Ga naar inhoud


Internetbankieren groot risico met Windows XP


winwiz

Aanbevolen berichten

De nieuwe gedragsregels wat betreft het internetbankieren maakt het een stuk onzekerder dat slachtoffers van fraude door bijvoorbeeld malware financieel worden gecompenseerd door de banken als zij nog gebruik maken van Windows XP

 

Het volledige verhaal is te lezen op:  http://webwereld.nl/beveiliging/81193-internetbankieren-groot-risico-met-windows-xp

 

Het originele artikel op computerword meldt:

 

Microsoft stopt per 8 april met het verhelpen van gaten in het bejaarde besturingssysteem Windows XP, dat daardoor kwetsbaar wordt voor aanvallen van criminelen die het hebben gemunt op mensen die internetbankieren. Met gebruikmaking van de gaten in Windows XP is hetna 8 april prijsschieten voor die fraudeurs. De financiële gevolgen zijn waarschijnlijk voor de consument en niet meer voor de bank

 

http://computerworld.nl/beveiliging/81162-windows-xp-kan-u-duizenden-euro-s-kosten?__utma=223212061.1544409871.1374139815.1391499220.1391673043.78&__utmb=223212061.4.10.1391673043&__utmc=223212061&__utmx=-&__utmz=223212061.1374139815.1.1.utmcsr=(direct)|utmccn=(direct)|utmcmd=(none)&__utmv=-&__utmk=5182000

 

Ik zie geen reden om nog Windows XP te gebruiken. Veel gehoord argument is dat XP beter werkt op oude hardware. Uit eigen ervaring weet ik dat dit zeker niet het geval is. Windows 7 draait zeker net zo goed.....

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als ik het goed begrijp, gaan mensen die aan internet bankkieren doen op een oudere Windows XP computer, verplicht worden om een ander pc te kopen met win 7 of 8 er op.

Dit is absurd, er is nog nooit een veilige Windows versie geweest.

Op de pc met windows 7 heb ik ook al te maken gehad met malware, ondanks de nodige beveiliging.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch staat in dit artikel wat anders:

 

http://www.helpdeskweb.nl/nieuws/686/NVB_Windows_8.1_straks_niet_verplicht_voor_internetbankieren.html

 

Het is ook absurd mensen te verplichten ongewenste uitgaven te laten doen, ik heb nog 2 oude computers met XP en die blijven ook na 8 april lekker zo doordraaien, wel zorg ik voor wat meer 3e party beveiliging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch staat in dit artikel wat anders:

 

http://www.helpdeskweb.nl/nieuws/686/NVB_Windows_8.1_straks_niet_verplicht_voor_internetbankieren.html

 

Het is ook absurd mensen te verplichten ongewenste uitgaven te laten doen, ik heb nog 2 oude computers met XP en die blijven ook na 8 april lekker zo doordraaien, wel zorg ik voor wat meer 3e party beveiliging.

 

De crux zit hem dus in dit gedeelte van het artikel wat je aanhaalt:

 

Onderhouden

Volgens het hoofd betalingsverkeer houdt een redelijke inspanning in dat de consument een officieel besturingssysteem gebruikt dat nog onderhouden wordt met reguliere beveiligingsupdates.

 

Vanaf 8 april wordt XP dus niet meer onderhouden!! 

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niemand wordt verplicht om een nieuwe pc te kopen. Ook op oude pc's werkt Windows 7 (en vaak ook 8.1) prima. Je kunt ook bijvoorbeeld overstappen op zoiets als Ubuntu.

 

De veiligheid van Xp is niet meer van deze tijd en zeker als veiligheidsupdates niet meer uitgegeven worden kun je er op wachten dat je geïnfecteerd gaat worden.

 

Er is geen enkel systeem 100% veilig maar het risico met XP is ongeveer 8x groter dan met Windows 8.1 (dus 800%). Een en ander valt en staat met je eigen (surf)gedrag.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt XP wel onderhouden met 3e party software die er voor zorgt dat de boel veilig blijft, dus een andere firewall, goede antivirus software. Ik zelf heb wel eens 4 jaar een XP gedraaid die helemaal geen updates kreeg en deze gewoon met 3e party soft beveiligd dit ging meer dan goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ziet trouwens mijn moeder en schoonmoeder niet op Ubuntu overschakelen :) Dit is leuk voor een jonger mens maar niet voor een grote groep ouderen. Ook Windows 8 is voor veel ouderen maar moeilijk om te snappen, maar met Windows XP weten ze de weg wel. 

 

Heel de 3e wereld krijgt afdank computers, allemaal met XP, Microsoft denkt gewoon niet na.

aangepast door Penthe
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, een lastige kwestie

Maar het zou wel aan te raden zijn dan het hele spectrum van die zogenaamde veiligheid te bekijken.

 

In ieder geval staat een en ander wel in relatie tot de nonchalance waarmee men internetbankieren aan de man gebracht heeft en de nonchalance waarmee de thuisbankier met zijn bits and bytes omgaat.

(dat skimmen al sinds medio 1980 mogelijk was heeft ARD-Ratgeber toch meermaals op TV onder de aandacht gebracht en dat we pas een jaar of 4 ~ 5 geen magneet strip meer gebruiken is dan toch 25 jaar lang doen alsof je neus bloedt)

 

ik adviseer ook surfen en bankzaken op een veel minder riskant platvorm zoals Linux

 

ciao ciao

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ziet trouwens mijn moeder en schoonmoeder niet op Ubuntu overschakelen :) Dit is leuk voor een jonger mens maar niet voor een grote groep ouderen. Ook Windows 8 is voor veel ouderen maar moeilijk om te snappen, maar met Windows XP weten ze de weg wel. 

 

Heel de 3e wereld krijgt afdank computers, allemaal met XP, Microsoft denkt gewoon niet na.

 

Heb je een moderne Ubuntu wel eens gebruikt?  Gewoon met muis te gebruiken en super simpel.

 

Windows 7 is qua gebruik bijna gelijk aan Windows XP dus die overgang is super makkelijk

Windows 8.1 is juist voor ouderen makkelijker als je het een beetje uitlegt. Grote knoppen met alleen de programma's die ze werkelijk gebruiken voor hun neus. :)

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

korte reaktie

 

Dit is leuk voor een jonger mens maar niet voor een grote groep ouderen.

ik geloof dat je daar helemaal verkeerd geïnformeerd bent daar de user-interface KDE desktop super eenvoudig is en alles kan wat oma ook op haar XP pC doet of gewoon was om te doen...

ciao ciao

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn het helemaal met elkaar eens Tonski :)

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb KDE ook in gebruik(kubuntu 13.10), dit werkt allemaal prima tot er zich een probleempje voordoet en je dus met KDE niet meer het probleem kan oplossen en je dus echt de Linux kennis moet hebben dit op te lossen. KDE is echt nog te onvolwassen en eigenlijk al zo groot dat het traag is geworden. Ik kom er wel uit maar mijn buurman van 70 toch echt niet.

 

Ik deel de mening dus niet dat ouderen Linux moeten gaan gebruiken.

aangepast door Penthe
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zullen we niet te veel, hoe verleidelijk het ook is :) , een "dit is makkelijker dan dat topic" van maken?  Dit topic gaat over XP en Internet bankieren.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...