Ga naar inhoud


Lastige plaatsing casus, Selfsat, Disecq achter Disecq


--verwijderd--

Aanbevolen berichten

Voor de situatie op de foto probeer ik een satellietontvangst oplossing te bedenken.

Je ziet dat de tuintjes alle een uniforme haag hebben. Dit is zo door de verhuurder gedaan.

Met die wetenschap lijkt het mogen plaatsen van een schotel op het schuurtje onwaarschijnlijk.

 

De antenne moet over de haag heen kijken. De witte balk geeft heel grof de kijkrichting voor 28.2 Astra 2 aan. Die moet in de uiterste hoek staan om langs de dakrand rechts heen te kijken.

Gezien de situatie wil ik een Selfsat H50D4 Quad gebruiken. Dat heb ik op de 2e foto in beeld proberen te brengen.

 

Behalve Astra 2 is ook 19.2 Astra 1 noodzakelijk. Hiervoor denk ik aan een 2e Selfsat, hetzij boven elkaar aan dezelfde paal, hetzij ernaast op een 2e paal.

Er is een Selfsat H50 M4 Quad BeNeLux editie te verkrijgen die behalve 19.2 ook 13 Hotbird meepakt. Dat zou mooi meegenomen zijn.

De Selfsat H50 M4 heeft een interne Disecq switch om te schakelen tussen 13 en 19.2

Maar in combinatie met de H50D4 moet er nog een extra switch achter om ook naar 28.2 te kunnen schakelen. Ik weet eigenlijk niet of dat wel mogelijk is.

 

Voor de paal had ik gedacht aan een bestaande tegelvoet en daar een langere paal op te plaatsen. Tot ik de tegelvoet bekeek en realiseerde dat de paal niet zo maar uitwisselbaar is, de voet waarmee je hem op de voet bevestigd zit er op gelast. Dus daar weet ik zo snel ook geen oplossing voor.

 

 

 

-

 

Nokia3.1-20200820_204410.jpg

Nokia3.1-20200820_194936.jpg

aangepast door vansloneker
tikfoutjes
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 61
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Een schotelantenne mag nooit vóór de voorgevel geplaatst worden, dus niet in de voortuin en ook niet op het plat dak waar je op doelt, zie:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/brochures/2010/07/20/schotel-antennes

 

Maar als je 3 satellieten wilt ontvangen, is het handiger om een schotel te nemen van 60cm en daar 3 losse lnb's op te plaatsen.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dat de achterkant van je huis is, is er dus geen probleem met het plaatsen van een schotel of vlakantenne. Of je de tegelvoet op het schuurtje mag zetten, kun je vinden in het huurcontract. Op een tegelvoet in de achtertuin mag altijd.

Maar waarom wil je 3 satellieten ontvangen met vlakantennes, waarom niet met een gewone schotel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, vansloneker zei:

Wat betreft de schotel schijn je helaas de clou van het verhaal te missen.

 

Ik mis die clou ook. Het wordt duidelijker indien je toelicht waarom je perse je zinnen hebt gezet op die Selfsat. Esthetiek? Gebruiksgemak? Qua kosten ben je relatief duur uit. Zeker met twee van die dingen.

 

Ik heb op internet die antenne eens bekeken. Ik hou rekening met een behoorlijk "wishfull thinking" gehalte in de specificaties. Met name de gain. Je kan er wel 4 tuners op aansluiten. De zin bij het benelux model "* LET OP! niet geschikt voor de combinatie van ontvangst Astra 1 (19,2) en Astra 3 (23,5)" maakt me argwanend. Ik zou dit zeker even bij de leverancier navragen. Indien de interne switch luistert naar het Diseqc 1.0/2.0 protocol dan kan je beide in principe (de uitvoering kan wat lastiger zijn) via een externe uncomitted voorschakel switch koppelen. Mits je ontvanger Diseqc 1.1/2.1 ondersteund.

aangepast door kwetal
die eeuwige taalfouten....

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Selfsat H50M bestaat eigenlijk uit 2 Selfsat H30D en geeft maar 33,7dB bij 12,7GHz. Dat is vergelijkbaar met een schotel van 45cm. Voor de Astra 19,2 gaat dan nog wel maar voor de Hotbird zul je bepaalde zenders niet ontvangen zelfs niet bij onbewolkt weer.
Voor de Astra 28,2 kun je toe met een Selfsat H22D5.
Het wordt echter wel een hele dure grap want je hebt voor vier aansluitingen ook 4 uncommitted diseqc-switches nodig.
Zullen we een kijken wat dat kost bij die zaak met hun zogenaamde BeneLux-versie?
Selfsat H50 M4 Quad BeNeLux                                        €269,-
Selfsat H22D4                                                                      €149,-
4 stuks Spaun SUR 211 uncommitted switch à€39,- = €156,-
___________________________________________________________
Samen                                                                                = €574,-


Een belachelijk hoge prijs voor 3 satellieten en 4 aansluitingen en dan nog zonder fatsoenlijke regenreserve.

