Ga naar inhoud


lnb geschikt voor fbc tuner?


satdr

Aanbevolen berichten

Hallo Schotelkenners,

 

ik heb 5 jaar geleden een 4 positie schotel (13,19, 23, 28) gebouwd met behulp van dit forum. Een 88 triax  met spaun diseqq schakelaars en de Inverto black premium quad lnb.

 

Nu zit ik te kijken naar een andere stb die fbc tuners heeft. 

 

Mijn vraag; Wat moet er allemaal aangepast worden aan de schotel set om hem geschikt te maken voor een fbc tuner? Quad is dan ook niet meer nodig als ik het goed begrijp? 

 

Alvast bedankt voor het meedenken 

Vu+ Ultimo4k

1 FBC DVB-C en 1 FBC DUAL DVB-S2X

OpenPli 7

Link naar reactie
Delen op andere sites


met de opmerking dat een FBC tuner ook in een "gewone" opstelling kan gebruikt worden.

je hebt dan 1 kwadrant dat dan naar 6 virtuele tuners intern doorgelust wordt.

  • Like 1

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste satdr

 

Je hebt geluk dat je een Triax 88 hebt. Dat is de minimale schotelmaat om lnb's op te plaatsen met normale koppen voor de ontvangst van de 4 bekende satellieten.
De Inverto Pro Wideband lnb's zijn 60mm diameter maar aan de voorzijde 58mm. Omdat de lnb's taps t.o.v. elkaar staan, kunnen ze dus op 58mm van elkaar geplaatst worden. Wideband-lnb's bestaan er niet in een smalle uitvoering.
Je kunt dus dezelfde afstanden aanhouden die je nu ook hebt.

 

Met JULTEC heb je 1 switch nodig, met Inverto 2 switches.

 

 

Inverto Wideband lnb.png

Unicable 4 sats.png

Unicable2-LNB-Wide4.jpg

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is overigens een leuke vent in het filmpje en heeft meer goede instructie filmpies op youtube... ( een buurman van me geweest )

het is wel een dure oplossing maar is zo verrekte elegant dat je er zeker eens over moet nadenken...

 

 

nu moet je wel weten, dat:

je met een DUAL FBC insteek tuner je gelijk 8 transponders / kanalen per tuner hebt gebruikt, dus 2*8=16, waarmee je er nog maar 16 over hebt voor andere receivers met unicable 2 protocol geschikte tuners dus het Mehrfamilienhaus zo als hij het in de film noemt kan heel snel qua "User" Tuner opgebruikt zijn.

 

nu is het voor de thuis gebruiker niet zo erg middels enigma2 kun je namelijk met remote channel convert alle client boxen naar die tuners laten kijken!!!

  • Like 1

Make Me Smile

Steve Harly & Cockney Rebel

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, dank voor het meedenken allemaal, hier heb ik wat aan!

 

Wat ik nog niet wist is dat ik ook de huidige opstelling nog kan gebruiken.

Ik dacht  dat zo een fbc tuner alleen met een wideband lnb zou werken. 

aangepast door satdr

Vu+ Ultimo4k

1 FBC DVB-C en 1 FBC DUAL DVB-S2X

OpenPli 7

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, met de Jultec wel maar die kost dan ook rond de €1250,-. Die zal het dan ook niet worden.

Bij de Inverto switches kun je op 1 switch maar 1 kwattro-lnb aansluiten of 2 wideband lnb's. Om op 2 switches 4 satellieten te kunnen aansluiten, moet je dus gebruik maken van wideband-lnb's. De Inverto switches zijn betaalbaar met een prijs van rond de €95,-

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

nee FBC tuners werken ook met gewone LNB's.

alleen halen ze dan geen halve satellite binnen, maar slecht een kwart, net zoals een 'gewone' tuner.

enig voordeel is dat je met een FBC tuner ook nog eens 7 doorgeluste interne tuners hebt - je kan dus in een "gewone" opstelling 8 transponders van hetzelfde kwadrant opvragen.

mijn gigablue 4K Quad heeft 2 FBC tuners en daarmee kan ik 9 transponders uit 2 verschillende kwadranten ontvangen.

je moet dus niet persé overstappen naar unicable & wideband lnb's.

  • Like 1

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...