Ga naar inhoud


Mac software t.b.v. schotel installatie?


Gast Dward

Aanbevolen berichten

Goede morgen,

 

Ik heb afgelopen week een nieuwe schotel gekocht waar 4 lnb's aan komen te hangen. Bij het uitrichten van de lnb's loop je jezelf vaak helemaal suf om de signaalsterkte te kunnen controleren. Nu vraag ik me af of de mogelijkheid bestaat om mijn Mac laptop aan m'n Rebox 9000 te koppelen en zodoende met een lange ethernet kabel de signaalsterkte te kunnen controleren naast de schotel. Ben benieuwd!

 

Groet!

Edward

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bij zo'n multi-rail kom ik al een heel eind met een satbeepertje.

 

Maar wat heeft een ethernetkabel met sat-ontvangst te maken? Je kunt via een ethernetkabel toch geen sat-signaal zien? Dat kan toch alleen via coax?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de Beta versie van iDreamX zit een signaalmeter: Sat Finder... via menu Gereedschap (NL versie).

 

Hier nog gratis te downloaden: http://tooloosoft.com/tooloosoft/home.html

 

Ben niet zeker of dit programma bij de Rebox 9000 werkt, maar kwestie van uitproberen.

Maar ik neem aan dat die in de software terechtkomt en dat je daarna geen ethernetkabel nodig bent om hem te kunnen gebruiken.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij zo'n multi-rail kom ik al een heel eind met een satbeepertje.

 

Maar wat heeft een ethernetkabel met sat-ontvangst te maken? Je kunt via een ethernetkabel toch geen sat-signaal zien? Dat kan toch alleen via coax?

 

OK, 

Misschien zie ik iets over het hoofd of snap ik het niet. Op mijn Macbook zit geen coax ingang maar wel een ethernet aansluiting, net als op de Rebox. 

Hoe krijg ik de signaalsterkte te zien als ik de ontvanger niet aan mijn laptop kan hangen via ethernet? Ik heb hier en daar wel eens gelezen dat mensen hun laptop gebruiken om de LNB's te richten. Of zijn hier alleen windows applicaties voor beschikbaar.

 

Mijn Rebox 9000 draait op de originele software. Dat is volgens mij geen enigma.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een ethernetaansluiting in een sat-ontvanger was bij de oudere ontvangers voor automatische updates (die er bijna nooit waren), en bij de Linux-generatie voor updates, hbbtv, het flashen van nieuwe images en mogelijk allerlei apps (beetje smart-ontvanger). 

 

Je kunt een laptop met een sat-ontvanger met een ethernetkabel verbinden ivm software-overdracht. Een cat-internetkabel is geen verlengsnoer om op de laptop tv te kijken of het menuscherm weer te geven.

 

Ik heb de handleiding van jouw Rebox .net even doorgenomen of er ook een signaalmeter in zit.

Niet apart zoals bij bv een Dreambox, maar als je in hoofdstuk 3 leest hoe je een frequentie fijn stelt, kun je op die manier ook een schotel fijnafstellen.

 

1)Je voert een frequentie in van een satelliet (Zie: kingofsat.net-->  Canal Digitaal). Ik zou een frequentie van Astra 3 nemen (en de lnb op de schotelarm daarop afstemmen) 

2)Vervolgens draai je de schotel totdat je die zender maximaal ontvangt, en zet de schotel daarna goed vast 

3) Nu ga je stuk voor stuk de andere 3 lnb's op de rail maximaal instellen. Daarbij moet de rail schuin aflopen richting oost

4) Astra 2 schuif je aan de westkant van de schotelarm (dus links als je de schotel inkijkt) en je stemt  maximaal af op een frequentie op Astra 2

5) Astra 1 en Hotbird zitten aan de oostkant van de schotelarm. Eerst Astra 1 erop schuiven tegen de lnb op de schotelarm aan. Stel een Astra 1 frequentie maximaal af.

6. Tenslotte de Hotbird lnb erop, ook aan de oostkant. Afstemmen m.b.v. frequentie op Hotbird. 

 

De Hotbird-lnb zit dus aan de oostkant en lager dan Astra 2 aan de westkant. Die zit hoger dan de schotelarm. De rail loopt dus schuin.

 

Ik vind in jouw geval een satbeeper handig. Wat voor lnb's heb je? Wat voor schotel en hoe groot?

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat in mijn geval om de Gibertini 125 x 135 cm. 4 lnb's. 3 x Alps en  1 x Inverto Red Extend. beoogde satellieten: Astra 1, 2, 3 en heet vogeltje.

