Ga naar inhoud


Test: CanalDigitaal duo-lnb vergeleken met andere duo LNB's


Sprietje

Aanbevolen berichten

Ben het met Sprietje eens. Puur uit ervaring weet ik dat de Duo en de Triple LNB gemaakt voor de 64 cm (Triax) schotel bijzonder goed werkt. Ik heb er verschillende opstellingen mee staan en de regenreseve is zeer goed. Beter dan menig grotere schotel met een enkele LNB. Punt is dat de feethoorn en de kop eigenlijk ontworpen moet zijn voor 1 bepaalde schotel.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb hier op een 110cm schotel 2 quad lnb's geplaatst. (23,5 en 19,2) Ze zaten strak tegen elkaar om de juiste ontvangst te hebben, afgezien van de zere vingers van het schroeven van de f-connectoren. Heb daarentegen ook een quad duo lnb, niet van CD, op een 80 cm geplaatst, zeer eenvoudig. Perfecte ontvangst van beide satellieten.

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Hansen, niet alleen ontworpen zijn voor één bepaalde schotel, ook voor een beperkt gebied. Als ik een 60cm-schotel ga gebruiken op Kreta (Griekenland) dan komen de signalen van de Astra 19,2 en 23,5 op een afstand van 53,8mm. Daar heb je dus echt een duo-lnb of monoblock voor nodig voor een schotel van 80-85cm want daarvan staan de koppen 53-55mm uit elkaar.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Hansen, niet alleen ontworpen zijn voor één bepaalde schotel, ook voor een beperkt gebied...

 

Ja dat klopt natuurlijk. ik wil alleen maar zeggen dat die kombinatie van de duo/triple met 64 cm Triax uitzonderlijk goed zijn.voor b.v. mijn locatie

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn hier toch om ervaringen uit te wisselen? De duo lnb van CD werkt hier (kreta) prima op een 70x80 schotel. Dus schrijf dit maar op het lijstje. Heb dit al ontelbare keren ge.installeerd en werkt gewoon goed. Alleen de prijs is aan de hoge kant. 

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik lees wel over de triple LNB, maar is dat met de 4 aansluitingen?

 

Ik neem aan dat je een nieuwe niet sloopt, maar 1 die defect maakt niet veel meer uit, helaas heb ik die niet liggen, maar nieuwsgierig ben ik er wel naar.

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

HD-lnb's bestaan niet. Er is geen verschil tussen een lnb die SD-signalen kan ontvangen of HD-signalen.
Als de term HD-lnb al gebruikt wordt is het om commerciële redenen. Het is net zo'n onzin als toen de kleuren TV kwam. Toen moesten alle Yagi antennes die op het dak stonden ineens vervangen worden voor antennes geschikt voor kleuren TV.
Maar misschien bedoel je wat anders.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hierbij wat informatie en foto's van een Maximum 6 graden monoblock, de MBQS-24. Klik even op de afbeelding voor maximale vergroting.

Op het achteraanzicht zien we de antenne voor de horizontaal gepolariseerde signalen. Deze antenne maakt gewoon deel uit van de bedrukking op de printplaat.
Op de afschermkap zit een stelschroef met hele fijne schroefdraad. Hiermee kan de oscillator van de 9,75 GHz en 10,6 GHz afgesteld worden.
In totaal bevinden zich in het monoblock 4 oscillators, 9,75 GHz en 10,6 GHz voor de Hotbird 13-lnb en en Astra 19,2-lnb.

