Ga naar inhoud


Schotel upsitedown op Clarcbeld krijgen


Phoenixx

Aanbevolen berichten

De triax 64 schotel staat op mijn stab 125 met de nieuwe Inverto pll lnb en het signaal is erg goed t.o.v andere lnb`s

alleen is het mij nog niet gelukt om gelijkloop op de clarcbelt te krijgen, in de gewone positie werkt het allemaal wel

maar door het inpandige balkon wil ik mijn schotels omgekeerd hebben..

 

Ik ben begonnen met de rotor op 52,5 graden te laten staan de schotel hoort dan op 2,7 graden te staan en dan werkt

de gewone positie op de satelieten.

 

Als ik de schotel omkeer zou je verwachten met kantelen van de rotor zodanig dat ik weer signaal op astra 4a  heb en

de andere satelieten dan ook vanzelf met draaien binnenkomen..

 

MIsss 👿  dit wekt dus niet, maar waar ligt de fout ??

 

 

PIC_0981.JPG

PIC_0984.JPG

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites


De motor moet je natuurlijk gewoon laten staan en de schotel er andersom aan monteren .

De offsethoek van de Triax is 26º , je zult hem dus met 52º moeten omdraaien wat met die elevatie klem wss niet zonder meer lukt .

Voor het Clover project heb ik die kleminrichting ook deels moeten afslijpen .

Clamp cut.jpg

aangepast door trust
foto bijgevoegd

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Phoenixx

 

Een Triax schotel heeft een offset van 26 graden. Dat is in de specificaties te lezen.
In Beverwijk is de elevatie van de Sirius 4,8e 30,0 graden.
Stel je de schotel normaal op, dan zal de schotel dus 30-26=4 graden achterover moeten staan.
Zet je de schotel ondersteboven, dan zul je die 26 graden niet van de elevatie af moeten trekken maar er bij moeten tellen. Je komt dan aan 30+26=56 graden dat de schotel achterover moet staan. T.o.v. horizontaal gemeten is dat dus 90-56=34 graden hellend. Je plaatst dus een lat tegen de voorzijde van de schotel en meet met je hellingsmeter dat die 34 graden schuin staat.

Een draaibare schotel ondersteboven zetten heeft het voordeel dat de wind er veel minder vat op heeft.

 

schotel ondersteboven 2.JPG

schotel op zijn kop op balcon.PNG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Trust en Sprietje..

 

Mooie foto van de onderste schotels Sprietje makkelijk en super handig gedaan!

 

Ik heb nog gekeken bij aanschaf voor een schotel met een grotere elevatie hoek Trust, dan hoef ik

niet te slijpen en ben ik in een keer klaar, anders een polarmount erbij en dan de te korte elevatie hoek

upsite-down  hoek overbruggen zodat de schotel dan wel in de goede positie staat, zonder aan de

rotor te hoeven komen, 33 graden achterover klopt met offsethoek van 22.5 graad met de triax 64 schotel.

 

Ik heb gelezen dat er b&r bente schotels in de handel zijn met f/d van 0.7 die erg goed presteren en heb 

een adres gevonden waar deze los te krijgen zijn. Het zijn ook lichte schotels wat een groot voordeel is.

 

Weer ben ik een stapje verder gekomen met het schotel test en koppelproject, eerst heb ik ervoor gekozen om een kleine

triax 64 schotel ermee te testen. Helaas liep ik wel tegen wat problemen op maar die zijn om overwonnen te worden :)

 

De stab 125 rotor is ervoor gemaakt om met de as naar boven gemonteerd te worden. Dat is makkelijker met de schotel

te bevestigen en deze komt ook hoger te staan wat weer voordelen oplevert vanwege de hoogte van de ballastrade..

 

Toek ik de stab rotor naar beneden monteerde kwam de schotel te laag voor de ballastrade waardoor ik geen ontvangst

had, de rotor hoger zetten op een langere pijp kan, maar de constructie ook onstabieler, schotel moet dan 1 m omhoog ;) 

 

Op mij balkon zat nog een lange gegalvaniseerde pijp van 150 vast aan een kleine tegelvoet 40 x 40 van vroegere tijden,

deze heb ik met veel moeite losgehaald en met klemmen op de bestaande tegelvoet erbij gezet, wat een hoogte ;)

 

Buurtje (Sjonny) zat arch wanend mee te kijken ( ben je nou weer aan het doen Gerlof ?) maar het is gelukt! Alles staat ;)

 

Omdat ik de elevatie nog niet haal heb ik alvast een dg 380 rotor waarvan de as naar beneden staat even aan gekoppeld.

 

Ik kan dus switchen van rotor en schotel in beide posities en dan 2 x want er is nog een mast voor de grote schotel.. ;)

 

De fibo heb ik van de tweede mast afgehaald en de stab 125 geplaatst met triax 110 schotel om even te kijken wat het

signaal is en om lnb`s en de feedhorn te testen op signaal.

 

Wat ik ook nog wil testen is het fiboblad een kwart slag gedraaid omdat de volle open signaal lengte van het balkon

benut wordt en wat ik voor  signaal dan heb met de ibu als test en wat de f/d dan is, ik ben benieuwd.

 

Het Clover project heb ik gelezen Trust ik ben benieuwd of je alle signalen in fase krijgt veel signaalwinst hebt,

ik heb er nog over nagedacht, een lastige uitdagende klus.. Het beste lijkt mij om er 1 feedhorn voor te gebruikten

een adf 120 vanwege het prime focus idee met 4 schotels, mischien is het een optie..

