Ga naar inhoud


DISEQC MOTOR handmatig sturen?


Denisdaf

Aanbevolen berichten

Prefix?

Techniek versus zelfbouw?

Wie zal het zeggen?

Dan maar hier dacht ik zo.

 

Ik weet dat er Diseqc motoren bestaan welke een rotatie van 360° kunnen maken.

Nergens voor nodig als die motor gebruikt gaat worden zoals voorzien.

Het zou hier niet passen zo het normaal zou gaan worden gebruikt.

Ik wil namelijk zo een motor gebruiken (mits de draagbuis voor de antenne is aangepast (geruild  met een gewone rechte buis) om een antenne die op een voertuig staat gewoon horizontaal te laten draaien.

Dus de sturing zou vanuit de ontvanger niet kloppen, en tot geen nut zijn.

Vandaar deze post.

De vraag is hoe kan ik een diseqc motor laten draaien zonder dat de sturing uit een ontvanger komt?

Het gaat om de motor WSi SG-6120 (die heeft metalen onderdelen, en kan dus tegen een stootje.

Bovendien zitten er geen "end of run" stiften of iets dergelijks op, en kan hij van huis uit 360° draaien.

 

https://www.google.be/search?q=sg9120+motor&tbm=isch&imgil=pBLdmUho3mjuiM%253A%253B1lsnPee4jXKarM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fblog.fridgefta.info%25252Fblog%25252F2010%25252F08%25252F20%25252Fdms-sg6000-v-wsi-sg9120-metal-gear-motor%25252F&source=iu&pf=m&fir=pBLdmUho3mjuiM%253A%252C1lsnPee4jXKarM%252C_&biw=1366&bih=648&usg=__eg4Qp3u3Lq_Q6mmvBZgOkE5HIGM%3D&ved=0CDQQyjdqFQoTCOHDpMad_cYCFQS6FAodZr4Orw&ei=jSW3VaHJOYT0Uub8uvgK#imgrc=pBLdmUho3mjuiM%3A&usg=__eg4Qp3u3Lq_Q6mmvBZgOkE5HIGM%3D

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bij de meeste diseqc motoren zitten van buitenaf bereikbaar , 2 drukknopen , één voor RESET en de andere kun je naar WEST als je

1x  drukt en met 2 x naar OOST .

Zit je nog wel met de oost/west eindschakelaar in de motor , bij een Moteck SG2100 kun je van het motorprintje gewoon de stekker van de eind / zero switch losnemen .

De rotor draait dan door , alleen heeft die maar een half wormwiel .

Bij een Superjack diseqc rotor die ik hier heb liggen , ook met een geheel rond wormwiel , moet je juist de eindschakelaars doorverbinden om door te kunnen draaien .

Bij SG9120 zitten zo te zien de eindschakelaars in de kap .

post-30993-0-14277200-1438076870.gif

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de meeste diseqc motoren zitten van buitenaf bereikbaar , 2 drukknopen , één voor RESET en de andere kun je naar WEST als je

1x  drukt en met 2 x naar OOST .

Zit je nog wel met de oost/west eindschakelaar in de motor , bij een Moteck SG2100 kun je van het motorprintje gewoon de stekker van de eind / zero switch losnemen .

De rotor draait dan door , alleen heeft die maar een half wormwiel .

Bij een Superjack diseqc rotor die ik hier heb liggen , ook met een geheel rond wormwiel , moet je juist de eindschakelaars doorverbinden om door te kunnen draaien .

Bij SG9120 zitten zo te zien de eindschakelaars in de kap .

Hey bedankt,

 

Dus, Als ik die schakelaar om O/W te sturen, middels er natuurlijk een snoer tussen komt te zitten naar elders zou brengen, vanop die plek dan kan kiezen voor go West / go East?Heb je soms ergens extar gegevens van die Superjack, of hebben die allemaal hetzelfde principe en dezelfde bouw?

 

En bestaat er eventueel ook de mogelijkheid een manuele sturing te doen via de Coax?

aangepast door Denisdaf

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om via die E/W button de schotel te sturen terwijl je er geen zicht op hebt , is lastig .

Dat dubbel drukken gaat nog wel eens mis door te snel of te langzaam drukken .

De schotel draait dan net de verkeerde kant op , beter is om met 2 knoppen te werken die direct de omkeer relais in de rotor aansturen .

 

Die Jaeger DG-120 is denk ik niet meer op de markt , mocht je de mijne willen hebben , even een PM .