In het vooraanzicht zien we de antennes voor de verticaal gepolariseerde signalen. Als je goed kijkt zie je dat de antenne in de rechter lnb (de Astra 19,2)een beetje scheef staat, 6 graden heb ik gemeten. Denk niet dat dat de polarisatie aanpassing van de Astra 19,2 is omdat die signalen 7,5 graad gedraaid uitgezonden worden. Nee, want dan had de antenne juist in de andere richting schuin moeten staan. Dit is dus gewoon een onnauwkeurigheid in de productie.
Hieraan kun je zien dat de berekende skew van een lnb die je via diverse sites kunt opzoeken niet altijd de optimale skew van een lnb is. De skew van een lnb instellen op maximale signaalkwaliteit is altijd het beste alleen met een monoblock gaat dat niet omdat de juiste schuinte van het monoblock er voor zorgt dat beide feedhorns in het brandpunt van de signaalbundels staan.
 

post-60869-0-52602900-1473588548_thumb.jpg

post-60869-0-39739400-1473588565_thumb.jpg

Maximum MBQS-24, 6° Monoblock.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Vorige week hadden we het op dit forum over hoe antennes in een lnb geplaatst kunnen worden t.b.v. de horizontale en verticale polarisatie. Dit staat dus los van het feit dat bij een duo-lnb de antennes gedraaid staan omdat Astra de kruispolarisatie 7,5 graad gedraaid uitzendt.

In bericht 1 had ik de CanalDigitaal duo-lnb al eens besproken i.v.m. de schuinstand van de antennes.
Ik ga nu de CanalDigitaal duo-lnb quad (het oude model waarbij de vier aansluitingen op één rij staan) eens verder bespreken.
Opmerking, bij het nieuwe model staan de vier aansluitingen versprongen. Mogelijk is deze inwendig ook anders.

Als we de laatste foto van bericht 1 eens bekijken, zien we geen antennes zitten in de golfpijp nadat het plastic deksel van de feedhorn verwijderd is.

Als we nu het giet-aluminium deksel met de 16 Torx-T8 zelftappers verwijderen (zie afbeelding 3 in bericht 1), dan worden de antennes zichtbaar, zie afbeelding 1 in dit bericht.

Het eerste wat opvalt is dat het om bedrukte antennes gaat op de printplaat en dus geen kleine ronde staafjes zoals vaak bij andere lnb's die meestal zichtbaar zijn vanaf de voorzijde van de lnb. De horizontale antenne zien we dus 6,5 graad en respectievelijk 10,5 graden schuin op de printplaat gedrukt.
Het aluminium deksel wat gedemonteerd is dient dus tevens als afsluiting van de golfpijp aan de achterzijde. De grote schroef in het deksel dient er voor om de oscillator af te stellen. Aan de voorkant van de lnb zit nog zo'n instelschroef.
Maar waar zit nu de antenne voor de verticale polarisatie?
Dat hebben ze heel vernuftig gedaan. Die zit in een aparte kamer naast de golfpijp.
Via een kleine opening aan de zijkant van de golfpijp helemaal achteraan, in het deksel dus, kom je in een gesloten kamer waar zich de antenne voor de verticale polarisatie bevindt. De opening is bewust smal en hoog gehouden want op deze manier wordt er feitelijk gebruik gemaakt van een passief polarisatiefilter waar alleen de golven voor de verticale polarisatie door kunnen.

Nog even een korte uitleg wat een passief polarisatiefilter is:
Door een smalle sleuf of opening kunnen de golven slechts in één richting passeren, zie laatste bijlage. Golven die 90 graden gedraaid zijn worden tegen gehouden.

 

Klik de afbeeldingen even aan om ze groot te zien.
 

post-60869-0-77156700-1476007967_thumb.jpg

post-60869-0-10494700-1476007978_thumb.jpg

post-60869-0-03646300-1476007986_thumb.jpg

post-60869-0-41566000-1476008021.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

