Ga naar inhoud


Internet, welke drager is de toekomst?


Con

Aanbevolen berichten

Mijn schoonzus woont in Loenen (op de Veluwe) en haar is

glasvezel aangeboden. Althans, als er voldoende inschrijvers

zijn. (zij woont in het buitengebied)

De kosten hiervoor zijn dan eenmalig 1500 euro en daarna

is er keuze voor verschillende providers met diverse prijzen

maandelijks.

 

Nu heeft ze een koperlijn met ADSL met een snelheid van

12,5 Mbps en daar is zij tevreden over.

 

Haar eerste reactie was "in geen 1500 jaar". (die snap ik).

Echter haar buurman denkt dat je je huis moeilijker verkoopt

zonder glasvezel.

 

Nu mijn vragen. Is glasvezel nu echt toekomst? 4G of straks

5G is toch veel onderhoudsvriendelijker en minder last van

kapot gegraven of verzakte kabels/glasvezels?

 

En welke snelheid heb je nodig bij bijvoorbeeld TV met

verschillende resoluties (lees kwaliteiten).

 

(zelf heb ik 4G met 50 Mbps, alleen voor internet)

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Ik woon in een gebied met belabberd internet.

Bij het huren van woningen worden door de toekomstige huurders woningen met langzaam internet wel degelijk afgewezen.

 

Morgen ochtend wordt bij mij de FTTH (Glasvezel in huis) aangesloten, snelheden tot 1.000 Mb. zijn dan mogelijk.

Kosten zijn eenmalig € 50 voor de aansluiting, en de abonnementskosten gaan pas in wanneer het oude koperdraad abonnement stopt.

Ik heb gekozen voor 200 Mb synchroon.

 

Glasvezel in huis speelt bij de keuze voor een woning op dit moment zeker een rol.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik denk dat het zeer belangrijk is dat je snel of goed internet hebt. Vergeet ook niet de kinderen, meeste kinderen kijken nu al of de camping of hotel internet hebben, anders willen ze een andere bestemming. Dus bij het kopen van huis zal het helemaal ter sprake komen.

Voor mij zelf zou het niet kopen worden indien het internet onder de 50 mb zit.

 

 

aangepast door peper

Mutant HD51 4K 2 keer, Xtrend ET4000, Openpli 7, Schotel Trax 64, 2x 1e Tripleblock lnb, Astra 1,2,3  / 2e Duoblock lnb, Astra 2,3

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Op mijn andere honk, met telefoonlijnen, bevestigd aan telefoonpalen, is de limiet 1 Mb., en dat alleen wanneer het niet regent.

Ik heb daar LTE 4G, maar de snelheid is afhankelijk van het aantal gebruikers.

RDP sessies lopen ook niet stabiel, IP adressen zitten achter een dubbele NAT.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

betreffende de locatie,

er waren veel fietsers in Limburg dit weekend

mooiste van Limburg, uiteraard een fantastisch fiets/event

 

maar er liggen dorpen en gehuchten, met een 100% waardering en 0% internet omdat de masten die valleien en dalen niet dekken

daar ligt vastgoed en je dochter zou er geen ontvangst hebben

vergis je niet heel veel onroerend goed verkopende makelaars vertellen enkel de droom van investeren en terugverdienen

 

 

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

fixed of mobiel internet ?

iedere provider zet in op glas bij vaste aansluitingen als tussen oplossing vdsl2 waar 50 mbit technisch 200 mbit mogelijk is.

een verdeel kastje in afgelegen gebieden gaat sneller dan glas.

mobiel uiteraard 4G maar wifi hotspots ook.

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb als voorbereiding een Cat. 7 bedraad netwerk in huis aangelegd, en neem nu bij voorkeur een bedrade verbinding i.p.v. een WiFi verbinding.

Bedraad is sneller en stabieler!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb al jaren glasvezel. Ooit begonnen met 50 mbit, en dat werd toen verhoogd naar 100 mbit. Omdat het kabelmodem niet harder ging en mijn toenmalige provider werd overgenomen door kpn en doorging als telfort ben ik overgestapt naar tweak. Daar kreeg ik 250 mbit voor de prijs waar ik ander 100 mbit voor had en een kabelmodem wat 1000 mbit/s aan kan. Een paar maanden later werd de prijs verlaagd en kon ik voor 40 euro / mnd 1000 mbit/s afnemen, en dat heb ik eigenlijk sindsdien niet meer gewijzigd. Ik kan nog upgraden naar 10 000 mbit/s, maar die 1000 mbit/s is eigenlijk al overkill.

 

Ik kan me niet voorstellen dat je in de toekomst je huis niet kan verkopen omdat je geen glasvezel aansluiting hebt. Toen men hier de kabels had gelegd was ik bij ons in de buurt eigenlijk de enige die zijn glasvezel ook daadwerkelijk gebruikte. Ik weet niet hoe dat nu zit, aan de wifi netwerken hier te zien hebben de meesten internet van ziggo en hebben dus hun glasvezel niet in gebruik.

 

Ik heb er een tijdje iptv bij afgenomen, maar het opnemen in de cloud in combinatie met de spartaanse interface van die super trage box die ik erbij kreeg heeft mij doen besluiten dat weer op te zeggen. De hd streams van npo kwamen rechtstreeks van de mediahighway uit hilversum en waren iets van 13-15 mbit/s. Dus als je gelijktijdig nog wilt internetten zou ik niet onder de 50 mbit/s gaan voor ongestoord tv kijken en internetten.

 

 

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Op dit moment is in regio's met slechte internet dekking een FTTH aansluiting een voordeel.

Wanneer er achteraf een (duurdere) aansluiting gerealiseerd moet worden voor de toekomstige koper, bij gebrek aan alternatieven, zal dit zijn weerslag hebben in de verkoop prijs.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in Spanje heel goed merkbaar, steeds meer mensen willen een snelle internet verbinding en zien van huur of koop af als dit niet kan, ik zelf gaat ook niet meer ouderwets zitten internetten als ik ooit ga verhuizen, er zal dus glasvezel moeten liggen anders hoeft het voor mij niet. 

 

Ik zelf heb voor 100Mb gekozen omdat dit voor ons doen meer dan zat is. Ik kan echter ook 600Mb en 1000Mb kiezen maar dan betaal ik voor iets wat ik niet gebruik en dat is zonde. Voorlopig houden wij 100Mb aan al is te verwachten dat dit over een tijdje toch automatish verhoogt wordt naar 300Mb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In ons dorp is ongeveer 70% van de bewoners over gestapt op FTTH.

Een snelle data verbinding is tegenwoordig geen luxe maar een noodzakelijke nutsvoorziening.

 

Aan de andere kant, € 1.500 is een fiks bedrag voor een aansluiting.

Ik herinner mij, dat de eerste kabel tv aansluitingen in de jaren 70 HFL 750,- moesten kosten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier helemaal niets hoeven te betalen voor de aansluiting en bij het aansluiten kwamen ze de kabel het huis intrekken en een kastje aan de muur monteren en het modem installeren.

 

In Nederland heb ik bij de komst van Kabelfoon jaren geleden ook nooit aansluit kosten betaald. Ik vind aansluit kosten ook iets belachelijks aangezien er voortdurend op verdiend wordt na aansluiting.

aangepast door Penthe
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uur geleden zei peper:

Voor mij zelf zou het niet kopen worden indien het internet onder de 50 mb zit.

 

Zo denk ik er ook over.
Net zo min als ik een huis zou komen zonder voldoende vrij zicht voor een schotel.

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...