Ga naar inhoud


Internetbankieren groot risico met Windows XP


winwiz

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Dat is niet eens het punt waar het om draait, wanneer het systeem niet meer wordt onderhouden, dus ook wanneer jij geen updates toelaat op een wel ondersteund OS, behouden de banken zich het recht voor om bij verlies van je internet bankiergeld jou zelf voor het verlies op te laten draaien.

Ze gebruiken dan niet  het geld van de andere klanten om je te compenseren.

 

Hun "verzekering" dekt alleen de schade wanneer jij aan de voorwaarden voldoet en dat is dat jij de nodige maatregelen treft tegen computer inbraak.

 

Je kan dus rustig verder bankieren met XP, wanneer je van gokken houdt.

De kans is klein dat je je geld kwijt raakt, maar... er is een kans.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Mimisiku

En dan duikt er een ander probleem op! Wil best een nieuw PCtje knutselen, maar ik wil absoluut dat spuuglelijke Win8.1 niet hebben. Hoe ga ik komen aan een legale Win7 versie/licentie. Via Microsoft geraak ik er niet aan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Daarvoor heeft men in 1969 ARPANET uitgevonden, een in de Verenigde Staten gebouwd militair netwerk, dat naderhand in een iets andere vorm door universiteiten verder uitgebouwd werd. Tegenwoordig noemt men het ook wel 'Internet' en is er zoiets als www.google.nl, waar je met een simpele zoekactie, bijvoorbeeld 'Windows 7 kopen' talloze locaties kunt vinden waar men gewoon nog legaal Windows 7 aanbiedt. :/

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even terug naar mijn simpele (tijdelijke oplossing). Als je XP systeem niet aan het internet hangt kun je alles blijven doen en is het 100% veilig. Gewoon je boekhoud programma blijven doen.

 

En wil je de internet bankzaken of iets anders op internet doen, dan start je tijdelijk even op vanaf de usb stick met daarop Linux en met de vertrouwde Firefox browser kun je alles relatief veilig doen.

 

Wel even de netwerk stekker erin steken. En je systeem moet kunnen opstarten vanaf een usb apparaat. Een Live CD kan ook, maar dat is wel wat traag.

 

En wil je er wat aanhangen. Je kunt ook de Windows XP bestanden op de HD bereiken en verzenden.

 

Kosten vrijwel nihil.

 

Natuurlijk komt er in de loop van de tijd best een nieuw systeem. Het huidige XP is ook geen 10 jaar oud. Maar is steeds aangepast. Anders zou het nog terug grijpen naar Ms-Dos als basis.

 

Volgens de berichten draaien nog 30% van de systemen op XP. Mede omdat ze gekoppeld zijn aan bepaalde hardware systemen.

 

Groet,

 

 

Bram

aangepast door verkerkbr
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blijft iedereen zijn eigen verantwoording.

 

Kom echter niet hier over een half jaar miepen dat de pc traag is of vreemde dingen doet, steeds reclame in beeld komt of weet ik veel wat......    Als ik voor mezelf praat: ik wil mensen altijd helpen en wil er best tijd in steken maar als men willen en wetens risico's wil nemen of gewoonweg eigenwijs is houdt het echt op.  Ik heb nog niemand een echt goede reden horen noemen om bij xp te blijven. We als Sat4all en ik in het bijzonder heb hulp aangeboden aan mensen die wel willen maar om wat voor reden dan ook niet zelf kunnen overstappen.

 

Overigens houdt ook de ondersteuning voor Office 2003 op!

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat miepen van jouw, dat hoor ik al jaren met Windows. Daar verandert maar weinig aan. Windows is al lange tijd inherent onveilig.

Telkens maar weer de zaak oplappen met eerst het veilig stellen van de bestanden. Ik ben er al geruime tijd mee gestopt dit nog te doen.

En ook het omzetten naar nieuwere versies, doe ik sinds Vista ook niet voor meer. De risico's dat bepaalde zaken zowel hardware of software niet meer werken is mij te groot. Want als je eraan begint, verwacht men ook dat alles weer werkt als voorheen en jij eventuele problemen maar moet oplossen.

De emails overzetten, boekhoudbestanden, foto series noem maar op. De printer en scanner instellingen etc etc. Alles weer instellen. Waar zijn de wachtwoorden ? Tja, ik zal eens gaan zoeken !

Met de usb stick als tijdelijk internet beveiliging kan men gewoon nog een periode met XP veilig vooruit tot het moment van een nieuw systeem, waar een modern OS al op is aangebracht.

