Ga naar inhoud


Internetbankieren groot risico met Windows XP


winwiz

Aanbevolen berichten

Yups en ik zeg dat je XP met 3eparty software gewoon net zo veilig kunt houden als met de Microsoft updates, wel raad ik af voor XP gebruikers geen Internet Explorer meer te gebruiken maar een Chrome of Firefox aangezien deze wel gewoon updates blijven krijgen. Daarnaast de Firewall van Windows XP niet meer te gebruiken en een goed alternatief te installeren wat regelmatig de nodige updates krijgt. En daarnaast ook nog een goed Antivirus pakket te draaien icm met Malwarebytes.

 

Als je dit doet is een upgrade naar een hogere versie niet persee nodig.

 

Alle bovenstaande veranderingen kunnen trouwens gewoon gratis, dus naast wat moeite zal het geen ongenode kosten opleveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites


En dit is wel allemaal te snappen en vooral ook te onderhouden door je schoonmoeder? 

 

Wellicht verkrijg je een veilige situatie met wat meer moeite echter blijft dan de vraag of de banken dit accepteren omdat het onderliggende OS niet meer onderhouden wordt als het toch mis gaat. 

 

Als je een oude auto hebt zonder APK en je monteert allerlei stootkussens en bumpers rond je auto om schade te voorkomen heb je toch een probleem als je een ongeluk krijgt. Je bent niet verzekerd. 

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wetende dat Windows XP van Microsoft lek is t.a.v. onderhuidse aanvallen op meerdere niveau's kun je met 3third party software wel een en ander voorkomen maar niet uitsluiten.

 

Als het erom gaat dat de vereniging van Nederlandse Banken specifiek waarschuwen en in die (eerder gelinkte) nieuwe gedragsregels stellen dat je voor maximale veiligheid moet zorgen (dus een eigen verantwoording stipuleren voor de klanten) dan is heroverwegen belangrijk of / ook de keuze van je 3third party software.

 

Welke 3third party software is dan afdoende... want dat bepaald de eigen verantwoording die genomen is en afdoende is.

Snap je?

Gaan de banken nu windows XP of 3third party software voorwaarden stellen?

 

in de pdf staat niets over XP maar wel over afdoende bescherming. (zonder randvoorwaarden te stellen)

het balletje terugkaatsen aan de klanten.

 

Welke 3third party software willen ze?

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehh nee het betaal plaatje wordt altijd al naar de klant geschopt, de klant moet er maar weer voor zorgen dat de zaak zogenaamd veiliger wordt. Laat de banken dan maar een goed beveiligd stukje software uitbrengen dat mensen op hun computer kunnen installeren met een voor hun eigen persoonlijke code, dan is dit namelijk niet meer OS gebonden en ligt de verantwoordelijkheid bij de bank zoals het hoort, deze behoren veilige betaal methodes aan te bieden.

 

Je zegt al er wordt niet over XP gesproken, dus als iemand moeite doet zijn systeem veilig te behouden zou dit voldoende moeten zijn ongeacht het OS want ook onder Windows 7 kan het gebeuren omdat daar net wat minder beveiliging aanwezig was. Affijn het lijkt toch echt op een wat kromme beslissing.

.

aangepast door Penthe
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht verkrijg je een veilige situatie met wat meer moeite echter blijft dan de vraag of de banken dit accepteren omdat het onderliggende OS niet meer onderhouden wordt als het toch mis gaat. 

zo is het.

 

inbellen per modem (een paar jaar geleden nog mogelijk) zoiets als VPN zou een super veilige standaard kunnen worden

met voorwaarde dat je pC niet reeds geïnfecteerd is.

 

Affijn het lijkt toch echt op een wat kromme beslissing.

juist

jouw eigen verantwoordelijkheid staat t.o.v. de aangeboden internetbanking methodiek.

 

consumentenbonden kwestie

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de verstokte WindowsXP gebruiker, er naast een Linux versie er op zetten als dualboot. En voor bankzaken adviseren Linux gebruiken en met dezelfde browser als in XP, zoals Firefox etc. de betalingen verrichten. Hier hoeft de gebruiker niets voor te leren want hij weet al hoe het werkt.

 

Verder is het aan te raden een aparte bankrekening te nemen voor het lopende betalingsverkeer met daarop een gering saldo.

