Ga naar inhoud


Wat is dit voor LNB?


a33
Ga naar oplossing Opgelost door trust,

Aanbevolen berichten

Op een oude schotel die ik kado kreeg zat de LNB die op deze fotoos te zien is.

Een typenummer is niet meer te ontcijferen, helaas.

 

Ik verbaas me een beetje over de stand van de antennetjes en dat schuine stukje helemaal achterin de feedhorn.

Is dit een gewone LNB voor Hor/vert? Hoe werkt het dan met dat tussen-stangetje, en dat schuine ding achterin?

 

Of is hier iets anders aan de hand?

 

Groet,

A33

post-40446-0-87920400-1475328291.jpg

post-40446-0-88640400-1475328312.jpg

post-40446-0-38059100-1475328373.jpg

post-40446-0-32513000-1475328381.jpg

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste a33

Tja ik kan niet goed zien hoe dat er van binnen precies uit ziet.
Een paar tips om dit goed in beeld te krijgen.
Fotografeer buiten bij bewolkt weer, zeker niet in de zon.
Fotografeer op 1 meter afstand met een telelens en in dit geval recht van voren.
Hiermee voorkom je dat de camera een goede lichtinval belemmert tot diep in de golfpijp.
Vraag: Heeft de feedhorn geen scalarringen?
Zou je toch nog een foto van het etiket willen maken, liefst heel scherp genomen.
Wat was het voor soort schotel waar deze lnb op zat?

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die LNB zit inmiddels ingepakt in een doos; voorlopig geen nieuwe fotoos...

 

Hij zat op een geperforeerde offsetschotel van ongeveer 80 cm breed.

Bevestiging en LNB-arm waren zo roestig, dat ik die inmiddels weg heb gedaan.

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van voor naar achter zie je dus op de fotoos:

 

- een staafje bovenin

- een staafje van onder tot boven

- nog een staafje bovenin

- een schuin plaatje tot helemaal achterin

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een normale LNB nog van het analoge tijdperk (versterking is niet geheel lineair dus voor digitaal zijn de modernere beter vanwege dat signaal gedrag)

Dat zijn de horizontale en verticale antennes zitten op binnen op een print gesoldeerd naar de voorversterkers voor horizontaal en verticaal.

het plaatje en stangetje is om het signaal op de juiste wijze naar de antenne te geleiden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is een Cambridge , werd geleverd met die geperforeerde schotels in de tijd van de Amstrad SRX-100  16 kanaals analoge setjes .

Lnb's zonder scalaringen heb ik wel vaker gezien 

 

post-30993-0-10664600-1475396347.jpg

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de rommelbak nog een zelfde type gevonden maar dan twin versie met Amstrad opdruk .

Ook nog een andere lnb met gladde trechter maar daar zitten rillen in de kap , wat bij die andere niet het geval is .

 

post-30993-0-91487300-1475398532.jpgpost-30993-0-00242800-1475398550.jpgpost-30993-0-51953000-1475398581.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

@focus103 en @trust:

 

Ah bedankt!

Gewoon voor de Ku-band dus, maar wellicht nog met een enkele LOF (als hij nog uit het analoge tijdperk is)?

 

Meer voor een museum dan echt bruikbaar?

 

Wel bijzonder dat het H/V-signaal dus kennelijk nog een kwartslag gedraaid kan worden.

In jouw (trusts) laatste foto staan de antennetjes wel dwars op elkaar.

 

Is zo'n LNB zonder scalarringen minder gevoelig dan met?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er nog helemaal niet zo zeker van dat het een lineaire lnb is. Waarom zit er dan een plaatje in. Dat is alleen maar nodig bij circulaire lnb's. Daarom is een duidelijkere foto gewenst.
Het ziet er wel naar uit dat hij alleen geschikt is voor de lage band.
Waarom er twee antennes in dezelfde richting geplaatst zijn is mij onduidelijk. Ik kan ook niet zien of ze horizontaal of verticaal geplaatst zijn.
Het kan in ieder geval niet zo zijn dat de polarisatie magnetisch gedraaid wordt. Daarvoor heb je een spoel nodig en behoorlijk wat ruimte in de golfpijp en dat is niet zo want de twee antennes zitten vrij dicht achter elkaar.
Hier een mooie foto van de lnb.
 

post-60869-0-67575600-1475418317_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad Sprietje , dat schuine plaatje achterin zou kunnen duiden dat we hier te maken hebben met een lnb voor circulaire signalen zoals heel vroeger door Kopernikus werden uitgezonden .

A33 zou hem eigenlijk eens in een schotel moeten steken met de LOF instelling op 1000 en een blindscan moeten doen .

Komen bepaalde zenders dan dubbel voor , moet het haast wel zo'n circ. geval zijn .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, dat wordt dan ergens na onze verhuizing.

 

@trust: Maakt de LOF nog iets uit tijdens de blindscan? Niet echt, toch, behalve dat dan de getoonde frekwenties opgeschoven zijn ten opzichte van de werkelijke frekwenties?

Op welke satelliet zou ik 'm het beste kunnen testen, voor circulair?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee , die lof maakt niet uit alleen maakt die 1000 het makkelijker om e.v. De frequenties om te rekenen.

Gewoon 19.2 nemen , de tp' s zijn zo sterk dat er echt wel wat ingelezen wordt .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

okee,

thanks Wim!

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na nog wat googlewerk op Cambridge LNB vond ik dit:

 

What is interesting about these particular feeds, is that they were aligned in the same plane, with the polarisationdetermined by where they were placed relative to a shorting bar, aligned in the same orientation, across the waveguide. Oneantenna was spaced a quaterwave in front of the bar, and one a quarterwave behind. In this way, the front antenna only sawradiation from the front - the shorting bar acting as a reflector to these signals, whilst shadowing the antenna from reflections fromthe rear of the waveguide. The opposite applied to the rear antenna, which saw nothing from the front, because the shorting barproduced a shadow from that side whilst acting as a reflector to signals from the rear.

To get the 90 degree polarisation shift for the rear antenna, the back of the waveguide was angled rather than made straight, so thatthe reflected signal underwent the required twist. Quite clever, really.

Bron: http://www.slideshare.net/amzouri/10-manires-de-rcuprer-des-lnb

 

Hier staat precies de antennepositionering beschreven die mijn LNB ook heeft. Ik ga er dus voorlopig vanuit dat mijn LNB ook gewoon lineaire polarisatie heeft.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de mooiste LNB de verskroeide ALPS van Spriet,indrukwekkend iets.

Weet nu ook de set up hier van GSO.

Hirschmann 90cm hoog wok,4 inverto premium, spaun multilswitschen in cascade meer dan 25 aansluitingen

HP proliant dual processor rackserver met freebsd unix,HP small form factor desktop met ssd Linux mint ,raspberrypi3,HP gigabit switch,Draytek 2820,VU+DUO

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...