Ga naar inhoud


Tja nu maakt tanken echt veel uit in buitenland


1pm

Aanbevolen berichten

4 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Als we ook echt alles mee op ons telraam berekenen is een auto rijden duurder dan O.V.

Jij voegt toe wat ik nog niet vermeld had (maar mij terdege realiseerde).

Over pakweg  een maand moet mijn auto weer een grote beurt. Die zit niet verwerkt in bovenstaande prijs van een autoritje van 20 km..

En dan hebben we ook nog de wegenbelasting. (En voor sommigen het parkeer-abonnement van de gemeente om voor de huisdeur te mogen parkeren.)

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


4 uren geleden, Tonskidutch zei:

 

een boude stelling + een hoera voor een raar feit. Welke tweedeling?

 

Voor jou en mij wellicht niet aan de orde maar steeds meer mensen ook in mijn omgeving met een baan van 40 uur houden t hoofd amper boven water.

Geen rokers en drinkers geen dure abonnementen of zo 

 

Deze mensen zijn blij als ze weer gebeurd hebben.

40 uur werken en niks overhouden 

mov is geen optie omdat werk niet bereikbaar is 

 

In de randstad misschien wel 

zulke mensen willen wel maar kunnen niet

 

 

en dan zeg jij welke 2 deling?

 

 


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Eduard07 zei:

En files reken je niet mee? Het busvervoer loopt hier allemaal via speciale busbanen.

Dat is maar in een heel klein gebied van Nederland zo hé en dus absoluut niet te vergelijken met de rest van Nederland.

 

Hier in de stad rijdt zelfs geen bus. Wil je met het openbaar vervoer dan moet je een uur van te voren bellen en met wat geluk is er dan een bus die je verder brengt, maar of daar dan ook weer een bus is die je weer verder brengt moet je maar afwachten.

 

Daarnaast files?????????  Er moeten wel een heel verkeersinfarct zijn wil je nog trager zijn dan met het OV.

Wil ik van hier op zondag naar familie in Groningen (127 km) dan ben ik met de auto goed 1 uur en 45 minuten kwijt met het OV 4 uur en 26 minuten en ben voor een enkele reis 29,26 kwijt  of 54,32 voor een retourtje op dezelfde dag, alleen of het je lukt om met 2 x een reis van 4 uur en 26 minuten op dezelfde dag te overleven en ook nog tijd hebt om met de familie te praten? 🥴

Ik ben dan goed 17 liter diesel kwijt of in geld goed 33 euro.

Dus hoezo is het openbaar vervoer goedkoper en sneller?

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, gerrit B zei:

 

 

Daarnaast files?????????  Er moeten wel een heel verkeersinfarct zijn wil je nog trager zijn dan met het OV.

Wil ik van hier op zondag naar familie in Groningen (127 km)

 

Dus hoezo is het openbaar vervoer goedkoper en sneller?

De zondag is eigenlijk geen representatieve dag, natuurlijk.

 

Die diesel rijdt tegenwoordig qua verbruik helemaal niet veel goedkoper meer dan benzine, en dan hebben we het nog niet eens over de bijbehorende forse wegenbelasting

Bij een dieselprijs van bijna 2,20 kost in jouw geval de brandstof dus zo'n 36 euro, exclusief de overige kosten. Met de auto vol passagiers kan dat natuurlijk prima uit. Maar als je alleen reist?

 

De stad Groningen is goed voorzien van busbanen. Door de week files zat, zowel de stad in als eruit. Probeer tijdens de spits daar maar eens van oost naar west te komen.

 

Van pakweg Enschede via Zwolle naar Groningen-centrum kost tijdens de daluren minder als je een kortingskaart hebt. Dat kan aanzienlijk schelen.   

 

Verder zijn er in NL goede P&R plekken waar je alsnog op ov kunt stappen. Belbussen zijn niet altijd noodzaak. 

Van P&R maak ik regelmatig gebruik als ik snel en efficiënt wil reizen naar een grotere stad. Heb de fiets ook wel eens gepakt om  zo snel mogelijk bij een P%R te zijn.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
10 minuten geleden, Eduard07 zei:

De zondag is eigenlijk geen representatieve dag, natuurlijk.

De zondag is bij uitstek de dag voor familie bezoek.

 

Dat is het probleem van openbaar vervoer.

Bestemmingen waar je niet naar toe wilt op momenten die je niet uitkomen.

 

Ik woon op het platteland, hier is geen openbaar vervoer beschikbaar, zonder auto is hier geen leven mogelijk.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, Eduard07 zei:

De zondag is eigenlijk geen representatieve dag, natuurlijk.

