Ga naar inhoud


Joyne problem"s, geen ontvangst op 1 transponder.


blooper13

Aanbevolen berichten

- dat van de LNB naast elkaar is helder bij 13 + 9 oost

- dat met de skew, weet ik niet qua midden -0- bij een BigBiSat maar lijkt me ook heel duidelijk

 

op de T55 was die verschuiving van LNB dus zonder skew aanpassen (in eerste instantie) makkelijk en gaf op alle zenders goed signaal

(daar was geen ruimtegebrek dus qua LNB size)

 

het fine tunen en dus skewen moet natuurlijk zeer zeker aangepakt worden met een 5e positie die op de schotel toegevoegd wordt en dat is kritischer als 23,5 midden -0- staat

 

 

 

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 30
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

21 uur geleden zei Sprietje:

Onmogelijk dat de BigBisat calculator dezelfde skew aan geeft en het is dus ook niet zo. Het is geen groot verschil maar wel een verschil om geen optimale ontvangst te hebben op de 9e.

 

Wellicht had @jeevanhoof al een verdere westelijke satelliet, zoals 5E of 5W, op zijn BigBisat?

Bij het tussenplaatsen van een LNB lijkt me een aanpassing van de schotelskew niet erg waarschijnlijk.

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, bij het tussen plaatsen van een lnb op de rail hoeft de schuinte van de rail of schotel niet aangepast worden maar daar lees ik niets over. Er staat alleen dat de 13-19-23-28 gebruikt werden.

De aanpassing is echter wel klein in het geval dat de lnb van 13 oost naar 9 oost wordt verschoven.

 

Als het gaat om Lo bij het plaatsje Hoogstade Westhoek, dan moet de schotel afgesteld worden volgens het bijgevoegde plaatje.
De schotelskew moet 12,78 graden zijn maar dat klopt alleen maar op de skew-schaal als de mast zuiver verticaal staat in de richting van de schotel gezien.
Maar bij elke schotel met multifeed rail, is het belangrijk dat de schotel eerst perfect op de middelste satelliet is afgesteld, in dit geval de Astra 19,2.
Als de schotel niet helemaal precies in de juiste draairichting (azimuth) staat, is dat nog een beetje op te vangen door alle lnb's op de rail iets te verschuiven maar als de elevatie niet helemaal goed staat, dan kun je de schuinte van de rail wel wat aanpassen maar dat houdt in dat als je bijv. de lnb van de 9 oost iets laat zakken, de lnb van de 28,2 omhoog gaat, met andere woorden, het signaal op de ene lnb wordt beter maar die aan de andere kant op de rail wordt slechter.
Vandaar dat het bij een multifeed schotel heel belangrijk is dat eerst 100% goed op de middelste satelliet (in dit geval de Astra 19,2) wordt afgesteld. Eventueel met een vochtige zeem over de lnb om het signaal te verzwakken.
En gebruik een normale lnb en geen smalle. Een lnb met feedhorn "vangt" de signalen nu eenmaal makkelijker dan een lnb die maar een super kleine feedhorn heeft zoals bijv. een Alps.

Het signaal van de Eutelsat 9 oost is in Nederland en België nu eenmaal zwakker dan van de Hotbird en de 3 Astra's.

 

bigbisat1.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

kijk maar dat schreef ik boven beste, Sprietje

als S1 (dus 23,5 Oost) op 0 graad had gestaan was de afwijking groter, maar het is erg weinig bij verschuiven van 13 naar 9

 

dat de LNB bekers/toeters tegen elkaar staan met 19,2 Oost en 23,5 Oost is ook bij andere schotels { 4,3 graad }

maar

met 13 Oost en 9 Oost samen op de wok gaat dat natuurlijk niet met normale LNB's { 4,0 graad } daar moet een slanker model LNB beker/toeter naast een normale LNB

 

blooper heeft nog steeds niet gereageerd dus hoe ver de suggesties helpen m.b.t. de uitrichting is onbekend

 

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de Astra 19,2 heb je geen grote lnb nodig. Die is sterk genoeg en kun je ook goed met een smalle lnb ontvangen.

