Ga naar inhoud


Viseosat G4 uitrichten


KRelectro

Aanbevolen berichten

Beste allen,

 

Ik weet dat dit forum uitpuilt met de Viseosat Bisat G4 beugel, maar ik heb er toch nog een vraagje over ...

Na verschillende locaties uitgetest te hebben om mijn schotel te (ver) plaatsen slaag ik er niet in om de Astra 23 beter af te stellen.

Er staan 2 schouwen, maar die zouden 10m hoog mogen zijn volgens dish pointer, dus normaal geen probleem.

Daarom heb ik ook een andere locatie uitgetest op het plat dak, maar de waardes blijven hetzelfde.

Ik heb foto 's getrokken van mijn satfinder met de waarden op.

Met de beugel voor hotbird13, astra 19 en astra 28 was alles veel beter.

Ik heb er gelijk een geobsedeerde al meer dan een dag op gezocht...

De paal en beugel waar ik op getest heb staan volledig waterpas, zefs de doorbuiging gecompenseerd.

De arm hangt niet door, dit is ook uitvoerig gecontroleerd.

De 13 en 28 zijn ook niet meer wat ze geweest zijn ... (vandaar een afbeelding van de 13)

 

Met vriendelijke groeten,

 

Kenneth

930606394_2019-09-1912_38.09(Medium).thumb.jpg.c7577d9e8c40df7593b1f8fb105d5eb3.jpg

Kunnen jullie eens kijken of de waardes beter zouden te krijgen zijn ?956909546_2019-09-1912_33.21(Medium).thumb.jpg.e0fd84b0353aae30e0843b9e6e6bf256.jpg1400889756_2019-09-1912_33.41(Medium).jpg.75b6d87532b8e1d19ab7da2d6174d460.jpg

2019-09-19 12.33.46 (Medium).jpg

2019-09-19 12.34.39 (Medium).jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste KRelectro

 

Een aantal zaken kloppen niet.
In Lievegem moeten de lnb's op een schuine lijn staan van 12,3 graden, zie bijlage. Maar je moet eerst de lnb van de Astra 19,2 in de nul-positie zetten. Hij staat nu de laag. Daarom heb ik de schuine rode lijn ook hoger getekend dan de punt van de Astra 19,2-lnb. Zie de andere bijlage wanneer de 19,2-lnb in de nul-positie staat.
Verder kloppen de niet alle afstanden.
Uitgaande dat de buitenste lnb's goed staan, kom ik tot het volgende:
- de afstand tussen de 13e en 19,2e is correct
- de afstand tussen de 19,2 en 23,5 is 8mm te klein
- de afstand tussen de 23,5 en 28,2 is 8mm te groot
Met andere woorden, de 23,5-lnb moet 8mm naar rechts opschuiven. Ik denk dat je de lnb-houder van de 23,5 wel schuin kunt zetten om het dichter bij de 28,2 te krijgen.
Je zult de elevatie van de schotel wel iets bij moeten stellen. Je moet hem uitrichten op de Astra 19,2.

 

 

 

 

hoek van 12,4 graden.png

bisat afwijking.png

nul-positie lnb-houder.jpg

aangepast door Sprietje
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Sprietje, 

 

De hoogte van de 19.2 stond op 0, maar ik heb hem een beetje verhoogd.

Ik heb daarnet nog even geprobeerd door de lnb van de 23,5 in alle richtingen te positioneren en ik krijg er niet veel verbetering in. Zou ik de waardes op de grote broer van de schotel beter krijgen ? Het moet echt nog een beetje beter om niet te freezen. 

 

Mvg,

Kenneth 

aangepast door KRelectro
Link naar reactie
Delen op andere sites

De BigBisat geeft meer signaal en de lnb's staan niet zo te loensen als bij de Bisat. Bovendien is de schuinstand ook veel makkelijker in te stellen.


Als de 19,2-lnb op de nul-positie stond, had je hem niet hoeven te veranderen maar op de foto zag het er uit dat hij te laag stond. Bedenk dat als je lnb van de Astra 19,2 in hoogte veranderd, je de elevatie van de schotel ook moet veranderen om maximaal signaal te blijven houden.

 

Wat betreft de onderlinge afstand van de lnb's het volgende:
Op jou locatie is de afstand tussen de Astra 19,2 en 23,5 oost 4,68 graden.
De afstand tussen de Astra 23,5 en 28,2 is 5,11 graden. De afstand tussen de Astra 23,5 en 28,2 moet dus 1,092 maal groter zijn dan de afstand tussen de Astra 19,2 en 23,5. Dat klopt helemaal niet. Ga ik de zaak verder berekenen, dan blijkt dus dat de Astra 23,5-lnb 8mm moet opschuiven.

 

Ik wil ook nog wel eens kijken of die schoorstenen in de weg staan om goed signaal te ontvangen. Geef je coördinaten of adres maar even via een persoonlijke mail. Waarvoor zijn die twee hoge schoorstenen eigenlijk? Dat zie je zo toch maar zelden bij huizen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die hoge schouwen dienen van in de tijd dat er nog geen ventilatortje in de chauffageketels zat om de rookgassen naar buiten te blazen, dan werd er gebruik gemaakt van "natuurlijke trok".

De schotel is intussen aangepast door een Big Bisat 😉

Voelt veel beter aan en geeft ook bete waarden, juist de astra 23,5 krijg ik niet boven de 70% kwaliteit, ik heb 99 signaal.

De 23.5 zit op een lnb inverto ultra black.

Ik heb alles geconfigureerd met de software en gefinetuned.

