Ga naar inhoud


Uitrichten schotel


Tvdeng

Aanbevolen berichten


 

Ga ik proberen met een iets langere kern.

Als de spanning aankomt bij de LNB en de satfinder, is het niet 'te kort'.

2mm uitsteken is mooier, maar dat hoeft dus geen problemen op te leveren voor het signaal. Alleen het probleem dat opschroeven waarschijnlijk wat lastig gaat, omdat het moeilijk mikken is met zo'n korte middenader.

 

 

Vervolgens een satfinder aangeschaft en verhip, dat ging iets makkelijker. Nog flink zoeken maar aan de wijzer kon je zien dat je in de buurt zat. Dat is 3 keer gelukt, en elke keer bij het aandraaien of een tikje geven, is het signaal weer weg. Intussen de skew van de LNB goed gezet, maar ook dat helpt niet.

 

Wat heb je daar nou gedaan? Je hebt signaal, maar dan draai je 'm weer weg?

Normaliter is dat het moment, om 'm juist nog beter op het signaal in te stellen, dus om de satfinder op een minder gevoelige stand te zetten, en dan door te gaan met finetunen. En bijvoorbeeld skew van de LNB testen, en de LNB meer of minder ver naar voren schuiven.

Of het is zo, dat je toen toch op iets anders gericht was dan op de goede satelliet? Dan is het logisch, dat het daar nog niet lukte.

 

Kan je een foto plaatsen vanaf de zijkant, van hoe je schotel nu staat uitgericht?

En vertel eens wat je dus precies deed toen je wel signaal leek te hebben?

 

Groet,

A33

 

 

  • Like 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de schotel op de Hotbird wilt afstellen, gebruik dan de zender TVM Europe op zenderpositie 601 van de fastscanlijst met transponder 10873V, DVB-S, 27.500, 3/4. Die is zo sterk dat je die nog wel met een pannendeksel kunt ontvangen.
De kop van de lnb in eerste instantie 5-6mm van de klem afstellen. Dat is de gulden middenweg en de skew van de lnb op ongeveer 6 graden zetten.
 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was inmiddels te donker om foto's te maken helaas. Na weer een avond zoeken heb ik het volgende gezien. Testsituatie was als volgt; ontvanger aangesloten via 10m coax op de satfinder. Satfinder aangesloten via kort stukje coax op de LNB. De LNB Op 6 graden gezet.

Satfinder dus direct bij de schotel.

Daar ben ik ook mee aan het zoeken geweest. En volgens mij heb ik 2 satelieten gevonden, waaronder de hotbird. Laatste leid ik af uit de richting en hoek, die overeenkomen met wat het zou moeten zijn volgens diverse sites.

Wat het vinden betreft; dit is een minimale uitslag op de satfinder. Van 50% naar 51%. Ook te horen aan het piepje. Als ik mijn hand vervolgens voor de kop houdt, is het weer 50%. Als ik ga draaien is er duidelijk iets te vinden, ook al is het signaal minimaal op de satfinder.

Connectoren heb ik opnieuw bevestigd met iets langere kern.

Vorige keer heb ik de wijzer van de satfinder bijna in de hoek zien vliegen, nu een kleine 1%. Ik snap er niks meer van....woont er iemand in de buurt van Oss die een keertje mee kan kijken? Na weer een avondje de horizon scannen gaat de buurt zich afvragen of ik contact heb met marsmannetjes :/.

Als iemand mij kan helpen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de spanning aankomt bij de LNB en de satfinder, is het niet 'te kort'.

2mm uitsteken is mooier, maar dat hoeft dus geen problemen op te leveren voor het signaal. Alleen het probleem dat opschroeven waarschijnlijk wat lastig gaat, omdat het moeilijk mikken is met zo'n korte middenader.

 

 

 

Wat heb je daar nou gedaan? Je hebt signaal, maar dan draai je 'm weer weg?

Normaliter is dat het moment, om 'm juist nog beter op het signaal in te stellen, dus om de satfinder op een minder gevoelige stand te zetten, en dan door te gaan met finetunen. En bijvoorbeeld skew van de LNB testen, en de LNB meer of minder ver naar voren schuiven.

Of het is zo, dat je toen toch op iets anders gericht was dan op de goede satelliet? Dan is het logisch, dat het daar nog niet lukte.

 

Kan je een foto plaatsen vanaf de zijkant, van hoe je schotel nu staat uitgericht?

En vertel eens wat je dus precies deed toen je wel signaal leek te hebben?

 

Groet,

A33

Het probleem was hier dat als ik ook maar ergens iets verdraaide, het complete signaal weer weg was en ik het niet meer terug kon vinden. Aan het testen met skew kwam ik nog niet toe. Het aandraaien van een schroef was meteen einde oefening. Terugdraaien hielp niet. Tikkie naar links, rechts, boven of beneden ook niet. Niets meer te vinden daarna.

aangepast door Tvdeng
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon de satellietontvanger afstemmen op de transponder die ik je gegeven heb met de tv aan natuurlijk, de elevatie van de schotel op 30,4 graden zetten, de satfinder er tussenuit en richten op 10 graden links van het zuiden. Dan moet je hem zo gevonden hebben.

Tja, en de schotel draaien, dat is millimeterwerk.
 

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Krijg stilaan het vermoeden van een foute opstelling , neem de waterpas er eens bij en zorg dat de mast 100% recht staat anders lukt het niet met Sprietje zijn raad

  • Like 1

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na 2 weken verschillende avonden de hemel te hebben afgestruind, op zoek naar de hotbird en wie weet, misschien een ontdekking van buitenaards leven, is het probleem eindelijk opgelost. Het zat 'm in de kop zelf. Een andere kop erop en hoppa...leven in de brouwerij! Geen buitenaards leven maar wel de hotbird. Finally!

En nu zie ik dat het idd heel makkelijk is om zo'n signaal uit de lucht te plukken. Uitrichten op maximale uitslag is makkelijk nu. Al die tijd met een defecte kop aangemodderd; geen wonder dat het niet lukte.

Vanavond alle zenders maar eens in gaan stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...