Ga naar inhoud


visiosat; van astra 2 (28,2) lnb verplaatsen naar astra 3 (23,5)


fiesta

Aanbevolen berichten

Dag Sprietje en anderen,

 

Ik refereer aan je vorige opmerking:

 

Van de G4B-beugel ben ik niet zo gecharmeerd omdat de lnb's vreselijk loensen naar de schotel, veel meer dan bij een G3C-beugel.

____________________________________________________________________________________

Ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt, maar geldt dit argument ook als je met deze GB beugel, alleen gebruik maakt van Astra 1,2,3? 

___________________________________________________________________________________

 

groeten

fiesta

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 69
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Wat we met loensen bedoelen is het volgende:
Als je meerdere lnb's naast elkaar hebt staan, dan moeten alle lnb's naar het midden van de schotel gericht zijn. Bij de Visiosat Bisat moeten de feedhorns (het voorste deel van de lnb) zo dicht bij elkaar staan, dat daarbij een normale plaatsing niet mogelijk is omdat waar de aansluitingen zitten, de lnb's te breed zijn. Daarom hebben ze de lnb's zo schuin gezet, dat de voorzijdes wel op de juiste afstanden komen te staan, echter sommige lnb's kijken nu helemaal naast de schotel en dat is niet goed. Zie de gele lijnen naar welke richting de lnb's kijken.

Dit loensen speelt zich het ergste af bij de beugel waar 4 lnb's op kunnen.
 

post-60869-0-20310900-1457172942.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@fiesta:

Bij de Visiosat Bisat moeten de LNB's voor 19 en 23 oost altijd loensen, welke beugel je ook gebruikt.

 

Als de beugels helemaal tegen elkaar aanzitten in het platte vlak, zoals bij de B2-beugel voor 13-19oost, is de afstand tussen de LNB's hart-tot-hart al 62mm.

 

Met een maat X van 51 cm bij de Visiosat Bisat (midden LNBklem tot de schotel op 40% van de hoogte) is dan de effectieve brandpuntafstand denk ik zo'n 47 cm (@Sprietje, reken jij ook altijd zo'n 4 cm voor het midden van de LNB-beugel, of 3,5cm of zo? En/of pas je nog andere correcties toe?).

 

Voor Utrecht (jij hebt nog niet aangegeven waar je woont) geeft Satlex ( http://www.satlex.de/nl/wavefrontier_calc-params.html?satlo_east=28.2&user_satlo_east=&user_satlo_east_dir=E&satlo_west=13.0&user_satlo_west=&user_satlo_west_dir=E&location=52.10%2C5.11&la=52.10&lo=5.11&country_code=nl ) voor 13-19 een azimuthverschil van 7,69 graden; voor 19-23 5,20 graden azimutverschil.

Met de radiaalformule (factor 0,01745) kom ik dan op 6,31cm LNB-afstand voor 13-19oost; en 4,26cm LNB-afstand voor 19-23oost.

 

Voor 13-19 oost klopt dan de G2-beugel dus vrij goed voor Utrecht. Voor 19-23oost moet je, welke beugel je ook gebruikt, flink schelen/loensen. Dat gebeurt dus op alle beugels die 19 en 23 oost kunnen plaatsen. Omdat het met de 4 LNB's van de 13-19-23-28-beugel ook op beide uiterste LNB's gebeurt, valt het loensen bij die beugel extra op, maar het is daar voor de 19 en 23 oost niet méér dan bij andere beugels met de 19 en 23oost.

 

 

 

Ik heb vanmiddag even gekeken of ik de LNB-beugels bij een G2-beugel zó kon bevestigen, dat de phase centers van de LNB's goed loensten.

Echt makkelijk ging dat niet, dus die optie is bij nader inzien toch geen aanrader.

Dus dan moet je toch op zoek naar een andere passende beugel voor de 19 en 23 oost. De link die je gaf meldt, dat die advertentie niet meer beschikbaar is.

 

De beugels voor 19 en 23 oost moeten uiteindelijk liefst in een hoek van rond de 30 graden komen, als ik het goed berekend heb, dus dat is tamelijk veel. Ik geloof eigenlijk, dat de normale Visiosat-beugels ondanks het loensen daar ook flink smokkelen met de benodigde afstand. Ik meet zo even gauw op een G4B-beugel een hoek van 23 graden :eek: . Maar die hoek werkt in de praktijk dus ook :D .

 

Nou heb jij buiten de G2beugel ook het zwarte plaatje zoals ook in deze post staat (met foto): https://www.sat4all.com/forums/topic/345706-geen-ontvangst-tvv-op-astra-3/?p=2298430

Je zou ook kunnen kijken of je het ene zijkant-randje waar nu je 28oost LNB op zit (de hoogste), wat meer naar de schotel toe zou kunnen buigen, en dan met wat kunst en vliegwerk ook de andere LNB-houder daar pal tegenaan zou kunnen zetten, liefst ook schuin ten opzichte van de schotel-arm. Dan moet je even puzzelen of en hoe dat zou kunnen. Ik heb zo'n beugel niet, dus kan je daarmee moeilijk helpen. En dan moet je natuurlijk van geknutsel houden; of anders toch gewoon een G3C of G4B beugel op de kop zien te tikken.