 

Die diesel rijdt tegenwoordig qua verbruik helemaal niet veel goedkoper meer dan benzine, en dan hebben we het nog niet eens over de bijbehorende forse wegenbelasting

Bij een dieselprijs van bijna 2,20 kost in jouw geval de brandstof dus zo'n 36 euro, exclusief de overige kosten. Met de auto vol passagiers kan dat natuurlijk prima uit. Maar als je alleen reist?

 

De stad Groningen is goed voorzien van busbanen.

 

 

Wat een onzin, door de week moet ik werken en dan ga je niet even op familiebezoek (in dit geval in Blijham of Scheemda)

Daar zijn dus geen busbanen maar mag je blij zijn dat er überhaupt een bus is of komt.

Ook kost de diesel geen 2,20 maar betaal ik 1,90

Overige kosten? Die auto heb je al en heb je gewoon nodig om ergens te komen als je het niet op de fiets afkunt.

En je rijdt juist diesel omdat een diesel een stuk zuiniger rijdt dan een benzine.

Om even een vergelijk te geven in rij inmiddels weer ongeveer 1 op 17,5 en kom met een tank vol (70l) ongeveer 1250 Km, dezelfde auto op benzine kom niet verder dan 1 op 11,7 en niet verder dan goed 800 Km

Met een gemiddelde van 50.000 Km per jaar  = dat 4275l Benzine van 2,02 = € 8.635,50 of 2860l diesel van 1,90 = € 5.434,00 een voordeel dus van een slordige € 3.200,00 en zoveel wegenbelasting betaal ik toch echt niet hoor.

Tel daarbij op de lagere onderhoudskosten, langere levensduur en sterkere motor, dan koop je echt geen benzine.

Zelfs als je alleen rijdt ben je al goedkoper uit en met z'n 2en kan er geen korting of wat dan ook van het openbaar vervoer tegenop.

Ook zo leuk de daluren kaarten prachtig maar dan mag je pas na 9.00 uur vertrekken en ben je er dus pas tegen zo'n 14.00 uur, wil je voor 18.00 uur weer thuis zijn dan kun je hoi zeggen en moet je weer terug en dan nog ben je niet op tijd, moet je om 16.00 uur de trein uit, wachten tot na 18.30 uur en dan weer verder om rond 21.00 uur pas weer thuis te zijn.

Denk dat je dan toch wel lichtelijk gestoord moet zijn om voor zo'n rit het openbaar vervoer te gebruiken.

 

Openbaar vervoer is leuk voor in de stad maar daar buiten moeten ze dat snel vergeten.

Dus laten ze de stadse mensen dan ook eens laten betalen voor het openbaar vervoer waar deze wel gebruik van kunnen maken en de platteland bewoners compenseren omdat ze hier geen gebruik van kunnen maken.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, ceesv zei:

De zondag is bij uitstek de dag voor familie bezoek.

(...)

Ik woon op het platteland, hier is geen openbaar vervoer beschikbaar, zonder auto is hier geen leven mogelijk.

Dat is volkomen helder. 

Het punt is, of in het algemeen de auto niet te snel wordt gepakt terwijl er wel degelijk alternatieven zijn (die mogelijk wel wat meer inspanning vereisen),

En of het ov een luxeartikel is, of juist de auto, qua kosten.

 

8 uren geleden, gerrit B zei:

Ook zo leuk de daluren kaarten prachtig maar dan mag je pas na 9.00 uur vertrekken en ben je er dus pas tegen zo'n 14.00 uur, wil je voor 18.00 uur weer thuis zijn dan kun je hoi zeggen en moet je weer terug en dan nog ben je niet op tijd, moet je om 16.00 uur de trein uit, wachten tot na 18.30 uur en dan weer verder om rond 21.00 uur pas weer thuis te zijn.

Denk dat je dan toch wel lichtelijk gestoord moet zijn om voor zo'n rit het openbaar vervoer te gebruiken.

 

Openbaar vervoer is leuk voor in de stad maar daar buiten moeten ze dat snel vergeten.

Dus laten ze de stadse mensen dan ook eens laten betalen voor het openbaar vervoer waar deze wel gebruik van kunnen maken en de platteland bewoners compenseren omdat ze hier geen gebruik van kunnen maken.

De discussie was even: is de auto wel altijd nodig als er wel alternatieven zijn.

Maar misschien gaan we nu de broodnodige gedragsveranderingen zien.

Elektrische fietsen veroveren de rijwielmarkt (nationalerecreatiegids.nl)

 

Die afweging is er ook voor plattelandsbewoners. En subsidies op ov worden nog steeds gegeven. Je moet alleen wel naar een opstappunt zien te komen. Als die niet te ver weg is, is een stukje fietsen en daarna stallen en overstappen op het ov  best te doen. Ik ken velen die zo reizen. De fietsenhokken bij de P&R staan behoorlijk vol. Maar je mag niet verwachten dat het ov routes rijdt waar amper wordt ingestapt.