Ik heb in dit topic (http://www.sat4all.com/forums/topic/267237-triax-78-met-multiblock-4-lnbs-plaatsenduidelijke-uitleg-met-fotos/?hl=%2Btriax+%2Buitrichten&do=findComment&comment=1692456) al gezien hoe e.e.a. moet komen te staan maar leef(de) in de veronderstelling dat je met behulp van een laptop eindeloos heen en weer geloop naar de ontvanger kon voorkomen. blijkt dit niet te kunnen middels 1 of ander proggie dan zit er niets anders op dan heen en weer te hobbelen of ik moet de TV even dichter bij mijn terrasdeur plaatsen...  :(

Satbeeper heb ik dus dat zal het probleem niet zijn.
Ik denk dat ik begin met het instellen van de Astra 1 op iets ten oosten van de arm. Daarna de rest er omheen breien.

aangepast door Dward
Link naar reactie
Delen op andere sites

1)Het gaat in mijn geval om de Geberini 125 x 135 cm. 4 lnb's. 3 x Alps en  1 x Inverto Red Extend. beoogde satellieten: Astra 1, 2, 3 en heet vogeltje.

(...)

Ik denk dat ik begin met het instellen van de Astra 1 op iets ten oosten van de arm. Daarna de rest er omheen breien.

1) Dan heb jij straks een perfecte ontvangst met zo'n grote Gibertini. Topkwaliteit.

2) Ik weet niet wat je van plan was, maar de 3 Alpsen moet je voor Astra 1/2/3 gaan gebruiken. Astra 1 en 3 zitten zo dit bij elkaar, dat   

    Alpsen daar het meest geschikt  voor zijn. De Inverto zou je voor Hotbird kunnen gebruiken.

    Hoewel je een supergrote schotel hebt, raad ik je toch aan om de schotel primair af te stellen op Astra 3. Daar zitten bijna   

    alle Nederlandse zenders op, en die is zwakker dan Astra 1. Die knalt er toch wel in. Net als Astra 2. Ik heb trouwens ook een multirail,

    zoals je in mijn handtekening kunt zien,  

    Met de Hotbird satelliet kun je ook de kanteling van de rail fine tunen. Schuiven alleen zal niet volstaan om de sterkste aftselling te

    vinden. 

 

    Met een satbeeper en een paar keer heen en weer lopen (of hulp) heb je de rail al snel (redelijk) goed staan. 

 

    De satbeeper vind ik onmisbaar bij het finetunen.

    Vergeet niet de ontvanger steeds helemaal uit te zetten voordat je gaat "klooien" met de kabelaansluitingen. Anders loop je kans op

    vervelende schade.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Eduard,

 

Hoe kom jij nou om 20.34 uur aan een citaat van mij waarin Geberini staat terwijl ik die fout om 19.48 uur al had aangepast naar Gibertini...? Naja, whatever. :crazy:

 

Ik wil twijfelde een beetje waar ik mee zou beginnen. Óf de Astra 1 in het midden óf de Astra 3 in het midden. Eigenlijk wil ik de Inverto gebruiken voor de Astra 3. Ik denk dat het wel gaat passen als ik een Alps links en rechts ernaast zet voor de Astra 1 en 2.
Is het overigens niet zo dat de afstand tussen de lnb's toeneemt naarmate de schotel groter is? Ik heb een rail waarbij je de lnb's zowel in hoogte kunt als van links naar rechts maar ik kan ook de hele rail kantelen. Multi-verstelbaar dus.

Nu is het nog even wachten op m'n muurbeugels...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Dward

 

Op een Gibertini 125 moet je natuurlijk nooit smalle lnb’s gebruiken zoals de Alps. Ook geen Inverto Red Extend maar gewoon Inverto Black ultra lnb’s.


De link waar je naar verwijst heeft helemaal niets met een Gibertini 125 te maken maar met een Triax 78 van 70x78cm.

 

Heb jij een rail die op de Gibertini 125 past, zoja welke? Kun je die schuin stellen?

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Dward

 

1)Op een Gibertini 125 moet je natuurlijk nooit smalle lnb’s gebruiken zoals de Alps. Ook geen Inverto Red Extend maar gewoon Inverto Black ultra lnb’s.

2)De link waar je naar verwijst heeft helemaal niets met een Gibertini 125 te maken maar met een Triax 78 van 70x78cm.

 

Heb jij een rail die op de Gibertini 125 past, zoja welke? Kun je die schuin stellen?

Sprietje, met alle respect, maar je banjert soms wat bot een gesprek in van anderen. 

