab HH120 Triax 78 cm, Triax 78 cm CDS Duo LNB

Member of the PLi team

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet bij alle draaibare installaties die ik heb gehad (Stab) de (stevig aangedraaide) schotel bij zomer- en wintertemperaturen altijd weer 1 keer per seizoen even finetunen oost-west.

Lijkt me ook logisch dat metaal wat reageert op temperaturen. Het gaat natuurlijk wel om finetunen, maar het is echt een feit. Het scheelt steeds een paar punten op de schaal.

Vandaar mijn voorkeur voor diseqc 1.2.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo kunnen we wel 100 jaar doorgaan, maar ik hier een Stab hangen, deze hangt er nu een jaar of 8, en nog nooit een vernieuwde afstelling hoeven doen.

Dreambox 8000HD, Xtrend et5000 & et9000, Qnap 209-II Pro 2Tb,Wavefrontier T 90,Stab HH120 Triax 78 cm, Triax 78 cm CDS Duo LNB

Member of the PLi team

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier idem dito, niet hoeven te verstellen ooit. En als zomer/winter al invloed zou hebben dan heb je gewoon geen goede fundering van je huis ;)

.: AZBox Me OpenRSI-2.1 | DM 8000HD DM 500HD DMM-GP3 | Emitor Satlook Micro+ G2 | TBS 5925 | TechniSat USB 2 HD CI :.
.: Triax TDS110, Stab HH120/MS220 | Visiosat BiSat G3D A123 HB :.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een Moteck in gebruik en daarvoor een Stabb welke helaas na enkele jaren al stuk was.

De Moteck heb ik nu alweer een aantal jaren in gebruik.

Ik woon op 5.022 graden oost en heb het nulpunt op Sirius 4.8 afgesteld.

Van 30gr west tot 60gr oost kan mijn schotel de satellieten goed ontvangen.

Over het volledige draai gebied heb ik via usuals prima signaal sterktes op de er tussen liggende satellieten.

Ik regel nooit bij v.w.b zomer of winter of warm of koud, de schotel staat waterpas en goed op de 4.8 afgesteld.

Meer is echt niet nodig om de satellieten goed binnen te krijgen.

En of een pijp nu warm of koud is, de uitzetting of krimpen van een ronde pijp is overal gelijk dus zal m.i weinig invloed hebben.

Als het begin maar goed is dus waterpas en goede nulpunt dan volgen de satellieten met usuals van zelf goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Kun je eigenlijk ook een combinatie van USALS en non-USALS gebruiken in het tuner menu van de dreambox? Dat je b.v. een bepaalde satelliet USALS op "nee" zet in het dreambox menu en dan wel finetuned en opslaat, en de overige satellieten wel USALS op "ja" zet. Of gaat dit problemen veroorzaken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...