 

 

Ik weet trouwens niet of de ontvangst bij een loensende Visiosat Bisat al of niet slechter zou zijn dan bijv. de niet-loensende ontvangst bij een Visiosat Big Bisat, die immers een mindere versterking geeft dan de gewone Bisat, als ik het goed begrijp. Heeft iemand dat al eens getest?

Er zijn in ieder geval genoeg mensen die naar alle tevredenheid "loensend" TV kijken met de Visosat Bisat! :)

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste a33

Het is natuurlijk zo dat bij een beugel voor 3 satellieten de lnb's ook loensen maar minder erg als bij een beugel voor 4 satellieten.
Bij een beugel voor 3 satellieten staat de middelste lnb in het midden, dus in het verlengde van de lnb-arm. De lnb's linke en rechts er van loensen beide een beetje.
Maar bij de beugel voor 4 satellieten staat ook de lnb voor de Astra 23,5 ook al schuin en die voor de Astra 28,2 helemaal. Aan de lnb van de Hotbird die op grotere afstand staat (6 graden i.p.v. 4,3 graden) kun je zien dat als er geen ruimtegebrek is, ze de lnb wel mooi naar het midden van de schotel richten.
Vandaar dus mijn argument om bij gebruik van de Astra 1-2-3 ook beter die houder te nemen en niet die voor de Astra 1-2-3 en Hotbird 13.

En wat betreft het berekenen van de afstanden op de Visiosat Bisat, dat heb ik nog nooit gedaan omdat er feitelijk tocht niets aan te veranderen valt.

Verder hou ik er in mijn berekening er rekening mee dat je lnb's naar het midden van de schotel gericht zijn. Hiermee compenseer ik de berekening van de werkelijke brandpunten die meestal 35mm vóór het midden van de lnb-klem ligt en 15mm achter de voorzijde van de lnb. Met andere woorden, de maat die ik altijd op geef aan de voorzijde van de lnb is minder dan daar waar de brandpunten van de lnb's liggen. Maar bij lnb's die zo loensen als bij deze schotel, klopt van mijn gebruikelijke correctie die ik toepas dus niet zo veel. Dan zou ik wel weer opnieuw kunnen uitrekenen maar dan denk ik, waarom zou ik dat doen als de richting van de lnb's toch niet te veranderen is.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaar dus mijn argument om bij gebruik van de Astra 1-2-3 ook beter die houder te nemen en niet die voor de Astra 1-2-3 en Hotbird 13.

Als @fiesta verder geen uitbreidingsplannen heeft buiten 19 en 23 oost: helemaal mee eens.

(Tenzij hij natuurlijk zelf nog wat wil proberen te knutselen met zijn huidige beugel; wat ik hierboven aangaf.)

 

 

En wat betreft het berekenen van de afstanden op de Visiosat Bisat, dat heb ik nog nooit gedaan omdat er feitelijk tocht niets aan te veranderen valt.

 

Verder hou ik er in mijn berekening er rekening mee dat je lnb's naar het midden van de schotel gericht zijn. Hiermee compenseer ik de berekening van de werkelijke brandpunten die meestal 35mm vóór het midden van de lnb-klem ligt en 15mm achter de voorzijde van de lnb. Met andere woorden, de maat die ik altijd op geef aan de voorzijde van de lnb is minder dan daar waar de brandpunten van de lnb's liggen. Maar bij lnb's die zo loensen als bij deze schotel, klopt van mijn gebruikelijke correctie die ik toepas dus niet zo veel.

Okee, dan had ik jouw manier van berekenen toch aardig in de smiezen, al wist ik niet zeker of je uitging van de verdeling 35-15mm of van 40-10mm van het midden van de LNB-klem naar de voorkant van de LNB.

Het is helder dat jouw radiaalberekening "van pukkeltje tot pukkeltje" ook met de afstand van schotel tot voorkant van de LNB gedaan moet worden, dus met 5 centimeter minder dan  jouw "Maat X".

 

Voor de Visiosat Bisat moet je vanwege de beugelvorm met de werkelijke phase centers van de LNBs werken, dus met 35 millimeter voor het midden van de scheef geplaatste LNBklem. Overigens valt er nog wel een beetje te buigen aan die zwarte Visiosat-beugels; dus ook voor mijn eigen Bisat wil ik daar ooit nog een keer naar kijken. Ook als je aan de zijkant van een beugel wat extra dikte toevoegt, kan je de scheelstand beïnvloeden. Dus er valt wel iets met de BiSat te experimenteren :) .

 

 

@Sprietje: Ooit gedacht aan het volledig automatiseren van jouw berekeningswijze in een spreadsheet, trouwens? Is niet zo heel moeilijk volgens mij; ik zie dat als een realiseerbaar projectje, al kost dat tijd natuurlijk. Al wil ik jou natuurlijk niet jouw werk afnemen ;) ;) .