 

Groet,

 

 

Bram 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Grappig dat je deze reden geeft.

microsoft heeft een hulpprogramma die je computer diagnostiseert en dan aangeeft of je vanuit Vista kunt updaten zonder nieuwe installatie.

 

Je hoeft dan niets opnieuw te installeren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een beetje humor moet kunnen....  voor onze linux liefhebbers.

 

linux_p.jpg

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zouden banken niet een server (terminal services) kunnen draaien?

Waarmee je als cliënt een terminal verbinding op kunt zetten met je bank.

Je boot je pc met een terminal cliënt die door de bank is aangeleverd.

Ben je klaar met bankieren, reboot je je pc en boot je operatingsysteem op voor al je andere zaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De berichtgeving draait toch een beetje uit op een discussie over firma's en geld, c.q. macht.

Daar gaat het toch niet over hier in dit topic.

Het gaat over veilig blijven/zijn tijdens internetbankieren.

 

Dat is net zo elementair als je pincode niet luidkeels aan de kassa uitspreken, zoals daarnet een bejaarde man deed in de supermarkt.

Of zoals je deuren op slot doen als je op de verdieping de was bent aan het doen

etc etc

aangepast door Tonskidutch

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

leuk topic dit, en nog steeds zie je mensen argumenten aandragen waarom het allemaal bangmakerij is. Vorig weekend samen met mijn vader een nieuwe desktop aangeschaft voor hem want het argument van de bank deed hem eindelijk beseffen dat ook hij eens een keer een nieuwe pc aan moest schaffen. En dat heeft wat gezeik van mij opgeleverd hoor :)

 

Ding draait gewoon netjes windows 8.1, even een backup gemaakt op de externe harddisk en even wat uitleg gegeven. Dat er geen startmenu was maar dat je op het vlaggetjes toetsje kan drukken en dan gewoon kan tikken wat je wilt starten vond hij helemaal grandioos. En ja, een i5 gaat een stuk rapper dan een pentium 4 hypertreading, en het ding verdient zichzelf denk ik qua energie verbruik vanzelf terug want het is een energie zuinige i5, en het ding zal ongetwijfeld redelijk veel gebruikt gaan worden.

 

Hier draait mijn eigen desktop nog ubuntu 12.04 lts en windows 8.1 dual boot, windows 8.1 voor als ik wat wil wat niet lekker werkt in linux. Mijn laptop draait ubuntu 12.04 lts / windows 8.1, zakelijke laptop draait windows 8, rest van de windows systemen hier draaien windows 7 of 8.1.

 

Tuurlijk kost het wat om over te stappen naar windows 8.x, maar toen ik mijn laptop kocht vorig jaar heb ik er een windows 7 pro met upgrade voucher bij gekocht. Hoewel die BTO ook gewoon zonder OS geleverd kon worden. In eerste instantie ben ik van start gegaan met windows 7. Toch maar de windows 8 geinstalleerd, en toen de update beschikbaar kwam naar 8.1 geupgrade.

 

Ik moet zeggen dat windows 8 wel een behoorlijk stuk beter is, zelfs mijn zakelijke laptop draait na iets meer dan een jaar intensief gebruikt te zijn geweest nog net zo soepel als toen ik hem net had, en met name dat was met xp toch echt een heel ander verhaal.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik draai nu met de 8.1 update 1, die officieel op 8 april uitkomt (wel een bekende datum eigenlijk), maar die draait nog iets soepeler. Vooral op oudere apparatuur heb ik dat gemerkt.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Veilig bankieren met een USB stick nog weer eens uitgeprobeerd met de nieuwe Linux Mint versie 17.

 

USB stick erin en de netwerkstekker erin.

 

Bij een HP keuze F12 starten vanaf usb apparaat. Opstarten en werking is vrijwel net zo snel als via de harde schijf.

 

Alles wordt direct herkend, de internet verbinding wordt vanzelf gemaakt en je kunt Firefox direct gebruiken voor bankieren.

 

Afsluiten, stick eruit en de netwerk stekker eruit en je hebt gewoon je oude vertrouwde XP. En als deze niet aan internet hangt is het 100% veilig.

 

Gewoon nog even "uitzingen" met je bestaande systeem totdat er een ander systeem wordt aangeschaft.

 

Kosten ? Een 2 giga usb stick, die je misschien al had liggen.

aangepast door verkerkbr
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

ik heb al een nieuwe kaartlezer ontvangen die via USB aan de computer hangt.

 

Gedaan met al die codes intypen.

 

Alles komt op het schermpje van de kaartlezer.

Gewoon alles nog eens extra controleren en bevestigen met je code.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...