 

Om via coax zonder receiver de rotor te laten draaien moet je op zoek naar een Digisat-Pro of een SatTracker .

post-30993-0-71628400-1438087701.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig kwam ik dit tegen. Ik hen nog een e/w controller die deel uit maakte van een "Syntrack II " ontanger ( analoog ) Deze stond naast de ontvaner en kon mer een 5 polige din. plug communiceren. Maar is door middel van 2 drukknopjes ook handmatig te bediennen.Er zitten 4 ledjes in het front, east-west-turbo-error. op de achterkant de drukknopjes en 4 schroefklemmen voor potmeter en moteor, deze laatse is dus met 2 ling snoer aan te sluiten op de motor.Verder een aan/uit schakelaar. Power  AV 230V 50 Hz 25W en een fuse 500maT ( in schroefkokertje ) Zwart metaal 14x5*x27 cm *mm 8mm pootjes.Bij belangstelling stuur mij een bericht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik ook nog liggen , maar omdat Denis het voor mobiel gebruiken wil (DAF ?) heb ik voor heel simpele bediening gekozen .

Aan de diseqc motor een 3 aderig snoertje met een terugverende , enkelpolige omschakelaar welke direct de E/W relais aanstuurt .

De motor Interstar DG120 is al onderweg naar Belgie .

 

post-30993-0-76703600-1438504060.jpg

post-30993-0-00384200-1438504133.jpg

post-30993-0-03685300-1438504202.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig kwam ik dit tegen. Ik hen nog een e/w controller die deel uit maakte van een "Syntrack II " ontanger ( analoog ) Deze stond naast de ontvaner en kon mer een 5 polige din. plug communiceren. Maar is door middel van 2 drukknopjes ook handmatig te bediennen.Er zitten 4 ledjes in het front, east-west-turbo-error. op de achterkant de drukknopjes en 4 schroefklemmen voor potmeter en moteor, deze laatse is dus met 2 ling snoer aan te sluiten op de motor.Verder een aan/uit schakelaar. Power  AV 230V 50 Hz 25W en een fuse 500maT ( in schroefkokertje ) Zwart metaal 14x5*x27 cm *mm 8mm pootjes.Bij belangstelling stuur mij een bericht.

Hallo,

Zoals Trust reeds zei, is het geheel bedoeld om te gebruiken in een vrachtwagen.

Daar heb ik wel 240 V~ maar voor deze toepassing wou ik indien mogelijk ( en dat gaat nu lukken ) zonder die 240 V  te werken.

 

Ik maakte ooit een systeem waarbij een Channel master werd gebruikt voor de E/W sturing, en een traaglopende 12 V DC motor met draadstang voor de elevatie.

Daar ik gemiddeld maximum in het noorden tot maximum het zuiden van Frankrijk kom zit er namelijk nogal wat verschil wat elevatie betreft.

Dus, wat was alsvolgt.

2 draden voor sturing elevatie, 3 draden voor sturing channelmaster, en dan nog een coax.

Een boel kabels, te weten dat die dan in een multistekker kwamen om zo makkelijk in zijn geheel kon worden gedemonteerd als ik niet aan het werk was.

Daar ik dus 4 weken werk, en 1 week niet, ging dat ganse systeem er telkens na 4 weken af, en na de week rust weer op.

Werkte perfect, enkel de aanduiding op de sturing voor de Channelmaster klopte niet, daar ik natuurlijk de ene keer anders geparkeerd stond dan de andere keer.

Dat op zich was niet erg dus.

Wel het feit dat ik geen terugmelding had wat betreft elevatie, en dat de schaal op de schotel niet meer zo goed leesbaar was.

Enkele jaartjes mee gewerkt toch.

Dan Satenne R2 aangeschaft.

Werkt ok (nu) na deftige aanpassingen door mezelf (oa zelfs andere schotel en LNB namelijk Triax en Phanton duo head with extention)

Doch daar kan ik na verloop van tijd niet meer mee wat ik toch graag wil.

Tijdens de week worden hier deftig veel progs opgenomen, om te worden bijgehouden.

Dus veel weekendwerk.

Edit hier knip en plak daar.

Daar ik tijdens slapen ook veel kan opnemen, en, dat ik voor lossen en laden veel en lang stilsta, dus de mogelijkheid om tijdens het werk kan editten, dus klaar bij thuiskomst, moet er nog een Triax op de auto met triple kop voor Astra 1, 2, en 3.

Daarop opnemen met VU+Solo² ( bewerkbare opnames TS  bestanden) geeft dus minder werk tijdens het weekend.

Extra gevolg, kan ik me opnieuw inzetten waarvoor we op de wereld gezet zijn.

Namelijk voortplanten, of toch veel oefenen ;-)

Stel je voor, hoe gek een gek kan zijn.

2 Schotels van 78 cm op een trekker Daf en zo de Europese wegen afschuimen.

Soms kom ik zelfs niet aan kijken toe daar ik geregeld collega's op bezoek heb op de parkeerplaats die me vragen komen stellen over alles wat er zoal in mijn auto ( regiekamer ) is geplaatst.

Dus, ff kort, bedoeling zo weinig mogelijk kabels voor zoveel mogelijk actie.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...