Ga naar inhoud


DUO LNB vindt Astra 1 & 2 op diseqc 1, maar niet Astra 1 & 3 ?


jhhbe

Aanbevolen berichten

hallo,

 

Helemaal gek geworden dit weekeinde tijdens uitrichten schotel, die is een paar maanden terug bij een storm wat bewogen (intussen kijken we scarlet tv). Volgens 'nieuwe' instructies had ik de ring al op de 23,5 kop en beginnen richten (met een hele oude satfinder ertussen). Wat ik ook deed, ik kreeg alleen goed beeld op de 19,2 - na heel erg veel keren op en af de ladder de ring nu rond de 19,2 gedaan, maar ook dan nog alleen beeld op de 19,2. De skew heb ik met een waterpas en het malletje op de lnb normaal goed staan.

 

Ik vind de 23,5 niet en ik heb geen idee in welke richting ik nu moet sturen om deze te vinden. Als ik op mijn Rebox ontvangertje diseqc 1.0 op 1 instel, dan heb ik een goed signaal op 19,2 en kan ik zenders vinden. Als ik 23,5 op diseqc 2 instel springt de signaalsterkte even op 100% gaat dan terug naar 0, kwaliteit signaal blijft op 0%. Als ik ook 28,2 instel op disqc 1.0 vindt het ding ook daar zenders (?!). Signaal kwaliteit is wel minder dan op 19,2 wat dan weer wel niet zo gek is.

 

De tv vlaanderen/canal digitaal fastscan werkt niet, maar als ik op de twee satellieten gewoon zenders scan, dan vind ik er een hoop die dus tot mijn verbazing op zowel 19,2 als op 28,2 beeld geven. Ik kan er helemaal niet meer aan uit?

 

(voor wie zich afvraagt waarom ik erop kwam om op 28,2 te kijken, ik had de schotel een eind te ver naar links gedraaid en de ontvanger van m'n TV had de satelliet herkend).

 

tips zijn heel erg welkom

 

jhh

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste jhhbe

Welkom op dit forum.

Ik ga er van uit dat de schotel in België staat en niet in een ver land en dat het om een originele duo-lnb gaat.
Het is inderdaad verstandig de kop van de Astra 23,5 in de klem te zetten en de kop van de Astra 19,2 er omlaag bij te laten hangen.
De diseqc-instelling in je ontvanger moet inderdaad staan zoals je schrijft op diseqc 1.0 en dan de Astra 19,2 op #1 en de Astra 23,5 op #2.

Waarom werkt de tv vlaanderen/canal digitaal fastscan niet? Is je ontvanger daar niet geschikt voor?
De zenderlijst wordt standaard via de Astra 19,2 binnen gehaald.

Als de signaalsterkte van de Astra 23,5 naar 0% springt, dan denk ik dat de duo-lnb kapot is. De signaalsterkte moet normaal boven de 30% blijven, de signaalkwaliteit kan wel 0% aangeven.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

welke zenders scan je dan in op zo gezegd 28.2°E

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

welke zenders scan je dan in op zo gezegd 28.2°E

 

@jhhbe:

en welke zenders op de 19oost?

 

Het kan namelijk zo zijn, dat je op de beide koppen andere satellieten ontvangt, dan je ontvanger aan lijkt te geven.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo,

 

Op de 28,2 heel veel Engelse zenders: C4 en ITV en veel BBC, dus dat lijkt wel echt de 28,2 te zijn.

 

Op de 19,2 dacht ik Nickelodeon en wat MTV gezien te hebben gezien, maar niks bekend van wat ik me daar van TV-Vlaanderen herinnerde. Tenzij die echt werk hebben gemaakt van hun verhuis van 19,2 naar 23,5. Dat moet ik vanavond nog eens nakijken.

 

De ontvanger kan wel een fastscan, maar vindt helemaal niks - dus de hint dat die 19,2 mss wel niet de 19,2 is moet ik nog eens opvolgen. Als ik de satelliet scan, krijg ik bij 28,2 en 19,2 wel voor elk een ander resultaat.

