Ga naar inhoud


welke LNB voor ontvangst Duitse zenders in Spanje?


RickB

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Of een probleem met lezen, zoek de verschillen in de antwoorden van Sprietje en mij.

In Spanje heb je voor Astra 1 helemaal geen grote schotel nodig.

Daar is een 60 cm schotel voldoende.

 

Maar op een onduidelijke vraag kan alleen een onduidelijk antwoord volgen.

 

Je vraag staat net 5 uur op het forum, wanneer je het tijd geeft komen we met zijn allen tot een werkende oplossing.

En wanneer je een schotel van 100 cm gebruikt, werk je door de onderlinge afstand van de koppen doorgaans met losse LNB's

 

 

Voor die schotel bestaat eigenlijk geen duo-lnb of monoblock dat fatsoenlijk past in Benimarfull.
Het enigste wat prima werkt is twee losse lnb's. Die moeten hart op hart 60mm uit elkaar staan. Aangezien de meeste koppen ongeveer 60mm zijn, moeten ze dus ongeveer tegen elkaar staan.
Je kunt natuurlijk ook de grote schotel voor de Astra 23,5 nemen en de kleine schotel voor de Astra 19,2.
Waar gaat je voorkeur naar uit?
Hoeveel aansluitingen wil je hebben?
 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

En 2 schotels koppel je met een disecq schakelaar. bijvoorbeeld de Spaun SAR411 WSG

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ceesv, bedankt voor je antwoord. Werkt zo'n disecq schakelaar automatisch of moet je hem handmatig omzetten als je de andere schotel wilt gebruiken.

 

Aan een schotel van 60 cm heb je inderdaad genoeg voor alleen de astra1 maar bij veel regen en wind erg gevoelig daarom hebben alle nederlanders in dit gebied een 80 cm schotel genomen. Alleen toen ging canal digitaal alles omzetten naar astra3. Namen we allemaal een duoblock wat betekende dat bij veel regen en wind 1 van de koppen weer erg gevoelig is en daarom willen we kijken of een grotere schotel beter is als je beiden astras goed wil ontvangen. Voor mijzelf maakt het niet uit. Ik vind de zenders op astra3 voldoende maar voor mijn vriend die wil BV ook de duitse zenders ontvangen.

aangepast door RickB
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor twee losse lnb's heb je in feite genoeg aan een 2/1-diseqc switch.
Diseqc-switches zijn van vele merken te koop.
Een heel goed merk dat probleemloos werkt is de Spaun SAR 212 WSG, zie bijlage.

Ik zie hem in Nederland al te koop staan voor €19,99.

Een diseqc-switch schakelt automatisch naar de juiste lnb als je een andere zender kiest.
 

post-60869-0-38902100-1459326375_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je beide lnb's op die schotel van 90x100cm wilt plaatsen, heb je ook een bevestiging nodig.
Een waar je makkelijk aan kunt komen en weinig geld kost is de lnb-houder van SAB. Die is te koop met twee of drie lnb-klemmen.
Voor twee lnb's GK2 A024
Voor drie lnb's waarvan je er een niet gebruikt GK3 A025
 

post-60869-0-03999300-1459327867.jpg

post-60869-0-25984000-1459327885.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat die schotel die eerst gebruikt werd een stuk kleiner was en dat de ontvangst voor de Astra 19,2 ook niet echt over hield.

Met twee losse lnb's is het heel makkelijk. Die kun je op twee aparte schotels zetten maar ook samen op een schotel. Ik verwacht zeker dat als je die op de schotel van 90x100cm zet, je meer signaal hebt dan op een kleinere schotel om de Astra 19,2 te ontvangen.
Bovendien vinden veel mensen voor het zicht 1 schotel aantrekkelijker dan 2 schotels maar dat hangt ook van de situatie af.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je maar ik denk dat 2 aparte schotels het beste werkt of niet?

 

Het zal niet waar zijn, Sprietje was mij weer voor, komt omdat ie helderder van geest is denk ik.

 

Niet per se beter, maar het is iets makkelijker te installeren.

Wil je vriend ook programma's opnemen of twee ontvangers aansluiten?,

dan heb je per schotel een twin LNB nodig, is met twee uitgangen.

Ook moet je dan 2X een DiSEqC switch plaatsen.

Er gaan dan 2 kabels naar beneden, als voor Astra 1, (1) LNB en voor Astra 3, (2) LNB op de switches wordt gebruikt,

moet je dit overeenkomstig ook in het menu an de ontvanger doen

aangepast door Emekli

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hij wil maar 1 ontvanger aansluiten. Bedankt voor alle uitleg. Hij gaat een disecq switch kopen en 2 schotels aansluiten. Maakt het nog uit wat voor een lnb nodig is of kan hij het af met degene die hij al heeft. Hij heeft een enkele lnb die hij had voor astra1 op een 80 cm schotel , deze willen we dan op 100 cm schotel zetten voor astra1 En een duoblock die hij heeft voor de 80 cm, die we gaan gebruiken voor astra3 op de 80 cm schotel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan het even allemaal niet volgen.

Waarom nu de grootste schotel voor de Astra 19,2 en de kleinste schotel voor de Astra 23,5. De grootste schotel gebruik je toch voor de zwakste satelliet, de Astra 23,5.
En een duoblock waar al een diseqc-switch in zit kun je niet nogmaals met een committed diseqc-switch koppelen met een enkele lnb.
Maar die duo-lnb heb je toch niet meer nodig als je een aparte schotel hebt voor de Astra 19,2 en 23,5 met losse lnb's?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok bedankt. Ik zei de grootste schotel voor astra1 omdat de astra3 al op de kleinere schotel staat ingesteld en daar perfekte ontvangst op hebben, maar ik kan hem ook omwisselen. We moeten er toch een andere kop opdoen. Ik wist niet dat astra3 een zwakkere signaal was.

Hierbij zijn al mijn vragen beantwoord. bedankt allen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Voor de duidelijkheid,

Je dient dus ook de Duo lnb voor 23 en 19 te vervangen voor een enkele universele lnb op de 32 (Astra 3) schotel.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...