Ga naar inhoud


Opensuse 13.2 beschikbaar


Tonskidutch

Aanbevolen berichten


  • Reacties 47
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik heb het enkel hier op sat4all vermeld voor die eens een nieuw rijp image willen gaan gebruiken als afwisseling van de gekende windows oo es jes.

64 bit

het loopt lekker, ook op dat oudere peceetje van mij en ik mis niets, behalve de nederlandstalige versies van firefox en thunderbird :rolleyes:

Niets Is Voor Altijd

Madou

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe oud is oud? Mijn ouwe PC'tje is uit 2002. De laatste poging om er Linux op te zetten werd helemaal niets.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste PS,

 

het lijkt mij erg sterk dat Linux op een ouder systeem niet zou werken.

 

Wat is er dan voor een probleem waar je tegen aan loopt ? De meeste distributies hebben een Live CD en dan kun je zien waar het eventueel op blijft hangen.

 

Dit bericht komt overigens uit een BananaPi die perfect werkt met Lubuntu en met een minimaal stroomgebruik. 

 

In sommige gevallen draait de nieuwste Mint niet op een ouder systeem. Neem je dan de Mint Debian variant dan werkt het weer wel. En alles werkt zo uit de "doos" zonder gedoe met drivers voor allerlei apparaten. Ook vrijwel alle gangbare printers worden ondersteund met Cups server.

 

Daarom begrijp ik niet waar de zaak op blijft hangen.

aangepast door verkerkbr
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet precies bijgehouden welke distro's ik geprobeerd heb maar ik heb in grote lijnen de volgende problemen ondervonden:

  • Een aantal distro's lopen al stuk in de installatie procedure;
  • Alle op ubuntu gebaseerde distributies hebben problemen met mijn GeForce 420 video kaart. Gevolg 100% cpu en delen van het scherm die niet worden ge-update waardoor het in feite niet bruikbaar is. Geldt dus ook voor lubunu.
  • Alleen mageia aan de praat gekregen maar die is gewoon veel te zwaar voor dit oude beestje.
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaat niet precies over dit onderwerp van een nieuwe Suse versie. Het leek mij echter sterk dat een en ander niet zou kunnen werken onder Linux en in het bijzonder met Suse.

 

Met versie 13.2 werkt het inderdaad niet (meer) met deze Geforce 420 en een systeem uit 2002.

 

Maar met versie 12.2 blijkt het wel mogelijk. Schijnt iets te maken te hebben met rechten, waardoor deze drivers standaard niet zijn opgenomen.

 

https://en.opensuse.org/SDB:NVIDIA_drivers

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb overigens voor de grap UBUNTU 14.14 er eens naast gezet als multiboot

om openproject te laten werken onder linux (daar nog niet beschikbaar voor opensuse)

 

Maar dan word ik wel heel erg moe van het zoeken naar allerlij instellingen en aanpassingen voor mijn omgeving.

Dus OpenSuse 13.2 is wel met diverse modules reeds aanwezig maar daarom ook veel makkelijker voor de Linux Noob :D zoals ik

Niets Is Voor Altijd

Madou

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal versie 12.2 eens proberen. Ik vind het wel leuk om mee te spelen en zonde van die oude PC :D

 

Stel dat het werkt. Ben dan wel benieuwd wat er gebeurt als ik een upgrade naar 13.2 doe.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

dan is het weer stuk. Als er geen support meer is voor je grafische kaart, dan zal die tijdens een update van 12.2 naar 13.2 gewoon worden bijgewerkt en dan zit je weer net zo zonder grafische kaart support als dat je zou zitten bij een verse installatie van 13.2 denk ik. Het zal denk ik iets te maken hebben met kernel versies en het niet meer ontwikkelen aan "oude" hardware door de fabrikant en ook niet meer door de community.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Verdomd zeg. Versie 12.2 draait op mijn oude Dell. Met de juiste video driver.

 

Ik denk dat ik 10 jaar terug al schreef dat als Linux een alternatief voor Windows moet worden dan moet het veel beter. Nu toch ook weer. De meeste delen zijn in het Nederlands maar het menu is in het Engels. Wifi werd bij installatie niet meegenomen. Maar handmatig kon hij alles herkennen. Had dus best automatisch gekund.

 

Nu wil ik Lazarus installeren. Zoeken en.. Niet gevonden.

 

Anyway, eens kijken of het wat is en anders gaat die Dell naar de vuilstort.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

kom kom hij staat erop... weliswaar de 12.2 maar die is ook erg fijn

 

in de vuilbak / op het stort?

geef hem a.u.b. aan een oudere jongere opdat ie met firefox veilig bankzaken kan doen

 

nogmaals wat je er nu al standaard mee kunt :

 

1 foto bibliotheek beheren met Gwenview

2 foto's bewerken met Gimp

3 muziek luisteren en beheren met Amarok (echt mooier dan iTunes)

4 Emailen met Kmail of Thunderbird (met agenda lightning)

5 surfen met konqueror of firefox

6 film > Mpeg .ts .vob bekijken met kaffeine (download de ook de codecs)

7 met Libreoffice het hele gamma van de windows Office bundel

8 file management met dolphin in splitscreen modus op intern of externe apparaten

9 allemaal gratis

10 extreem eenvoudig en vertrouwd werken met linux

11 K3burner brandt en of open dvd' s cd 's en iso' s

12 Je foto downloader voor je digitale Camera met nagenoeg alle merken en types

13 heel wat spelletjes

14 heel wat software uit de community

aangepast door Tonskidutch

Niets Is Voor Altijd

Madou

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...