Ga naar inhoud


Viseosat G4 uitrichten


KRelectro

Aanbevolen berichten


Tja, ik begrijp eigenlijk niet dat er geen reactie komt op mijn vraag "Is het nu helemaal duidelijk hoe je de Big Bisat Alignment Software optimaal kunt gebruiken?"
Is het dan voor iedereen die het weten wil duidelijk hoe je er voor kunt zorgen dat je de twee buitenste satellieten even ver van het midden krijgt in de calculator?

Tja dit kan toch wel eens handig zijn als de calculator een berekening maakt waarbij een zwak ontvangen satelliet ook nog eens verder van het midden af gezet wordt zoals je ziet in de calculatie van afgelopen zondag om 0:20 uur.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah! Je hebt een nieuwe manier ontdekt, met nog wat betere mogelijkheden om het midden te bepalen, dan ik in dit topic toepaste:

https://www.sat4all.com/forums/topic/366457-waarvan-is-de-schuinstand-van-de-rail-afhankelijk-bij-multifeed/?do=findComment&comment=2538941

?

 

Ben benieuwd.

Ik keek net even op de BigBisat website, of ik snel iets kon vinden, maar ik vond zogauw niks..

 

groet,

A33

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste a33

 

Nou ja, iets nieuws ontdekt, zeker ook door creatief om te gaan met de BigBisat calculator.

Zoals je in mijn bericht van zondag 0:20 uur laat ik eerst de normale calculatie zien die Cahors berekent.
Als tweede calculatie laat ik zien hoe de zaken afgesteld moeten worden als je de buitenste lnb's beide even ver van het midden wilt hebben staan.


Hoe ben ik nu tot dat resultaat gekomen.
Je moet eerst zelf even berekenen wat het midden is tussen de twee buitenste satellieten.
Het midden van 28,35 en 13,0 = 41,35 / 2 = 20,67
Nu zie je dat dit 0,01 graad afwijkt van wat in mijn afbeelding het midden is maar dat komt omdat 20,67 graden het midden is vanaf het midden van de aarde is en 20,66 het midden vanaf het aardoppervlak is op gekozen coördinaten. Je mag natuurlijk beide gebruiken.

 

Nu ga je dit midden van de twee uiterste satellieten invoeren in een nieuwe calculatie. Helaas is het dan zo, dat de calculator dan aan geeft bij de 13 - 19,2 - 23.5 en 28,35 dat de gekozen satellieten dichter dan 3 graden bij elkaar staan. Ja dat klopt ook. Tussen de 20,67 en de Astra 19,2 zit slechts 1,47 graden en tussen de 20,67 en de Astra 23,5 zit slechts 2,83 graden.
Geen nood, je laat de Astra 19,2 en 23,5 gewoon weg uit de calculatie en voert alleen in: centrale satelliet (20,66 of 20,67) de Hotbird 13 en de Astra 28,35. Dan is er geen probleem met de minimale afstand van 3 graden.

 

Nu zullen er mensen zijn die zeggen, bij mij kiest de calculator niet de denkbeeldige satelliet 20,66 of 20,67 maar de Astra 19,2. Tja dat kan gebeuren maar dat heeft te maken met de volgorde waarvan je de 3 satellietposities invoert.
Begin je nu met aanvinken 20,66/20,67 en dan pas de Hotbird en Astra 28,35, dan heb je dat probleem niet.

Je krijgt nu dus een calculatie waar de lnb van de Hotbird 13 en de Astra 23,5 op de rail geplaatst moeten worden. In dit voorbeeld dus op -8,36 en +8,36.
Verder heel belangrijk de juiste schuinte van de rail, in dit geval de schotelskew van -13,19 graden. Je ziet dat de schotelskew veranderd afhankelijk waar het midden van de schotel op is uitgericht.

In de oorspronkelijke calculatie waarbij de Astra 19,2 het midden was moet de schotelskew -12,32 graden zijn, nu moet de schotelskew -13,19 zijn. Dat je de juiste schotelskew aan houdt is erg belangrijk om er voor te zorgen dat ook de twee buitenste satellieten optimaal op de juiste hoogte staan.

 

Nu ga je de posities van de twee ontbrekende satellieten invullen.
In de originele berekening is de afstand tussen de Hotbird 13 en de Astra 19,2  -6,77 graden. Trek dit van die -8,36 af en je komt uit op -8,36 - 6,77 = -1,59 graden
In de originele berekening is de afstand tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35  9,95 - 4,68 = 5,27 graden. Die 5,27 trek je af van +8,36, dan komt deze op +8,36 - 5,27 is op 3,09 graden. Abusievelijk heb ik in mijn afbeelding 3,11 geschreven maar die 0,02 graad mag je van me hebben.

De afbeelding van de berekening die ik gemaakt heb met 20,66 als centrum, komt niet uit de calculatie van Cahors. Die heb ik zelf gemaakt, aangepast van de berekening met 3 satellieten.

 

lievegem.png

central satelliet invoeren.png

alternatief.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha! Je hebt zitten fotoshoppen!

Dat verklaart en een boel. Ik was er mooi 'ingestonken'. ;)

 

Ik zat al te denken of misschien de app iets anders kon dan de website, of zo. Maar dat was het dus niet. :)

 

Blijft over dat je met deze calculator niet in alle gevallen kunt bepalen wat je als centrale-arm positie wilt gebruiken, nietwaar? Helaas. Maar het midden tussen de uiterste satellieten dus wel.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja beste a33, je kunt het fotoshoppen noemen maar ik heb het fotoshop programma niet. Gewoon met Paint gedaan maar het is de visuele afbeelding die grotendeels door de calculator zelf is berekend. Zoals ik al eerder zei, de calculator creatief gebruiken. Het gaat uiteindelijk om de uitkomst wat je wilt hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...