Ga naar inhoud


AFP t.o.v. Samba mount op QNAP


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

Het was me gutfeeling :) die zei waarom maak je allemaal nieuwe users aan als die iMac telkens maar enkel weken hier staat.

 

Maar dat moet natuurlijk overigens wel kunnen.

 

Ik zag gisteren (op mijn linux kist) dat de attributes UID's en GID's op admin staan van alle onderliggende mappen en de inhoud.

Toen besefte ik plots dat ik eens een jaar geleden (wegens een vreemd voorval met gasten en samba) chown en chmod uitgevoerd had op alle submappen en files.

Ja dat vergeet je als jij zelf met NFS onderweg bent en een aanmelding op de gedeelde mappen kent.

 

Met permissie dat ik het meld maar AFP en Samba zijn muts protocollen voor snel inrichten.

 

Ga toch nog eens kijken of ik dat niet veel veel eenvoudiger kan regelen met NFS automount.

 

Een kopzorg minder.

 

ciao ciao

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik erover schreef

maar

Ik zoek eigenlijk nog altijd een oplossing voor de NAS en Apple iMac ... met el capitan erop.

 

Ik ben overigens ook bewust van het feit dat de firmware op de NAS (de QNAP TS-239) verouderd is

en mede daarom wordt er middels oude protocollen en handshakes gewerkt, de sec=ntlmv2 zou toch moeten werken???

 

of maak ik een denkfout betreffende el capitan en de security

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Zelf totaal geen probleem met de imac en macbook air in combinatie met SMB en een qnap nas (heb ik zelf niet, maar mijn vader).

 

Mounts zoals o.a. hier beschreven:

http://www.gm2dev.com/2015/01/automount-smb-shares-on-osx-yosemite/

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

en wederom bij AFP mount naar afp://192.168.210.220 op onze bureau server (QNAP) zijn bepaalde sub-mappen in de Project-mappen verschwunden

ik krijg bijna aan een hardverzakking want dat betekend ik moet de backup terugzetten met verlies van werk en werktijd

 

na contact met de SySop blijkt dat door het zogenaamde opnieuw taggen van mappen en folders afgelopen week dit probleem bij afp mounts voorkomt

ik moet de afp mount verbreken en de smb mount verbinden/oproepen

waarempel de mappen zijn allemaal nog aanwezig

maar

samba en afp werken nog steeds niet correct op de Apple OS El-Capitan 10.11.6 in een omgeving met een server

aangepast door Tonskidutch

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je OSX 10.9 Mavericks of nieuwer gebruikt is SMB (v2 of v3) te prefereren boven AFP. Als je oudere OSX versies gebruikt kun je beter AFP gebruiken., Op mijn Synologys heb ik ook totaal geen problemen. Ik gebruik eigenlijk alleen AFP voor mijn Timemachine op de Synology en dat gaat feilloos

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Ja een van de iMac's kunnen we (om moverende redenen wegens de apps daar op geïnstalleerd) niet opwaarderen betreffende het OSX, dus zitten we met meerdere mac's ten dele aan AFP vast qua mount.

En in het verleden waren er met Samba op iMac in het netwerk problemen waar we dan op bepaalde bestanden plotseling geen schrijfrechten meer hadden.

 

Ik ga het nog eens doornemen met de Sysop want dat er mappen gewoon weg niet zichtbaar zijn in de Finder is hopeloos en leidt tot grote ergernis.

Er is bij ons dus een verschil door die meerdere Users en diverse OSX.

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...