Ga naar inhoud


Hulpje voor de diseqc rotor


trust

Aanbevolen berichten

Voor een diseqc rotor is het met een wat grotere en zwaardere schotel zoals de 120cm Echostar , Channelmaster  en in mindere mate de Laminas ,

een hele toer om deze uit een ver oostelijk of westelijke positie terug te draaien . Zeker als er naast de Ku , ook nog C lnb's op zitten . 

Vaak ook nog gepaard met nogal wat lawaai .

In de STAB rotor zit een veer systeem wat in het nulpunt niets doet maar bij naar oost of west draaien spant de veer steeds verder op en helpt bij het terug draaien .

In geen enkele andere motor ben ik dat nog tegen gekomen dus maar een manier bedacht om het bij de Moteck e.d. ook toe te kunnen passen .

Gisteren op pad geweest en materialen bij elkaar gesprokkeld en aan de slag gegaan .

Bewust begonnen met een SG2100 waar alleen de hoofdas in zat zodat deze vrij kon draaien .

Om het bovenste deel van de elleboog pijp twee halve ringen gemaakt welke gefixeerd worden door de bestaande inbus bout te vervangen door een langere .

Die twee helften worden bijeen gehouden door de "trommel" een stuk aluminium pijp , zo groot gekozen dat de daaromheen  liggende staalkabel nog binnen door de mastklem kan lopen .

Via twee katrollen loopt de staalkabel verticaal naar beneden en zit verbonden via draadspanners aan de veren .

De veren hebben een dusdanige voorspanning dat de staalkabel bij het draaien van de rotor , ook aan de ontspannende zijde enigzins strak blijft teneinde niet van de trommel te lopen .

Voor de praktijk test met 1.2m CHannelMaster met lnb revolver moet ik een langere staalkabel halen en de SG2100 weer voorzien van de motor .

Daarbij wordt uiteraard de stroomopname gemeten met en zonder de veerhulp .

IMG_0084.JPG

detail trommel.jpg

compleet.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zaterdag een test gedaan met de 1.2 m Channelmaster met 5 lnb revolver aan dit rotor systeem .

De schotel met arm en stangen weegt 12 kg , revolver met lnb's weegt 3.5 kg , de tussenplaat met klemmen 4.2 kg .

Rotor aangestuurd met Maxplus 2100S op een Hor. TP 

 

Stroomopname zonder toepassing van de veren :

 

Draaien naar 70º Oost 150 mA  , terug naar nul begint met 280 mA , zakt even later naar 250 mA

Draaien naar 75º West 150 mA , terug naar nul begint met 270 mA , zakt even later naar 250 mA

 

De veren gemonteerd en in de nulstand van de rotor gespannen tot 25 kg .

 

Draaien naar 70º Oost 160 mA  , terug naar nul begint met 180 mA , zakt even later naar 170 mA

Draaien naar 75º West 160 mA , terug naar nul begint met 220 mA , zakt even later naar 170 mA

 

Bovenstaande test gedaan met de schotel zo laag mogelijk aan de rotor arm .

Meer belasting voor de lagers in de diseqc rotor maar veel lagere stroomopname .

Iets waar @Rimants  al eerder mee geëxperimenteerd heeft .

 

Bij een eerdere test die dag zat de schotel zo hoog mogelijk aan de rotor arm .

Minder belasting voor de lagers in de diseqc rotor maar hoger stroomopname .

 

 

Toen was de stroomopname als volgt :

Zonder veren 

Draaien naar 70º Oost 150 mA  , terug naar nul begint met 400 mA , zakt even later naar 360 mA

Draaien naar 75º West 150 mA , terug naar nul begint met 360 mA , zakt even later naar 330 mA

 

met veren 

Draaien naar 70º Oost 160 mA  , terug naar nul begint met 330 mA , zakt even later naar 260 mA

Draaien naar 75º West 160 mA , terug naar nul begint met 290 mA , zakt even later naar 250 mA

 

 

 

 

 

 

tekening Rimants.jpg

aangepast door trust
  • Bedankt 1

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Trust

Geweldig wat jij allemaal doet!, groot respect voor jou!

 

Ik ga je niet de les lezen omdat jij er 100% meer kennis van hebt dan ik; ik schrijf alleen wat ik zou doen:

 

1. Ikzelf gebruik de rotor Stab Italia HH100 om mijn Lenson Heath 80cm offset schotel aan te sturen; je schrijft dat je een 120cm schotel hebt; er bestaat ook een Stab Italia HH120.

Die Stab Italia rotors werken ook uitstekend met USALS.

 

2. Als ik dit niet zou willen gebruiken, zou ik gewoon een polarmount met actuator gebruiken (maar dan moet je weer een extra kabel trekken voor de stroomvoorziening.

 

Maar ik snap je hoor, je wilt gewoon experimenteren, en wat is er leuker om een beetje te ontdekken wat je allemaal kan.

Ik vind het allemaal geweldig wat je allemaal doet.

 

Veel succes!

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je D-box !

Tuurlijk als je met zo"n STAB uit de voeten kunt is dat een prima oplossing , een erg goede rotor .

Jij draait ook al een tijdje mee en weet waarschijnlijk ook nog wel dat de D-Box / Nokia mediamaster soms ging rebooten met een Moteck SG2100 , omdat die tezamen met sommige lnb's  teveel stroom trok .

Maar met een STAB had ie geen problemen .

Ik zit ook op buitenlandse fora , en daar zitten toch wat meer gebruikers die iets meer draaibereik en ook ander frequentie gebieden ( C , Ka ) willen ontvangen .

Een full arc met hoge nauwkeurigheid over de gehele boog , kun je met een actuator vergeten .

Vandaar dat ik met deze materie nogal bezig ben , ik heb er de tijd en spullen voor en ook hier wil laten zien dat er meer mogelijk is .

Ik bouw die dingen alleen om te zien of het kan doen wat ik bedacht heb , vroeger had ik een meccano doos , nu pak ik het iets groter aan .

Op het dak heb ik een 120cm  DeltaStar Gregorian op een naar Usals omgebouwde 36 v H2H rotor en aan de schuur een 1.8m Channelmaster met 6 lnb wisselaar aan een Jaeger SMR 1224 ook aangepast zodat die via Usals kan draaien 

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Trust, 

Ik vind je geweldig! 

Veel succes met je experimenten! 

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tegengewicht helpt ook , heb ik ook al geprobeerd / gehad  , met die veren wilde ik iets compacters  en universeler bouwen .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...