 

Wat betreft die dalurenkaart: er zijn er genoeg die wel in staat om buiten de spits te reizen. Die dalurenkaarten zijn bedoeld om die spitsuren te ontlasten omdat er dan (te)  veel tegelijk willen reizen terwijl dat niet nodig is en er buiten de spits te veel nogal leeg ov rondrijdt. Kost ook allemaal subsidie. 

 

In jouw specifieke voorbeeld is het logisch waarom je de auto neemt, linea recta van platteland naar platteland. Je hebt dit echter bewust afgewogen en pakt niet klakkeloos de auto. Zo moet het ook, en dat is het kernpunt.  

 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

niet dat het den Nederlander boeit maar in Duitsland maakt men het wel aantrekkelijk

https://www.bahn.de/angebot/regio/9-euro-ticket

Quote

Für 9 Euro fahren Sie einen Monat lang im Juni, Juli oder August im Nahverkehr durch ganz Deutschland.

Quote

Voor 9 euro kunt u in juni, juli of augustus een maand lang met het openbaar vervoer door heel Duitsland reizen.

 

hadden ze hier ook al lang geleden kunnen invoeren om aan de CO2 uitstoot te kunnen voldoen

 

Maar even terug naar de prijs auto of openbaar vervoer, op ANWB website kun je de maandelijkse kosten volgens dezelfde criteria berekenen en als ik dan aan m'n oude BMW terugdenk waren die kosten  626€/mnd all-in. Dat was in Duitsland (twee jaar de kosten bijgehouden) 375€/mnd wegens de veel lagere wegenbelasting en verzekeringskosten.

 

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/verkeer-en-vervoer/personen/openbaar-vervoer

Het overgrote aandeel mensen reist voor wonen <> werken.

 

En niet te vergeten je kan 0,24€/kilometer aftrekken van de inkomsten belasting ( hetgeen bij den auto maar 0,19€ is )  vanaf de ondergrens van 10 kilometer naar je werk. Als je nu je eigen berekeningen op die manier bepaald kun je vergelijkenderwijs een eerlijke inschatting maken of jij beter af bent met auto of openbaar vervoer. Het is niet anders en verschillende behoeften kunnen ertoe leiden dat men toch de auto kiest.

 

Sinds 1879 bij Sat4All

tonskidutch
:grin:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zal toch een aanslag op de Nederlandse schatkist worden. Over enkele dagen zal een groot deel van de mensen langs de Duitse grens en een groot deel van de mensen langs de Belgische grens niet meer in Nederland tanken. Er zullen verkeersregelaars ingezet moeten worden.😁

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is dit toch al langer bekend en had de Nederlandse overheid daar al lang een plan voor kunnen bedenken, maar ja het is veel belangrijker om urenlang te discuteren over het wel of niet wissen van sms'jes.

Hieruit blijkt wel dat het versturen van een sms veel veiliger is dan een app berichtje want de providers geven aan dat een sms niet terug te halen is.

  • Like 1

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, gerrit B zei:

en had de Nederlandse overheid daar al lang een plan voor kunnen bedenken maar ja het is veel belangrijker om urenlang te discuteren over het wel of niet wissen van sms'jes.

onze parlementariërs die het kabinet controleren maken geen beleid maar controleren dat beleid van het kabinet

 

dat er veel tijd verloren gaat in die kamer debatten voor het echte plannen maken en beoordelen en bijsturen is juist omdat er zo een man het kabinet leidt die alleen het coalitie akkoord eerbiedigt maar niet de rechtstaat

en let op die nieuwe begroting die ten dele tegemoet komt aan de brandstofprijzen compenseren gaat jou geld kosten

 

 

Sinds 1879 bij Sat4All

tonskidutch
:grin:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat worden files aan de grens bij de benzinepompen.

Ik ga er gegarandeerd ook weer heen met een vrijwel lege tank; 60 liter spaart 30 euri. Dan veel inkopen bij Kaufland en weer 70 euri of meer bespaard.

En een paar van de heerlijke Caprice des Dieux kaas meenemen, de lekkerste zachte kaas,  die Appie ook zou hebben volgens de reclame maar hier bij 2 Appies nog nooit kunnen vinden ook al zoek ik er elke keer naar. Plus nog een paar dingen.

Een kleine 100€ besparen na aftrek van reiskosten is de moeite waard. En krankzinnig.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 goedgekeurde tanks van 20l extra mee en je winst is nog veel groter.

Je vergeet nog het "uit eten" bij de toko in de Kaufland, gebratene Nudeln mit Gemuse und knusperige Hunerfilet en een pittig soepje vooraf voor goed 6 euro pp.

  • Haha 1

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...