Ga naar inhoud


Problemen met uitrichten schotel voor ontvangst TV-vlaanderen (Astra 1 & 3)


hanky-panky

Aanbevolen berichten

Wie weet raad? Ben nieuweling.

 

Ik gebruik de standaard 60 cm schotel van TV-vlaanderen met een duo lnb voor Astra 1 & 3 (met vier uitgangen).

Als ontvanger heb ik een Sab Unix Triple HD (2 ingangen).

 

Ik heb mijn schotel uitgericht met behulp van een eenvoudige satelliet vinder met naald (geen zicht op tv van op plaats schotel).

 

Mijn ontvanger heb ik op Astra 3 gezet. Ik had een goed signaal, maar uiteindelijk bleek dit enkel voor de Astra 1 te zijn.

 

Hoe komt dit?  Hoe dien ik mijn schotel te draaien om alsnog een goed signaal voor beide te ontvangen?

 

En zijn de volgende settings belangrijk?

 

Tuner 1

TP: 12188/27500/H

LNB:  Uni (9750/10750) - keuze uit: Uni (9750/10600) of  of Low Band (9750) of High Band (10600) enz.

DisEqC 1.0: A (A tot D of OFF)

DisEqC 1.1: OFF (1 tot 16)

Power: staat nu op 13/18

12V

 

Wat is de correcte keuze ? Ik heb deze al zitten veranderen, maar dit maakt geen verschil (sorry maar ik weet zelfs niet wat DisEqC betekent of voor wat het moet dienen).

aangepast door hanky-panky
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 3 weken later...

Heb het probleem voor een stuk kunnen oplossen (kan nog steeds niet alle betaalzenders ontvangen). Van TV-vlaanderen geen hulp ontvangen, integendeel: ik werd aangeraden om de klem op de astra 3 te zetten, terwijl op hun eigen meegestuurd papiertje (schotel en lnb kwamen 2 jaar geleden van bij hen) stond dat deze aan de astra 1 klem diende te worden bevestigd...! Geprobeerd, maar terug vlug teruggezet op de astra 1-klem...

 

Had gelukkig ook nog een andere ontvanger en schotel op een 2-de locatie staan, die wel alle zenders kon ontvangen...

 

Deze ontvanger aangesloten op schotel en de schotel opnieuw uitgericht (had 100% signaalsterkte).

 

Daarna die ontvanger met de problemen opnieuw naar fabrieksinstellingen gereset en via aansluiting internet vrij vlug en gemakkelijk de software-opdate gedaan alsook een opdate database (belangrijk voor terugvinden zenders).

 

Een blinde scan gedaan om alle transponderlijsten opnieuw in te laden alsook alle zenders.

 

Heb volgende waarden in mijn ontvanger staan: 

 

Astra 1 : TP 10729/22000/V  -  LNB Uni 9750/10600  - 12V on  -  22 kHz auto  -  Diseqc 1.0 A en 1.1 off  

Astra 3: TP 11325/22000/H  -   idem   -   idem  -   idem  -  Diseqc 1.0 B en 1.1 off

 

Tuner 1: astra 1 op A en astra 3 op B.

 

Opmerkelijk: het signaal dat nog optimaal was voor de eerste ontvanger liep terug naar ongeveer 75% voor de probleem-ontvanger.

 

Ik zorgde ervoor dat ik zeker één vrije zender voor beide satellieten in mijn favorietenlijst staan had zodat ik alvast wist of deze kon ontvangen en vooraleer verder te zoeken om ook de betaalzenders te kunnen ontvangen....

 

Een 2-de ontvanger en ook een extra test-schotel met lnb heeft mij wel goed geholpen.

 

Heb wel de auto-scan (bij aanzetten ontvanger) moeten uitzetten, want settings werden telkens aangepast zodat betaalzenders telkens wegvielen.

 

Momenteel kan ik enkel EénHD en CanvasHD niet ontvangen: ook manuele ingave transpondergegevens gaf geen oplossing.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

.... Van TV-vlaanderen geen hulp ontvangen, integendeel: ik werd aangeraden om de klem op de astra 3 te zetten, terwijl op hun eigen meegestuurd papiertje (schotel en lnb kwamen 2 jaar geleden van bij hen) stond dat deze aan de astra 1 klem diende te worden bevestigd...! Geprobeerd, maar terug vlug teruggezet op de astra 1-klem...

