Ga naar inhoud


XP, Apple, Hardware en Internet


minplus

Aanbevolen berichten

Ik moet een nieuwe printer aansluiten waarvoor software is voor m'n ouwe XP-PC en m'n iMac en de Macbook van m'n lief.

Ik zou eigenlijk beide willen omdat de XP het fijne Photoshop Elements 4 heeft en de iMac het kloten Elements 8 (waar Adobe o.a. 1 van de meest handige instellingsmogelijkheden verwijderd heeft).

Maar levert dit een veiligheidsprobleem voor rotzooi via internet?

De XP, die niet aan de router hangt dus los van internet is, gaat dan via een kabel aan de printer en de Mac's (de iMac heeft wel een kabel naar de router ) via wifi langs de router aan de printer.

Kan dit nu problemen leveren voor de XP-PC (zit die dan ook aan het internet?) en daarlangs voor de Mac's?

aangepast door minplus

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites


als je met een kabel een ethernet verbinding bedoeld, is die XP toch ook WAN gekoppeld !

je kunt bepaalde LAN en WAN ( internet ) connecties zien op de commandprompt met het bevel:

netstat -a

of ook wireshark

voor de bestanden delen met de iMac en Macbook gebruik je natuurlijk ook netwerk connectiviteit op de XP die mogelijk aangevallen kan worden door routines in de malware

een bekende is de SMBv1

Citaat

This SMBv1 Vulnerability Business

 

betekend dat er netbios via TCP/IP wordt gebruikt voor communicatie (diverse communicatie die je niet wilt)

 

aangepast door Tonskidutch
aanvulling methode

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik veronderstel  dat de XP computer via USB is verbonden met  de printer. En de Apple via Wi-Fi. De XP is dus niet verbonden met  het Internet en gaat ook geen rotzooi binnen krijgen 

 

Mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm. Twee tegenstrijdige antwoorden.

 

De XP wordt idd. via USB verbonden met de printer en de Apple's via Wi-Fi. Zowel de XP als de printer hebben geen kabel naar de router, de iMac wel (en de VU's ook).

 

Is de XP dan WAN gekoppeld?

Bestanden worden niet gedeeld.

 

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden zei minplus:

Hm. Twee tegenstrijdige antwoorden.

 

Helemaal niet!

 

Tonski heeft het over een ethernet kabel van de Kleitablet PC naar de printer. En jeevanhoof zegt dat je een USB kabel moet gebruiken.

 

Ik vraag me wel af hoe jij dan je foto's op die XP krijgt.

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-10-2017 om 09:44 zei Tonskidutch:

als je met een kabel een ethernet verbinding bedoeld

 

het was eerst als verduidelijking een vraag en dan wat daar uit volgt -..->

dus graag helder zijn in je opstelling

WIFI is uiteindelijk ook aan WAN achter de router weliswaar (geen probleem voor iMac's)

 

als enkel een USB kabel aan de printer hangt is en die is stand-alone dan zal er nagenoeg -0-% risico voor infectie uit het WAN

maar hoe die "nieuwe foto" bestanden dan op de XP pC komen is inderdaad raadselachtig... en/of ze dan nog eens op die iMac's komen is onduidelijk

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is simpel. Op de XP staan nog enorme fotobestanden en als ik er nieuwe toevoeg dan doe ik dat mbv. een USB-stick. Ook foto's van internet heb ik sinds Microsoft met de ondersteuning van XP gestopt is en ik op de Mac overgestapt ben (wat een verademing, nooit meer problemen, behalve geen driver voor de oeroude Canon i560 die een paar dagen terug gesneuveld is) via de Mac van internet gedownload en via USB-stick naar de XP overgezet.

De XP hangt dus nooit aan de router.

Tenzij ik Dreamset gebruik om settings (die ik op de Mac gedownload heb en USB stick en zo) in de VU's  te zetten, want er is geen Dreamset voor de Mac, maar dan trek ik altijd eerst de internetkabel uit de router voordat ik de XP eraan hang.

