Ga naar inhoud


Beginnen met satellietontvangen.


Mariano

Aanbevolen berichten

hallo

 

ik ben nogal nieuw in de wereld van de satelliet. Maar ik wil er toch wat mee beginnen.

ik woon in het noorden van Argentinië en de meeste mensen hebben hier DirecTV.

Maar ik ben meer geinteresseerd in Free To Air, omdat ik weinig TV kijk.

wat heb ik hiervoor nodig? ik heb via via een direcTV schotel gekregen van 90 cm. Daar heb ik een universele LBN opgezet.

en ik heb een universele ontvanger voor DVB-S. niet S2. 

 

Maar waar kan ik mij goed inlezen?  Want ik snap het niet goed. Er is de C en Ku band, 

er zijn transponders met frequenties en symbolrates enzo.

Bijvoorbeeld werkt een universele LBN ook op de C band, lijkt me wel?

 

Ik ik ben al wat aan het proberen geweest met de ArSat 1, maar ik krijg nooit goed ontvangst: tot nu toe nog geen beeld

op mn tv geweest. 

 

wat zijn de stappen die ik moet doen om beeld op mn tv te krijgen? Dat motiveert me vast om verder te knutselen.

In ieder geval een satfinder?

 

groeten,

 

Mariano

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb geen ervaring met ontvangst in andere landen, werelddelen, of andere kant van de aarde.

 

Maar ik zou eerst beginnen met te bekijken wat je kan ontvangen. Denk aan websites zoals king of sat en lyngsat echter deze zijn voor Europa, dus zoek zo'n site voor jouw regio

 

Kijk welke satellieten je kan ontvangen, van welke satelliet je (fta) kanalen wilt ontvangen en of je een line of sight hebt naar de satelliet, welke zender(s) fta zijn en of je die met dvb-s kan ontvangen. Dan zou ik met een sat finder proberen je schotel daar op uit te richten, dus op de satelliet met het betreffende fta kanaal in dvb-s.

aangepast door jeanj
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Mariano volgens  http://www.lyngsat.com/Arsat-1.html zitten er nog wel wat DVB-S kanalen op die sat .

Bij  http://www.dishpointer.com/ kun je locatie ingeven en die sat selecteren , de groene lijn geeft aan vanwaar het signaal komt .

Je geeft niet aan waar je woont , argentinie is nogal groot dus van hieruit zien of je op jouw locatie genoeg signaal hebt is moeilijk .

Je zult meer gerichte info vinden bij b.v. US sites zoals SatelliteGuys .

En nee , met een universele lnb ga je geen C band ontvangen .

 

edit : ik zie dat bij Dishpointer Arsat 71.8º W niet in de lijst staat maar dan kun je gewoon 72 W AMC-6 (GE-6) kiezen .

Bij http://www.satbeams.com/satellites?norad=40272 is hij wel te vinden .

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt nu een schotel voor de KU band en een LNB ook voor de KU band.  C-band schotels zijn over het algemeen een stuk groter dan 90 cm dus dat moet je voorlopig vergeten. 

 

Verder is het een kwestie van lezen wat alles inhoudt.  Wat voor ontvanger heb je eigenlijk?  Als je ontvanger alleen DVB-S ondersteund en geen DVB-S2 zul je een hoop signalen niet kunnen kunnen ontvangen en mis je ook alles in HD en mpeg4.   Het is dus een vrij ouderwetse ontvanger.

 

Normaal moet je de volgende gegevens invoeren.  Frequentie, Polarisatie (horizontaal of verticaal) systeemmodulatie (dvb-s/s2/qpsk/8psk) en SymbolRate (SR)  en FEC (foutcorrectie) en uiteraard moet je de schotel goed uitrichten.

