Ga naar inhoud


Lastige plaatsing casus, Selfsat, Disecq achter Disecq


--verwijderd--

Aanbevolen berichten


  • Reacties 61
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Op 10-10-2020 om 08:42, Ventura zei:

Een triax 64 gebruiken voor multifeed doeleinde is niet ideaal. Daarvoor zijn de reserve/mer waarde te laag voor.  

 

Wat is er mis met een Triax 64 in combinatie met een duo-lnb of een triple-lnb? Dat gaat gewoon goed. Typisch een antwoord van Ventura.

Ik heb zowel de Multytenne als de Triax 64 in gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas moet ik berichten dat dit mij nu niet gelukt is.

Met de lnb houder en de lnb's in de aangegeven positie kost het al veel zoeken om de Hotbird te vinden.

Daarvandaan is de Astra 1 niet te vinden. Als ik vanaf daar de schotel ga draaien is het erg ver naar de Astra 1.

 

Misschien is het een beter idee om de Astra 1 en 2 samen op de 80cm Triax te proberen te vinden en dan de 64cm enkel op de HB te richten?

 

 

 

aangepast door vansloneker
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je de zaak wel goed afgesteld?
- zet de rail 7 graden schuin, in het westen het hoogst. Deze schuinte krijg je als je het gat in het midden van de rail in de bovenste groef hebt staan en je de rail zo schuin mogelijk zet.
- zet de lnb-houder van de Hotbird tegen de oostzijde van de arm.
- zet de lnb van de Astra 19,2 op 55mm afstand van de Hotbird-lnb aan de westzijde van de arm gemeten aan de voorzijde van de kap van kuiltje tot kuiltje.
- zet de skew van de Hotbird-lnb op  -2°
- zet de skew van de Astra 19,2-lnb op -2°
d.w.z. gemeten t.o.v. verticaal dus niet t.o.v. de rail maar je mag ze ook met de aansluiting recht omlaag zetten
- zet de elevatie van de schotel op 29° om de Hotbird te vinden
- richt de schotel uit zodat je maximale signaalkwaliteit hebt op de Hotbird

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Quote uit een ander topic.

 

Op 23-9-2020 om 20:32, Sprietje zei:

Je hebt inderdaad een SAB-rail (MFTS4)

Er zijn een aantal verschillen tussen een Triax-rail en een SAB-rail:

- een SAB-rail is langer

- een SAB-rail heeft in de hoogte 2 groeven, een Triax-rail 1 groef

- de lnb-klemmen zijn anders

- er zijn best vaak klachten op dit forum geweest dat de kunststof houder van de SAB-rail veel te veel ruimte heeft in een Triax-arm en daardoor speling heeft.

- de SAB-rail staat 19mm hoger dan een Triax rail.

Dit laatste betekend dat de lnb's hoger staan t.o.v. de arm waardoor de lnb's niet precies in het brandpunt van de schotel staan. Hierdoor klopt de elevatieinstelling van de schotel niet meer. Je moet de elevatie hoger instellen dan het werkelijk is.

 

 

 

verschil Triax en SAB-rail.png

 

 

Zou het kunnen dat ik een SAB-rail heb ontvangen? (De bovenste is de nieuwe)

sabtriax.jpg

aangepast door vansloneker
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een gekke gedachte, maar als ik naar het begin van je verhaal kijk dan staat daar:

 

"Je ziet dat de tuintjes alle een uniforme haag hebben. Dit is zo door de verhuurder gedaan.

Met die wetenschap lijkt het mogen plaatsen van een schotel op het schuurtje onwaarschijnlijk."

 

Het kan natuurlijk ook best zijn dat die verhuurder eerder aan jullie privacy dacht? Of aan uniformiteit op straat niveau en niet ten aanzien wat er bovenop een schuurtje te zien is? Uniformiteit in richting parkeerplaats achter het huis, tja onmogelijk is zoiets niet maar of dat als feit moet worden aangenomen?

 

Ik zou een van twee dingen doen: of de verhuurder gewoon vragen, of wanneer je denkt dat dat slapende honden wakker maakt gewoon ergens voor een prikkie een groot genoeg tweedehands schoteltje oppikken en het op een minst opvallende kleur verven en opstellen. Wordt er niet gereageerd dan is je probleem opgelost, wordt er wel gereageerd dan is het een mooi punt om te kijken of een compromis met de verhuurder bereikt kan worden.

 

Enfin, zo zou ik het aanpakken. Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste vanslonker

 

Ik heb je berichten een beetje laat gezien maar voor een Triax 78/80 moet je de lnb's als volgt afstellen bij de Friese meren:
- monteer de rail zodat het gat in het midden in de onderste groef zit
- stel de elevatie van de schotel zo in, dat de bovenzijde van de rail in de richting van de schotel horizontaal staat
- zet de rail 13 graden schuin, in het oosten het laagste. Gebruik hiervoor de bijgevoegde hoek
- plaats de klem van de Astra 19,2-lnb aan de oostzijde van de arm
- plaats de klem met de Astra 28,35-lnb aan de westzijde van de arm
- de afstand tussen de twee lnb's moet 94mm zijn, d.w.z. gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje in de kap
- zorg er voor dat beide lnb's ongeveer even ver vanaf het midden van de arm staan
- stel de skew van de 19,2-lnb af op -3°
- stel de skew van de 28,35-lnb af op -9°
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je achter tegen de lnb kijkt gemeten t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail
- stel de elevatie van de schotel in op 28° om de satellieten te vinden
- richt nu de schotel uit op één van beide satellieten totdat je maximale signaalkwaliteit hebt. Hierbij zal de elevatie ook nog iets bijgesteld moeten worden.

 

Ik denk dat een SAB- en een Triax lnb-houder op beide rails passen maar ik heb het nooit uitgeprobeerd.


Verder is er geen Exel werkblad voor de berekening van de lnb's en de rail.
De zaken die voor de berekening nodig zijn betreft de ontvangsthoeken tussen de satellieten gezien vanaf de schotelcoördinaten waarbij dus de afstand van de schotel tot aan de satelliet nodig is en de afstand tussen de satellieten onderling en dit in verhouding tot de brandpuntsafstand van de schotel.

 

hoek van 13 graden.PNG

hoek van 3 graden.png

hoek van 9 graden.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...