Zodat er nooit een hoog bedrag van een rekening kan worden ontvreemd. Met automatisch overboeking kun je zorgen dat deze rekening (minimaal) gevuld blijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan begrijpen dat mensen mogelijks liever werken met windows xp,maar dat je nu echt een andere pc moet kopen voor windows 7 is meestal niet nodig.Ik heb diverse oudere pc's van xp overgezet naar windows 7.

Bij de meeste mensen moest ik iets wat geheugen bijplaatsen,een kost van rond de 25€.vonden ze leuker en vlotter werken
Als het gaat om mijn zuur verdiende centjes,dan zou ik persoonlijk de overstap overwegen,en van drivers bij die mensen heb ik kwazie geen problemen gehad.

Iedereen neemt zelf zijn beslissing,maar ik draai al lang windows 7,en zorg er zo goed mogelijk ervoor dat deze niet besmet geraakt,zodat ik met een gerust hart mijn maandelijkse overschrijvingen kan doen,zonder dat één of ander fraudeur met mijn centjes weg is.Al ben je nooit 100% zeker dat je niet besmet bent de dag van vandaag.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan lees je dit: 

 

Dat het oude Windows XP hardnekkig aanwezig blijft op desktopcomputers wereldwijd wisten we al. Maar vreemd genoeg heeft het besturingssysteem in januari weer een beetje aan marktaandeel gewonnen. Dit blijkt allemaal uit de nieuwste metingen van onderzoeker

Net Applications. 

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook na 8 april blijven jullie je bankpas in machines stoppen die op XP draaien, geen embedded XP, en transacties via het internet versturen ;)

 

Als je het mij vraagt zou MS bij elk OS veiligheidslekken moeten dichten zolang het gebruikspercentage boven een bepaald limiet zit. Het stoppen bij XP is enkel een financiele kwestie. Ondenkbaar dat b.v. Boeing geen ondersteuning voor 20 jaar oude 747s meer zou geven.

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan lees je dit: 

 

Dat het oude Windows XP hardnekkig aanwezig blijft op desktopcomputers wereldwijd wisten we al. Maar vreemd genoeg heeft het besturingssysteem in januari weer een beetje aan marktaandeel gewonnen. Dit blijkt allemaal uit de nieuwste metingen van onderzoeker

Net Applications. 

 

Ik las het ook maar wordt nergens gestaafd door cijfers.... Een grafiek geeft een ander beeld.  (Je ziet Windows 8 ook zakken, maar dat komt omdat Windows 8.1 vreemd genoeg niet getoond wordt)

 

 

StatCounter-os-NL-monthly-200807-201402.jpg

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

XP service pack 3 zonder updates en zonder security, draait hier superrr.... Als je maar goed in de gaten houdt wat je doet met je pc kun je lang plezier hebben van xp...

 

Daar ga je dan nog wel achter komen. Iedere computer aangesloten op een openbaar netwerk is kwetsbaar voor hacks ook al doe je er helemaal niets mee en staat ie alleen maar aan.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

XP service pack 3 zonder updates en zonder security, draait hier superrr.... Als je maar goed in de gaten houdt wat je doet met je pc kun je lang plezier hebben van xp...

 

 

Deze computer zou ik op mijn netwerk absoluut weigeren. Dit is zoiets als een bloedmooie meid samen met een paar 20 jarige hetero's opsluiten voor een jaar en dan verwachten dat er niets gebeurd..... ;)

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Daar ga je dan nog wel achter komen.

 

Ja , dat denk ik ook.

Alhoewel ik ook een fervente gebruiker ben van WIN XP , heb ik gewoon de laatste AVG antivirus en de laatste versie van Malwarebytes Pro (Anti Malware) met dagelijkse update.

Maar als je dit heb moet je het ook gebruiken , dus daarom niet dagelijks scannen , maar toch een drietal keer per week.

aangepast door Crazy Sat

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geloof dat het scannen geen ene malle moer uitmaakt... daar het "hulp" achteraf is.

Geïnfecteerde bestanden laadt je zelf op de pC.

Malware haal je zelf binnen door te surfen.

Waar Phychosammie over spreekt zijn die netwerk protocollen zelf welke onveilig zijn in de XP kernel.

Door het netwerk te gebruiken (WAN) riskeer je kernel gerelateerde aanvallen.

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...