Megasat 6,2 graden monoblock onderzocht

Deze keer heb ik het 6,2 graden Megasat monoblock single eens aan een nader onderzoek onderworpen.
Het is niet het model wat tegenwoordig verkocht wordt. De verschillen zijn het volgende.
Het oude model ziet er uit als een doos waar de twee lnb's  tegenaan zijn geplaatst. Het nieuwe model ziet er uit als twee losse lnb's die met elkaar verbonden zijn. Merkwaardig genoeg wordt in de pdf-beschrijving nog wel de afbeelding van het oude model getoond.
Verder heeft het oude model diseqc-positie A voor de Hotbird, bij het nieuwe model heeft de Hotbird diseqc-positie B.
De hart op hart afstand van de twee koppen is 72mm, iets dat uitzonderlijk veel is want de meeste 6 graden monoblocken hebben een afstand van 63-65mm. Ondanks dat de koppen een diameter hebben van 62mm staan ze nog 10mm van elkaar. Bij het nieuwe model staan de koppen 65mm van elkaar, de gebruikelijke afstand dus.
In de installatiehandleiding staat dat dit monoblock gebruikt kan worden op schotels van 75-85cm diameter. De vraag is dan wel of ze hierbij de breedte of de hoogte van de schotel bedoelen.
Laten we uit gaan van het gunstigste dat ze de breedte bedoelen, dan is dit monoblock zeker niet geschikt voor een schotel van 75cm breed, bij 85cm breed past het redelijk. Een en ander is natuurlijk wel een beetje afhankelijk waar dit monoblock gebruikt wordt.
In Zuid-Italië en Griekenland vallen de signalen verder uit elkaar dan bijv. in Nederland.
Waarschijnlijk zijn ze er zelf achter gekomen dat een afstand van 72mm wel erg groot is voor een schotel van 80-85cm breed. Voor een grotere schotel tussen de 90 en 100cm breed natuurlijk prima.

Als we de plastic behuizing er af halen en het gekitte aluminium dekseltje, dan zien de de printplaat zitten. Als we dan ook nog de 9 Torx 8 boutjes uit het deksel schroeven, dan hebben we een mooi zicht op de schuinstand van de antennes.
De antennes van de Astra 19,2 staan 3° tegen gecompenseerd.
De antennes van de Hotbird 13 staan 4° tegen gecompenseerd.
In Utrecht moet een monoblock voor de Astra 1 en Hotbird 8 graden schuin gezet worden.
Met een tegencompensatie van 3° komen de antennes van de Astra 19,2e 5° schuin te staan terwijl dit 3,7° moet zijn, een afwijking slechts 1,3°.
Met een tegencompensatie van 4° voor de Hotbird komen de antennes 4° schuin te staan, precies de juiste schuinte.

Al met al heeft Megasat een goede keuze gemaakt om de antennes resp. 3° en 4° schuin te zetten. Hiermee is de afwijking van de stand van de antennes minimaal.
Andere merken kiezen er voor om de antenne van beide satellieten gewoon recht te plaatsen waardoor de afwijking in de schuinstand van de antennes groter wordt.
 

post-60869-0-52007000-1494766621.png

post-60869-0-63175100-1494766658_thumb.jpg

post-60869-0-28886300-1494766678.jpg

post-60869-0-61910400-1494766707_thumb.jpg

post-60869-0-54837100-1494766827_thumb.jpg

post-60869-0-51664600-1494766871_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Smart SMB 55 Quad 6 graden monoblock nader bekeken

Vandaag heb ik het Smart SMB 55 Quad 6 graden monoblock eens nader bekeken.
De koppen hebben een diameter van 59mm en ze staan hart op hart 63mm van elkaar. Dit is een verschil van 9mm met het monoblock Astra 19,2 - Hotbird wat ik hiervoor beschreven heb.
De lnb-kappen zijn van erg flexibel materiaal gemaakt. De kans dat dit gaat scheuren als ze langdurig in de felle zon staan lijkt me erg klein.

Nadat de plastic kappen van de feedhorn verwijderd zijn worden de antennes  voor de verticale polarisatie zichtbaar met daarachter de reflectors, de verticale metalen strips.
We zien dat beide antennes verticaal in het monoblock zijn geplaatst, dit in tegenstelling tot het vorige 6° monoblock wat ik besproken heb.

We zien dat het frontdeksel niet gekit is zoals vaak bij moderne monoblocken te zien is als goedkope productiemethode maar dat het deksel met torx 8 schroeven en een rubber afdichtring gemonteerd is.
Nadat het deksel verwijderd is zien we een stelschroef zitten in het antennedeksel om de oscillatorfrequentie af te stellen.

