Ga naar inhoud


Wifi bereik van een smartphone als hotspot vind ik niet terug in de spec's.


Aanbevolen berichten

Ik ben mij aan het orienteren op tethering en heb daarvoor

een smartphone nodig.

Ik zie op diverse vergelijkingssites geen zendvermogen genoemd

bij de smartphones wat betreft wifi.

 

Mag je verwachten dat een smartphone als hotspot alle apparatuur

in huis bereikt onder normale omstandigheden? Of is wél te

achterhalen wat het zendvermogen is?

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Mimisiku

Smartphones gaan uit van 100% zendvermogen! dus 100milliWatt. Met een tool gemeten bij mijn Samsung Galaxy S4 mini en Samsung Galaxy Note 2. Op slechts 1 meter afstand al naar 69% afgezwakt. Bereik ongeveer 10-15 meter..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wifi zendvermogen zie je bijna nooit gespecificeerd.

De antennes zijn natuurlijk niet zo mooi als op een aparte accesspoint, dus bereik is een grote gok.

Ontvangstbereik voor Wifi is vaak wel een maatstaf voor de hotspot functie. Het zijn immers dezelfde antennes.

Ik las op internet dat de iPhone 4 maar 10dBm op Wifi doet.

 

Heb wel een aantal (voor de hand liggende tips):

*Zoek een telefoon met LTE/4G chipset, iets energiezuiniger en betere match qua data snelheid met Wifi

* Zoek een telefoon die de wireless 802.11ac standaard ondersteunt (ivm het groeiend aantal apparaten dat dit zal gaan ondersteunen)

Kortom: qua standaarden zullen modellen uit 2013/2014 voor de hand liggen.

Hou er rekening mee dat de telefoon aan de adapter moet liggen, tethering gebruikt nog al wat energie. (over je data abo maar niet te spreken)

 

Persoonlijke ervaringen:

iPhone 4 icm 3G abo: opvallend grote range qua dekking, snelheid niet super

Nokia Lumia 920 icm 4G abo: genoeg range voor een vakantiehuisje, wifi snelheid uitstekend, weigert soms clients (bv de nexus 10 tablet)

 

Wellicht dat meer mensen hun ervaringen kunnen delen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag je verwachten dat een smartphone als hotspot alle apparatuur

in huis bereikt onder normale omstandigheden? 

 

Mijn ervaring met een Samsung S3 én S4 is dat bij USB tethering het zendvermogen beperkt blijft tot de 4 muren van b.v. de huiskamer.

Dat komt zo'n beetje overeen met de opgave van Mimisiku.

 

Zo lang je binnen een afstand van een paar meter van het zendende apparaat blijft is het WiFi signaal prima stabiel.

Heb deze optie één jaar lang in Spanje in de caravan gebruikt en daar 3 apparaten in gebruik gehad.

 

Voor een noodoplossing prima maar ik zou dit nooit voor een vast opstelling kiezen want dan is het toch te beperkt.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zou je juist thethering doen?Ik gebruik op verplaatsing zo'n wifi hotspot,waar je een data sim kaartje kan insteken.

Het wifi bereik was in mij geval bevredigend,een bereik van ongeveer 7 meter ver.

Ik heb betere ervaring met dergelijke apparatuur,dan via tethering.

In nederland,geen idee,maar in belgie,zijn er providers die type abonnementen heeft,waar tethering niet mag.Of dit nu nog zo is,en hoe het gaat in nederland,dat weet ik niet.

Natuurlijk,kan je ze enkel gebruiken voor data,daar dat je een smartphone ook mee kan bellen en etc.

Maar misschien eens te overwegen,voor je aankoop.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit was weliswaar niet het onderwerp of de vraag maar inderdaad, sinds een jaar gebruik ik daarvoor ook een mini-router waarin ik de SIM kaart plaatst met daarop het Internet abonnement.

Ikzelf gebruik in Spanje een G3 Router Alcatel OneTouch Y580 waarop ik met 10 apparaten tegelijkertijd kan inloggen, zie bijlage.

Het bereik is behoorlijk want als deze router in de caravan staat dan heb ik daarbuiten nog op 20 m een goed signaal.

Het spreekt vanzelf dat dit een beter alternatief is en je kunt jouw standaard SIM in de Smartphone gebruiken.

 

....en voor de prijs hoef je het ook niet voor te laten want in Spanje heb ik daarvoor € 49,= betaald.

post-37183-0-24879200-1403376779.jpg

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen telefoonaansluitng of kabel en ben

aangewezen op 3G.

Het abo van Robin past mij het meest maar tetheren is

toegestaan, gebruik van een dongel is niet toegestaan.

 

Vadaar dat ik overweeg een goedkope smartphone te kopen

en via tethering mijn pc's in de lucht te houden, dan

is zo'n abo nog een beetje betaalbaar, dat is de

achtergrond van dit topic.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien heb ik het niet goed verwoordt of jij hebt de vorige bijdrage niet goed gelezen maar de afgebeelde router is een 3G router, m.a.w. daar plaats jij de 3G SIM kaart in en gaan met die banaan, zie bijlage.

Het andere slot is voor een SDHC Micro card.

Dus deze route maakt verbinding via het G3 Internet i.p.v. via de kabel of telefoonaansluiting.

 

 

Een goedkope Smartphone kopen en dan Tethering toepassen is nauwelijks een optie omdat dan de hardware dit waarschijnlijk niet echt trekt want je hebt nogal processorcapaciteit nodig om het WiFi signaal aan de man te brengen.

post-37183-0-38106100-1403380871.jpg

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jawel, je hebt het goed verwoord maar alleen tethering is toegestaan.

