Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
Tonskidutch

dishpointer en realiteit

Aanbevolen berichten

Hoi mannen,

astra 19,2 Oost

als ik dus vandaag kijk om 12 uur en een schaduw lijn op mijn balkon zou hebben van de hoger gelegen verdiepingen van het buurgebouw, dan had ik wellicht geen beeld bij een elevatie van 31,3 voor de 19,2

er is echter geen schaduw op balkon

dus ik zou op mijn eigen balkon kunnen opstellen

als ik op dishpointer het beeld zie werpen er drie schoorstenen aan het buurgebouw met een schaduw vlak voor mijn balkon op begane grond

ik zou met 11,4/18,8 inv tan op een hoek komen van 31,23 graden

ik ben met +- 3 meter boven begane grond

dat moet toch kunnen of maak ik een fout?

zie bijgevoegde beelden

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dishpointer en google maps zijn toch geen live feeds?

Dus, de foto die je ziet is meer dan waarschijnlijk zelfs niet van vandaag.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het gaat niet over de schaduw die je op de foto ziet , maar over de berekende hoek m.b.v van de data 11,4 m hoog op 18,8 m afstand

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat bedoel ik, en voor @Tonskidutch daar is de Dishpointer app nu zo handig voor kun je ter plaatse zien welke satellieten je kan ontvangen, meten is weten en daarmee wordt de meeste tijd versleten zei mijn elektronica leraar altijd ;) Jij hebt natuurlijk een smart Phone neem ik aan. :lol:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Beste Tonskidutch

Hoe kom je nu aan de tijd van 12uur? Dat is toch niet precies de richting waarin de Astra 19,2 staat.
Stuur me even je coördinaten op via privé mail, dan geef ik aan wanneer de zon wel precies in de richting van de Astra 19,2 staat.

Wil je voor alle satellieten precies weten of je vrij zicht hebt, dan moet je wachten tot 29 februari. Dat is dus over 3 weken. Dan loopt de zon in Nederland precies achter de Clarkebelt door.

aangepast door Sprietje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Beste Tonskidutch

Ik zie dat jij helemaal niet in Nederland zit maar ver weg in Duitsland. Ik zal de plaats niet noemen maar begint met een D.
Vandaar dat je schrijft: Locatie ver weg van hier
Daar staat morgen de zon in de richting van de Astra 19,2 om 11:52:36uur.

aangepast door Sprietje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

oké 11:52 ik zal hem peilen...

thanks Sprietje

mooi tool ceesv

De_Perre, weet ik ook wel maar de zon staat ook parallel met de groene lijn van 19,2

Trust, juist dat klopt hoek is inversetangus * (hoogte/lengte)

gekke is gistermiddag gebruikte ik satlex T90 tool en die schreef toch 29,4 :cry: heb niets gevangen op balkon

Sjaak(k), neen oude nokia 6310, geen geld voor smartfone en abonnement

aangepast door Tonskidutch

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vandaag staat de zon om 11:52:36uur precies 8 graden lager aan de hemel dan de Astra 19,2 satelliet.
Als je dus nu geen schaduw van een schoorsteen op je balkon hebt, dan heb je zeker geen belemmering van de signaalontvangst.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nu je hebt kunnen zien (als de zon heeft geschenen) waar de satelliet staat kun je met een kijkhoek hulpstuk kijken of er opstakels staan.

Op een simpele manier maak je een kijk hoek van 31,3 graden. Met een gradenboog of met Satlex kun je de schuinte en afstand (maten) berekenen. Door dit op een vlakke tuintafel te zetten kun je zien of er opstakels zijn.

post-75492-0-49627200-1454842201_thumb.png

post-75492-0-05997100-1454842255_thumb.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

heel mooi, maar uh

noppes ik zit 2 meter te laag, kijk maar :sick::cry:

IMG_2335 was al 15 minuten voor de sunoutage

de bovenbuur zou kunnen maar die wil geen wok aan zijn plantenbak / balkon  

de laatste is precies 11:59 genomen

overigens je ziet aan de railing nog een beetje zon, zou betekenen schotel erover heen hangen

en dat mag niet

aangepast door Tonskidutch

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Beste Tonskidutch

Ik denk dat het verstandig is gewoon maar even te wachten tot 29 februari als de zon precies achter de Clarkebelt door draait. Dan kun je ook de overige satellieten die je ontvangt eens even bekijken.