 

Beste Tonskidutch

Het gaat niet alleen om een schotel-skew verschil van 0,27 graden. Het gaat om meerdere factoren. Lees mijn bericht eens goed.

 

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Beste mede leden ,

Alvast aan allen die hun bevindingen bedankt , inderdaad woon ik in Lo Belgie , betreft de schotel stond deze goed daar ik alle transponders

astra 19 - 23 - 28  EN Hotburd 13gr , alle n met smalle LNB's , ik heb dus net eentje bij kunnen plaatsen naast de 13Gr , ik kan perfect alle FTA stations nemen , ik heb onlangs een abonnement op Joyne genomen , daarom komt het probleem op met de ontvangst , ik kan Joyne soms nemen op de 11746 maar de 12072 lukt niet , dus daarom heb ik mijn probleem onder joyne geplaatst.Bij slecht weer en bijzonder met regen geen ontvangst meer joyne , wel de FTA stations daar geen probleem mee.

Ik zal het nu eerst eens uitproberen met een Triax shotel offset 80cm met enkele Lnb.Maar het weer moet dit een beetje toelaten---------

Ik hou jullie op de hoogte met het vervolg.

Alvast nogmaal aan allen bedankt .

 

Blpr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de Visiosat Bigbisat als volgt afstellen wetende dat:
Je in het midden van de schotel de meeste versterking krijgt. Op 20 graden uit het midden heb je 3dB minder versterking, zie bijlage.
De Astra 28,2 in Lo loeisterk is en dus best een eind naar buiten mag en dat Joyne op de Eutelsat 9B de zwakste van alle vijf is.

 

En wat betreft de afstand tussen de lnb's:
Elke streep op de rail (1 graad) is 11,4mm.
Tussen de Hotbird 13 en Eutelsat 9 oost is 7,66° - 3,28° = 4,38°
In millimeters dus 4,38 x 11,4 = 49,93mm, afgerond 50mm.
Daar kan dus een lnb met een kop van 59,5mm en een kop van 40,5mm, dus een Inverto Black Ultra op 9 oost samen met een Alps voor de Hotbird.

 

 

bigbisat gainverloop.jpg

bbsat uitrichten.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje ,en  sat vrienden

 

Ik heb deze morgen nog wat uitgeprobeerd , en tot grote vreugde alles werkt nu , wat ik heb gedaan is de LnB van 9Gr vervangen door dual en gemonteerd met grote hoorn  en de 13gr gelaten met een kleine, aan de lnb houders niet geraakt.

De skew van de schotel een klein beetje veranderd +/- 1@ 2 graden was een beetje moeilijk te zien , nu heb ik een signaal van 83% en Q van 78% op E9 , hotbird is wel een klein beetje verzwakt maar alles blijft goed werken , dus conclusie is als je een LNB gebruikt met een kleine hoon  dit merkelijk verschilt met een LNB met grote hoorn althans voor  Eurobird 9 met deze schotel.

Nu ik met plezier kijken naar de Nederlandse zenders !!

 

Bedankt

 

Case closed

 

Grtjs aan allen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou blooper, mooi dat het nu toch werkt.
En als het in het voorjaar mooi weer is, kun je de afstelling misschien nog eens maken die ik hierboven beschreven heb. Dan ga je gegarandeerd nog meer signaal binnen halen. Dan heb je ook meer regenreserve voor als het weer eens flink gaat regenen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal ik zeker doen Sprietje , ik heb nu met de SAB ontvanger een sig van 82% en Q vna 78% ik denk dat dit ver toch het max is , of kan dit volgens u nog hoger ?de ontvangst in Nederland

en kleine België is waarschijnlijk identiek .

Nu ik zal het signaal eens opvolgen als het fel regent , volgens vorenus is dit wel een zwak op deze satelliet.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...