Ga naar inhoud


Uitrichten schotel


Tvdeng

Aanbevolen berichten

Hallo. Sinds kort heb ik mij ook begeven in de wereld van schotels en satelliet e.d. Nieuwe materie voor mij dus. En dat blijkt ook wel, want het uitrichten van een schotel op de hotbird, krijg ik niet echt voor elkaar.

Situatie is als volgt: ik heb een 65cm schotel gekocht, met een single LNB en ontvanger. Alles in elkaar gezet en de schotel geplaatst. De juiste hoek en richting gekozen...geen ontvangst. Vervolgens gaan draaien in horizontale en verticale richting. Een paar keer had ik signaal, maar een tikje tegen de schotel en het was weer weg.

Vervolgens een satfinder aangeschaft en verhip, dat ging iets makkelijker. Nog flink zoeken maar aan de wijzer kon je zien dat je in de buurt zat. Dat is 3 keer gelukt, en elke keer bij het aandraaien of een tikje geven, is het signaal weer weg. Intussen de skew van de LNB goed gezet, maar ook dat helpt niet. Ik ben nu al dagen bezig om dat signaal van de hotbird uit de hemel te plukken, maar op een of andere manier wil het niet lukken.

Wat doe ik fout en waar moet ik aan denken....hoe plaats ik de LNB in de houder...is de afstand van LNB tot schotel ook belangrijk...ontvanger anders instellen....etc. Na uren draaien en zoeken waarbij ik heel soms ineens iets heb, en even later weer weg is, weet ik het niet meer.

Vroeger veel met hoogfrequent gedaan, maar dit is toch heel wat anders denk ik. Iemand tips hoe ik dit moet doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Een 65cm schotel (zeker een elliptische) is net aan voor de HotBird.. Er zijn voldoende zenders die in NL goed doorkomen, maar een aantal zeker niet.... Zeker met een 65cm is het uitrichten beslist cruciaal..

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Tvdeng

Welkom op dit forum.

Je schrijft: De juiste hoek en richting gekozen...geen ontvangst.

Hoe ben je aan die informatie gekomen en hoe heb je dat afgesteld?
Ook schrijf je: geen ontvangst.
Hoe heb je dat bekeken? Het je een satellietontvanger en de tv naast de schotel gezet tijdens het uitrichten van de schotel?

Geef eens wat meer info.
 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De gegevens van hoek, verdraaing kop en richting, heb ik van een site gehaald die ik hier ook heb vernoemd zien staan. De richting kun je daar precies zien op Google maps. En dit klopte ook toen ik m had gevonden.

Maar als ik m weer terug zet in die richting, vind ie niets. Net alsof die sateliet een speldeprikje is in dat grote universum.

Wellicht dat de grootte van de schotel het probleem is idd. Een grotere schotel vangt natuurlijk meer signaal. Als 65 aan de krappe kant is, zou het wel eens kunnen kloppen van dat speldeprikje.

Zijn instellingen op de ontvanger ook nog belangrijk? Ik weet niet of dat wat doet met swr uitslag.

Is het ook nog belangrijk hoever de kop van de schotel af staat? Ivm brandpuntsafstand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zonder dat ik als oude zeur wil overkomen,

 

maar uh

kun je niet gewoon beginnen met wat voor apparatuur en merk artikelen je daar NU hebt staan

 

voorbeeld:

fabrikaat Triax

type TRIAX 64 cm

De kunststof LNB houder of een ander van fabrikaat en type

welke LNB's

inverto black Ultra single of twin of quad?

  • Like 1

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Schotel richt ik uit met zicht op de tv en swr meter. Dus ik zie direct wat er gebeurt als ik draai.

SWR meter?

Die gebruik je bij zenders om de verhouding te meten tussen toegevoerd en gereflecteerd HF vermogen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

SWR...sorry...ik bedoel de signaalsterktemeter, de satfinder.

 

De apparatuur die ik gebruik (dacht dat ik dat hier niet mocht vermelden):

- schotel SAB 65

- MVision single LNB

- MVision HD 700 Linux ontvanger

- 10 meter coax

- SatFinder

 

Aan de coax zit aan 1 kant een aangegoten connector. Andere kant heb ik de mantel aangesneden, afscherming omgeklapt over de mantel, kernisolatie aangesneden, f-connector eroverheen gedraaid, kern afgeknipt gelijk met buitenkant f-connector.

De LNB zit met de voorkant van de kop zo dicht mogelijk tegen zijn bevestigingsbeugel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe zit het met vrij zicht in de richting van de satelliet?

Stel je zicht wordt gedeeltelijk geblokkeerd door een obstakel, dan kan de juiste richting inderdaad net een speldenprik lijken.

www.dishpointer.com kan je daar ook goed bij helpen.

Richt eerst uit op een frequentie met DVB-S QPSK signaal, bijv. één van de RAI transpondera, t.w. 10992V, 11766V of 11804V.

  • Like 1

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je aansnijden van een coax kabel schrijft weet je meer

 

dat terzijde

 

65 cm op 23,5 Oost moet mogelijk zijn maar als de LNB-skew niet exact past is er wegens de 8psk inderdaad niet genoeg signaal en reserve

topics te veel daarover te vinden bij sprietje

Schotel is gericht op Hotbird. Dus 13° Oost.
  • Like 1

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is vrij uitzicht. Dat is geen probleem.

Op de ontvanger kan ik de transponeer instellen; moet ik die dan op 10992V zetten bijv om te zoeken?

Ik kan niet veel vinden over transponders of hoe dat nou werkt. V zal wel voor verticale polarisatie staan...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de coax zit aan 1 kant een aangegoten connector. Andere kant heb ik de mantel aangesneden, afscherming omgeklapt over de mantel, kernisolatie aangesneden, f-connector eroverheen gedraaid, kern afgeknipt gelijk met buitenkant f-connector.

De LNB zit met de voorkant van de kop zo dicht mogelijk tegen zijn bevestigingsbeugel.

Is dat niet net te kort afgeknipt?

Samsung 40D6510WS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is vrij uitzicht. Dat is geen probleem.

Op de ontvanger kan ik de transponeer instellen; moet ik die dan op 10992V zetten bijv om te zoeken?

Ik kan niet veel vinden over transponders of hoe dat nou werkt. V zal wel voor verticale polarisatie staan...?

 

V staat voor verticale polarisatie ja.

Symbolrate is 27500, FEC is 2/3.

Je zal die parameters in je ontvanger moeten zetten en dan daarmee je schotel uitrichten op maximaal signaal.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...