Ga naar inhoud


Calculator voor focuspunt berekening offsetschotel


Sprietje

Aanbevolen berichten

Heb even grofweg 15 mm terug gemeten. Dan wordt de breedte ~750 mm i.p.v. 830 mm.

Volgens de calculator maakt dat slechts 0,01 mm verschil voor de onderste lengte zeg maar.....

Vanaf de bovenzijde helemaal niets.

 

Ook als ik als breedte 500 mm invul blijft het resultaat hetzelfde.

 

Hé, rekent dat programma niet echt met de waarde die je voor de breedte van de schotel hebt ingegeven?

Verandert de offsethoek ook niet? Of verandert die nu juist wel (als enige?)?

 

Bijzonder!

 

Volgens mij kan je inderdaad met 3 gegevens van een parabolische offsetschotel alle waarden van die schotel uitrekenen; maar ik wist niet hoe dit programma het deed met 4 gegevens. Ik vroeg me al af hoe hij dan om zou gaan met meetfouten in één van de vier, hoe die dan al of niet de uitkomst zouden beïnvloeden..

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


De vierde parameter wordt blijkbaar voor andere berekeningen gebruikt.

Illumination angle

Beamwidth

Gain

Dat klinkt eigenlijk wel logisch...

post-62996-0-91845100-1466796560.jpg

post-62996-0-59769400-1466796561.jpg

post-62996-0-13444000-1466796562.jpg

aangepast door MMD
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat had ik al ontdekt en is in lijn met wat de calculator aangeeft.

Het vraagt naar de large en small axis.

Als de small axis groter ingevuld wordt dan de large axis is die niet smaller meer en dat meldt de calculator.

 

Afleidend uit de calculator wordt er voor het brandpunt gerekend met de lange as, diepste punt en de afstand van de onderste rand tot het diepste punt. (driehoek)

aangepast door MMD
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hé, rekent dat programma niet echt met de waarde die je voor de breedte van de schotel hebt ingegeven?

Verandert de offsethoek ook niet? Of verandert die nu juist wel (als enige?)?

 

Bijzonder!

 

Volgens mij kan je inderdaad met 3 gegevens van een parabolische offsetschotel alle waarden van die schotel uitrekenen; maar ik wist niet hoe dit programma het deed met 4 gegevens. Ik vroeg me al af hoe hij dan om zou gaan met meetfouten in één van de vier, hoe die dan al of niet de uitkomst zouden beïnvloeden..

 

groet,

A33

 

Als je de breedte maat veranderd zie pijl 1 dan veranderen er ook gegevens bij zie pijl 2, Mijn Engelse taal is zeer slecht en moet hier voor veel gebruik maken van een vertaal machine, wat ik hier uit begrijp veranderd dan de vorm van de lnb feed hoorn ?

 

Hier de vertaling (( Lichtinvalshoek voor diervoeders = 68,73 graden op de grote as en 71,85 graden op de kleine as. Een feedhorn met een 3 dB beamwidth van 41,18 graden nodig is, gelijk aan de feed voor een conventionele schotel met f / D = 0,77.))

 

Voor de veranderingen Zie afbeeldingen in bericht 32

 

post-75492-0-85360500-1466849523_thumb.png

 

Van horen zeggen of zelf uitgeprobeerd? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lijkt te kloppen @satkijker

 

Samenvattend.

Uit de driehoek:

large axis

deepest point

deepest point -> bottom edge

wordt de parabool/brandpunt berekend en vervolgens tesamen met de small axis de:

Illumination angle

Beamwidth

Gain

 

Dat is wat ik er van maken kan door waarden te wijzigen.

aangepast door MMD
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe zit dat met de Fibo 120 ?  Kan je daar op het einde boven de reflector een channelmaster

feedhorn monteren en deze opnieuw vertikaal uitrichten om te testen hoe het signaal is op Astra 4a ? 

 

Zomaar even een vraagje, oja en is die channelmaster 180 in 2 delen ? 

 

Wat is de prijs ? Wil ik hem graag op mijn balkon hebben ;)

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Samenvattend.

Uit de driehoek:

large axis

deepest point

deepest point -> bottom edge

wordt de parabool/brandpunt berekend en vervolgens tesamen met de small axis de:

Illumination angle

Beamwidth

Gain

 

Dat is wat ik er van maken kan door waarden te wijzigen.

 

Ah, interessant!

Dat betekent dus dat je dit programma ook kunt gebruiken om het brandpunt van een multifeedschotel zoals bijv. de Visiosat BiSat te bepalen, alleen op basis van de verticale as.

Dat wist ik niet; goed om te weten!

 

Wel is het met dit programma het uitgangspunt, dat de vertex van de oorspronkelijke PF-schotel precies aan de onderkant van de offset-schotel zou zitten, als ik het goed begrijp?

Dat is natuurlijk niet altijd precies het geval, en levert dus een onnauwkeurigheid op.

 

 

Het programma Parabola6 berekent een en ander compleet anders.

Als ik het goed begrijp wordt eerst de offsethoek uitgerekend op grond van de hoogte en breedte van de schotel, en dan op grond van de diepte in het midden van de schotel de precieze uitsnede uit de PF-schotel. Door die precieze uitsnede te bepalen, liggen dan alle verdere waarden vast; ook de afstand van de oorspronkelijke PF-vertex tot de onderkant van de offsetschotel.

Het programma is te downloaden in de eerste post van dit draadje: https://translate.google.nl/translate?hl=en&sl=ru&u=http://sat-dx.club/viewtopic.php%3Ft%3D450&prev=search

Helaas is dus de tekst overal russisch of iets in die richting; en google translate levert soms nauwelijks begrijpelijke vertalingen op. Gelukkig spreekt veel van het programma vanzelf.

Een beknopte gebruiksaanwijzing van een eerdere versie staat hier in een post van @RimaNNTS: https://www.satellites.co.uk/forums/threads/antennas-focal-point-le-point-g.162669/#post-897786

 

 

De compleet verschillende manieren van berekenen verklaren in ieder geval, waarom het veranderen van de waarde van de breedte van de schotel zulke verschillende effecten heeft in beide programma's.....

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...