Ga naar inhoud


Ontvangst met nieuw uitzendparameters van NPO1 en éénHD


Kabeltje87

Aanbevolen berichten

Her en der heb ik gelezen dat de transponders van de M7 groep die nieuw uitzendparameters gekregen hebben iets zwakker doorkomen.

 

Afgelopen weekend heb ik op e.e.a eens gelet.  (tijdens de voetbal wedstrijd op één - was geen zak aan).

 

Bij een heldere hemel komt de transponder door op de ET-9500 met een signaal van 14.7-14.8 db.

Dit is iets zwakker want voorheen had ik een signaal van 15.3-15.4 db op dezelfde transponder bij heldere hemel.

(andere transponders op 23.5 E geven wel nog de maximale signaal sterkte van 16.2 db of 100 % SNR - meer kan de ET-9500 niet weergeven - zoals voorheen)

 

Op Zondag was er een onweer, en dus was het signaal verzwakt.  Ik bleef ongestoord beeld houden tot een signaal van 8.1db.

Hieronder ging het beeld storen.

Bij een signaal van 7.9 waren er zware storingen.

 

Verder naar onder heb ik geen waarden kunnen noteren wegens het fiet dat dan plotseling het signaal naar 0 db viel, en natuurlijk geen beeld meer.

 

Ondertussen weet ik dat de absolute waarden niet van belang zijn, maar je kunt wel e.e.a afleiden uit de verhouding van de signaal sterktes.

 

Willy

aangepast door Kabeltje87

~~Rytec Team~~
Mutant HD-2400 /  OpenPli en Maxytec-Multibox SE / OpenPli (mediaspeler)
VU+ Duo / OpenPli en Synology NAS
*All Rytec EPG POWERED*

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hier is het signaal ook echt zwakker, niet dat dat voor problemen heeft gezorgd maar een % of 6 ben ik toch wel gezakt.

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Sterkte van signalen worden niet in percentages uitgedrukt maar in dB's.

Een satelliet ontvanger heeft slechts een indicatieve sterkte meting, je kan zien of iets meer of minder sterk doorkomt.

Percentages zijn lineair, veldsterkte heeft een logaritmisch verloop.

 

Door het veranderen van de Symbool rate is de s/n verhouding met 0,31 dB gezakt, de veldsterkte is gelijk gebleven.

Deze 0,3 dB is in het verzorgingsgebied te verwaarlozen, alleen aan de rand van de footprint kan je er misschien iets van merken.

In die gevallen kan een LNB met een iets gunstiger ruisgetal al de oplossing bieden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wat zegt die 60 - 70 %?  hoeveel dB/uV is dat op jou ontvanger?

 

Heb je bij de sterkte ontvangst problemen?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal eens eens een screenshot posten, weet niet wat die dB/uV is eigenlijk.

 

Bij wat fellere regen zoals de afgelopen dagen of zelfs al voor het fel begint te regenen valt het signaal nogal snel weg. Zeker na die symbolrate wijziging want voorheen moest het al fel regenen voor het signaal wegviel. Btw ik heb zo'n soort paraplu over de LNB.

aangepast door Mylan1999
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is er niet beter op geworden daar draait het om dus mensen zullen eerder beeld verliezen, hoeveel eerder is toch niet echt belangrijk?

Persoonlijk heb ik geen problemen maar ik maak dan ook gebruik van een E85 schotel.

Mensen met een kleine schotel zullen zeker de invloed merken na deze omzetting.

Je denkt misschien 0.3db is niet veel maar toch behoorlijk wat als je een kleiner schotel bezit en ook denk ik dat het wel iets meer is dan 0.3db.

Persoonlijk denk ik rond de 0.4db a 0.5db.

aangepast door stevie-v

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Binnenkort verhuizen we en dan denk ik eraan om een 88 cm schotel te nemen ipv de huidige 64 cm. Is er dan heel veel verschil te merken qua signaalsterkte en valt het beeld dan amper tot niet weg bij hevige regenbuien op de 23.5 graden oost?

aangepast door Mylan1999
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...