Ga naar inhoud


Raspberry voor backups, welk files-system?


Con

Aanbevolen berichten

Ik ben bezig om een 2GB HD aan een PI te hangen voor algemene

backups in het netwerk.

 

Welk filesystem moet ik hanteren om zowel vanuit Linux als Windows te

kunnen lezen en schrijven op deze HD? EXT4 of NTFS?

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


dat ligt toch ook aan welke manier van backuppen U gebruikt

 

hier is er een die windows en linux kisten kan backuppen > klik

 

daarmee is de backupserver preferent linux, dus ext4

 

Wat wil zeggen, als ik het goed begrijp, dat Windows

kan "lezen en schrijven" met/op EXT4?

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je weer voor de snelle reactie, nu kan ik door met configureren.

 

Overigens keek jouw vorige avatar iets ondeugender.

 

Deze kijkt zo van "kom maar" met een schuine blik naar beneden  :sick:  en een lichte grijns...  :grin:

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

je kan ook rsync gebruiken voor linux, en synctoy voor windows. Zo doe ik het, ik heb wat folders die ik periodiek naar de storage box schrijf, en periodiek sync ik die weer naar een usb3 disk.

 

Hier boot ik een pc vanaf het netwerk, start clonezilla en maak een image van het operating system. Die images synctoy ik weer naar mijn usb3 diskje zodat ze op meer dan 1 plek staan. Raspberry sd kaartje maak ik af en toe een image van en die kras ik weer op de image disk.

 

gemak van syncen is dat als je maar 1 file nodig hebt je niet een hele backup door moet ploegen. De storage box maak ik met tar periodiek een backupje en die gaat weer mee in het sync proces. Als ik daar een file van nodig heb moet ik inderdaad die tarfile unzippen en uitpakken, maar dat is op mijn desktopje zo gebeurd, en tot nog toe slechts 1x voor gekomen dat ik een config filetje nodig had. Nadeel is wel dat het niet gecompressed wordt. Maar als het er eenmaal staat wordt bij een volgende sync alles wat er al staat niet nog eens opgehaald.

 

hier vindt je synctoy.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik hier Arch Linux zonder grafisch interface met Samba. Er is een goede beschrijving beschikbaar hoe je dit moet doen.

 

Je kunt er eenvoudig, via het netwerk van allerlei systemen een backup mee maken of een archief aanleggen..

 

Maar tegelijk ook gebruiken voor je Linux sat ontvanger om programma's op te nemen en af te spelen.

 

Gewoon ext4 formatteren op je HD. Kun je eventueel ook met Gparted doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik hier Arch Linux zonder grafisch interface met Samba. Er is een goede beschrijving beschikbaar hoe je dit moet doen.

 

Je kunt er eenvoudig, via het netwerk van allerlei systemen een backup mee maken of een archief aanleggen..

 

Maar tegelijk ook gebruiken voor je Linux sat ontvanger om programma's op te nemen en af te spelen.

 

Gewoon ext4 formatteren op je HD. Kun je eventueel ook met Gparted doen.

 

En je kunt de Raspy stand-alone laten draaien. Met ssh kun je Raspy vanuit een ander systeem inrichten en Samba starten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap er geen snars meer van.

Op mijn tablet heb ik nu toegang tot de betreffende PI.

Op mijn Kubuntu machine moet ik een gebruikersnaam en password opegeven.

 

how bizar...

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om de zaak in te stellen gebruik ik ssh. Hiermee kom je op afstand in de terminal mode van de Raspy. Er hangt hier geen beeldscherm aan de Raspies.

 

Je moet wel even uitzoeken wat het toegewezen IP adres is van de Raspy. Is te zien in de router.

 

Toegang tot de Raspy verkrijg ik door in de externe computer met de terminal mode aan te geven:

 

ssh root@192.168.1.202   (dat is hier het IP adres van de Raspy) Je kunt ook nog een vraag krijgen of de toegang akkoord is.

 

Dan verschijnt de Raspy prompt en krijg je vervolgens de vraag voor het wachtwoord en dat is in dit geval: root.

 

En vandaar uit installeer ik Samba alsmede de toegang tot de USB HD ('s).

 

Samba start ik altijd nog even handmatig op.

 

Zoals eerder aangegeven gebruik ik hiervoor Arch Linux. Maar ik neem aan dat het voor andere Linux versie ook zo werkt.

 

Maar het kan ongetwijfeld ook wel anders. Als Samba draait moet ik van andere computers wel inloggen om toegang tot de HD te krijgen. 

 

En Samba moet je ook instellen met de juiste Werkgroep naam en gebruikers van je netwerk. Maar dat is hetzelfde als op andere Linux systemen.

 

Raspy werkt dan verder perfect met een aangehangen USB HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 4 PI's en werk altijd alleen maar via de terminal (console).

Laat daarover geen vergissing bestaan en daar ging het niet om.

 

Ik heb mijn (USB)HD aan de PI hangen en delen ging via Samba goed.

 

Het punt is dat op mijn Android tablet ik gelijk toegang heb en

via mijn Kubuntu PC moet inloggen om toegang te krijgen tot die HD.

 

En dat is vreemd. Of het nu veilig is of niet, inloggen is lastig

voor mij en mijn vrouw met betrekking tot backups en voeding voor

de VU, ook deze hangt in het zelfde netwerk.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je wilt dus eigenlijk geen paswoord hoeven gebruiken, begrijp ik dat goed?

dus geen andere authenticatie naast de reeds gegeven toegang tot het IP-adres...

 

dan moet je (hebben wij al eens besproken geloof ik) alles voor de gedeelde mappen op NFS omzetten opdat enkel dat IP-adres toegang krijgt tot de gedeelde map (met submappen < moet je ook aangeven)

de tree van je gedeelde map moet je in de gaten houden

let wel, dan moet je ook een andere manier van mounten voor de clients kiezen, daar die methode zonder samba niet zomaar het apparaat kan doorzoeken { to be browsable <> hence common internet filesystem }

 

of je gaat het principe toepassen user = anybody

wat ik persoonlijk griezelig vind zoals ook uPnP IGD

 

als ik kijk hoe ik dat voor mijn nassie doe is het in de fstab van m'n linux kist simpel>

UUID=6621-6166-4789-663a-8e1842250a62	swap	swap	defaults 0 0 
UUID=454ba23-e3eb-477a7-a77b-536e47bjje34	/	ext4	acl,user_xattr 1 1 
UUID=1ftyuio-5135-4555-98868-bac9443534d	/home	ext4	defaults 1 2 
TS-239:/Public	/mnt/QNAP_PUBLIC	nfs	defaults 0 0 
TS-239:/Multimedia	/mnt/QNAP_Multimedia	nfs	defaults 0 0 
 

p.s. de UUID is manueel onherkenbaar gemaakt, gewijzigd

betekend dat op de Raspberry Pi een NFS server module moet gaan draaien (op alle 4 dus)

aangepast door Tonskidutch

Tush

ZZ Top

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

dat moet helemaal niet. Als je in je smb.conf voor de share "public = yes" opgeeft kan je dat ook met samba doen.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...