 

 

@fiesta:

Wat ben jij inmiddels van plan? Een andere beugel op de kop tikken, of eerst wat proberen te knutselen met je huidige beugel?

 

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Allemaal,

Dank jullie voor het meedenken, ik ben er al mee bezig een andere beugel te halen/kopen, ik moet er nog een beetje ver voor gaan daarom heb ik de vraag bij een lokale installateur neergelegd; nog geen antwoord.

 

Een gebruikte via marktplaats of anderszins is ook een optie, dan alleen full astra (laat ik de bestaande schotel zitten/die ziet er goed uit). Zo te zien zijn er nog wel eens wat aanbiedingen van satelliet kijkers die overstappen op de glasvezel kabel.

 

groeten fiesta

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Dag Sprietje en anderen,

 

Even wat geduld hebben maar ik heb de beugel met onderdelen dan toch nog op de kop weten te tikken, zie hier:


 

Op basis van aan mij verstuurde afbeeldingen zijn er ook hulpmiddelen bij (wordt opgestuurd), de beugel voor op de lnb stang en lnb houders:

 

post-99662-0-00539300-1458673283_thumb.jpg

 

en

 

post-99662-0-09213100-1458673292_thumb.jpg

 

In eerste aanleg zal ik alleen de astra 1 en 3 monteren, als ik onderdelen heb voor astra2, komt die er ook bij (twee switches en een duo lnb). Ik heb ergens gelezen dat ik het beste op astra 3 kan uitrichten, de overige posities/lnb,s staan dan ook goed?

 

groeten

fiesta

aangepast door ceesv
Link naar verkoop site verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste fiesta

Zou je me een plezier willen doen en de afbeelding van de support montage in willen scannen zodat het een mooi afbeelding wordt.
Staat er in deze metalen plaat nu "B4" ingeslagen?
Waar staat dat nummer ongeveer?

In bericht 5 van dit draadje: https://www.sat4all.com/forums/topic/352056-afstellen-uitrichten-cahors-bisat-g3c/ heb ik beschreven hoe je de lnb's moet afstellen.
Hoe schuin de lijn bij jou moet zijn weet ik niet want ik weet niet in welke plaats of regio je schotel staat.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In bericht 24 gaf ik aan via de link waar je kunt vinden hoe je de lnb's en de schotel moet afstellen.
Daar moest de hoek 14 graden schuin zijn. In Aalten is dat 11,5 graden schuin. Gebruik daarvoor de meegestuurde hoek, even uitprinten en uitknippen.
De elevatie van de schotel zal op ongeveer 28,6 graden ingesteld moeten worden om de Astra 23,5 te vinden.
 

post-60869-0-26032000-1458741742_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Sprietje en andere geinteresseerden,

 

Hierbij een scan van de gebruiksaanwijzing;

 

post-99662-0-66227400-1458825444_thumb.jpg

 

 

 

Wat me nog niet helemaal duidelijk is hoe die hoek (11,5 graden schuin) op de middelste lnb te plaatsen; ik neem aan dat je die uitgeknipte hoek (11,5) aan de onderkant recht houdt-waterpas, vervolgens tegen het middelpunt van de middelste lnb aanlegt met de punt van de uitgeknipte hoek in het middelpunt van de linker lnb (zo lees ik de instructie). 

 

Op de getoonde afbeelding is de middelste lnb middelpunt alweer een mm verlaagd (naar de blauwe lijn),  linker en rechter lnb moeten vervolgens op hoogte van de door de uitgeknipte driehoek worden gebracht (gele lijn-blauwe lijn). Zelf heb ik uiteraard alleen de gele lijn in beeld! 

 

Zie ik het op deze wijze correct?

 

groeten

fiesta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zet de middelste lnb-houder 1mm hoger dan de nul-positie.
Dan plak je met een Pritt stift het driehoekje precies horizontaal met de bovenzijde gelijk met het kuiltje.
Nu stel je de linkse en rechtse lnb ook precies met de kuiltjes gelijk op de bovenzijde van het driehoekje. Nu staan de drie lnb's onder de juiste schuine voor de plaats waar jou schotel staat.
Als laatste laat je de middelste lnb weer 1mm zakken zodat die op de nul-positie komt te staat.
De lnb's staan nu in een boog in spiegelbeeld van de boog van de Clarkebelt waar zich de drie satellieten op bevinden.
Nu stel je de schotel optimaal af op de middelste lnb (Astra 23,5) op maximale signaalkwaliteit. Doe dit met de uiterste precisie want dit komt ook de kwaliteit ten goede van Astra 19,2 en 28,2. Die zijn immers niet apart zijdelings in te stellen!
De twee buitenste lnb's staan nu ook precies goed.

Bedankt voor de montagebeschrijving van de B4
 

post-60869-0-16799300-1458830645_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...