Vandaar dat ik al 2x eerder gevraagd heb, waarom wil je vlakantennes gebruiken?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, kwetal zei:

Indien de interne switch luistert naar het Diseqc 1.0/2.0 protocol dan kan je beide in principe (de uitvoering kan wat lastiger zijn) via een externe uncomitted voorschakel switch koppelen. Mits je ontvanger Diseqc 1.1/2.1 ondersteund.

 

Zolang je beneden de 4 satellietposities blijft, kan dit natuurlijk ook nog binnen het diseqc x.0 protocol, met een beetje een knutseloplossing (zoals bekend).

Probleemloos, mits de ontvangers het diseqc commando herhalen.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ook mijn ervaring. Geef ik geen uncommited commando op dan schakelt de SUR automatisch op poort 1 en wordt vervolgens in de volgende commited switch het Diseqc 1.0 commando (indien gegeven) uitgevoerd. Ik wist alleen niet of dit op alle denkbare configuraties van toepassing was.

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, kwetal zei:

....

Ik heb op internet die antenne eens bekeken. Ik hou rekening met een behoorlijk "wishfull thinking" gehalte in de specificaties. Met name de gain. Je kan er wel 4 tuners op aansluiten. De zin bij het benelux model "* LET OP! niet geschikt voor de combinatie van ontvangst Astra 1 (19,2) en Astra 3 (23,5)" maakt me argwanend. Ik zou dit zeker even bij de leverancier navragen. Indien de interne switch luistert naar het Diseqc 1.0/2.0 protocol dan kan je beide in principe (de uitvoering kan wat lastiger zijn) via een externe uncomitted voorschakel switch koppelen. Mits je ontvanger Diseqc 1.1/2.1 ondersteund.

 

Ik denk dat die waarschuwing slaat op de verschillende afstanden tussen die satelliet posities. Voor de Astra 1 / 3 combinatie zal die nooit optimaal af te regelen zijn, zeker niet met zo'n klein schoteltje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het betekent normaal gesproken dat je geen tv's met ingebouwde satellietontvanger kunt gebruiken. Deze gaan niet verder dan diseqc-1.0 zonder herhaal commando, misschien een hele enkele duur luxe merk daargelaten.

 

@kwetal twijfelt aan de gain (versterking) die de vlakantenne geeft. Ja inderdaad, ze spiegelen het mooier voor dan het is want de versterking van 33,7dB wordt opgegeven bij 12,7GHz en het is gebruikelijk deze op te geven bij 11,7GHz. Hadden ze dat gedaan, dan was de versterking geen 33,7dB geweest maar 33,0dB geweest.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van zo'n vlakantenne kun je iemand misschien nog wijs maken dat het de nieuwste zonnecollector is waarbij alles onder een beschermlaag zit...

 

Mij is wel duidelijk dat de Selfsat H50 M4 Quad BeNeLux editie als gevolg van de constructie een gefixeerde hoek heeft welke passend is voor A1 en HB en dus niet voor andere combinaties.

Dat is niet anders als met Duo-LNB's die passend zijn voor een bepaalde satelliet combinatie.

Hoe het ding verder is opgebouwd was me niet duidelijk, maar als het 2 'halve' antennes zijn en dan ook nog lastig te schakelen dan valt die af. Zoals in de openingspost al gezegd, HB erbij zou mooi zijn maar is niet absoluut nodig. A1 en A2 wel. Dan zouden het 2 H50D4's moeten worden.

 

Ja die dingen kosten geld. Maar gezeik met een verhuurder kost meer dan geld. Dan kun je het recht aan je kant hebben, het papier is geduldig...

 

 

Of het een vlakantenne of een schotel is, het geval moet naar schatting anderhalve meter de hoogte in. Zijn daar oplossingen voor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een schotel van bv Triax 64cm met 2 lossen Quad LNB's of een triple Quad LNB ,

sowieso een betere aanrader , goedkoper , ook meer signaal !!

Om de antenne hoger te zetten , als je die nergens anders kan zetten ,

een mast is de enige oplossing , hang er desnoods een lamp in ,

of hang er wasdraad aan !! Schilder de schotel in een  achtergrondkleur , en vwala :)

 

40 minuten geleden, vansloneker zei:

Maar gezeik met een verhuurder kost meer dan geld.

Staat er iets van in je huurcontract ??

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die witte lijn op de foto in het eerste bericht klopt niet. Zelfs voor de Astra 28,2 heb je een elevatie van 26 graden, de lijn loopt met een elevatie van 7 graden

 

De bovenkant van een schotel in de achtertuin mag 3 meter hoog zijn, zie de regelgeving van WROM. Dat kan de woningbouwvereniging niet verbieden. Ze kunnen wel verbieden dat je gaten boort in het huis en daarmee dus een schotel niet aan de muur mag bevestigen maar op een mast van 3 meter in je eigen tuin kan nooit verboden worden.


Meer regenreserve heb de inderdaad met een Selfsat H50 maar twee Selfsat H50 onder elkaar is groter dan een schotel van 60cm waar je twee quad-lnb's met grote kop op zet en veel goedkoper.

Met 2 satellieten heb je 4 stuks 2/1 diseqc-switches nodig en die zijn niet duur.

En wil je toch vlakantennes nemen, daar is plakfolie voor te koop met een zonnepaneelmotief precies voor de H30 of H50 gemaakt.

 

vlakantenne sticker HD50.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...