Ga naar inhoud


Motech SG2100A Uitrichten


fdebeer

Aanbevolen berichten

Ik ben bezig met een nieuwe opstelling voor mijn schotel. Ik heb een 80cm schotel. Met daarbij een Motech SG2100A. Deze is werkende, ik heb hem getest en werkt soepel.

 

Nu ben ik afgelopen weekend aan het stoeien ermee geweest. En het is me niet gelukt om beeld te krijgen. Aangezien ik geen kenner ben (althans nog niet) heb ik toch nog wel wat vragen, waarmee jullie mij misschien kunnen helpen.

 

Ik ben begonnen met het uitzoeken van mijn juiste locatie, dat was de makkelijkste stap Latitde longitude gevonden.

 

Latitude:  52,6 (Deze waarde ook aan de linkerkant (van boven gezien) op de motor ingesteld. Hierdoor kwam de ellevation automatisch op +/- 39 te staan. Vervolgens de kanteling van de schotel op 30 - Declination, of te wel 22,5 gesteld.

 

Als ik hierboven iets fout heb gedaan please tell me...

 

Daarna mijn Longitude (5,4) en Langitude (52,6) in mijn decoder ingesteld.Misschien zit daar wel de fout, het is een standaard Canal Digitaal Bakje (Ben met vervanging bezig) M7 SAT801. En daar gekozen voor USALS, heb inmiddels begrepen dat die de makkelijkste methode zou moeten zijn.

 

Nu ben ik zover gekomen dat als ik de Astra 1 selecteer, de motor ook gaat draaien.. Alleen dan loopt het bij mij dus mis.. Hoe moet ik beginnen met uitrichten... Wat ik begreep is dat ik het 0-punt van de motor op 5,6 moet zetten en dat als 0-punt moet nemen... Maar hoe bevestig ik dat dit het nieuwe nulpunt is..

 

En hoe ga ik dan vervolgens verder, selecteer ik dan de Astra 1 en begi met uitrichten? Wie kan me / wil me helpen..

 

Alsvast alle dank

Link naar reactie
Delen op andere sites


f debeer welkom op sat4all.Bij Je nulpunt moet de schotel handmatig op een 5,6 * sat.gericht worden,Sirius 5* oost zit er het dichtste bij.zorg  er voor dat de buis 100% recht staat en dan dus afregelen volgens de gebruikshandleiding,of CD bakje deze pos aan kan ,raadpleeg de handleiding van je box.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom fdebeer !

alles wat je gedaan hebt is goed .

De motor staat goed gedraaid voor ontvangst van Astra 1 , nu moet je de motor t.o.v. de paal met de hand verdraaien .

Dus de klemmen ietwat lossen en langzaam naar links of rechts .

Op Dishpointer kun je je locatie ingeven en astra 19.2E kiezen , dan verschijnt de richting van die satelliet .

Als in de ontvanger ook al kanalen staan van Astra 4 (Sirius) 4.8º oost , is dat een beter startpunt , de schotel staat dan rechter voor de motor en kun je makkelijker richten .

Voorwaarde is wel dat de mast / steun waterpas staat .

 

edit , ik lees dat Columbo eerder antwoord gaf .

jouw nulpunt is 5.4 , daar staat geen satelliet dus als je doet wat Columbo schrijft staat je schotel 5.6 min 4.8 = 0.8º naast het nulpunt .

dat zul je bij Astra 19.2 niet merken maar verder naar het oosten en westen gaat dat een rol spelen .

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de super snelle reacties...

 

Wat mij dus eigenlijk niet helemaal duidelijk is... Ik stel mijn '0' punt af op 5.6 graden, en dan zoek ik die siriun 5 (4.8). en ga ik hem daar op afstellen. Alleen waar wijst die dan ongeveer heen? Dat is mij niet helemaal duidelijk. En welk kanaal moet ik op die M7 kiezen voor een vrij weer te geven Sirius kanaal??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je gecontroleerd of er kanalen  voor die Sirius in zitten , TET is een daar vrij ontvangbare zender .

Dat nulpunt verhaal gewoon even vergeten .

Als je in het installatie menu van de SAT801 die Sirius satelliet op Usals hebt ingesteld en TET kiest , zal de motor 0.7º naar west draaien .

Dat is de juiste motorstand voor die satelliet .

Nu de motor rond de paal verdraaien tot je beeld hebt .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

OKe volgens mij begrijp ik het... 

 

 

Ik heb afgelopen weekend met deze setting gestoeid. Op bepaald moment kreeg ik het niet voor elkaar en heb ik de rotor op 0 gezet en deze uit het systeem gehaald (LNB rechtstreeks aan de decoder gehangen. Toen de Astra 1 (19,2) uitgericht en ik had beeld. SD dan wel.

