Ga naar inhoud


Raspberry en Gnuplot geeft foutmeldingen.


Con

Aanbevolen berichten

Oké, Raspberry weer ingericht en er wordt weer gelogd met Pythonscriptjes in een cron.

 

So far so good.

 

Maar nu ligt gnuplot dwars, krijg de foutmelding

QXcbConnection: Could not connect to display
Could not connect to existing gnuplot_qt. Starting a new one.
QXcbConnection: Could not connect to display...

 

Ik gebruik gnuplot voor grafieken op mijn PI weg te schrijven, deze verzend ik met ftp.

Ik gebruik de PI alleen via de terminal (putty) 

 

Iemand die mij verder kan/wil helpen?

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Even een aanvulling.

 

Ik heb in de dir PI een file geplaatst .gnuplot met

daarin set terminal X11 vervolgens in Putty X11

op enable zet en localhost:10.0 dan krijg ik deze foutmelding;

 

PuTTY X11 proxy: unable to connect to forwarded X server: Network error: Connection refused

gnuplot: unable to open display 'localhost:10.0'
gnuplot: X11 aborted.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

zo te zien is gnuplot op zoek naar een xserver waarop deze wat wil laten zien. blijkbaar heb je geen xserver geinstalleerd op je raspberry, of deze draait niet. Als je er een htmi scherm aan hangt en hij boot krijg je dan een grafische login, of gewoon een text scherm?

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik heb de kale Rasbian geïnstalleerd, ben nu bezig om de volledige te flashen.

Hoop dat dat helpt.

 

Mijn systeem dateerde uit 2014 of 15 waarin blijkbaar wél de complete versie werd

geïnstalleerd. Tegenwoordig kun je de lightversie installeren, ik dacht genoeg...

Ik wil eigenlijk ook een oude versie gnuplot installeren maar weet niet hoe dat moet.

Heb wel de oude versies gevonden... maar dan... gnuplot-4.6.0.tar.gz

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed, Rasbian volledig geinstalleerd, gnuplot erop maar geen verschil...

 

pi@raspberrypi:~ $ gnuplot uur.plt

 

PuTTY X11 proxy: unable to connect to forwarded X server: Network error: Connection refused

gnuplot: unable to open display 'localhost:10.0'
gnuplot: X11 aborted.

 

Gnuplot hoeft alleen maar het grafiekje in de PI zelf te zetten.

Snap niet dat hij zit te zeuren om een server.
 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat

One way of installing is to to just get a copy of xorg/xserver git repository and build it with configure, make and make install.

werkt Xserver ook?

kwam exact jou melding hier ook tegen https://stackoverflow.com/questions/34932495/forward-x11-failed-network-error-connection-refused

mij iets teveel commandprompt gedoe

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Tonskidutch:

werkt Xserver ook?

kwam exact jou melding hier ook tegen https://stackoverflow.com/questions/34932495/forward-x11-failed-network-error-connection-refused

mij iets teveel commandprompt gedoe

 

Dat weet ik niet maar alles werkt wél weer gelukkig.

Na de nieuwe installatie moest ik nog ergens in het

script de terminal goedzetten, ik had "set terminal unknown"

als commentaar gezet (#), daar ging gnuplot over de zeik.

 

Maar wat ik zei, probleem geteckeld, nu de rest ff inrichten.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

als hij nou eenmaal draait, zet hem dan uit. Duw de sd kaart in je laptop en maak een image van die kaart. Gaat over een half jaar je sd kaart weer naar de vaantjes dan pak je een nieuwe en zet je dat image terug. Ding in je pi steken, nog even de updates erop en klaar is Con.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-1-2018 om 08:51 zei wiz:

als hij nou eenmaal draait, zet hem dan uit. Duw de sd kaart in je laptop en maak een image van die kaart. Gaat over een half jaar je sd kaart weer naar de vaantjes dan pak je een nieuwe en zet je dat image terug. Ding in je pi steken (beetje intiem, vindt je niet?:sick:), nog even de updates erop en klaar is Con.

 

Goed idee, heb hem inmiddels helemaal weer ingericht.

 

Heb je enig idee hoelang zo'n proces duurt?

Het is een kaartje van 8GB.

 

(dit in verband met het continue loggen

wat ik  doe met mijn PI (60 x per uur))

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kaartje is 8GB, maar je image zal wel pak kleiner zijn dus zou niet zo lang mogen duren.

 

En anders paar kaartjes klaarmaken na de image en bij de PI leggen zodat in geval van outage je enkel nog de swap moet doen en eventuele updates moet binnen halen.

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je zou ook als je een nas hebt een backup naar je nas kunnen schrijven periodiek, dan hoeft je pi niet uit.

 

 

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei wiz:

Je zou ook als je een nas hebt een backup naar je nas kunnen schrijven periodiek, dan hoeft je pi niet uit.

 

 

 

Ik ben wel aan het kijken naar een zéér zuinige nas maar heb nog geen mooi huwelijk gezien.

 

Heb wél een image net gemaakt en dat duurde 9 minuten voor 8GB, niet verkeerd en ben blij.

Eindelijk een backup. Nu nog even naar mijn server voordat hier brand uitbreekt... :D:D:D.

Ik heb USB image-tool gebruikt en met 2 vinger in mijn bescheiden gok...

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ook een externe 2,5inch usb disk geschikt voor 24x7 gebruik aan je Raspberry koppelen.

De Raspberry kan je vanaf de usb disk booten. (via de SD kaart)

Er zijn ook industriële SD kaarten die het langer volhouden voordat er storingen optreden.

Deze zijn vermoedelijk duurder dan de Raspberry.

Pli op DM800, VU+ DUO  en DM8000 met 4xDVB-S2, Wave Frontier T90

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik ook al in een ander topic schreef:

Maak je filesystemen read only en schrijf je data naar een USB stick

 

Er worden veel tmp en logfiles weggeschreven en die slopen je SD kaart.

Als er belangstelling is wil ik wel een tutorial proberen te schrijven.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Op 1/8/2018 om 23:39 zei mati:

Er zijn ook industriële SD kaarten die het langer volhouden voordat er storingen optreden.

Deze zijn vermoedelijk duurder dan de Raspberry.

 

En ook die gaan stuk weet ik uit ervaring. Gelukkig had die blade waar de sd kaart in zat een raid controller voor de sd kaartjes zodat het alleen een kwestie was van blade uit, kaartje vervangen en klaar.

 

Wat de steef zegt zal iets schelen, maar dat is nog steeds geen garantie dat je sd kaartje er niet mee kapt. Ik heb in het verleden veel gewerkt met blades waar esx op draaide, en die sd kaartjes werden alleen gebruikt om esx te booten. Zodra esx draaide werd de logging naar het san geschreven en werd er (behalve periodiek updates) voornamelijk alleen gelezen van die sd kaartjes, en het waren industrial grade dingen. Maar daar heb ik er ook een paar van zien sneuvelen voordat de blades waren afgeschreven.

 

 

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...