En het gebruik van een router is niet toegestaan, althans zo lees ik

de voorwaarden van Robin. Ik moet daar héél voorzichtig mee zijn want

een dergelijke verbinding is ongeveer mijn enige mogelijkheid.

 

Tenzij jij bedoeld dat de voorgestelde router een één op één

equivalent is met betrekking tot een smartphone. Ik wil in ieder

geval niet heiliger dan de paus zijn maar ook geen enkel risico lopen.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, ik snap het.

Ik zie alleen niet wat nu het verschil voor Robin is tussen Tethering en een G3 router, beiden leveren het WiFi signaal door zodat dit door andere apparaten kan worden opgevangen maar dit is weer een ander onderwerp.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, ik snap het.

Ik zie alleen niet wat nu het verschil voor Robin is tussen Tethering en een G3 router, beiden leveren het WiFi signaal door zodat dit door andere apparaten kan worden opgevangen maar dit is weer een ander onderwerp.

Als ik het allemal goed heb begrepen (met mijn beperkte kennis)

kunnen ze tethering niet deeplinken en het gebruik van een router wél.

 

Ofwel, zij kunnen zien of je een router gebruikt wat zij verbieden en

met tetheren kunnen ze blijkbaar niet zien dat je gebruik maakt van

meerdere pc's. Vandaar dat ze dat "gedogen" (lees goedvinden).

Nogmaals, voor zover ik het allemaal begrijp.

 

Er is wellicht nog een optie, tethering met een Raspberry maar daar heb

ik me nog helemaal niet in verdiept, ik heb tenslotte een paar Raspbaerrys

tot mijn beschikking.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tethering kan prima, en dan zet je er een accesspoint naast als repeater voor meer bereik.

Of een AP met client bridge functie zo met een kabeltje naar een switch en alles bekabeld.

 

Maar ik vind het persoonlijk het oprekken van de regels. Je provider maakt duidelijk dat ze dit liever niet zien gebeuren.

Een 3G router kunnen ze detecteren, die zal wel met specifieke info string aanmelden op mobiele net.

Een smartphone kunnen ze niet onderscheiden want het is immers een smartphone. En die trekt data maar omdat je tethered ziet de provider niet dat de eigenlijk client niet de telefoon gebruiker is.

Enfin, wellicht kun je op termijn toch nog een fijne brief ontvangen ivm hun fair use policy.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt altijd zien of je aan het tetheren bent of niet. Kort door de bocht vraagt een pc een ander type pagina op dan een telefoon. Verder heb je een heel ander soort dataverkeer. Een pc logt bijvoorbeeld in bij Microsoft voor update's, de gemiddelde telefoon doet dit niet ;) Wat denk je van anti-virus programma's en ga zo maar door. Je hebt het over pc's..  Niet elke telefoon laat meer dan 1 verbinding toe, houdt daar rekening mee en onderzoek dat.  Dan moet je het oplossen zoals theparasol aangeeft.

 

Als je Technisch geen mogelijkheid hebt tot een bekabelde internet verbinding, zou ik in jouw geval overwegen om eens te kijken voor internet via satelliet. Vanaf €30 ongeveer per maand heb je een veel snellere verbinding en een databundel van 10 GB. Dat lijkt me een veel betere oplossing! En trouwens, je zit hier bij sat4all ;)

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hieronder hetgeen ze zeggen, het gaat bij mij niet om extreem gebruik

maar om voor ons beide (samen 2 pc's, een laptop en een tablet) 4

abo's af te sluiten dan wordt het allemaal wel héél erg gortig.

De tijd van films downloaden hebben we allang achter ons gelaten . .

Maar goed, hier de tekst;

 

6.3 De Aansluiting is bedoeld voor, en ingericht op, een normaal gebruik van de Aansluiting met één Randapparaat per Aansluiting. Het is niet toegestaan de Aansluiting en SIM kaart te gebruiken in combinatie met andere apparaten dan de bedoelde Randapparatuur (mobiele telefoons en tablets); zo is het gebruik van de Aansluiting en SIM kaart in bijvoorbeeld computers, laptops, wifi- en mifi-routers, dongels, routers, etc. niet toegestaan. Wel is het toegestaan om via het Randapparaat andere apparaten gebruik te laten maken van de internetverbinding, bijvoorbeeld door middel van tethering, ook wel hotspot genoemd.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt altijd zien of je aan het tetheren bent of niet. Kort door de bocht vraagt een pc een ander type pagina op dan een telefoon. Verder heb je een heel ander soort dataverkeer. Een pc logt bijvoorbeeld in bij Microsoft voor update's, de gemiddelde telefoon doet dit niet ;) Wat denk je van anti-virus programma's en ga zo maar door. Je hebt het over pc's..  Niet elke telefoon laat meer dan 1 verbinding toe, houdt daar rekening mee en onderzoek dat.  Dan moet je het oplossen zoals theparasol aangeeft.

 

Als je Technisch geen mogelijkheid hebt tot een bekabelde internet verbinding, zou ik in jouw geval overwegen om eens te kijken voor internet via satelliet. Vanaf €30 ongeveer per maand heb je een veel snellere verbinding en een databundel van 10 GB. Dat lijkt me een veel betere oplossing! En trouwens, je zit hier bij sat4all ;)

Enkele jaren terug heb ik daar al eens onderzoek naar gedaan maar toen was

het nog peperduur en was 2-richting lastig ivm snelheid als ik het mij nog

goed herinner. Maar onderzoek waard, zal wel weer ff zoeken worden.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...