 

Nu zou ik dus er voor moeten kiezen om een volledige scan te doen, dan zou ik dus ook die sirius kanalen moeten krijgen. Als ik dan mijn rotor weer tussen de LNB zet en de decoder, dan de rotor handmatig op 5 graden zetten. Dan een kanaal van Sirius kiezen, eventueel een satfinder ertussen?, en dan sterkte signaal uitrichten. Dan keuze maken voor een Astra 1 kanaal, dan moet die dus draaien naar 19,2, eventueel nog wat fine tunen. Dan Astra 3 zelfde.. 

 

Zijn bovenstaande beetje een goed beeld dat ik in mijn hoofd heb wat betreft de stappen die ik nog moet nemen?

 

Als het bovenstaande allemaal succesvol is, dan is de Sat801 zonder problemen te vervangen door een Dreambox?

 

Nog 1 klein vraagje, op welk kanaal vind ik TET?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker geen scan doen zonder dat je signaal hebt !

Het verhaal hierboven gaat alleen op als Sirius nu al in de lijst staat van de M7 ..

Zoniet dan moet je een zender kiezen van Astra 19.2 , de motor zal dan op de schaal onder op de motor naar 15.1 oost draaien .

Dat is de juiste motorstand voor die satelliet .

Nu de motor rond de paal verdraaien tot je beeld hebt .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fdebeer, als je uw locatie doortrekt naar de clarke belt waar de satellieten hangen, kom je uit op 5.4 oost, je heb niet het geluk dat er daar recht voor u een satelliet hangt.

Je moet dus gaan uitrichten op een bestaande satelliet, de simpelste methode:

Laat de schotel naar een satelliet lopen waarop je wil gaan afstemmen (automatische aansturing vanuit box met usals)

 

Dan gebeuren er 2 dingen

Ten eerste, de richting van de schotel wijzigt ten opzichte van de motor behuizing.

Hiermee wordt eigenlijk het verschil tussen uw locatie 5.4 oost en bijvoorbeeld de astra 4.8.oost (sirius) weggewerkt, dat is slechts 0.6 graden naar het westen.

Naast de richting zakt de schotel een beetje in hoogte *, precies op de hoogte van de astra 4.8 oost, bezien vanuit uw locatie.

Uw systeem staat dan op 1 detail na, al in orde, enkel achteraan het hele zootje (motor en schotel) op de mast verdraaien, .

Meer is het niet, gewoon de richting zoeken, en finetunen tot maximale ontvangst.

 

Het maakt niet zo bijzonder veel uit op welke satelliet je dat doet, zo lang je de motor eerst maar opdracht geeft om naar die ene satelliet waar je wil op uitrichten, te draaien. >> dat is de meest cruciale stap, omdat de hoogte *  een rol speelt.

De astra 19.2 hangt al een heel stuk lager dan de astra 4.8

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mebo870 , ik zie dat we een een klein "verschil van mening" hebben  :D

Jouw uitkomst  voor Sirius is 0.6º west , ik gebruik het programma GAAPS te vinden op de site van Moteck , die rekent uit dat het 0.7º is .

Gewoon uit nieuwsgierigheid , waarmee kom jij tot jouw uitkomst ?

post-30993-0-83503800-1435078365_thumb.jpg

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke super.. Allemaal alvast bedankt!!! Er is mij inmiddels heel veel duidelijk geworden!

 

Ik ga dit weekend weer verder stoeien met mijn opstelling. Ik ga de rotor weer aansluiten en dan de motor op 5,6 graden zetten en dan naar Astra 1 draaien. En daar vandaan het signaal maximaliseren. Dan zou het dus goed moeten zijn voor alle overige satellieten..

 

Thanks, als het werk laat ik het weten!@@!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom wil je steeds weer eerst de motor op 5.6 gr zetten ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je instellingen tot zover zijn goed. Enige wat je nog moet doen is in je ontvanger aangeven dat je motor naar bijvoorbeeld 19,2 E satelliet moet draaien.

Nu ga je pas handmatig aan je combinatie (motor + schotel) draaien om 19,2 werkelijk te vinden.

 

Heb je die eenmaal gevonden dan zet je de boel wat vaster en geef je ontvanger opdracht om naar een zwakkere satelliet te gaan zodat je het op die satelliet wat beter kan finetunen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En voor het uitrichten precies op het zuiden is dishpointer.com erg handig!

Kies als satelliet: "true south/true north", of zelfs gewoon "moteck SG2100", en je vindt de precieze richting op de kaart/satellietfoto. Zelfs de schotelelevatie wordt aangegeven.

 

Ook de zonnestandmethode werkt goed voor het uitrichten op het zuiden; zie https://www.sat4all.com/forums/topic/346914-berekening-op-welk-uur-de-zon-precies-op-235-gr-en-192-gr-staat/?p=2310603.

Voor de satellietpositie kies je dan dezelfde waarde als je longitude.

 

groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...