Jump to content
Sign in to follow this  
satdr

lnb geschikt voor fbc tuner?

Recommended Posts

Hallo Schotelkenners,

ik heb 5 jaar geleden een 4 positie schotel (13,19, 23, 28) gebouwd met behulp van dit forum. Een 88 triax  met spaun diseqq schakelaars en de Inverto black premium quad lnb.

Nu zit ik te kijken naar een andere stb die fbc tuners heeft. 

Mijn vraag; Wat moet er allemaal aangepast worden aan de schotel set om hem geschikt te maken voor een fbc tuner? Quad is dan ook niet meer nodig als ik het goed begrijp? 

Alvast bedankt voor het meedenken 

met de opmerking dat een FBC tuner ook in een "gewone" opstelling kan gebruikt worden.

je hebt dan 1 kwadrant dat dan naar 6 virtuele tuners intern doorgelust wordt.

• Like 1

Beste satdr

Je hebt geluk dat je een Triax 88 hebt. Dat is de minimale schotelmaat om lnb's op te plaatsen met normale koppen voor de ontvangst van de 4 bekende satellieten.
De Inverto Pro Wideband lnb's zijn 60mm diameter maar aan de voorzijde 58mm. Omdat de lnb's taps t.o.v. elkaar staan, kunnen ze dus op 58mm van elkaar geplaatst worden. Wideband-lnb's bestaan er niet in een smalle uitvoering.
Je kunt dus dezelfde afstanden aanhouden die je nu ook hebt.

Met JULTEC heb je 1 switch nodig, met Inverto 2 switches.

Inverto Wideband lnb.png

Unicable 4 sats.png

Unicable2-LNB-Wide4.jpg

Edited by Sprietje
  • Like 1

Hier een mooie uitleg, lijkt me ook wel een keer leuk om mee te stoeien.

Edited by peper
  • Like 1

dat is overigens een leuke vent in het filmpje en heeft meer goede instructie filmpies op youtube... ( een buurman van me geweest )

het is wel een dure oplossing maar is zo verrekte elegant dat je er zeker eens over moet nadenken...

nu moet je wel weten, dat:

je met een DUAL FBC insteek tuner je gelijk 8 transponders / kanalen per tuner hebt gebruikt, dus 2*8=16, waarmee je er nog maar 16 over hebt voor andere receivers met unicable 2 protocol geschikte tuners dus het Mehrfamilienhaus zo als hij het in de film noemt kan heel snel qua "User" Tuner opgebruikt zijn.

nu is het voor de thuis gebruiker niet zo erg middels enigma2 kun je namelijk met remote channel convert alle client boxen naar die tuners laten kijken!!!

• Like 1

Ok, dank voor het meedenken allemaal, hier heb ik wat aan!

Wat ik nog niet wist is dat ik ook de huidige opstelling nog kan gebruiken.

Ik dacht  dat zo een fbc tuner alleen met een wideband lnb zou werken. 

Edited by satdr

Ja, met de Jultec wel maar die kost dan ook rond de €1250,-. Die zal het dan ook niet worden.

Bij de Inverto switches kun je op 1 switch maar 1 kwattro-lnb aansluiten of 2 wideband lnb's. Om op 2 switches 4 satellieten te kunnen aansluiten, moet je dus gebruik maken van wideband-lnb's. De Inverto switches zijn betaalbaar met een prijs van rond de €95,-

• Bedankt 1

Wat dat betreft zijn die fbc tuners voor kabel wel ideaal zeg, aansluiten en spelen maar, bij sat moet je nogal wat investeren.....

nee FBC tuners werken ook met gewone LNB's.

alleen halen ze dan geen halve satellite binnen, maar slecht een kwart, net zoals een 'gewone' tuner.

enig voordeel is dat je met een FBC tuner ook nog eens 7 doorgeluste interne tuners hebt - je kan dus in een "gewone" opstelling 8 transponders van hetzelfde kwadrant opvragen.

mijn gigablue 4K Quad heeft 2 FBC tuners en daarmee kan ik 9 transponders uit 2 verschillende kwadranten ontvangen.

je moet dus niet persé overstappen naar unicable & wideband lnb's.

• Like 1

Op 26-9-2018 om 13:41 zei satdr:

Wat dat betreft zijn die fbc tuners voor kabel wel ideaal zeg, aansluiten en spelen maar, bij sat moet je nogal wat investeren.....

En hou ook rekening met de extra smartcards die nodig zijn.

De kaart laat maar 4 zenders tegelijk toe

• Like 1

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Similar Content

• By vulcan
      k heb in Spanje boven Alicante een TVV installatie met een M7 sat 801 en een Inverto twin monoblock 23mm 4.3° en 80cm schotel.  En ik heb recent problemen gehad na terugkeer in Spanje met zowel de sat 801 receiver als een  foutmelding van de smartcard  en  kon niks meer ontvangen, TVV vlaanderen raadde mij aan om alles opnieuw in te stellen, en de schotel uit te richten, had ik niet moeten doen, maar ja, op internet sprak men van de voeding,  heb ook een nieuwe voeding laten meebrengen uit Belgie voor de sat-receiver, maar niks hielp, ben dan begonnen met weer de oude voeding erop, en opeens begon  alles opnieuw met  inladen. De schotel richten, skew instellen, en de elevatie, Ik heb na veel gewroet nu weer beeld op de TVV HD kanalen maar alleen op Astra3, en niet op de 19.2 .Die paar zenders op Astra1 heb ik eigenlijk niet nodig. Mijn vraag is nu ; Kan ik een Inverto Black Ultra gebruiken ? en is er een werkelijk verschil met de huidige LNB? Ik heb ook nog een grote schotel staan voor de  Engelse zenders  , ik weet niet of ik daar iets kan mee doen om TVV te ontvangen met een andere LNB of is dat niet geschikt, anders laat ik hem weghalen. Dank bij voorbaat.
    • By iamsander
      Wat heb ik momenteel:

*Xtrend ET8000
      *3 Tuners: Tuner A: DVB-S2 / Tuner B: DVB-S2 / Tuner 😄 DVB-C
      *In iedere Tuner gaat 1 kabel
      *Externe HD aan ontvanger van 1500 TB
      *Schotel: 3 koppen voor 3 satelliet posities.  Uit iedere kop komen 2 kabels die bij elkaar komen en als 2 kabels naar de ontvanger lopen.
      *Abbo: TV Vlaanderen & Ziggo (beide een smartcard van in een softcam)

Issue met deze ontvanger die ik zeker heb sinds 2013:

*Bij het bedienen van de afstandbediening moet ik wel eens even wachten tot de ontvanger gedaan heeft wat ik vraag.
      *Bij het opnemen van kabel zenders (Ziggo) kan ik maar 1 programma tegelijk opnemen (of kijken).  Dit is zeer irritant.

Nu is het tijd voor een nieuwe ontvanger. Wat verwacht ik ervan:

*Dat je met Ziggo nu meer zenders tegelijk kan opnemen.
      *Je ook net als met apps zoals Ziggo ook al je zenders en opnames van je ontvanger via app op je mobiel kan kijken en kan streamen naar een chromecast als je op vakantie ben.
      * Dat je er weer jaren vooruit mee kan.

Nu heb ik met een winkel gebeld en die adviseerde me VU+ DUO 4K  of  VU+ ULTIMO 4K.

Ik vroeg zelf om een ontvanger met FBC Tuner omdat wat ik las je dan met 1 tuner 8 zenders tegelijk kan opnemen dan met je Ziggo ipv 1.  Wat ik las.

Ik zit alleen nav dat gesprek met een hoop vragen.

Ze adviseerde voor de kabel een FCB Tuner.  Daarbij zei ze dat je om die 8 werkzaam te krijgen je in je ontvanger software matig iets moest veranderen (in Oscam iets schrijven) maar daarbij kan ze als verkoper niet mee helpen en adviseren omdat dat van Ziggo niet mag.  Ze verwees me door naar Sat4all en Openpli forum.  Hierover kan ik 123 niets vinden op het forum.
      Verder vroeg ze nog of ik in een voorheen ook ZIGGO gebied woon of in een door ZIGGO overgenomen gebied.  Ik woon in het eerste.

Verder adviseerde ze voor satelliet niet een FCB te nemen omdat in de kosten zou lopen vanwege veranderingen aan de schotel.  Nieuwe koppen.  Klopt dit zijn mijn huidige koppen niet geschikt?
      Ze adviseerde voor de schotel een Dual Tuner.

Verder werd me verteld dat de huidige Linux ontvangers een stuk ingewikkelder en anders werken dan de Xtrend die ik heb nu heb.

Met mijn Xtrend ET8000 kan ik goed overweg en weet ik hoe ik op OSCAM via laptop ontvanger kom. Is zo'n  VU+ echt zo anders en ingewikkelder?

Vergeet ik nog iets waar ik aan moet denken?

Wat adviseren jullie?
    • By KRelectro
      Beste forumgenoten,
      Mijn schotel is op punt gezet voor voor twee tuners en ik zou willen uitbreiden.
      Momenteel heb ik de 3 astra's + hotbird.
      Ik zou de eutelsat 5 willen bijnemen voor de Franse zenders, maar daarvoor moet ik mijn huidige 4 lnb's een heel stuk opschuiven. Ga ik daarbij veel signaal verliezen als ze niet meer zo centraal staan ? 
      Met vriendelijke groeten,
      Kenneth 
    • By cookie monster
      Dit is al een oud model:
      WS International DMX242 Twin - Dual Output Extended C Band LNBF

Quad Polar , Dual Output Digital C Band LNBF

Input Frequency: 3.4-4.2GHz
      Output Frequency: 950-1750MHz
      Noise Figure: 13K
      Gain: 70dB
      Polarity: 4 (Hor/Ver/LC/RC)
      Lijkt me wel interessant , of toch 2 losse C-band LNB's gebruiken ??
      1 C-band LNB H/V
      1 C-band LNB Lc/Rc
      Ik heb nog wel een scalar ring alhier voor een offset schotel , dus ….

Eventueel wil ik ook nog een extended C-band LNB of ,
      is een LNB Expander interessant , zoals vroeger gebruikt ivm Astra 1D ??
      Of geeft zoiets teveel verlies ??

• By cookie monster
      Strong LNB , lage band geen ontvangst (10,7-11,75 GHz)
      Ik heb via de instellingen alles geprobeerd , het heeft korte tijd wel gemacheerd ,
      maar plots , teutebollen , rien de knots , hopelijk is die LNB niet om zeep !!
      De hoge band lukt probleemloos !! Mijn ontvanger EdisionOS mio 4K !!

• Create New...

Important Information

Onze Terms of Use en Privacy Policy