3 Weken wachten gaat toch nog wel lukken denk ik.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ceesv

maar daar is noppes FTA voor mij te vinden

Sprietje

is nu ook gelukt hoor, ik zet de datum in de Kalender...!

in ieder geval is het schaduw spel en hoogtes precies weten te meten dus effe wat anders dan enkel de dishpointer gebruiken

bedankt zover aan allen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.
Opgelet: Je bericht zal moeten worden goedgekeurd door een moderator alvorens het zichtbaar zal worden.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

• Wie is er online   0 leden

Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

• Gerelateerde inhoud

• Door KRelectro
      Beste allen,

Ik weet dat dit forum uitpuilt met de Viseosat Bisat G4 beugel, maar ik heb er toch nog een vraagje over ...
      Na verschillende locaties uitgetest te hebben om mijn schotel te (ver) plaatsen slaag ik er niet in om de Astra 23 beter af te stellen.
      Er staan 2 schouwen, maar die zouden 10m hoog mogen zijn volgens dish pointer, dus normaal geen probleem.
      Daarom heb ik ook een andere locatie uitgetest op het plat dak, maar de waardes blijven hetzelfde.
      Ik heb foto 's getrokken van mijn satfinder met de waarden op.
      Met de beugel voor hotbird13, astra 19 en astra 28 was alles veel beter.
      Ik heb er gelijk een geobsedeerde al meer dan een dag op gezocht...
      De paal en beugel waar ik op getest heb staan volledig waterpas, zefs de doorbuiging gecompenseerd.
      De arm hangt niet door, dit is ook uitvoerig gecontroleerd.
      De 13 en 28 zijn ook niet meer wat ze geweest zijn ... (vandaar een afbeelding van de 13)

Met vriendelijke groeten,

Kenneth

Kunnen jullie eens kijken of de waardes beter zouden te krijgen zijn ?

• Door Loek3000
      Heb nu de T90 op het dak, uitgericht, alles gelukt tot nu toe (moest de graden bepalen met mijn mobiel, zat me gek te zoeken naar de elevatie aanduiding op de schotel...)

Ik heb deze keuze gemaakt, alleen begin nu toch te twijfelen...

Veruit het belangrijkste zijn 13,19,23 en 28, deze wil ik met het sterkte signaal binnen krijgen, nu heb ik 28 97% maar de 23, 19 en 13 komen ongeveer met 80 door, nu zit ik te denken....
      Thor vind ik ook redelijk belangrijk...

Is het per definitie zo dat hoe meer je de lnb op het 0 punt zet, deze dan ook altijd het sterkste is?

Ik heb trouwens wel een vergissing gemaakt, ik dacht dat de getallen op de rails door gingen tot 25 en nog een beetje (wat niet is aangeduid) dus vandaar deze instelling, de (voor mij) belangrijkste satellieten komen daarom redelijk centraal binnen :

Astra 3B (23.5° O)        -6.8
      Eutelsat 21B (21.5° O)        -4.7
      Arabsat 5C (20.0° O)        -3.2
      Astra 1KR/L/M/N (19.2° O)    -2.3
      164.86°    29.11°            +0.0
      Eutelsat 16A (16.0° O)        +1.0
      Eutelsat Hot Bird 13(13.0° O)    +4.1

Maar mijn vraag is dus ook, is er een betere opstelling te realiseren en moet ik een nieuwe berekening maken: deze bijvoorbeeld)

Ik gebruik OpenATV op een Mutant HD51
    • Door jhhbe
      hallo,

Helemaal gek geworden dit weekeinde tijdens uitrichten schotel, die is een paar maanden terug bij een storm wat bewogen (intussen kijken we scarlet tv). Volgens 'nieuwe' instructies had ik de ring al op de 23,5 kop en beginnen richten (met een hele oude satfinder ertussen). Wat ik ook deed, ik kreeg alleen goed beeld op de 19,2 - na heel erg veel keren op en af de ladder de ring nu rond de 19,2 gedaan, maar ook dan nog alleen beeld op de 19,2. De skew heb ik met een waterpas en het malletje op de lnb normaal goed staan.