 

Dus als ik het goed begrijp is er geen enkel risico voor een besmetting van XP via de wifi en evt. daarna van de Mac's via de printer en de wifi?

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden zei minplus:

....

Dus als ik het goed begrijp is er geen enkel risico voor een besmetting van XP via de wifi en evt. daarna van de Mac's via de printer en de wifi?

die zin is voor mij gewoon niet te begrijpen als weergave van je aansluitschema.

 

overigens voor de iMac is de iDreamX inmiddels aangepast en werkt weer (is echter nu wel een betaalsoftware geworden)

 

Citaat

als enkel een USB kabel van de XP pC aan de printer hangt is en die is stand-alone dan zal er nagenoeg -0-% risico voor infectie uit het WAN

 

aangepast door Tonskidutch
verduidelijking

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag 1 was dus: Kan de XP vanuit internet via de router en dan via Wifi langs de printer en daarna de USB-kabel naar de XP besmet worden?

Vraag 2: Hebben de Mac's iets te duchten als XP op de manier van vraag 1 besmet zou zijn?

 

iDreamX heb ik een paar uur mee zitten kloten lang geleden en het toen opgegeven. Misschien was het een niet werkende versie, maar hier werkte hij idd. voor geen meter terwijl Dreamset probleemloos is.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogmaals dan:

 

Als de XP via USB aan de printer hangt en er verder geen netwerk aan de XP is (kabel en/of Wifi) dan is de kans op besmetting van de XP minimaal. Ik geef je uiteraard geen 100% garantie dat je geen besmetting via een USB kabel kan oplopen.

 

Een veel groter probleem, waar je waarschijnlijk niet over nagedacht hebt, is het gebruik van een USB stick. En aangezien die XP ook geen goed werkende virusscanner meer heeft...

 

Het is niet voor niets dat bij veel bedrijfs-PC's de USB is uitgeschakeld.

 

Dus een welgemeend advies: stoppen met die ouwe meuk :cool:

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Znx, Psychosammie, Jeevanhoof en Tonskidutch.:)

Had al het idee en had de zaak inmiddels ook al aangesloten en geïnstalleerd.

Leuk, zo'n splinternieuwe machine die probleemloos met de allernieuwste computers werkt maar ook met een 16 jaar oud systeem.

Zo hoort het.

 

Wat de Stick betreft, ik weet wat het probleem zou kunnen zijn, maar heb een aardig vertrouwen in de beschermingen van de Mac en de extra antivirus e.d. dingen die erop staan en de afgelopen 5,5 jaar met de Mac naar XP nooit problemen gehad.

 

 

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Totdat je op je scherm leest dat je bestanden versleuteld zijn, en dat je mag betalen om je gegevens weer toegankelijk te maken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Op 9-10-2017 om 15:03 zei Tonskidutch:

overigens voor de iMac is de iDreamX inmiddels aangepast en werkt weer (is echter nu wel een betaalsoftware geworden)

 

 

Ter info:  iDreamX is op dit moment nog steeds gratis software, met dank aan Tooloosoft.

aangepast door Mistrale
Link naar reactie
Delen op andere sites

vooralsnog is er nog een behoorlijk issue met de door toolosoft aangeboden beta klik daarover dit duits support forum

„System Integrity Protection“  moet uitgeschakeld zijn voor specifieke taken van iDreamX

en dat doe je natuurlijk niet graag

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vage bangmakerij hier, XP machine staat geïsoleerd, via USB naar de printer moeten er eerst nog heel veel wonderen gaan gebeuren wil daar een bevlekking plaats kunnen vinden, USB stick, geen probleem zolang je maar er niet tussen door vreemd mee gaat, zal de Mac deze voldoende beschermen.

 

Zie de hier geschetste paniek niet.

aangepast door henkvd1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...