Ga naar inhoud


Gijzeling door VU+


RikDC

Aanbevolen berichten

Goede middag ,

 

Ik ben een nieuw lid op het forum.

Gegroet iedereen.

 

Ik ben één van de velen die zich laat gijzelen door de importeur van VU+ .

Heb het apparaat gekocht en er blijkt geen wettelijke gebruiksaanwijzing bij in de eigen plaatselijke taal.

 

Normaal gezien moet ik mijn apparaat terugsturen naar de verkoper maar die heeft mijn geld natuurlijk.

De bevoegde dienst van economische zaken er op zetten kan ook maar dan kan ik fluiten naar de noodzakelijke op te vragen informatie via de (bereidwillige ) verkoper.

 

Er werd mij koel medegedeeld dat de "fabrikant enkel een Engelstalige gebruiksaanwijzing ter beschikking stelt " waarbij straal word voorbijgegaan aan het feit dat de invoerder voor deze , in dit geval Nederlandstalige , gebruiksaanwijzing moet zorgen.

 

Ik ben hier dus absoluut niet mee akkoord maar moet dus voorlopig terugvallen op de antwoorden van de verkoper en de bereidwilligheid van de leden van het forum hier.

 

In een volgend bericht kom ik al aanzetten met mijn eerste vraag.

 

                     Rik

Link naar reactie
Delen op andere sites


een eventueel nederlandtalige handleiding heb je in mijn ogen absoluut niet nodig.

zodra je je de bak thuis hebt staan gaan de meeste toch meteen een andere image flashen en klopt de handleiding al niet meer.

En gezien je naam Rik ben je man en mannen lezen geen handleiding.

 

dus ga gewoon lekker spelen met je vu en als je een vraagje hebt kijk eens hier op het forum.

vind je geen antwoord (wat bijna niet mogelijk is) dan kan je altijd een vraag stellen.

 

edje

 

btw voor zo ver mij bekend is is het niet verplicht om een handleiding in de betreffende taal (in dit geval nederlands) van het land te leveren.

Als het trouwens een gevaar kan opleveren zijn de regels iets anders maar dat is hier niet van toepassing

aangepast door edje-ken

Vu+ Solo2
Dreambox 800s

Link naar reactie
Delen op andere sites

... en mocht je dan toch echt over een handleiding willen beschikken en je kunt Engels of Russisch of Duits lezen dan staan bovenin dit forum de handleidingen van de VU's zoals ook van de SOLO2.

Maar zoals mijn voorganger al schrijft, je hebt er helemaal niets aan ook al zou die in het Nederlands beschikbaar zijn.

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja geinige vraag en topic

 

Heb het apparaat gekocht en er blijkt geen wettelijke gebruiksaanwijzing bij in de eigen plaatselijke taal.

waar heb je die notie vandaan dat er een in Fries Dialect geschreven gebruiksaanwijzing bij zou moeten zitten?

  • Like 2

MMm Sky Scrapers I Love You

Underworld

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Mimisiku

Welkom op dit board.

 

Alhoewel ik als 'Senior' ahum dit best kan begrijpen wil ik toch een kanttekening plaatsen.

Even aangevende dat ik zelf géén juridische achtergrond heb, maar enige jaren terug wel zoiets bedrijfsmatig heb meegemaakt (toen alles onder de noemer EU regelgeving ging vallen).

 

Het is de importeur/leverancier toen niet verplicht gesteld om een NL handleiding te leveren, maar slechts te zorgen voor een handleiding die in de 4 meest gebezigde talen in de EU gelezen kon worden. Dat werd dus Engels, Duits, Frans en Italiaans. Wij zijn als Nederlanders namelijk zo stom ons lekker te laten piepelen door Brussel (wij krijgen toch Frans, Engels en Duits op school). Even geheel buiten beschouwing gelaten dat technisch Engels héél iets anders is dan ons communicatieve Engels van school.

 

Mede door de opkomst van het internet is echter als 'slechts morele plicht' aangegeven dat leveranciers zorgen voor een handleiding in digitale vorm in de taal waR het apparaat verkocht wordt. De meeste leveranciers doen dit ook.

