Ga naar inhoud


Spanningsval in een stroomkring


pirrewit

Aanbevolen berichten

Ik stel vast dat op onregelmatige tijdstippen sommige luchters en staanlampen ,best te omschrijven als een kleine "knipoog" geven .Ik denk dus een kleine spanningsval.

Enkel lampen hebben hier last van. Bij alle andere apparaten zoals TV, video ,tuners,MP3 spelers en dergelijke is er niets te merken.

Deze knipogen komen pakweg 2 tot 3 keer per uur voor maar soms ook om de paar minuten.

Er is geen regelmaat in.

Kringen met luchters en stopkontakten met staanlampen  zijn apart.

Ook is er geen abnormaal lampenverbruik.

Kent iemand dit probleem?

grts

 

Dreambox 8000 Openpli 7.3  HDD 1,5 TB west. dig

VU Ultimo Openpli 8.3 HDD 1.0 TB

diseq astra 1 2 3 hotbird sirius thor

Link naar reactie
Delen op andere sites


Einde van de lijn en een zware verbruiker die op die tijdstippen inschakelt.

Controleer op een pomp, een grote diepvriezer of een dergelijk toestel dat op die tijdstippen inschakelt.

Gloeilampen zijn het meest gevoelig voor spanningsvallen in het net.

Moderne audio en video-apparatuur heeft een stabilisatieschakeling ingebouwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zul je er spaarlampen in moeten zetten. Die hebben er nagenoeg geen last van.
Hier op de campo in Spanje waar alles nog met bovengrondse leidingen gaat, zit 1km verderop op diezelfde leiding een supermarkt met koelkasten, diepvriezers, airco's enz. Heel regelmatig zit er een dip in de spanning met een frequentie van 1 Hz. Daar wordt je helemaal gestoord van. In de wc heb ik nog spotjes zitten en het lijkt dan wel een disco. De lampen bijna aan/uit en dat elke seconde en dat kan wel een half uur duren. Daarom heb ik overal in huis bijna allemaal spaarlampen zitten. Daar merk je niets aan. Die blijven constant branden.
De spanning valt hier regelmatig flink ver terug 200V, 180V en zelfs 144V heb ik al meegemaakt. Bij 180V geeft een gloeilamp bijna geen licht meer. Het is net een gloeiende spijker maar met de spaarlampen merkt je bijna geen lichtterugval.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bij ons in de flat hebben we er idd ook wel "last" van.

 

De reden bij ons is de gezamelijke lift. Als iemand in de flat de lift gebruikt dan zie ik bij het inschakelen van de motor een staande halogeenlamp even dippen.

Ik weet dat het de lift is want je hoort hem als hij op en neer gaat.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb na een paar dagen toch vastgesteld dat spaarlampen bij mij geen oplossing bieden.

Ik heb een alleenstaande woning zonder liften ,pompen en motoren maar met een diepvries en 2 koelkasten.

Maar ook als deze van de stroom gaan gebeurd het nog.

mvg

Dreambox 8000 Openpli 7.3  HDD 1,5 TB west. dig

VU Ultimo Openpli 8.3 HDD 1.0 TB

diseq astra 1 2 3 hotbird sirius thor

Link naar reactie
Delen op andere sites

De zware verbruiker kan ook bij je geburen zitten, als jij op het einde van de lijn zit, kan alles wat voor je aftakt deze storing veroorzaken.

Als je teveel problemen hebt, dus dat de spanning te laag daalt, dan kan je bij de elektriciteitsleverancier klagen.

Die plaatsen dan een meettoestel om de problemen te meten.

 

Ik heb hier jaren problemen gehad met een schrijnwerker in de straat: telkens als die een machine opstartte, ging hier het licht uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...