 

Je kunt meestal zien op de ontvanger of je signaal hebt en je kunt dan vaak zien wat de BER is (hoeveel bitfouten er in zitten) deze moet liefst 0 zijn.  Let op het gaat dus samen:  Je moet zo hoog mogelijk signaalniveau hebben (SNR) en uiteraard een LOCK anders heb je geen signaal en de BER moet zo laag mogelijk of nog beter 0 zijn.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik zou zeggen, koop een HD-ontvanger voor de vrij te ontvangen zenders (FTA), bijvoorbeeld de SAB SKY 4780 HD FTA, die kost hier in Nederland maar €35,-. Daar zit zelfs een blindsscan functie op zodat je alle zenders die maar te ontvangen zijn op de Ku-band automatisch in scand.
Hij kan ook een draaibare schotel aansturen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo,

 

bedankt voor de info. Ik ga de SAB SKY 4780 HD FTA bestellen en daar verder mee aan de slag. Ik woon in de buurt van Salta. Heeft het zin om een draadbare schotel te hebben om meer te ontvangen? Hoe kan ik precies ontdekken wat zoal te ontvangen is. Ik begrijp dat dit ook weer per transponder per satelliet verschilt? 

 

Ok, ik snap nu dat mijn universele LNB alleen voor de Ku band is. Wat is er zo universeel aan eigenlijk?  Ander vraagje: Kan ik met een C band LNB ook op een universele ontvanger ontvangen? 

Ik wil ook graag CVC - La Voz (radio) op de Intelsat 21 ontvangen. Deze zit op de C band.

 

groeten,

 

Mariano

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Mario

Voordat je die SAB-ontvanger gaat bestellen is het wel verstandig eerst na te gaan of de satellieten die je graag wilt ontvangen ook in de tuner zijn ingeprogrammeerd. Ik weet niet of het mogelijk is bij die ontvanger om er handmatig satellieten bij te zetten. Dat zou je eerst even moeten informeren Bij Sab Satellite in Rotterdam, de fabrikant van deze ontvangers.

Waarom heet het een universele lnb?
Omdat die geschikt is voor de lage en de hoge band en voor horizontale en verticale polarisaties.
Tegenwoordig is dat heel normaal maar vroeger niet.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo,

 

ja de stream ken ik, maar ik mijn lokatie er alleen brak 2G beschikbaar. Daarbij is het een 64 kbit  22 kHz. mp3 stream. Ik wil het graag gebruiken voor mijn lokale radiostation. Welke diameter voor de C band voor de IntelSat21 heb ik nodig en welke LNB raden jullie aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Footprint C-band West hemi Beam:

http://www.satstar.net/beams/intel21_westhemi.html

Volgens die pagina zou het met 90cm al moeten macheren ,

echter .... zoek eerst of er andere in uw buurt deze satelliet bekijken ;)

 

http://www.lyngsat.com/radiochannels/ar/CVC-La-Voz.html

http://www.lyngsat-stream.com/radiochannels/ar/CVC-La-Voz.html

 

PC Live streaming:

http://cvclavoz.com/en_vivo

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die CVC La Voz is ook nog es in DVB-S, dus geen nieuwe ontvanger nodig.

Wel een C-band LNB. Bijv. een WSI ESX241.

 

Is de schotel in dit filmpje degene die je van direcTV hebt gehad?

 

In de omschrijving bij dit filmpje wordt het einde nog gesproken over een conical scalarring en die is speciaal voor een offset schotel.

 

Zie in onderstaand filmpje hoe die gebruikt wordt.

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

ik heb een iets andere schotel, het is een standaard ronde 90 cm offset van direcTV.  Welke C-band LNB raden jullie aan? Of is een grotere schotel nodig/beter?

 

groeten,

 

Mariano

 

Het advies is dus van belang of je schotel een zg. prime focus of een offsetschotel is.

 

Is je schotel net zo breed als hoog? Meet het eens op en maak eens een foto zodat we kunnen zien om wat voor schotel het gaat.

 

En of 90 cm voldoende is? Het signaal is op jouw locatie 43.3 dBW wat volgens SatStar met 90 cm kan, maar Satbeams zegt 100 cm... Je kan het eerst proberen, een grotere schotel kan je altijd nog kopen.

Overigens loop je met een grotere schotel minder risico op signaaluitval bij regen.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...