 

De zomer is bijna aan gebroken, mooi om eens flink te testen met bente bladen, fibo Feedhorns en lnb`s..

 

 

 

 

 

 

 

Triax-64-upsitedown-rotor-upsitedown.jpg

Fibo-ereafgehaald-Ruimte.jpg

Fibo-losgehaald.jpg

Stabrotor-naarboven-triax110-sirius-79%.jpg

Goed-weer-Zondag-16-Juni.jpg

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei Phoenixx:

Ik heb nog gekeken bij aanschaf voor een schotel met een grotere elevatie hoek Trust, dan hoef ik

niet te slijpen en ben ik in een keer klaar, anders een polarmount erbij en dan de te korte elevatie hoek

upsite-down  hoek overbruggen zodat de schotel dan wel in de goede positie staat, zonder aan de

rotor te hoeven komen, 33 graden achterover klopt met offsethoek van 22.5 graad met de triax 64 schotel.

 

Ik heb het zelf nooit gedaan, maar het lijkt me dat het bij een motoropstelling met offsetschotel op z'n kop (met een nog steeds verticale mast) handiger zou zijn om de knik in de motoras de andere kant op te laten vallen. Volgens mij heb je dan geen (danwel minder) problemen meer met die elevatie-grenzen van de schotel.

Maar ik heb dat verder niet doorgerekend of onderzocht.

 

Hoe krijg je de knik de andere kant op? Nou, door de motor ook op zijn kop te monteren, bijvoorbeeld.

Of, ik weet niet of de motorbuis van een SG2100 makkelijk om te keren is (zit daar niet een bout doorheen)? Of dat dat bij een STAB ook kan? Dat zou natuurlijk ook kunnen.

 

 

Op een horizontale mast zou natuurlijk ook kunnen (Zoals op de bovenstaande foto van http://watkin-online.com/    ), maar dan moet je wel de buis heel precies noord-zuid uitlijnen. Dat lijkt me even wennen.

Mijn voorkeur zou het zijn, om het op een verticale mast op te bouwen, als dat met de hoeken allemaal uitkomt.

 

Groet,

A33

 

Edit: Trouwens, een mast ergens tussen verticaal en horizontaal in, kan natuurlijk ook. Je hebt ook masten die in willekeurige (dak-)hoeken kunnen worden opgesteld.

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een omgekeerde schotel met motor in Alanya (TR). Zie foto’s.

Motor gemonteerd op een haakse muurbeugel zodat de bevestigingspijp horizontaal staat. Zelfgemaakte voet gelijkgezet met de voegen van de vloer (referentielijn). Beugel bijgesteld tot exact horizontaal. Vervolgens de motor met schotel bevestigd. Latitude 36° ingesteld op de motor. Dan de beugel uitgericht naar het zuiden met behulp van de sunoutagetabel van Jens Satre. Zo de schotel met motor gericht naar Astra 5B op 31°47’ (mijn longitude is 32°02’13"). Dan de elevatie ingesteld voor Astra 5B met behulp van een eenvoudige satelietzoeker(beeper).

Vervolgens op de ontvanger de schotel zachtjesaan verdraaid tot er ontvangst was van Astra3 en positie opgeslagen.  Opgepast aangezien de motor andersom staat wordt oost west en west wordt oost.  Hetzelfde gedaan voor Astra1, Hotbird en Eutelsat 9.

Op deze manier had ik al van de eerste keer goede ontvangst van de vier staellieten. Nog geprobeerd te fijntunen mbh van SF500-toestelletje maar dit bracht nog weinig of niks meer op. Zo heb ik zonder enige berekening het systeem ingesteld, er staat trouwens geen schaalverdeling op de schotel.

Mijn materiaal : haakse muurbeugel op zelfgemaakte voet, motor Amiko DM3800, schotel 80cm (82 op 78) merk Neta, Lnb Inverto black ultra, ontvanger M7SAT801, een waterpas, een eenvoudig beepertje en een SF500 satfinder.

DSCF5916.JPG

DSCF5917.JPG

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Update..

 

Omdat ik eerder bij 26 graden offset geen signaal had op de triax 110 heb ik de schotelarm nagekeken en het bleek

dat deze met een vertikale bout toch niet goed stond afgesteld op 7 W test. Toen heb ik er een stukje pc ide kabel

eronder gelegd en ik had meteen meer signaal vanwege de goede offsethoek.

 

Ook heb ik de Skyware feedhorn even omgewisseld voor de Patriot feedhorn die ik heb aagepast van 28 mm naar

40 mm en kon hem netjes in de lnb houder kwijt, en had weer meer signaal, Qatar 10719 is nu gestegen van 54 naar

60 % , dat lijkt niet veel op de ctech 5100 Combo test ontvanger maar is het wel. Later komt de wr 75 test voordat

de schotel gekanteld word naar (30 + 26) = 56 graden als ik het goed heb.. Later wil ik het eea overzetten op de Fibo

stuurunit die ik hier nog heb liggen, maar dat word een lastig verhaal om die aan te passen naar de vertikale

Clarcbeld ontvangst.

 

Voorlopig even blij met de ontvangst resultaten Nilesat test Triax 110 ..

Ontvangst verschil is nu 5 % lager t.o.v de fibo .. 💪

 

PIC_1106.JPG

PIC_1101.JPG

PIC_1095.JPG

PIC_1085.JPG

PIC_1084.JPG

PIC_1071.JPG

PIC_1090.JPG

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...