Ga naar inhoud


Twoteck twin diseqc 170º rotor


trust

Aanbevolen berichten

Tijdens de koude dagen eens nagedacht over het draaien via diseqc van de zwaardere schotels zoals 120 cm en 150 cm .

Een standaard Moteck en vergelijkbaren houden het niet lang vol lees ik zo links en rechts .

Maar wat als als je het nou door twee van die motors laat doen ?

Nu het weer dus wat aangenamer is en ook de temperatuur in de schuur ,gisteren  toch maar eens aan de slag gegaan .

Zie hier het resultaat , de TWOTECK .

Uit de onderste rotor is de electronika verwijderd , aangesloten zijn alleen de twee motor draden . 

De normale aansluitzijde is vlak gemaakt en afgedicht zodat er geen water in kan komen .

In de bovenste motor heb ik de sleuven waarin de eindschakel nokken zitten , langer gemaakt zodat de rotor in beide richtingen tot iets meer dan 85º kan .

De draden van de hoofdprint naar de motor onderbroken en verbonden met een 4 aderige kabel .

Dit omdat waarschijnlijk voor het draaien van een nogal zware schotel , er niet genoeg stroom door de ontvanger geleverd kan worden .

Dit kan ondervangen worden door een externe voeding ( ex laptop 19 V ?) en 2 relais met 2 diodes .

Deze komen tezamen met de motordraden van de onderste motor in een aparte behuizing .

Een test , binnen zonder schotel , is reeds gedaan , de twee (identieke) motoren draaien mooi synchroon .

Vandaag nog wat verbeteringen uitgevoerd , onder de bovenste strop van de mastklem een alu hoekprofiel (always ontop) gemonteerd ,

zodat het geheel niet op de paal naar beneden zakt bij het afstellen .

Plus een elevatie instelling hulpje en schotel adapter dichter bij het draaipunt geplaatst .

MoteckTwinL.JPG

MoteckTwinR.JPG

Twoteck B.jpg

Twoteck L.jpg

always ontop.JPG

Arc enlargment.JPG

85 gr West.JPG

85 gr East.JPG

aangepast door trust
  • Like 2

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites


 

@gerrithoogeveen

De eerste is een samenstelling van voorhandene onderdelen  en makkelijk te bewerken materialen om een indruk van afmetingen te krijgen .

Vandaag een verbeterde schotelbevestiging / declinatie instelling gemaakt .

Morgen verder met een betere mast bevestiging , die er nu op zit  zal waarschijnlijk wel voldoen voor een 120 cm schotel maar komende tijd komt er

misschien een lid met een Laminas AS1800 om  er een lnb revolver op te laten zetten .

Zou interessant zijn om daarna met die grote niet al te zware schotel de Twoteck te kunnen testen .

Twoteck 1.jpg

Twoteck 2.jpg

  • Like 1

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag van het zonnetje gebruik gemaakt om de 1.2 Channelmaster te verzwaren met een 5 lnb revolver .

Daarna de Twoteck provisorisch aangesloten en met een satmeter aangestuurd .

Op de film draait hij van ± 85º West naar astra 19.2º oost 

 

 

  • Like 2

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hier de lnb revolver .

 

 

  • Like 2
  • Bedankt 1

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 jaren later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...