 

1) Je weet niet of Dward die lnb's al had. Ongevraagd adviseren kan natuurlijk, maar ik kan niet in Dwards portemonnee kijken. Die Alpsen

     zijn wellicht niet ideaal, maar ook geen rommel.

2)  In #7 zegt Dward dat hij in genoemde link heeft gezien hoe de rail moet komen te staan. Ik lees er niet dat hij die rail heeft aangeschaft. 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heren, heren,

 

Geen ruzie maken om een schoteltje a.u.b.

De Alps heb ik al van mijn huidige setting. Ik heb er een Inverto Red bij gekocht. Had liever black gehad, maar die was op dat moment niet beschikbaar. Ik kan deze omruilen mocht hij niet bevallen.

Ik heb nog even rond zitten snuffelen op het forum en in dit topic (http://www.sat4all.com/forums/topic/330618-afstand-lnb-voor-een-110-triax/?hl=%2Bafstand+%2Blnb+%2Bgrotere+%2Bschotel&do=findComment&comment=2137529) wordt door Sprietje bevestigd dat de afstand tussen de LNB's groter is naarmate de afmeting van de schotel groter is. De Inverto op 23,5 zal zeer waarschijnlijk gewoon tussen de Alps op 19.2 en 28 passen op mijn schotel.

De rail die ik heb is de U-vorm Multifeed van Mactep. Zie bijgaande afbeelding. Alleen is de bevestiging aan de schotel ietsje anders dan op de foto. ***link naar webwinkel verwijderd***

Ondertussen dwalen we wel lekker af van de oorspronkelijke vraag, maar wat maakt het uit. Het gaat om het resultaat.

 

Groed,

Dward

aangepast door Dward
Link naar webwinkel verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

;)

Heren, heren,

 

Geen ruzie maken om een schoteltje a.u.b.

 

De Alps heb ik al van mijn huidige setting. Ik heb er een Inverto Red bij gekocht. Had liever black gehad, maar die was op dat moment niet beschikbaar. Ik kan deze omruilen mocht hij niet bevallen.

 

Groed,

Dward

Vond je dit al "ruzie"? :eek:

 

Dat je die Alpsen al had, vermoedde ik al. Jammer dat je geen Inverto Black hebt kunnen krijgen. Of een MTI, misschien? Misschien later nog eens.

 

Als je de Astra3-lnb op de schotelarm monteert, en het het slimst dat je de lnb die het meest versterkt op de Hotbird zet. Die zit immers nagenoeg 10 graden uit het brandpunt van je schotel die op 23,5 staat gericht (hoe groot die ook mag zijn). 

 

Ik denk wel dat de bevestiging van een multifeed die niet bij de schotel hoort, wel een probleem kan vormen en extra aandacht vereist. Dat zal Sprietje bevestigen. ;)

Volgens mij zijn er wel speciale Gibertini-rails of rails die voor de Gibertini is gemaakt. Maar anders maar roeien met de riemen die je hebt.

De afstand tussen beugel en schotel is wel van belang.

 

Maar met zo'n grote schotel zul je sowieso genoeg dB ontvangen, zelfs bij menige donderbui of zware bewolking en wat minder excellente lnb's.

 

(Maar vandaag wordt het volgens mij in Noorwegen ook mooi weer voor dit soort klussen. Echt campingweer... ;)  )

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, ik zal eerst eens kijken of ik het zaakje aan de gang krijg met de huidige LNB's.

De rail (zie bijlage) die ik heb hoort niet bij de Gibertini maar past keurig op de arm. Die heb ik namelijk al gemonteerd. Overigens heb ik 'm ook werkzaam gezien op exact dezelfde schotel. Daar heb ik dus wel vertrouwen in.

 

Groet,

Dward

post-51812-0-89340600-1377330306_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, ik zal eerst eens kijken of ik het zaakje aan de gang krijg met de huidige LNB's.

De rail (zie bijlage) die ik heb hoort niet bij de Gibertini maar past keurig op de arm. Die heb ik namelijk al gemonteerd. Overigens heb ik 'm ook werkzaam gezien op exact dezelfde schotel. Daar heb ik dus wel vertrouwen in.

 

Groet,

Dward

Het lijkt - even los van het feit of het materiaal allemaal idealo is - dus in eerste instantie een plug-and-play verhaal. 

Ik ben benieuwd naar de dB's die je gaat halen.

 

Begin dus met afstelling op Astra 3 dmv een frequentie op Astra 3 met je satbeepertje. (Een FTA-zender als TVNoord is misschien handig.)

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...