 

Ik heb intussen 3 LNB's: 2x quad duo en 1x duo duo en een ontvanger in de TV en een losse. Zou toch wel vreemd zijn als alles tegelijk stuk gaat?

 

Bedankt voor jullie reacties!

Jhh

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijna alle zenders van TV Vlaanderen en Canal Digital zitten op 23.5 en begin nu eens met een enkele LNB of bij een duo de 19.5 af te plakken met aluminium  folie en schotel uitrichten op 23.5. Dan zoeken op transponder 11914 23.5 29900 2/3 en dat is TV Drenthe dan ben je zeker dat je op 23.5 zit .Suc6

aangepast door oble
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste jhhbe

Je schrijft: De ontvanger kan wel een fastscan, maar vindt helemaal niks

Hier klopt iets niet.

Als de ontvanger de zenderlijst in laadt via de Astra 19,2 , dan worden alle zenders in de zenderlijst gezet, zenders van de Astra 19,2 maar ook zenders van de Astra 23,5, de Astra 28,2 en Hotbird 13.
De zenders staan dus al in het geheugen. Het kan wel zo zijn dat je de zenders van de Astra 23,5 niet kunt ontvangen omdat de schotel niet goed staat afgesteld.

Om de zaak niet te verwarrend te maken.
Een dubbele kop speciaal voor de ontvangst van de Astra 19,2 en Astra 23,5 heet een duo-lnb. Die bestaan er met 1, 2 of 4 aansluitingen. Zo'n duo-lnb heet dan vervolgens een single duo-lnb, een twin duo-lnb of een quad duo-lnb.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties - ik krijg inderdaad de zenders van 28,2 op de 28,2 en ook die van 28,2 als de ontvanger denkt dat hij naar 19,2 kijkt. Gek, hoe je blind kan geloven wat zo'n ding je vertelt op het scherm ook al 'weet' je dat die 2 satellieten echt niet uit 1 diseqc positie kunnen komen. Gisterenavond alleen maar een scan gedaan, het was al te donker om op de ladder te klimmen.

 

Ik heb in de loop van het weekeinde ook wel 19,2 gevonden, tenminste als BVN alleen daar op te vinden is, dus hopelijk komt het ooit nog goed.

 

Ik veronderstel dat ik de diseqc op B moet zetten om die 23,5 LNB z'n werk te laten doen? Ik ga ervan uit dat als ik de 19,2 afdek en de LNB niet naar de 23,2 kop schakelt, ik wel erg lang kan zoeken?

 

Bedankt voor jullie tips in elk geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

BVN zit ook op Hotbird.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus jhhbe, zet hem even op de zender Ocko zoals @minplus ook al schrijft. Deze zender zit op de Astra 23,5, is erg sterk en ongecodeerd en zit op positie 348 van de zenderlijst van TV Vlaanderen en op positie 237 van de zenderlijst van CanalDigitaal.
Plak eventueel de kop van de Astra 19,2 af met aluminium folie zodat je daar geen ontvangst van kunt krijgen en zorg dat de diseqc-instelling op je ontvanger goed staat ingesteld.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo,

 

Eens ik van mijn illusie verlost was dat ik naar de 28,2 en de 19,2 aan het kijken was, was het daarna kinderspel.

 

Bedankt voor de cruciale tip om eens te kijken of de zenders die hij vond onder de 19,2 ook wel daarbij hoorden. Van zodra ik de echte 19,2 vond had ik ook de 23,5 beet en omgekeerd. Ring om de 19,2 of 23,5 maakt niet zo heel veel verschil, zit nu om de 23,5. Heb overal beeld en kan dit WE mss nog wel wat finetunen.

 

Heel erg bedankt allemaal!

jhh

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens ik van mijn illusie verlost was dat ik naar de 28,2 en de 19,2 aan het kijken was, was het daarna kinderspel.

 

Mooi gezegd.

"Je ziet het pas als je het doorhebt", nietwaar? Zo zei Johan Cruijff het ooit....

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...