Ga naar inhoud


Technisat Multytenne


dageraad

Aanbevolen berichten


Nee, omdat hij veel te weinig regenreserve heeft.
Vroeger toen er nog geen 8PSK transponders waren, voldeed de Multytenne behoorlijk goed, zeker als je wens was een onopvallende schotel te hebben voor vier satellieten.
Tegenwoordig vallen de zenders bij een flinke regenbui te snel weg en zeker nu je ook bijna geen mogelijkheid hebt om op de Astra 19,2 terug te vallen, raad is je hem niet meer aan.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nuance: Bij een gewone bui ontvang je de 8psk zenders op de Astra 23.x, bij pijpestelen of onweer valt het weg.

 

Dus: heb je 'm staan / krijg je 'm voor NOP of kan je er voor een zachte prijs aan komen: zie boven. Wil je een robuuste oplossing: zie spriet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nuance op de nuance: 
Ik heb allerminst de bedoeling om een bijdrage af te kraken, en die van Sprietje in de allerlaatste plaats. 

 

Ik heb zelf een multytenne gehad met 4 LNB's en 2 coax-uitgangen. In Zoetermeer kon ik alles prima ontvangen, en wel zoals boven beschreven. Zou ik 'm nieuw kopen? Toen wel, nu niet. Tenzij ik misschien in een appartement zou wonen en echt alleen maar een miezerig balkon mag gebruiken voor de antenne. Dan is het dienblad formaat een dikke plus.
 

Waarom gekocht? Omdat ik 10 jaar terug net zo weinig van satellietontvangst af wist als nu, en ik met weinig inspanning meteen de Astra's binnen kon halen. 

 

Waarom ik 'm heb weggedaan? Om dezelfde reden als Sprietje aangaf: de trend is overgaan naar 8psk codering en het gebruik van een lager uitgangsvermogen bij de satelliet transponders. En ik had toevallig tijd en zin om wat te graven en te grutten - dus ik ben de ontwikkelingen maar voor geweest. De antenne zag er na tien jaar gebruik nog uit als nieuw. Je betaalt wel wat voor die Duitse producten maar dan heb je ook wat.

 

Achteraf: ik heb met mijn grotere schotel nooit meer uitval gehad. Niet bij storm, donder en hoosbuien. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, en ik gebruik o.a de Multytenne nog steeds en ik weet dus hoe die presteert.
Vanmiddag met regen de zender NGC Wild HD en Brava HD met continue even stilstaand beeld van een paar seconden. Het geluid ging wel gewoon goed door  en verder ook geen blokjes of glitches maar beeld dat dus zeker niet goed doorloopt. Bekijk je die zenders nooit, dan moet het al wat harder regenen wil je af en toe stilstaand beeld hebben en het betreft dan de zenders met fec 3/4 zoals Discovery HD Showcase, Animal Planet, History HD, CI Crime & Investigation en de kinderzenders Duck TV, Jim Jam en Nick jr.

Je ziet ze veel tweedehands te koop aangeboden worden omdat de meeste mensen er ontevreden mee zijn.
Mag je geen schotel plaatsen en moet het dus onopvallend, dan kun je deze schotel wel overwegen ook omdat je er vier satellieten mee kunt ontvangen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat kan ook, je hebt dan 2,9dB meer signaal en dat maakt best veel uit.
Ach en omdat de Nederlandse zenders toch praktisch allemaal op de Astra 23,5 zitten, hoef je ook niet veel te draaien.
Misschien de skew van de vlakantenne 3 graden draaien om optimale ontvangst op de Astra 1-2-3 te krijgen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had vroeger een multytenne single voor 4 sats maar omreden van de 8psk en de regenreserve sinds een jaar een kleine 50cm visiosat met een black inverto ultra single lnb en geheel gemotoriseerd.

Ook een hele kleine opstelling maar nu geen ontvangstproblemen meer als de condities wat minder zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dageraad: Je moet gewoon een groter schoteloppervlak hebben voor een probleemloos ontvangst. Dat is een gegeven.

 

Dan resteren vier mogelijkheden:

a) Een andere plek zoeken voor de antenne

B) verminderd uitzicht accepteren

c) Afzien van satelliet als ontvangstmiddel - maar een kabel of internet oplossing omarmen

d) Een doorzichtige schotel 

 

Ten aanzien van de laatste schat ik in dat het een verre van standaard schotel is, en een multi-lnb oplossing creativiteit vergt. Plus dat een doorzichtige schotel nog bere-zichtbaar is en blijft (maar weinig licht afvangt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste theparasol

Doordat de schotel tijdens het draaien mee kantelt, wordt ook de skew van de lnb automatisch goed gezet. De skew zou in principe dus altijd automatisch goed moeten staan maar SES Astra vond het nodig om de polarisatie van de Astra 19,2, 23,5 en 28,2 oost 7,5graad verdraaid uit te zenden, zie bijlage.
Hierdoor staat de lnb-skew dus 7 graden verkeerd. Dat is niet zo erg bij een flinke schotel want dan heb je toch signaal genoeg maar bij een schotel van 50cm moet je er alles aan doen om maximaal signaal te ontvangen. Bij 8PSK kan het zeker verschil uit maken.
Ik mag aannemen dat deze drie satellieten het belangrijkste voor je zijn. Dan zou je de skew van de lnb dus 7 graden moeten aanpassen om daar optimale ontvangst op te hebben. Je kunt natuurlijk ook middelen en zeggen, ik zet hem 3,5 graden schuin. Dan heb je het beste van alle satellieten.
 

post-60869-0-33480900-1456872685_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...