Ik vind de 23,5 niet en ik heb geen idee in welke richting ik nu moet sturen om deze te vinden. Als ik op mijn Rebox ontvangertje diseqc 1.0 op 1 instel, dan heb ik een goed signaal op 19,2 en kan ik zenders vinden. Als ik 23,5 op diseqc 2 instel springt de signaalsterkte even op 100% gaat dan terug naar 0, kwaliteit signaal blijft op 0%. Als ik ook 28,2 instel op disqc 1.0 vindt het ding ook daar zenders (?!). Signaal kwaliteit is wel minder dan op 19,2 wat dan weer wel niet zo gek is.

De tv vlaanderen/canal digitaal fastscan werkt niet, maar als ik op de twee satellieten gewoon zenders scan, dan vind ik er een hoop die dus tot mijn verbazing op zowel 19,2 als op 28,2 beeld geven. Ik kan er helemaal niet meer aan uit?

(voor wie zich afvraagt waarom ik erop kwam om op 28,2 te kijken, ik had de schotel een eind te ver naar links gedraaid en de ontvanger van m'n TV had de satelliet herkend).

tips zijn heel erg welkom

jhh

• Door superschroot2
      Mijn ouders hebben inmiddels al een jaar of 6 een Visio Big Bisat staan met 4 LNB's om de Hotbird 13.0, Astra 19.2, Astra 23.5 en Astra 28.2 te ontvangen.

Dit ging tot een tijdje geleden goed, maar nu hebben ze problemen, met name op de belangrijkste, de Astra 3 op 23.5. Ze hebben een VU+ Duo staan waarvan een jaar geleden een paar condensators vervangen zijn.

Als ik de waardes van de Astra 3 aflees, kom ik maximaal tot 67 a 68% SNR (10.8 dB). We hebben de afgelopen dagen al een paar uur gespendeerd om de schotel opnieuw te richten om de waardes omhoog te krijgen, maar helaas zonder succes.

Ik heb alletwee de tuners geprobeerd, allebei geven ze dezelfde waardes.

Ik woon tegenwoordig ver van mijn ouders vandaan, hebben jullie tips wat ze nu het beste kunnen doen? Kabels lijkt het dan niet te zijn, tenzij allebei de kabels toevallig precies hetzelfde probleem hebben waardoor ze op dezelfde waardes uitkomen..
    • Door Tvdeng
      Hallo. Sinds kort heb ik mij ook begeven in de wereld van schotels en satelliet e.d. Nieuwe materie voor mij dus. En dat blijkt ook wel, want het uitrichten van een schotel op de hotbird, krijg ik niet echt voor elkaar.
      Situatie is als volgt: ik heb een 65cm schotel gekocht, met een single LNB en ontvanger. Alles in elkaar gezet en de schotel geplaatst. De juiste hoek en richting gekozen...geen ontvangst. Vervolgens gaan draaien in horizontale en verticale richting. Een paar keer had ik signaal, maar een tikje tegen de schotel en het was weer weg.
      Vervolgens een satfinder aangeschaft en verhip, dat ging iets makkelijker. Nog flink zoeken maar aan de wijzer kon je zien dat je in de buurt zat. Dat is 3 keer gelukt, en elke keer bij het aandraaien of een tikje geven, is het signaal weer weg. Intussen de skew van de LNB goed gezet, maar ook dat helpt niet. Ik ben nu al dagen bezig om dat signaal van de hotbird uit de hemel te plukken, maar op een of andere manier wil het niet lukken.
      Wat doe ik fout en waar moet ik aan denken....hoe plaats ik de LNB in de houder...is de afstand van LNB tot schotel ook belangrijk...ontvanger anders instellen....etc. Na uren draaien en zoeken waarbij ik heel soms ineens iets heb, en even later weer weg is, weet ik het niet meer.
      Vroeger veel met hoogfrequent gedaan, maar dit is toch heel wat anders denk ik. Iemand tips hoe ik dit moet doen?
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid