Ga naar inhoud


Temperatuur van tuner achterhalen (openatv)


Loek3000

Aanbevolen berichten

Bij de oude openpli was er nog een kijkje mogelijk bij de systeeminfo om te zien hoe warm het in het apparaatje werd (xp1000 had ik toen) nu openatv 6.2 (6.1 heeft het ook niet) zie ik die optie niet meer... ik heb het idee dat het beeld gaat stotteren als de tuner te heet wordt (ik heb een 3,5 inch hdd ingebouwd in een mutant hd51 4k)

 

Zie ik iets over het hoofd of is er een extentie waarmee je dit kan opvragen?

T90, Mutant HD 51

Link naar reactie
Delen op andere sites


Inderdaad Sprietje, dat wil ik ook doen, volgens mij is dat gewoon de rode aftappen wat 12 volt is en ground... ook zit ik te kijken of het via de usb kan met 1 kabeltje, dat zou ook moeten kunnen, hoe jij dat aangesloten?

T90, Mutant HD 51

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een 'y' kabeltje voor de HDD voeding kan prima. Een zo groot mogelijke ventilator kopen die in de behuizing past. Een paar rubberen ringetjes gebruiken om lawaai te dempen...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb van alles al in huis, de fan is er zo eentje wat je ook een casefan noemt, dus groot zat... die maakt minder geluid... 

 

Ik wil het eigenlijk zo doen:

 

https://www.youtube.com/watch?v=l_rzDB7aq9o

 

hm is een casefan niet 12 volt in plaats van 5 volt?

added: het kan dus wel met een 12 volt casefan, alleen zal die minder snel draaien...

aangepast door Loek3000

T90, Mutant HD 51

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik deze fans, zie bijlage.
Ze draaien een laag toerental en hebben een grote spoed. Hierdoor maken ze slechts 22dB geluid, zie specificatie.
Omdat de luchtverplaatsing meer dan voldoende is en ik ze  s nachts ook op de slaapkamer niet wil horen, heb ik ze aangesloten op een voedingsstekker van 9 volt. Hierdoor zijn ze muisstil. Je moet er voor zorgen dat ze de warme lucht uit de ontvanger zuigen. Je moet opstijgende warme lucht nooit proberen omlaag weg te blazen.
Ik heb de fan met 2 parkers vastgezet in de tientallen koelsleufjes die in de bovenzijde van de ontvanger zitten. Dan blijft hij op zijn plaats zitten.

 

184278_LB_00_FB.EPS_1000.jpg

Specificaties vertilator .png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus in principe de lucht uit de tuner verdrijven... Ik wil zo een in de ontvanger plaatsen aan de bovenkant van deksel, dat bedoel jij ook zeker?

 

Helaas heb ik geen 9 volt of iets dergelijks om dit te evenaren, maar ik denk dat 5v ook voldoende is...

 

Ik heb trouwens meer dan genoeg casefans, misschien dat ik er 2 naast elkaar plaats in de tuner en deze met een usb splitter aansluit aan de achterkant van de tuner zelf.

aangepast door Loek3000

T90, Mutant HD 51

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jawel, alleen draait ie langzamer... wat op zich voldoende is... Ik had eerst een hele schakel gemaakt met een molex aansluiting, alleen toen ik de tuner open maakte zag ik dat er voor de fan geen ruimte is (ik had dus beter eerst even moeten kijken of het überhaupt past)

 

Hoe dan ook, een usb kabel gepakt, rood op 12 volt en de ander op aarde, toen aangesloten op de usb aansluiting en zie daar, het werkt, fan ga ik inbouwen in de kast.

 

Ik heb deze kast (maar dan in het zwart):

image.png.9c40ec0dca0e5bd9554cee7eda1cbcad.png

 

De tuner staat boven de lades, en de fan maakt ik aan de bovenkant van de bovenste plank, zodat je die nét niet kan zien...

Ik heb hem er nu even los op liggen en die koelt heerlijk, zelfs met een 3.5 inch 5400 rpm WD hdd in de tuner ingebouwd:)

 

Inmiddels heb ik ook een 2de fan die ik via usb wil gaan aansluiten en dan ook mijn horizon mag verkoelen want die wordt ook warm, al heb ik die al op pootjes staan...

 

 

aangepast door Loek3000

T90, Mutant HD 51

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja klopt, Ikea, leuk kastje met handige wieltjes eronder :P

 

Ok Sprietje, bedankt voor de tip, het enige wat ik jammer vind is dat ik de temp niet kan uitlezen wat 'vroeger' wel kon met onder andere openpli op de xp1000, daar stond het gewoon bij de info van het apparaat

T90, Mutant HD 51

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...