Misschien toch een obstakel ? Volgens de software niet, maar het zal niet veel schelen.

Zie mijn vraag in pb.

 

Met vriendelijke groeten,

 

Kenneth

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb altijd begrepen dat de Bisat G2 37 dB versterking geeft en de Big Bisat 36 dB. Dan geeft de eerste toch meer versterking? Is de Big Bisat misschien wat gemakkelijker in te stellen? Ik heb zelf de Bisat al bijna 14 jaar in gebruik en die blijft het perfect doen.

aangepast door Donkeyman

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Donkeyman

 

Het is inderdaad waar dat in een aantal specificaties van Cahors staat dat een Bisat 37,5dB versterking geeft en een BigBisat 36dB. Dat zou natuurlijk een vreemde zaak zijn dat een grotere schotel minder versterking geeft. Dat is ook niet zo.
De BigBisat geeft een versterking van 36dB bij 12,625 Ghz op 20 graden uit het midden. In het midden van de schotel is dat natuurlijk beduidend meer.
De Bisat geeft volgens de specs een versterking van 37,5dB bij 12,625 GHz in het midden. Sommige specs geven aan dat dit ook 20 graden uit het midden is maar dat is natuurlijk onzin want met de Bisat kun je helemaal geen ontvangstbereik van 2x20=40 graden hebben.
Verder kan het ook bijna niet zo zijn dat de Bisat van 64cm hoog 37,5dB versterking geeft. De Cahors SMC 70 die zelfs nog iets hoger is (66cm) geeft volgens de specificaties maar 36,5db versterking. Hier klopt dus gewoon iets niet wat Cahors over de Bisat aan geeft.
Praktijkervaringen geven ook aan dat de BigBisat meer versterking geeft.

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje, bedankt voor je college. Zo leren we weer wat bij dankzij jouw deskundigheid!

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste allen,

 

De Bisat is vervangen door een Big Bisat. En eindelijk ben ik er in geslaagd om hem redelijk goed af te stellen 🙂

De statief heb ik ook vervangen door 2 houders met buis (veel stabieler).

Enkel de hd zenders van de 28.2 zoals BBC hd komen niet binnen. behalve dat alle zenders op alle satellieten tussen 70 en 95%.

 

 

2019-09-28 16.27.21 (Medium).jpg

2019-09-28 16.27.47 (Medium).jpg

aangepast door KRelectro
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste KRelectro

 

Je schrijft dat je de BBC HD-zenders niet kunt ontvangen. Deze zitten op de Astra 2E en die staat op 28,5 oost.
Het onhandige is dat de Astra 2 satellieten verdeeld zitten tussen 28,2 oost voor de Astra 2G satelliet en de Astra 2E op 28,5 oost. Bij de berekening waar een lnb moet komen te staan, ga ik altijd uit van het gemiddelde, dus 28,35 oost.
Heb jij dat ook gedaan bij de Visiosat calculator?
Als ik de calculatir zo invul voor Lievegem, dan kom ik zo uit:
De positie van de lnb schuift dan 2mm op. Mogelijk geeft dat verbetering van de HD-zenders.
Heb je de skew van de Astra 28,35-lnb ook goed staan. Dat moet op -11 graden zijn dus met de wijzers van de klok meegedraaid t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail als je tegen de achterzijde van de lnb aan kijkt.

Als dat ook niet het beoogde resultaat geeft, schuif dan de lnb's eens op zodat ze in het midden van de schotel komen te staan. Zie de nieuwe calculatie die ik gemaakt heb

 

lievegem.png

alternatief.png

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn satfinder was maar is geen dvb-s2, ik heb een een andere besteld met dvb-s2 en mpeg4. Dat zal beter zijn om af te stellen.

In de alignment software slaag ik er niet in om correct een satelliet aan te maken zoals de 28.35E. Ik selecteer E en tik dan 28.35 of 28,35 en hij geeft altijd 2835 weer zonder teken tussen bij de gemaakte satelliet. Heb 10 tal keren geprobeerd. Hoe doe je dat ?

 

Nogmaals bedankt,

 

Kenneth 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei KRelectro:

In de alignment software slaag ik er niet in om correct een satelliet aan te maken zoals de 28.35E. Ik selecteer E en tik dan 28.35 of 28,35 en hij geeft altijd 2835 weer zonder teken tussen bij de gemaakte satelliet. Heb 10 tal keren geprobeerd.

 

Dat probleem had ik ook soms: zie onderaan https://www.sat4all.com/forums/topic/366457-waarvan-is-de-schuinstand-van-de-rail-afhankelijk-bij-multifeed/?do=findComment&comment=2538941

 

Ik heb de oorzaak nog niet ontdekt. Vind/vond het ook nogal vreemd.

Weet niet of anderen weten hoe het komt?

 

Groet,

A33

  • Like 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste  KRelectro

 

Ik herken het probleem niet.
Ik vul gewoon bij Add Sat Manually (= handmatig satelliet toevoegen) de naam en de Longitude in. Dat doe ik met een komma omdat in de tabel met bestaande satellieten ook alles met een komma staat. Je klikt dan op Add en de toegevoegde satelliet verschijnt onder aan de lijst met bestaande satellieten. Het maakt voor de calculator helemaal niets uit of die satelliet nu wel of niet bestaat. Zie de bijlage dat het bij mij gewoon werkt. Ik werk standaard met Firefox maar hij doet het met Google Chroom net zo goed heb ik geprobeerd.

 

 

extra satelliet toevoegen.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...