Dat papiertje van jaren geleden was toen een goed advies. Omdat Astra 3 nu de belangrijkste satelliet voor TVV is is het advies van TVV nu het beste. Heb je na het "omklemmen" wel de schotel opnieuw (op Astra 3 !) uitgericht ?

Visiosat BISAT G3 C | 3 Alps Twin LNB (19.2E, 23.5E, 28.2E)| 2 TRIAX MFE 41 D | ->

-> RE-8500HD PVR (2*DVB-S2) (Toshiba MK5059 500GB HD builtin)

 

Rebox Firmware: RE8500HDPVRv2-11-61-DVB-S.ird + WebZeal_8500_V2.8.tar.bz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijkbaar komen er toch tegenstrijdige berichten van TV-Vlaanderen aangezien op de You-tube-pagina van TV-Vlaanderen filmpjes staan om deze vast te klemmen aan de astra3-klem, terwijl het materiaal met handleiding dat rechtstreeks door hen werd/wordt geleverd aangeeft de astra1-klem te gebruiken... Begrijpe wie begrijpen kan...

 

De 2 schotels met lnb rechtstreeks via hen laten leveren, enkel mijn ontvangers aangekocht bij een erkende distributeur (Sab Unix Solo & Sab Unix Triple).

 

Mijn ontvangstprobleem is ondertussen grotendeels opgelost en lag zoals aangegeven aan één van mijn ontvangers en niet aan de schotel / lnb. Heb nu ontvangst van astra 1 & 3 voor de 2 schotels met de lnb's telkens netjes vastgemaakt aan de astra1-klem...

 

In bijlage alvast nog enkele foto's als bewijs dat ik dit niet uit mijn duim zuig...

 

post-78206-0-02328500-1431249717_thumb.jpg

post-78206-0-53347300-1431249735_thumb.jpg

post-78206-0-07348900-1431249743_thumb.jpg

post-78206-0-94795100-1431249768_thumb.jpg

post-78206-0-21279800-1431250157_thumb.jpg

post-78206-0-72819000-1431250460_thumb.jpg

post-78206-0-70047700-1431250510_thumb.jpg

aangepast door hanky-panky
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Dat de foto's verkeerd om worden geplaatst ligt echt aan jezelf. Je upload ze nu eenmaal zo. Waarschijnlijk draait je computer ze bij het weergeven automatisch om, waardoor jij denkt dat ze goed zijn, maar stiekem toch verkeerd om zijn opgeslagen.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste hanky-panky

Nee, er is helemaal geen misverstand over de twee verschillende manieren van monteren. Het zit zo:

Als je schotel een enkele kop heeft die op de Astra 19,2 staat uitgericht, dan is het voor de gemiddelde man (of vrouw?) het makkelijkste om de kop van de Astra 19,2 in de klem te zetten. Dan hoeft namelijk de schotel niet opnieuw uitgericht te worden.
Ook bij TV Vlaanderen weten ze dat het beter is om de kop van de Astra 23,5 in de klem te zetten. Daarom is er een paar jaar geleden al een instructie gemaakt (zie You-tube) hoe je de duo-lnb moet plaatsen als je de gehele schotel nog moet plaatsen. Je moet dan toch de schotel uitrichten en dan is het beter om het maar meteen goed te doen door de kop van de Astra 23,5 in de klem te zetten.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spijtig dat ze dat niet weten of althans erbij zeggen bij TV-Vlaanderen: heb het voor alle zekerheid uitgeprobeerd en het is inderdaad hetzelfde of je nu de astra1-klem of astra3-klem gebruikt: de kwaliteit van het signaal blijft even goed (of slecht). 

 

Gezien ik nog steeds 3 betaalzenders niet kon ontvangen (Eén / Canvas / Ketnet-Canvas+) heb ik terug een oude maar grotere schotel geplaatst (77 cm hoog i.p.v. 67 cm voor de originele van TV-Vlaanderen. Daarnaast had ik ook nog een oude duo lnb liggen. 

 

Met deze nieuwe grotere schotel heb ik nu wel ontvangst van alle betaalzenders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hetgeen erop duidt, dat de kleinere schotel/duo lnb niet optimaal uitgericht was.

Het is wat gepriegel, maar het kan wel werken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...