Ook het deksel aan de achterzijde is met torx 8 schroeven en een rubber ring gemonteerd. Het mag duidelijk zijn dat dit een veel duurdere productiemethode is dan een deksel vastkitten.
De productieverschillen zijn groot.
Een gekit deksel is meestal een gestanst dun plaatje aluminium, een geschroefd deksel een deksel van spuitgietaluminium waarin ook allemaal gaten in gemaakt moeten worden.
Bij een geschroefd deksel is ook een 0-ring nodig die in een groef ligt die ook in de behuizing uitgefreesd moet worden. Verder moeten in de behuizing ook gaten getapt worden waar de schroeven in vastgezet worden.

Nadat het achterdeksel verwijderd is zien we ook hier weer een stelschroef voor de oscillatorafstelling. Aan de ene zijde dus voor de lage oscillatorfrequentie en aan de andere zijde voor de hoge oscillatorfrequentie.

Nadat het antennedeksel is verwijderd, zien we op de printplaat de antennes voor de horizontale polarisatie zitten. Deze staan precies horizontaal

Het resultaat van het precies horizontaal en verticaal plaatsen van de antennes heeft tot gevolg dat de antenne voor de Astra 19,2 niet helemaal in de juiste stand staat. Dit heeft te maken met het feit dat de polarisatie van de Astra 19,2, 23,5 en 28,2 oost 7,5 graden gedraaid wordt uitgezonden.

Laten we dit even nader bekijken.
Een monoblock moet in een bepaalde schuinstand gemonteerd worden om de signalen van beide satellieten goed in de feedhorns te krijgen. De elevatie van beide satellieten is immers verschillend.

De schuinstand van een monoblock wordt als volgt bepaalt:
- Ga naar Satlexcalculator
- Bepaal de skew van de signalen zonder rekening te houden met een afwijkende polarisatie van bijv. de Astra 1-2-3.
-Laten we dit eens bekijken voor Utrecht.
Dan zien we dat de skew voor de Astra 19,2e -10,73° moet zijn.
Voor de Hotbird 13 moet de skew -6,10° zijn.
Het gemiddelde is dus -8,41 graden, afgerond -8,4 graden

De afwijking van de skew voor de Hotbird-antenne is dus 8,4-6,1= 2,3°
Dit is een afwijking die geen gevolgen heeft voor de ontvangst.
Maar gaan we nu kijken naar wat de skew voor de Astra 19,2 moet zijn, dan zien we in Satlex -3,73° staan. Dit is dus een afwijking van 8,4-3-7=4,7°.
Nu is dat nog steeds niet veel maar bij een 8PSK-modulatie misschien net een beetje merkbaar als het signaal erg zwak is bijv. bij hevige regenval.
Ik ga dit niet als een nadeel beschouwen omdat bijna alle andere merken 6 graden monoblocken de antennes ook gewoon recht hebben staan.


Al met al een ouderwets degelijk 6 graden monoblock. De ontvangst-prestaties heb ik niet vergeleken met andere monoblocken.  
 

post-60869-0-79768100-1496317075_thumb.jpg

post-60869-0-47892400-1496317092_thumb.jpg

post-60869-0-37293300-1496317105_thumb.jpg

post-60869-0-41287900-1496317144_thumb.jpg

post-60869-0-02651200-1496317175_thumb.jpg

post-60869-0-31358000-1496317204_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Nieuwe duo-lnb van Inverto voor een schotel van 70cm

Inverto heeft sinds kort een nieuwe duo-lnb op de markt gebracht.
Nu zou je zeggen, is dat dan zoiets bijzonders?
Ja in dit geval wel.
Vanaf het moment dat de Astra 23,5 gebruikt werd voor zenders voor de consument, zijn er duo-lnb's op de markt gebracht voor de ontvangst van de Astra 19,2 en 23,5.
De eerste werd ontwikkeld door SES-Astra voor een schotel van 80cm, zie bijlage 1.
Een paar jaar later, in maart 2007, werd een duo-lnb geïntroduceerd voor een schotel van 60cm.

