Ga naar inhoud


Lastige plaatsing casus, Selfsat, Disecq achter Disecq


--verwijderd--

Aanbevolen berichten

  • 4 weken later...

  • Reacties 61
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

hoi beste schotelaars ik wil hier graag inbreken met een vraag over plaatsing schotelantenne zonder een apart topic te openen.Ik ben lekker aan het prutsen met ontvangst(gezellig maar de schotel staat zowiezo verkeerd)nu heb ik de schotel inde achtertuin staan minder dan 3meter hoog ,schotel diameter minder dan 2 meter volgens dat schema van rijksoverheid.nl.IK zag echter op google dat als je hem op het platte dak achter je huis of op het dak van je schuurtje plaatst je vanaf die hoogte 3 meter mag bijtellen alleen kan ik dat laatste niet terugvinden op die zelfde tabel wie weet hier meer over??

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de brochure staat het niet echt duidelijk maar ook voor een schotelantenne geldt dat de maximale hoogte gemeten wordt vanaf de voet. Staat de schotel in de tuin dan is die 3 meter gemeten vanaf de grond, staat de schotel op een plat dak, dan is het dus 3 meter gemeten vanaf dat plat dak.
Is de schotel bevestigd aan een mast aan de achtergevel of aan de zijgevel, dan is de maximale 3 meter hoogte gemeten vanaf het daksnijvlak.

Voor niet schotelantennes geldt de maat van 5 meter.

 

Dit staat er letterlijk in de brochure van de rijksoverheid:
2   Als u een schotelantenne wilt plaatsen dan moet deze antenne:   
a.  een doorsnede (diameter) hebben die maximaal 2 meter is.   
b.  inclusief de drager, niet hoger zijn dan 3 meter (vanaf de voet gemeten2)
      2 Zie: ‘Bepaling van de hoogte van een antenne’ verderop in deze folder.

Het betreft de tekening met de harkantennes

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

dankjewel voor de snelle reactie ,nou dan kan ik in uiterst geval hem lekker op het schuurdak plaatsen scheelt toch weer 2 meter extra op het totaal.nu heb ik wat meer bewegingsvrijheid eerst in de andere hoek van de tuin wanneer dat niet werkt dan op schuur nog bedankt spriet👍

aangepast door kannie
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Het is inmiddels 6 weken verder, ik heb het advies aangenomen eerst maar eens met de bestaande schotel te beginnen. Vrijdag heb ik de Visiosat geplaatst. Hij moet op een afstand van 4 meter over een gelijk hoge haag kijken als op de foto is te zien.

In 1e instantie had ik wel beeld op de 19.2 maar dan niet op 28.2 en het kostte het nodig zoekwerk om erachter te komen dat de hoogte van de LNB versteld was geraakt.

Een ander probleem is dat het armpje nogal is gezakt. De schroefjes waarmee het vastzit zijn totaal verroest, ik verwacht niet dat kruipolie hier nog werkt, maar ik heb het nog wel ingespoten.

Achter het armpje heb ik 2 ringetjes geklemd om het nog wat omhoog te brengen.

Aan de hand van de signaalsterkte indicatie van de Rebox heb ik alles zo optimaal mogelijk ingesteld en had beeld op de 19.2 en de 28.2. 13.0 is in deze positie niet te zien. Dat is minder dringend en misschien later nog op te lossen met een 2e schotel op een iets andere plek.

Gisteravond helaas begonnen de problemen. De BBC HD's en ITV HD waren niet meer te ontvangen. Vrijdag bij het instellen was het mooi helder weer, gisteravond bewolking en regen. De grenzen zijn dus wel erg snel bereikt. De Visiosat stond voorheen op een plat dak zonder enig obstakel in zicht en had alleen bij zeer zware neerslag signaalverlies.

Ondertussen denk aan een Plan-B. Ik heb nog een Triax van ca. 80cm en zou dat goed kunnen werken met een Canal triple/quad LNB? Ik meen wel eens gelezen te hebben dat het Canal duo  LNB ontworpen was voor een kleinere maat Triax dus dat zou ook voor de triple het geval kunnen zijn, Het is de vraag of de grotere Triax nog signaalwinst geeft.

Visiosatje.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Sprietje zei:

Een triple-lnb op een Triax 78 gaat prima. Dan heb je meer signaal dan op een Triax 64 en een triple-lnb koop je in Nederland al voor €73,50 incl. verzendkosten.

 

Ik lees dat je hem op 23.5 moet uitrichten, zijn er bruikbare FTA zenders op 23.5 om op te mikken? Ik kijk normaal niet 23.5 en heb ook geen decoder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Amai, had je hem niet uit kunnen boren?
Tja, maar terug er in lijmen en een metalen plaat maken die net tussen de ribben past.


Ja er is zijn zeker fta-zenders op de Astra 23,5 maar wat heb je daar aan als je geen ontvanger hebt. Ik zou zeggen, uitrichten met de zon dan staat de schotel voor 99% goed uitgericht maar ach, wat een kloteweer in Nederland, elke dag regen en dat terwijl het hier in Spanje het ongelofelijk mooi strandweer is.


Heb je een satellietblieper met ingebouwde voeding?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een schroefje kon ik loskrijgen, een heb ik inderdaad uitgeboord. Maar dat uitgebroken kunststof is gewoon de schade het heeft. Ik heb er nog een plaatje achter gemaakt maar het heeft niet voldoende vat om het armpje stabiel te houden.

Het kunststof is nu zo vet van de kruipolie dat daar echt niets meer lijmt.

 

Voor nu heb ik die Triax er op gezet met een enkele LNB gericht op 28.2 want ik wil vanavond persé iets op Channel 5 zien.

 

Ik gebruik een satfinder of pieper zonder eigen voeding.

 

aangepast door vansloneker
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...