 

Probleem is dat juist technische apparatuur een hele korte verkoop periode kent en al snel wordt vervangen door iets nieuws. Hierdoor is er weinig animo om hiervoor 'weer' een NL handleiding te maken.

 

Gelukkig zijn er fijne NL forums waar je prima kennis vind van de apparatuur...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de gegeven antwoorden een beetje simpel.....

Wij betalen voor een apparaat en verdienen bijgevolg ook respect van de fabrikant.

Het niet voorzien van een handleiding getuigd m.i. van minachting.

 

Ook heb ik dit toestel niet aangekocht om mee te spelen maar om tv te spelen.

 

Dat je aan een handleiding niks hebt lijkt me ook wel raar ....

 

Eén van de mensen die reageert begint al met "een image flashen " en dan moet ik al vragen wat is dat ?

 

Ik zeg niet dat ik er binnen onafzienbare tijd niet ietwat van zal snappen maar een duur apparaat kopen en vervolgens alles uitzoeken....

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat verwacht je dan precies in die handleiding te kunnen vinden?

 

Ongeveer 90% van de mogelijkheden van dergelijke ontvangers hebben we te danken aan vrijwilligers die images en addons maken. Zonder dat ik even heb gezocht wat er precies in de anderstalige handleidingen staat, gok ik zo maar dat het niet veel meer zal zijn dan hoe je het plastic verwijderd, hoe je hem aansluit, hoe je de batterijen in de afstandsbediening doet, hoe je hem aan en uit kunt zetten en hoe je zenders kunt wisselen.

 

Als je een linux ontvanger aanschaft mag ik toch hopen dat je daar geen gebruiksaanwijzing voor nodig hebt. In dat geval had je beter gedaan aan een gecertificeerde plug en pray box van CD. Ook je had je jezelf in dat geval voorafgaand aan je aankoop iets beter kunnen verdiepen in wat voor type ontvanger je hebt aangeschaft, ipv af te geven op het ontbreken van een handleiding.

VU+ Solo2,

VTI

Visiosat BIG Bisat met Alps op 28,2E; 23,5E; 19,2E; 13E; 5E; 1W; 5W; 15W

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo te zien is het je eerste linux-tuner want de VU heeft een logisch systeem. Het was voor mij ook de eerste linux-tuner en na de eerste installatie voor 6 LNB's sprak alles eigenlijk voor zich. Bedenken wat je wilt, de A.B. bekijken en de meest logische keus maken en daarna de volgende, enz. en binnen een paar minuten heb je bv. een timer-opname geprogrammeerd. Als ik dat bij m'n Panasonic DVD-recorder probeer ben ik er na een uur mogelijk uit maar vermoedelijk niet.

Dus voor problemen even google translate of een vraag hier stellen.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de gegeven antwoorden een beetje simpel..... ....Eén van de mensen die reageert begint al met "een image flashen " en dan moet ik al vragen wat is dat ?Ik zeg niet dat ik er binnen onafzienbare tijd niet ietwat van zal snappen maar een duur apparaat kopen en vervolgens alles uitzoeken....

Dus hieruit mag ik opmaken dat jij een onervaren Enigma2 gebruiker bent en je hebt schijnbaar de illusie dat als bij dit apparaat een handleiding had gezeten jij daarmee wel uit de voeten had gekund, nee dus.

Je koopt een Enigma2 ontvanger waarbij je weet dat je wel wat moet hobby'en om dat ding hier goed te kunnen gebruiken en dat hobby'en heet dan dus flashen.

 

Dus of de verkoper heeft jouw niet goed voorgelicht of jij hebt vooraf simpelweg geen of te weinig informatie over de aankoop van een Enigma2 ontvanger opgehaald.

 

Volgens mij had jij gewoon een Canal Digitaal gecertificeerde ontvanger moeten kopen maar dat is nu mosterd na de maaltijd.

 

Dus verwijt de forumleden nu niet dat de antwoorden een beetje simpel zijn want daar is er nu maar één die te simpel over deze aankoop heeft gedacht.

 

Ik weet niet hoelang jij dit apparaat al in jouw bezit hebt maar ik zou voorstellen om het apparaat weer terug te sturen mits het nog binnen de bedenktijd valt.

 

Nu was ik iets te laat

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...