Sinds de introductie van satelliet-tv in Europa, zijn er offset schotels in diverse maten te koop.
De meest gangbare maten zijn 60cm, 70cm, 80-85cm, 100cm. Hiermee bedoel ik de breedte van de schotel want omdat de signalen schuin van boven op de schotel vallen, is de hoogte van de schotel geen reële schotelmaat.
Vreemd is dat er dus al een lange tijd duo-lnb's te koop zijn voor een schotel van 60cm breed en een schotel van 80-85cm breed maar niet voor een schotel van 70cm breed en dit terwijl schotels van 70cm behoorlijk gangbaar zijn.
De bekendste is wel de Triax 78 welke 70cm breed is en 78cm hoog.
Erg veel gelijkenis hiermee heeft de SAB 80 en de Inverto 80 die precies dezelfde afmetingen hebben.

Inverto heeft nu een duo-lnb op de markt gebracht voor schotels van 70cm breed, de IDLB-SINM26-DAB43-8PP, Item 5255. Dit type is nog niet te vinden op de site van Inverto en zelfs nog niet met een zoekopdracht van Google.

Wat is het verschil?
Bij een duo-lnb voor een schotel van 60cm staan de twee lnb's 38mm van elkaar hart op hart gemeten.
Bij een duo-lnb voor een schotel van 80-85cm staan de twee lnb's 53-55mm van elkaar.
Bij de nieuw duo-lnb voor een schotel van 70cm staan de twee lnb's 48mm van elkaar.
Merkwaardig is dat Inverto zowel op de lnb als op het doosje schrijft dat de duo-lnb geschikt is voor een schotel van 80cm.
Kennelijk hanteren ze verschillende criteria want natuurlijk hebben ze al heel veel jaren duo-lnb's voor schotels van 80cm, maar dan staan de lnb's 55mm uit elkaar.
Een voorbeeld hiervan is de duo-lnb die ze al jaren hebben voor een 80cm-schotel bijv. de http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=253&cat=36 .
Inverto maakt het de consument dus moeilijk door lnb's voor verschillende schotelmaten voor dezelfde schotelmaat aan te bieden.

Zoals op de informatie op het doosje te zien is, is zoals gebruikelijk bij een duo-lnb de Astra 19,2 diseqc A en Astra 23,5 diseqc B.
Ik heb deze lnb nog niet gesloopt maar zoals standaard bij Invero bij een duo-lnb, staan de antennes gedraaid opgesteld om bij de juiste schuinte-instelling van de duo-lnb, de antennes in de juiste stand te krijgen daarbij rekening gehouden dat de kruispolarisatie 7,5° gedraaid wordt uitgezonden voor de Astra 1 en 3.

Zoals op de foto te zien is, is de maat over de pijpjes gemeten 71mm. Trek daarvan de diameter van de pijpje van 23mm vanaf, en je ziet dat de hart op hart afstand 48mm is.

In Spanje is deze duo-lnb te koop voor een prijs van tussen de € 25-30,- consumentenprijs, handelaarsprijs natuurlijk lager.

 

Klik alle foto's aan voor een groter beeld.

Lees ook over deze nieuwe duo-lnb hier: https://www.sat4all.com/forums/topic/359551-nieuwe-duo-lnb-van-inverto/
 

post-60869-0-14989100-1500033267_thumb.jpg

post-60869-0-67064000-1500033348_thumb.jpg

post-60869-0-50217700-1500033355_thumb.jpg

post-60869-0-05078600-1500033363_thumb.jpg

post-60869-0-33456600-1500033377_thumb.jpg

post-60869-0-61480100-1500033383_thumb.jpg

post-60869-0-81019800-1500033391_thumb.jpg

post-60869-0-06690300-1500033398_thumb.jpg

post-60869-0-79717000-1500033404_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...