Ga naar inhoud


T90 instellen, midden is altijd het sterkst?


Loek3000

Aanbevolen berichten

Heb nu de T90 op het dak, uitgericht, alles gelukt tot nu toe (moest de graden bepalen met mijn mobiel, zat me gek te zoeken naar de elevatie aanduiding op de schotel...)

 

Ik heb deze keuze gemaakt, alleen begin nu toch te twijfelen...

 

Veruit het belangrijkste zijn 13,19,23 en 28, deze wil ik met het sterkte signaal binnen krijgen, nu heb ik 28 97% maar de 23, 19 en 13 komen ongeveer met 80 door, nu zit ik te denken....

Thor vind ik ook redelijk belangrijk...

 

Is het per definitie zo dat hoe meer je de lnb op het 0 punt zet, deze dan ook altijd het sterkste is?

 

Ik heb trouwens wel een vergissing gemaakt, ik dacht dat de getallen op de rails door gingen tot 25 en nog een beetje (wat niet is aangeduid) dus vandaar deze instelling, de (voor mij) belangrijkste satellieten komen daarom redelijk centraal binnen :

 

Astra 3B (23.5° O)        -6.8
Eutelsat 21B (21.5° O)        -4.7
Arabsat 5C (20.0° O)        -3.2
Astra 1KR/L/M/N (19.2° O)    -2.3
164.86°    29.11°            +0.0
Eutelsat 16A (16.0° O)        +1.0
Eutelsat Hot Bird 13(13.0° O)    +4.1

 

Maar mijn vraag is dus ook, is er een betere opstelling te realiseren en moet ik een nieuwe berekening maken: deze bijvoorbeeld)

 

Ik gebruik OpenATV op een Mutant HD51

T90, Mutant HD 51

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bedenk dat een T90 geen wonderschotel is. Ook bij deze schotel wordt de ontvangst minder naarmate de lnb's verder uit het midden worden geplaatst.
In de bijlage kun je zien hoe de T90 zicht gedraagt t.o.v. een normale schotel die wel precies op die satellieten is gericht. Bij plus of min 25 graden is dat als een schotel van 50cm.
Je zult dus eerst even moeten kijken of de satellieten wel sterk genoeg zijn zo ver uit het midden.

graph.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok duidelijk, dank je wel......

 

ik vind het lastig om een keuze te maken, 0.8w dichter naar het midden en die beter te ontvangen (die staat nu op 40%) maar heb wel 28.2e op 100% als ik het veranderd zal 28.2e  mindere ontvangst hebben terwijl ik 0.8w niet heel vaak zal kijken en 28.2 juist wel en het voelt lekker als die 'hard' binnen komt

T90, Mutant HD 51

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet dat je iets fout doet, maar je maakt het voor uzelf een stuk lastiger.

Het beste is een bestaande satelliet te gebruiken als “centrale satelliet” lnb op nul.

Dat kan als je gaat spelen met de ingaven, dan wordt de hotbird de centrale satelliet.

Link

Dat heeft als voordeel dat je de schotel kan bij trimmen op richting en elevatie, m.a.w. je kan daar iets gaan meten.

Op die manier heb ik het hier ook gedaan, eens de hotbird maximaal ontvangen wordt is de rest kinderspel.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt ja, zo dacht ik ook al, ik had deze verschilt bijna niets ;)

 

thanx voor het meedenken, morgen ga ik weer aan de bak, zonet een mooi doosje gemaakt voor de 2 switches met 16 kabels, genummerd en ties...

 

ps, ik wil 28.2 liever niet op 15 of hoger, wil maximale ontvangst hebben, maar ik zie nog wel......

aangepast door Loek3000

T90, Mutant HD 51

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...