Ga naar inhoud


230V/50Hz wasmachine op 230V/60Hz met een drainpomp probleem


Big fellow

Aanbevolen berichten

Ik heb hier een (vreemd?) probleem... 

We hebben een wasmachine gekocht, in Europa, die op 230V/50Hz gespecificeerd is. Aangezien wij aan boord een 60Hz netwerk hebben, hebben wij hem daar gewoon op aangesloten. Alles werkt, maar 80% van de tijd wil de drainpomp niet "starten" lijkt het wel. Nu gok ik dat het een probleem is met de frequentie. Ik heb de machine nog niet open gemaakt, maar ik neem aan dat er een pomp met een aanloop condensator in zit. Nu had ik vooraf niet verwacht dat dit een groot probleem zou wezen, maar het lijkt er dus wel op.

Hoe kan ik de juiste waarde van de C bepalen. Pak hem beet 20% lager nemen???

Indien het belangrijk is; Ik heb het probleem met een "Hoover" wasmachine, gekocht in Duitsland....

 

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites


In alle wasmachines die ik open heb gehad , was de afvoerpomp (ik neem aan dat je die bedoelt) een asychrone motor , zonder condensator dus .

Die heeft een laag aanloop koppel maar de afwijkende freq. lijkt me geen probleem te mogen zijn .

    zie ook   http://nl.wikipedia.org/wiki/Spleetpoolmotor

 

Kan het zijn dat het water te hoog weg gepompt moet worden , normaal hangt de slang niet hoger dan de bovenkant van de machine ,

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

De pomp "schud" heen en weer en als ik het filter verwijder en de pomp "een zetje" geef, dan gaat hij prima draaien/pompen.

 

Ik heb ook dit gevonden op internet:

Re: Will a 50-Hz Washing Machine Work at 60-Hz?

 

08/24/2010 7:24 AM 

 

No,
your drain-pump will run 20% faster and possibly create more load pressure for itself too (usually centrifugal pumps). It is likely to fail.


Many of these motors are syncronous types so may not be able to pump at the increased speeds and 'slip'

 

Dus ik moet op  zoek naar een 60 Hz uitvoering van de pomp motor.... :(

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik meen te weten dat de waterverplaatsing kwadratisch toeneemt t.o.v. het toerental , welke nu 20% hoger is .

Misschien helpt het als je de waaier verkleint , daardoor zou hij makkelijker op toeren moeten komen .

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is veel over te vinden. Een 60hz apparaat aansluiten op 50hz kan doorbranden tot gevolg hebben (voornamelijk motoren). Dit omdat de impedantie bij 50hz afneemt en de stroom door de motor dus toe. Omgekeerd, bij aansluiten van 50hz apparaat op 60hz neemt de impedantie toe. Mogelijk dat dat de startproblemen van een motor veroorzaakt.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...